Урок 11 Дата проведення_____________
ТЕМА УРОКУ: МОЛЕКУЛИ. РУХ МОЛЕКУЛ. ДИФУЗІЯ
У природі немає нічого марного.
М. Монтень
Мета уроку:
Тип уроку: вивчення й первинного закріплення нових знань.
Обладнання: Інтернет-презентація за темою, зразки речовин (цукор, вугілля, вода, кам'яна сіль, фарба для малювання) моделі атомів та молекул, рисунки, зошити, підручник.
Очікувані результати: учні зрозуміють сутність і на власні очі побачать процес дифузії, особливості дифузії в газах та рідинах, зможуть пояснити причину цього процесу та його значення.
ХІД УРОКУ
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Прийом «Відстрочена відгадка»
Учитель. Коли в школі лунає дзвоник на перерву, учні «висипають» з класів і починають переміщатися по школі. Говорячи про цей хаос, учителі іноді використовують у переносному смислі такий вислів: «О, почався броунівський рух». Коли ви малюєте, ви миєте пензлик у воді, яка поступово зафарбовується. До цього процесу можна застосувати такий самий вислів. Чому? Про це і трохи більше — на сьогоднішньому уроці.
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Прийом «Віршовані рядки»
Є у світі тіл багато І на вулиці, і в хаті.
Всім відомо, що вони Складаються з ... (речовини).
Усі молекули непосидючі,
Як на перерві в школі учні,
Стрибають вони і літають
Та у своєму складі... (атом) мають.
Речовини ми вивчаємо,
Зараз стани їх пригадаємо,
У науці всі вони
Мають назву... (агрегатні).
На кінець скажіть нам, дітки,
Що це за речовина,
Яка може у природі Перебувати у трьох станах,
Назва їй... (вода).
Прийом «Ігротека»
Об’єднати клас у дві команди.
Конкурс «Хімічна азбука»
Завдання на перевірку знань про елементи та хімічні символи. Спочатку одна команда ставить питання, а інша відповідає, потім міняються ролями.
Конкурс-гра «Цеглинка — атом»
Учні в командах об’єднуються у групи по три-п’ять осіб. їм пропонують скласти за поданими схемами молекули речовин. Для цього видають лист з правилами, у якому написані кольори атомів того чи іншого елемента.
Хімічний елемент |
Колір моделі елемента |
Оксиген |
білий |
Нітроген |
зелений |
Гідроген |
блакитний |
Карбон |
червоний |
Молекули: вода (Н20), азот (М2), кисень (02).
Конкурс «Інтелектуальна розминка»
Команди-суперники обмінюються між собою домашніми заготовками кросвордів із назвами хімічних елементів, іменами учених, дослідників.
Конкурс «Білі плями»
Кожному учню потрібно доповнити схему «Властивості речовин» і якомога швидше здати капітану. Оцінюють швидкість і правильність виконання завдання.
Речовина |
||
Рідка |
|
Тверда |
Зберігає..., текуча Не зберігають... |
... форми, займає весь наданий їй простір |
... форму та об’єм |
Прийом «Дивуй»
Учитель. Наукове вивчення будови речовини почалося з одного випадкового відкриття, яке згодом назвали на честь дослідника. Англійський учений — ботанік Роберт Броун у 1827 р. спостерігав з допомогою мікроскопа спори рослин, розмішаних у краплині води. Частинки рухались у воді в хаотичному порядку. Довгі спостереження і дослідження переконали вченого, що причиною цього руху є рух молекул — дуже малих частинок, з яких складається вода і взагалі всі речовини.
Молекули перебувають у постійному безладному русі. Броун також установив, що при підвищенні температури рідини частинки починають рухатися значно швидше, тобто швидкість руху молекул зростає, і їхні удари на інші частинки стають частішими й сильнішими. Таке відкриття отримало назву «броунівського руху». Воно мало дуже важливе значення для вивчення будови речовини, бо показало, що тіла дійсно складаються з окремих часток — молекул і що молекули перебувають у безперервному та хаотичному русі.
Прийом «Словникова робота»
Хаотично рухаючись, молекули однієї речовини заповнюють проміжки між найменшими складовими частинками іншої речовини. Це явище називається — дифузія.
Прийом «Практична теорія»
Учитель. Якщо ми зараз капнемо краплину пахучої речовини в куточок кімнати, то через деякий час цей запах розповсюдиться на все приміщення.
Візьмемо дві склянки води. В одну, наберемо гарячу воду, а в іншу холодну. Добавимо в обидві реагент (чорнила, фарби, марганцівка) і простежимо, як буде мінятися забарвлення води.
Розповідь учителя з елементами бесіди
Тепла вода забарвлюється швидше, отже нагрівання прискорило процес проникнення молекул однієї речовини між молекулами іншої.
Дифузія при більш високих температурах відбувається швидше. Це означає, що швидкість руху молекул і температура тіла зв’язані між собою.
Чим швидше рухаються молекули тіла, тим вища його температура. Явище дифузії відбувається і в твердих тілах, але дуже повільно. Це пов’язано з тим, що у твердих речовинах молекули розташовані ближче одна до одної, ніж у рідких, а тим більше у газоподібних. Чим ближче молекула одна до одної, тим більше вони взаємно притягаються.
Дифузія має важливе значення в житті людини та тварин. Наприклад, кисень з повітря завдяки дифузії проникає в організм через шкіру, поживні речовини із кишківника поступають у кров тварин.
Прийом «Синквейн»
Дифузія
Молекулярна, випадкова Взаємодіє, розповсюджується, змішується Хаотичний, постійний рух молекул Процес
Прийом «Віршовані рядки»
Якщо молекули в речовині Розташовані близенько,
То цей стан речовини Називають усі тверденьким.
Інший стан речовини Має відстані побільше,
І молекули у них
Проникають у проміжки швидше.
Що за стан речовини такий?
Правильно, дітки, —рідкий.
Останній стан взагалі вільний,
Бо проміжки має такі,
Що молекули у ньому Всі летючі та швидкі.
Здогадались, любі дітки,
Що за стан речовини такий?
Правильно, його назва... (газоподібний).
Прийом «Доповни речення»
Прийом «Логічний ланцюжок»
Завдання. Допишіть логічний ланцюжок.
Молекули далеко одна від одної —> притягання їх дуже слабке —> ...
(переміщуються на значні відстані —» заповнюють простір —» —> не зберігають форму, об’єм —> газоподібний агрегатний стан).
Прийом «П'ять речень»
Завдання. За допомогою п’яти речень сформулюйте висновки уроку.
Прийом «Показуха»
Завдання. Покажіть агрегатні стани води, дифузію, рух молекул при збільшенні температури тощо.
Творче завдання: скласти синквейн за темою уроку