АТОМИ І ХІМІЧНІ ЕЛЕМЕНТИ. МОЛЕКУЛИ

Про матеріал
Мета уроку: - навчальна: сформувати поняття «атом», «хімічний елемент», «молеку¬ла», розвивати уявлення про будову речовин, різноманітність хімічних елементів прагнення до саморозвитку; - розвивальна: розвивати логічне та абстрактне мислення, форму¬вати наукову картину світу, розвивати допитливість, вміння робити висновки; - виховна: виховувати повагу до вчених, наукові припущення яких знач¬но випереджували свій час.
Перегляд файлу

Урок 10                                                                          Дата проведення_______________

 

ТЕМА УРОКУ: АТОМИ І ХІМІЧНІ ЕЛЕМЕНТИ. МОЛЕКУЛИ

Природа не визнає жартів, вона завжди правдива, завжди серйозна, завжди сувора; вона завжди права, помилки ж і виходять від людей.

Й. Гете

Мета уроку:

  •  навчальна: сформувати поняття «атом», «хімічний елемент», «молеку­ла», розвивати уявлення про будову речовин, різноманітність хімічних елементів прагнення до саморозвитку;
  •  розвивальна: розвивати логічне та абстрактне мислення, форму­вати наукову картину світу, розвивати допитливість, вміння робити висновки;
  • виховна: виховувати повагу до вчених, наукові припущення яких знач­но випереджували свій час.

Тип уроку: вивчення й первинного закріплення нових знань. Обладнання: Інтернет-презентація за темою, моделі атомів та молекул, ма­люнки, зошити, різнокольоровий пластилін, підручник.

Очікувані результати: учні зможуть наводити приклади найпоширеніших хімічних елементів, пояснювати причини утворення різноманітних еле­ментів у природі.

 

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Прийом «Дивуй»

Учитель. Ще в античні часи вчені замислювалися над вну­трішньою будовою речовин. Вслухайтесь уважно в рядки поеми «Природа речей» римського вченого і поета Тита Лукреція Кара, який жив до нашої ери: «на березі морському, що розбиває хвилі, сукня мокріє завжди, а на сонці висячи, вона висихає. Бачити, про­те, неможливо, як волога на ній осідає. Та й не видно того, як вона зникає від спеки. Значить, ділиться вода на такі дрібні часточки, що недоступні вони зовсім для нашого ока». Замислимося над цими словами: сукня мокріє чи висихає залежно від того, осідають на ній чи щезають з неї дрібні частинки води. Отже, вода не є суцільною речовиною, а складається з окремих малесеньких частинок. А може, вчений помилився?

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Альтернативні варіанти

Прийом «Бліцопитування»

  • Що таке тіло?
  • Що таке речовина?
  • Чого у світі більше — тіл чи речовин? Поясніть свою дум­ку, наведіть приклади,
  • Чому всі предмети назива­ють тілами?
  • У яких агрегатних станах можуть перебувати речови­ни?
  • Наведіть приклади різних тіл, виготовлених з однієї і тієї ж речовини
  •  Наведіть приклади речовин, з яких можна виготовити одне й те саме тіло
  • Чому ворони почали будува­ти свої гнізда з дроту?

 Прийом «Чомучка»

Учні один за одним ставлять запитання. Вони не повинні по­вторювати попередні. Визнача­ють автора найцікавішого за­питання.

  1. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Складові речовин

Розповідь учителя з елементами бесіди

Давньогрецький філософ і вчений Демокріт Абдерський праг­нув зрозуміти, чому вода кудись зникає під час кип’ятіння. Роздумуючи над цим, він дійшов висновку, що всі тіла тільки здаються суцільними, але ми не бачимо того тому, що вони скла­даються із дуже дрібних часточок. Це стверджував учений понад 2500 років тому.

Прийом «Словникова робота»

Частинки, з яких складаються речовини, назвали молекулами.

И Молекула — це найдрібніша часточка даної речовини, що збе­рігає її властивості.

Частинки, на які ділиться молекула, — називають атомами.

Тобто саме вони є своєрідним маленьким «будівельним ма­теріалом» для речовин. Вони складні за будовою і дуже малі за розміром.

Атоми одного виду — це хімічний елемент.

Випереджальне завдання учнів

Інформаційне повідомлення про давньогрецьких учених, що ви­сували припущення про існування атомів.

Розповідь учителя з елементами бесіди

Нині відомо 116 різних видів елементів.

Новий елемент відкритий нещодавно у жовтні 2012 р., він отри­мав назву ліверморій.

Атоми одного виду можуть належати до складу різних речовин. Кількість атомів у молекулах може бути різною — від двох до кіль­кох тисяч. Молекули речовин, з яких побудовано організм людини, дещо складніші. Але важливо те, що атоми одного виду завжди ма­ють однакову будову.

Прийом «Синквейн»

Молекула

Найменша, стабільна Складається, має, є Вона складається з атомів Частинка речовини

Молекула Маленька, рухома

Рухається, притягується, відштовхується Речовина складається з молекул «Цеглинка»

Робота з підручником

Учитель. Кожний хімічний елемент має свою назву та письмо­ве позначення, яке називають хімічним символом.

Чи однаково поширені у природі хімічні елементи?

Поширення хімічних елементів

Робота з ілюстраціями

Завдання. Розгляньте рисунок, на якому показано поширення хі­мічних елементів на Землі. Запишіть у зошиті назви цих хімічних елементів та їхні символи.

«Чемпіонами» є Оксиген, Силіцій та Алюміній. Оксиген присут­ній у складі води, кисню та тіл живих істот. Атоми, сполучаючись між собою, утворюють молекули. Як з трьох десятків літер можна створити кілька десятків тисяч слів, так з сотні атомів можна ство­рити мільйони молекул.

Прийом «Демонстрація»

Навіть за сучасного розвитку техніки неможливо побачити ато­ми і молекули. Тому для наочності люди придумали створювати мо­делі атомів і молекул.

Подивімося моделі деяких атомів та молекул.

  1. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ

Прийом «Доповни речення»

  • Усі {тіла) складаються з речовин.
  • Речовини складаються з   (молекул).
  •  Молекули складаються з   (атомів)   найдрібніших частинок.
  • Хімічні елементи — це атоми   (одного) виду, які відрізняються за своєю будовою і властивостями.
  • Найбільш поширені на Землі Оксиген,   (Силіцій) та  (Алюміній).
  • Сьогодні вченим відомо понад   (ПО) елементів.
  • Кожний хімічний елемент має свою назву та (письмове) позначення, яке називають (хімічним символом).

Прийом «Творча лабораторія»

Завдання. Перед вами лежить різного кольору пластилін. Зробіть з нього кульки. Уявіть, що білі — атоми Оксигену, сині — атоми Гід­рогену, червоні — атоми Карбону. Атоми мають властивість сполу­чатися між собою. З’єднайте їх так, щоб отримати моделі молекул води Н20, кисню 02, вуглекислого газу С02, водню Н2.

  1. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

 Прийом «Роблю висновок»

  • Молекули речовини зберігають усі її властивості. Наприклад, молекула цукру солодка.
  •  Молекули різних речовин відрізняються за складом. Вони утво­рюються із ще менших частинок, які називаються атомами (у перекладі з давньогрецької атом означає «неподільний»).
  1.  ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
  •  Опрацювати параграфи підручника: §
  • Творче завдання: скласти кросворд за темою уроку,
  • За додатковими джерелами інформації дізнатися, з яких атомів та якої їх кількості складається молекула цукру.

 

doc
Додано
17 квітня 2020
Переглядів
4013
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку