Аспекти діяльності шкільного психолога

Про матеріал
Школа – важливий етап у житті дитини, адже у особистості виникає якісно нова соціальна позиція – учень та нова форма діяльності – навчальна, що потребує значного напруження. У цей перехідний період дитині необхідно створити умови для розвитку її індивідуальності, продуктивної активності та творчості, розвивати пізнавальні здібності, емоційно-вольову сферу, формувати комунікативні навички.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Аспекти діяльності шкільного психолога. Роботу виконала студентка 4-го курсу ПО-психолія. Пархомець Амелія

Номер слайду 2

Школа – важливий етап у житті дитини, адже у особистості виникає якісно нова соціальна позиція – учень та нова форма діяльності – навчальна, що потребує значного напруження. У цей перехідний період дитині необхідно створити умови для розвитку її індивідуальності, продуктивної активності та творчості, розвивати пізнавальні здібності, емоційно-вольову сферу, формувати комунікативні навички.

Номер слайду 3

Для чого існує в школі психолог?Психолог – спеціаліст, основною задачею якого є визначення потреб клієнта, проведення тестувань та опитувань, консультування і за необхідністю – подальше скеровування до фахівця, який має повноваження працювати з конкретними проблемами. Також психолог може допомогти у визначенні напрямку психотерапії, в яку варто піти клієнту в залежності від результатів спільної роботи. В залежності від спеціалізації може бути пренатальним, дитячим, сімейним, шкільним, військовим і т.д. Може працювати у парі з психотерапевтом.​

Номер слайду 4

Номер слайду 5

Метою діяльності психологічної служби в системі освіти є сприяння створенню умов для соціального та інтелектуального розвитку здобувачів освіти, охорони психічного здоров'я і надання психологічної допомоги (психологічної підтримки) всім учасникам освітнього процесу відповідно до цілей та завдань системи освіти.

Номер слайду 6

У контексті радикального оновлення системи освіти психологічна служба сучасного закладу освіти як ніколи покликана сприяти покращенню умов для розвитку кожного суб’єкта освітнього процесу, здійснювати психологічну підтримку й надавати допомогу учням, учителям, батькам. Налагодження здорової психологічної взаємодії між усіма учасниками освітнього процесу – це головна місія психологічної служби в контексті Нової української школи. 

Номер слайду 7

Шкільний психолог (ШП) надає екстрену консультативну підтримку учням, вчителям, родинам учнів. Тематика консультацій дуже обширна. Проводить тестування задля визначення потенційних можливостей учнів та їх зон розвитку. Організовує та/або проводить навчання у сфері психології та педагогіки для колег. Консультує учнів щодо їх навчальної траєкторії, орієнтації на позитивний освітній результат. Викладає спецдисципліни з психології, або тренінгові напрямки, основна мета яких – розвиток когнітивних здібностей, навичок комунікації та різних видів інтелекту. Консультує вчителів у складних педагогічно-психологічних випадках.

Номер слайду 8

Разом з вчителями-предметниками розробляє та реалізовує програмні уроки, орієнтуючись на поєднану мету, наприклад, виховну чи корекційну. За запитом адміністрації навчального закладу, може робити анкетування для зрізу актуальних потреб учасників навчального процесу. Може мати додаткову спеціалізацію, наприклад, тренерську, психотерапевтичну, медіаторську, коучерську та інші. Від наявності цих кваліфікацій частково залежить комплекс послуг, які можна отримати. Проводить первинну консультацію абітурієнтів, головна задача якої – допомогти майбутньому учню визначитись, чи підходить йому форма навчання, яку надає школа, чи оптимальний для нього режим, чи справиться він/вона з навантаженням. Разом з вихователями розробляє та проводить виховні години, основна мета яких – надати підтримку дітям на усіх етапах їх дорослішання.

Номер слайду 9

Міністр освіти і науки України Лілія Гриневич говорить про те, що потрібно створити всебічно розвинену систему зі зміною підходів до ролі та роботи психолога у школі, та визначає нові завдання психолога у школі, серед яких: консультування та надання психологічної допомоги всім учасникам освітнього процесу; сприяння збереженню й посиленню психічного здоров’я учнів, учителів, батьків; навчання школярів справлятися зі стресом та напругою; допомога вчителям з емоційним перенапруженням, професійним вигоранням; сприяння вчителям в опануванні та розробленні інноваційних освітніх програм і технологій тощо. 

Номер слайду 10

Фахівцями психологічної служби освітнього закладу потрібно позитивно налагоджувати тісне співробітництво школи з батьками, що сприятиме створенню навколо учнів атмосфери довіри, взаєморозуміння, підтримки, єдиних вимог. 

Номер слайду 11

У НУШ психолог не повиненбрати участі у здійсненні виховної роботи; розробляти та впроваджувати програми з навчально-виховної роботи; займатися просвітницько-пропагандистською діяльністю; займатися корекцією відхилень в інтелектуальному та психофізичному розвитку; допомагати у виборі навчального закладу залежно від рівня психологічного розвитку; складати разом з учнем життєві плани, як вимагало від психологів попереднє Положення. забезпечити індивідуальний підхід до кожного учасника освітнього процесу. 

Номер слайду 12

Нові завдання психологів у школі:

Номер слайду 13

2. Психологічний супровід інклюзії  У кожній школі фахівець має підготувати учнів, а також їхніх батьків до здорової взаємодії з дитиною з особливими освітніми потребами (ООП).

Номер слайду 14

3. Навчання антистресу. Психолог сприяє збереженню та посиленню психічного здоров’я. Навчати школярів справлятися зі стресом та напругою. Використовувати всі «психогігієнічні штучки» повинні вміти всі сучасні діти, починаючи з першачків. 

Номер слайду 15

4. Допомога вчителям. На думку міністра освіти і науки Лілії Гриневич, щоб поліпшити психологічний стан вчителя, «шкільні психологи мають взаємодіяти не тільки з дітьми, а й з учителями». У новому Положенні вказано, що психолог має консультувати та надавати психологічну допомогу всім учасникам освітнього процесу. А ще — робити таку собі психологічну експертизу: сприяти вчителям в опануванні та розробці інноваційних освітніх програм і технологій. 

Номер слайду 16

На що витрачають час шкільні психологи (за даними МОН) 

Номер слайду 17

Психологічна служба у системі освіти функціонує на трьох рівнях: ⦁ науковому – вивчає закономірності психічного розвитку і формування особистості здобувачів освіти з метою розробки методів і методик професійного застосування психологічних знань; 

Номер слайду 18

⦁ прикладному – здійснює соціально-психологічне забезпечення освітнього процесу, шляхом поєднання науково-психологічного знання з досвідом психологічного практикування у розробці й апробації методів, методик і технологій професійної діяльності працівників психологічної служби, включаючи розробку програм, професійну підготовку і підвищення кваліфікації фахівців тощо; 

Номер слайду 19

⦁ практичному – забезпечує безпосередню роботу практичних психологів, соціальних педагогів у закладах освіти – практичне застосування науково-психологічних знань, методів, методик і технологій у освітній діяльності. 

Номер слайду 20

Види діяльності психологічної служби у системі освіти: ⦁ діагностика – вивчення та визначення індивідуальних особливостей динаміки розвитку особистості, потенційних можливостей в освітньому процесі, професійному самовизначенні; виявлення причин і механізмів труднощів у навчанні, інтелектуальному розвитку, соціальній адаптації; 

Номер слайду 21

⦁ прогностика – передбачення ситуації, що впливатиме на розвиток особистості чи групи, результатів освітнього процесу, визначення тенденцій розвитку груп і міжгрупових відносин, подальшого розвитку психологічних та соціальних явищ з урахуванням найважливіших факторів становлення особистості; 

Номер слайду 22

⦁ профілактика – своєчасне попередження відхилень у психофізичному розвитку та становленні особистості, міжособистісних стосунках, запобігання конфліктних ситуацій в освітньому процесі; 

Номер слайду 23

⦁ корекція – усунення виявлених труднощів у психічному та особистісному розвитку здобувачів освіти, подолання проблем адаптації до освітнього середовища, схильності до залежностей та правопорушень, різних форм девіантної поведінки; 

Номер слайду 24

⦁ просвіта – формування психологічної компетентності учасників освітнього процесу. 

Номер слайду 25

Сучасні завдання шкільних психологів потребують підвищення кваліфікації. Тож мають ввести нові спецкурси для психологів: базові навички медіатора, розвиток стресостійкості в дітей, психологічній супровід осіб з особливими освітніми потребами. Можливо навіть, як на Заході, якщо у школі — команда психологів, кожен з них спеціалізуватиметься за якимось одним профілем

Номер слайду 26

За отриманими даними, у 2021/2022 навчальному році загальна кількість звернень до працівників психологічної служби становила 2 829 475 звернень, з них: 34,97 % звернень батьків здобувачів освіти, 30,44 % – педагогічних працівників, 27,65 % – здобувачів освіти, та 6,94 % звернень інших зацікавлених осіб (рис. 2).

Номер слайду 27

Номер слайду 28

Номер слайду 29

Номер слайду 30

Номер слайду 31

Номер слайду 32

Отже, основний зміст діяльності фахівців психологічної служби щодо організації психологічного супроводу освітнього процесу в контексті Нової української школи можна визначити за напрямками роботи практичного психолога: 

Номер слайду 33

⦁ Новий педагог (психологічний супровід педагогів у період змін та формування готовності до інновацій). ⦁ Учень як цілісна особистість (психологічний супровід першокласників Нової української школи). ⦁ Школа позитивного батьківства (психологічний супровід батьків у контексті педагогіки партнерства). 

Номер слайду 34

Як зазначається в Концепції «Нова українська школа» сучасна школа потребує нового вчителя, який зможе стати агентом змін. Реформою передбачено низку стимулів для особистого і професійного зростання, з метою залучення до професії найкращих. Розв’язання психологічних питань становлення професіонала сприяє розвиткові творчості, підвищенню ефективності та якості педагогічної діяльності. 

Номер слайду 35

Список використаних джерел та літератури⦁ Положення про психологічну службу у системі освіти України від 22.05.2018 № 509 ⦁ «Психолог у НУШ: радісно та впевнено руш! Путівник психолога в Новій українській школі» (заг. ред. Є. В. Афоніна, О. О. Заріцький,Н. В. Міщенко). 

Номер слайду 36

ДЯКУЮ ЗА УВАГУ!

pptx
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
12 вересня 2022
Переглядів
1549
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку