Урок 10 Дата проведення_______________
ТЕМА УРОКУ: АТОМИ І ХІМІЧНІ ЕЛЕМЕНТИ. МОЛЕКУЛИ
Природа не визнає жартів, вона завжди правдива, завжди серйозна, завжди сувора; вона завжди права, помилки ж і виходять від людей.
Й. Гете
Мета уроку:
Тип уроку: вивчення й первинного закріплення нових знань. Обладнання: Інтернет-презентація за темою, моделі атомів та молекул, малюнки, зошити, різнокольоровий пластилін, підручник.
Очікувані результати: учні зможуть наводити приклади найпоширеніших хімічних елементів, пояснювати причини утворення різноманітних елементів у природі.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Прийом «Дивуй»
Учитель. Ще в античні часи вчені замислювалися над внутрішньою будовою речовин. Вслухайтесь уважно в рядки поеми «Природа речей» римського вченого і поета Тита Лукреція Кара, який жив до нашої ери: «на березі морському, що розбиває хвилі, сукня мокріє завжди, а на сонці висячи, вона висихає. Бачити, проте, неможливо, як волога на ній осідає. Та й не видно того, як вона зникає від спеки. Значить, ділиться вода на такі дрібні часточки, що недоступні вони зовсім для нашого ока». Замислимося над цими словами: сукня мокріє чи висихає залежно від того, осідають на ній чи щезають з неї дрібні частинки води. Отже, вода не є суцільною речовиною, а складається з окремих малесеньких частинок. А може, вчений помилився?
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Альтернативні варіанти
Прийом «Бліцопитування»
Прийом «Чомучка»
Учні один за одним ставлять запитання. Вони не повинні повторювати попередні. Визначають автора найцікавішого запитання.
Складові речовин
Розповідь учителя з елементами бесіди
Давньогрецький філософ і вчений Демокріт Абдерський прагнув зрозуміти, чому вода кудись зникає під час кип’ятіння. Роздумуючи над цим, він дійшов висновку, що всі тіла тільки здаються суцільними, але ми не бачимо того тому, що вони складаються із дуже дрібних часточок. Це стверджував учений понад 2500 років тому.
Частинки, з яких складаються речовини, назвали молекулами.
И Молекула — це найдрібніша часточка даної речовини, що зберігає її властивості.
Частинки, на які ділиться молекула, — називають атомами.
Тобто саме вони є своєрідним маленьким «будівельним матеріалом» для речовин. Вони складні за будовою і дуже малі за розміром.
Атоми одного виду — це хімічний елемент.
Інформаційне повідомлення про давньогрецьких учених, що висували припущення про існування атомів.
Розповідь учителя з елементами бесіди
Нині відомо 116 різних видів елементів.
Новий елемент відкритий нещодавно у жовтні 2012 р., він отримав назву ліверморій.
Атоми одного виду можуть належати до складу різних речовин. Кількість атомів у молекулах може бути різною — від двох до кількох тисяч. Молекули речовин, з яких побудовано організм людини, дещо складніші. Але важливо те, що атоми одного виду завжди мають однакову будову.
Прийом «Синквейн»
Молекула
Найменша, стабільна Складається, має, є Вона складається з атомів Частинка речовини
Молекула Маленька, рухома
Рухається, притягується, відштовхується Речовина складається з молекул «Цеглинка»
Робота з підручником
Учитель. Кожний хімічний елемент має свою назву та письмове позначення, яке називають хімічним символом.
Чи однаково поширені у природі хімічні елементи?
Поширення хімічних елементів
Робота з ілюстраціями
Завдання. Розгляньте рисунок, на якому показано поширення хімічних елементів на Землі. Запишіть у зошиті назви цих хімічних елементів та їхні символи.
«Чемпіонами» є Оксиген, Силіцій та Алюміній. Оксиген присутній у складі води, кисню та тіл живих істот. Атоми, сполучаючись між собою, утворюють молекули. Як з трьох десятків літер можна створити кілька десятків тисяч слів, так з сотні атомів можна створити мільйони молекул.
Прийом «Демонстрація»
Навіть за сучасного розвитку техніки неможливо побачити атоми і молекули. Тому для наочності люди придумали створювати моделі атомів і молекул.
Подивімося моделі деяких атомів та молекул.
Прийом «Доповни речення»
Прийом «Творча лабораторія»
Завдання. Перед вами лежить різного кольору пластилін. Зробіть з нього кульки. Уявіть, що білі — атоми Оксигену, сині — атоми Гідрогену, червоні — атоми Карбону. Атоми мають властивість сполучатися між собою. З’єднайте їх так, щоб отримати моделі молекул води Н20, кисню 02, вуглекислого газу С02, водню Н2.
Прийом «Роблю висновок»