Атестаційна робота "Творча робота"

Про матеріал
Здоров'язберігаючи технології в початковій школі.Формування здоров'язберігаючої компетентності учнів початковій школі.
Перегляд файлу

1

 

Донецький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти

Кафедра педагогіки і психології

Відділ психолого-соціального супроводу, здоров’я особистості та фізичної реабілітації

 

 

 

 

 

 

Творча робота з теми:

Здоров'язберігаючі технології в початковій школі. Формування здоров'язбережувальної компетентності учнів початкової ланки.

 

 

 

 

 

Виконав:

Слухач курсів підвищення кваліфікації вчителів фізичної культури (19.09 - 21.10.2022)

 Устименко Ірина Іванівна ___________________________

Керівник курсів:

Методист відділу психолого-соціального супроводу, здоров’я особистості та фізичної реабілітації Кудрявець Денис Сергійович

 

 

 

 

 

 

 

Краматорськ –2022

 


Зміст

 

ВСТУП

1.1.Актуальність проблеми.............................................4

ІІ. Основна  частина

2.1.Чому в школі є актуальною темою здоров’язберігаюча технологія?-6

2.2. Що включає в себе здоров’язберігаюча компетентність?..........7-8

Висновки..............................................................9

ЛІТЕРАТУРА.......................................................10


ВСТУП

Збереження та зміцнення здоров'я дітей - одне з головних стратегічних завдань сучасної школи. Для збереження здоров'я дітей в школі необхідно впроваджувати здоров'язберігаючі технології. Внаслідок навчання в умовах здоров'язберігаючого навчального середовища в учня першочергово має сформуватися здоров'язберігаюча компетентність, що дасть можливість сформувати його життєствердний здоров'язберігаючий образ світу, завдяки чому дитина зможе зберегти як власне здоров'я, так і здоров'я людей, які її оточують.

Основним завданням сучасної школи стає виховання компетентної особистості, яка не тільки володіє знаннями, а й уміє застосовувати їх у житті, діяти адекватно у відповідних ситуаціях, адаптуватися до складних соціальних умов, долати життєві труднощі, підтримувати своє здоров’я на належному рівні, надавати опір негативним впливам.

 Навчити дітей берегти і зміцнювати своє здоров’я – одна з найважливіших проблем сучасної школи. Здоров'я учнів – одне із основних джерел щастя, радості і повноцінного життя батьків, вчителів, суспільства в цілому.

 

 

 

 

 

 


1.1. Актуальність проблеми

 

    Феномен здоров'я та здоров'язбереження цікавили вчених різних наук впродовж тисячоліть - філософів, медиків, соціологів, психологів і  педагогів. Перші спроби трактування поняття «здоров'я», «здорова людина», «здоровий спосіб життя» належать давньогрецьким філософам Алкмеону, Сократу, Платону, Арістотелю, Епікуру, Сенеці, Піфагору.

    Проблема здоров'язбереження в науці набула міждисциплінарного характеру, що дало змогу розглядати її як багатомірний феномен. Медичним аспектам формування здорового способу життя присвячені праці М.Амосова, Г.Куколевського, Г. Апанасенко та ін. Наукові доробки С.Волкової, О.Киричук, С. Страшка, В.Сухіної, Г.Яцук висвітлюють різні аспекти валеологічного виховання дітей. Розробці здоров'язберігаючих технологій в освіті присвячені праці О.Ващенко, С.Гозак, В.Ковалько, Н.Коцур, В.Савченко та ін.

 

ІІ. Основна  частина

2.1. Чому в школі є актуальною темою здоров’язберігаюча технологія?

Особливої уваги потребує стан здоров’я молодших школярів. Серед умов, що впливають на погіршення здоров’я дітей, Л.Коротаєва визнає гіподинамію (недостатня рухова активність); велике навчальне навантаження в школі та вдома; нераціональне харчування; невиконання режиму сну, навчання, відпочинку. Негативно впливає на здоров’я школярів недотримання школою гігієнічних вимог (недостатня провітрюваність приміщення, невідповідність шкільних меблів фізичним особливостям дітей, незадовільне освітлення класних кімнат, невиконання вимог щодо рухового режиму молодших школярів).

Аналіз причин, що призводять до погіршення здоров’я молодших школярів, дав можливість виявити ряд негативних факторів. Більшість учителів стурбована інтенсифікацією та інформаційним наповненням навчальних занять. Напружене розумове навантаження в школі та перевантаження домашніми завданнями не дають змогу дитині в повному обсязі реалізувати свої потреби в руховій активності. Створення оптимальних можливостей для реалізації власного потенціалу кожної дитини є одним із вагомих кроків до впровадження здоров'язберігаючих технологій у навчальному закладі. Педагоги підтримують сприятливі умови для ефективного колекційного навчання, виховання та розвитку дитини, допомагаючи їй реалізувати свій власний потенціал. Саме тому необхідно створити такі умови навчання учнів початкових класів, які б забезпечили збереження та зміцнення їх стану здоров'я або хоча б не впливали негативно на їх фізичний і духовний розвиток. Одним із напрямів розв'язання цієї проблеми є, на мою думку, створення у загальноосвітньому навчальному закладі здоров'язберігаючого навчального середовища.

 Перш за все у початковій школі можна виділити загальні завдання для збереження здоров'я молодших школярів, які є характерними для всіх програм, які використовуються в закладах освіти:

1. Навчити дітей визначати свій стан і відчуття.

2. Сформувати активну життєву позицію.

3. Сформувати уявлення про своє тіло, організм.

4. Вчити зміцнювати і зберігати своє здоров'я.

5. Розуміти необхідність і роль рухів у фізичному розвитку.

6. Навчати правилам безпеки при виконанні фізичних вправ і різних видів діяльності.

7. Вміти надавати елементарну допомогу при травмах.

8. Формувати уявлення про те, що корисно і що шкідливо для організму.

Таким чином, необхідно постійно вести роботу з розвитку самовизначення молодших школярів, одним з найважливіших складових якої є збереження та зміцнення фізичного, психічного, морального і соціального здоров'я. На мій погляд, роботу з формування здорового способу життя необхідно вести, враховуючи  вікові особливості учнів.

Саме тому в своїй роботі я застосовую принципи здоров'язберігаючого уроку, спрямовані на зміцнення фізичного і психологічного здоров’я.

 

 


 2.2. Що включає в себе здоров’язберігаюча компетентність?

  Заняття на свіжому повітрі.

      Намагаюсь при кожній можливості проводити хоча б частину уроку

на свіжому повітрі.Сучасні діти все менше перебувають на свіжому повітрі. Вони віддають перевагу   телебаченню, комп’ютерним розвагам або слуханню музики.  Можливо  причина підвищення стресів та депресій кроїться саме в цьому. А людині просто необхідно бувати на свіжому повітрі не менш 2-3 годин  на добу. Це зміцнює організм, нормалізує нервову систему, укріплює пам’ять та  уяву. Тому досить корисним для зміцнення здоров’я буде проведення деяких уроків на свіжому повітрі. 

    Музичний супровід уроку .

    В музиці, як відомо, знаходиться величезний здоров’язміцнюючий потенціал. Вона допомагає знімати стреси, стимулювати роботу мозку, підвищити засвоєння, сприяє естетичному вихованню.  Наприклад під час ранкової руханки,діти краще та бадьоріше працюють, коли вона супроводжується музикальними композиціями , що активізує та організовує учнів до подальшої роботи.

   Практика показує, вживання ігрових технологій з врахуванням вікових особливостей не втрачає актуальності. Ігрова технологія є унікальною формою вчення, яка дозволяє зробити звичайний урок цікавим і захоплюючим . Ігрова діяльність на уроках фізичної культури займає важливе місце в освітньому процесі. Цінність ігрової діяльності полягає в тому, що вона враховує педагогічну та психологічну природу дитини, відповідає його потребам та  інтересам. Гра формує типові навики соціальної поведінки, специфічні системи цінностей, орієнтацію на групові і індивідуальні дії, розвиває стереотипи поведінки в суспільстві. Ігрова діяльність на уроках в школі дає можливість підвищити в учнів інтерес до  занять фізкультурою. Дозволяє засвоїти більшу кількість інформації, заснованої на прикладах конкретної діяльності, що моделюється в грі, допомагає дітям в процесі гри навчитися приймати відповідальні рішення в складних ситуаціях.

   Використання інформаційних комп'ютерних технологій (ІКТ) в   позаурочній діяльності і на уроках робить предмет фізична культура сучасним. Урок фізкультури - це практика,але тут є місце і теорії. Вчителеві необхідно знаходити і використовувати такі методи вчення, які дозволили б кожному учневі проявити свою активність, свою творчість, активізувати рухову і пізнавальну діяльність. Сучасні педагогічні технології, а так само використання  нових інформаційних технологій, дають можливість педагогові досягти максимальних результатів.ІКТ дозволяють організувати учбовий процес на новому, вищому рівні, забезпечувати повніше засвоєння учбового матеріалу. ІКТ дозволяють вирішити проблему пошуку і зберігання інформації. За допомогою презентації також можна доступно пояснити правила спортивних ігор, тактичні дії гравців,історичні події, біографії спортсменів. На уроках також можливе проведення тестування з метою перевірки і закріплення знань учнів.

 

 


Висновки

     Формування компетентностей відбувається на уроці фізичної культури. Саме на уроці йде навчання, у процесі якого формуються  здоров'язберігаючі вміння і навички. Завдання учителя сприяти розвитку компетентностей ,дбайливого ставлення до свого здоров'я, гігієни, основ здоров'я та здорового способу життя; формуванню навичок самостійних занять фізичними вправами, розвитку фізичних якостей, корекції постави, профілактики травматизму; вихованню бережливого ставлення до свого здоров'я і здоров'я оточуючих, як найвищої соціальної цінності особистості.

    Особливого значення в процесі формування здорового способу життя школярів набувають систематичність, безперервність та послідовність їх навчання і виховання, які дають можливість поступово ускладнювати та проводити оздоровчу роботу з ними.

 


Список використаних джерел

1. Ващенко О., Свириденко С. Організація здоров’язберігаючої діяльності початкової школи // Початкова освіта. – 2005.- №46.

2. Сухомлинський В. Здоров’я, здоров’я і ще раз здоров’я. Початкова школа № 9 2006 р.

3. 1   .      Волкова І.В., Марінушкіна О.Є., Покроєва Л.Д., Рябова З.В. Становлення шкіл сприяння здоров’ю.

 

 

docx
Додано
29 жовтня 2022
Переглядів
618
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку