Аспекти викладання в малокомплектній початковій школі

Про матеріал
Опис досвіду, мета якого розкрити особливості викладання в малокомплектній початковій школі, розкрити переваги самостійної роботи на різних етапах уроку, показати складність роботи малокомплектної школи, її структуру. Здобувачам освіти треба швидко реагувати на вказівки вчителя, не звертати увагу на відповіді учнів іншого класу, не звертати увагу на пояснення вчителя для іншого класу.
Перегляд файлу

Аспекти викладання в малокомпелектній початковій школі

(з досвіду роботи)

37й рік я працюю в мальовничому куточку Сіверського Задесення Биринському навчально-виховному комплексі Новгород-Сіверського району Чернігівської області.

В 1984 році починала свою трудову діяльність у школі, де налічувалося 211 учнів. Але за три з половиною десятиліття демографічна ситуація нажаль склалася не на користь освітнього процесу. Сьогодні навчально-виховний комплекс налічує всього 39 здобувачів освіти. Початкова школа з роками стала малокомплектною, а це 3-8 учнів у кожному класі.

 Практика розглядає проведення одночасно уроків з двома, а інколи і з трьома класами одночасно. Але бажано працювати за динамічним розкладом, тривалість уроків якого складає 30 хвилин. Наприклад,  заняття розпочинаються  з 1 класом, на 3й урок сідають учні 3 (4) класів. Закінчує робочий день вчитель з 3 (4) класом. Така практика дає можливість вивести з комплекту такі предмети як математика, українська мова.

 Працюючи в малокомплектній початковій школі, обґрунтовуються свої недоліки і переваги роботи в класах-комплектах. Адже загальні вимоги до освітнього процесу не відрізняються від звичайних шкіл. Робота педагога у класах-комплектах зумовлена рядом труднощів:

  1. Вчителеві щодня треба підготуватися до 8-10 уроків;
  2. Правильно, раціонально скласти розклад занять;
  3. Вчителеві треба ретельно продумувати кожну хвилину проведення  етапів уроку з двома класами одночасно;
  4. Правильно і ефективно організувати етапи уроку, які вимагають використання наочності та ТЗН. Адже учні іншого класу  відволікаються на демонстрацію. Роботу з використання ТЗН бажано проводити на загальних уроках обом класам одночасно;
  5. Словесні методи вчителя при поясненні нового матеріалу намагатися скоротити за наявності самостійного опрацювання матеріалу практичного спрямування з використанням наочності.

Складність роботи у класах-комплектах представляє незручності і здобувачам освіти. Їм треба:

  • Швидко реагувати на вказівки вчителя;
  • Не звертати увагу на пояснення вчителя для іншого класу, на демонстрацію матеріалу;
  • Не  слухати відповіді учнів іншого класу, не звертати увагу на їх рухи.

Структура уроку малокомплектної  початкової школи складається з:

  1. Роботи під керівництвом вчителя;
  2. Самостійної роботи здобувачів освіти.

 

   Самостійна робота – найбільша перевага і великий «плюс» у роботі малокомплектної початкової школи. Адже результат її знайде свої відбитки у середній та старшій школі. Вагомий відрізок часу у класі-комплекті учні працюють самостійно. Самостійна робота розвиває в них зосередженість, увагу, активність, вміння вчитися. Впровадження самостійної роботи під час вивчення нового матеріалу заощаджує час на інші вправи. Наприклад, на уроці Я досліджую світ (1 клас) вивчаючи тему «День і ніч», пропоную учням самостійно виконати завдання. У зошитах на друкованій основі (автор О.В.Коршунова) з ілюстраціями «день» і «ніч» наклеюють зображення, які вирізають одночасно, зображення предметів  (сонце, місяць, зорі, летюча миша, пташка, сова тощо) і розподіляють їх за призначенням.

 Самостійна робота відкриває можливості більш широко використовувати диференційних підхід до навчання, розвиває творчий підхід здобувачів освіти до виконання вправ. Самостійну роботу можна впроваджувати на будь-якому етапі уроку від актуалізації опорних знань учнів до закріплення матеріалу.

 Стартувала Нова українська  школа. Якщо раніше доцільне було об΄єднання несумісних класів 1-3, 2-4, оскільки вчитель мав можливість попрацювати з 1, 2 класами, то  зараз специфіка проведення уроків дещо змінилася.

 Для створення позитивної атмосфери у першачків на весь день, перший урок починається з ранкових зустрічей. Далі - вчителеві треба передбачити динамічну паузу (додатковий час для відпочинку) після 3 уроку, або розподілити цей час як додатковий до перерв. Тому корегується і час іншого класу, який починає заняття в комплекті з третього уроку.

 Уроки фізичної культури, мистецтва, трудового навчання (3,4 кл.), дизайн і технології (1,2 кл.) бажано проводити з усіма учнями з’єднаного класу-комплекту одночасно. Такі уроки дають можливість проведення спільних прийомів роботи з обома класами.

 Ще одним з пріоритетів уроку  у з’єднаному класі є побудова його на основі інтеграції змісту кількох навчальних дисциплін.

 Наведу приклад  уроку  Я досліджую світ у 1 класі та уроку природознавства у 3 клас (урок завантажено 17.12.2020р.)

doc
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
17 грудня 2020
Переглядів
509
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку