Аспекти викладання в малокомпелектній початковій школі
(з досвіду роботи)
37й рік я працюю в мальовничому куточку Сіверського Задесення Биринському навчально-виховному комплексі Новгород-Сіверського району Чернігівської області.
В 1984 році починала свою трудову діяльність у школі, де налічувалося 211 учнів. Але за три з половиною десятиліття демографічна ситуація нажаль склалася не на користь освітнього процесу. Сьогодні навчально-виховний комплекс налічує всього 39 здобувачів освіти. Початкова школа з роками стала малокомплектною, а це 3-8 учнів у кожному класі.
Практика розглядає проведення одночасно уроків з двома, а інколи і з трьома класами одночасно. Але бажано працювати за динамічним розкладом, тривалість уроків якого складає 30 хвилин. Наприклад, заняття розпочинаються з 1 класом, на 3й урок сідають учні 3 (4) класів. Закінчує робочий день вчитель з 3 (4) класом. Така практика дає можливість вивести з комплекту такі предмети як математика, українська мова.
Працюючи в малокомплектній початковій школі, обґрунтовуються свої недоліки і переваги роботи в класах-комплектах. Адже загальні вимоги до освітнього процесу не відрізняються від звичайних шкіл. Робота педагога у класах-комплектах зумовлена рядом труднощів:
Складність роботи у класах-комплектах представляє незручності і здобувачам освіти. Їм треба:
Структура уроку малокомплектної початкової школи складається з:
Самостійна робота – найбільша перевага і великий «плюс» у роботі малокомплектної початкової школи. Адже результат її знайде свої відбитки у середній та старшій школі. Вагомий відрізок часу у класі-комплекті учні працюють самостійно. Самостійна робота розвиває в них зосередженість, увагу, активність, вміння вчитися. Впровадження самостійної роботи під час вивчення нового матеріалу заощаджує час на інші вправи. Наприклад, на уроці Я досліджую світ (1 клас) вивчаючи тему «День і ніч», пропоную учням самостійно виконати завдання. У зошитах на друкованій основі (автор О.В.Коршунова) з ілюстраціями «день» і «ніч» наклеюють зображення, які вирізають одночасно, зображення предметів (сонце, місяць, зорі, летюча миша, пташка, сова тощо) і розподіляють їх за призначенням.
Самостійна робота відкриває можливості більш широко використовувати диференційних підхід до навчання, розвиває творчий підхід здобувачів освіти до виконання вправ. Самостійну роботу можна впроваджувати на будь-якому етапі уроку від актуалізації опорних знань учнів до закріплення матеріалу.
Стартувала Нова українська школа. Якщо раніше доцільне було об΄єднання несумісних класів 1-3, 2-4, оскільки вчитель мав можливість попрацювати з 1, 2 класами, то зараз специфіка проведення уроків дещо змінилася.
Для створення позитивної атмосфери у першачків на весь день, перший урок починається з ранкових зустрічей. Далі - вчителеві треба передбачити динамічну паузу (додатковий час для відпочинку) після 3 уроку, або розподілити цей час як додатковий до перерв. Тому корегується і час іншого класу, який починає заняття в комплекті з третього уроку.
Уроки фізичної культури, мистецтва, трудового навчання (3,4 кл.), дизайн і технології (1,2 кл.) бажано проводити з усіма учнями з’єднаного класу-комплекту одночасно. Такі уроки дають можливість проведення спільних прийомів роботи з обома класами.
Ще одним з пріоритетів уроку у з’єднаному класі є побудова його на основі інтеграції змісту кількох навчальних дисциплін.
Наведу приклад уроку Я досліджую світ у 1 класі та уроку природознавства у 3 клас (урок завантажено 17.12.2020р.)