Аудіювання (слухання і розуміння прослуханого)
Перевірку аудіативних умінь рекомендуємо здійснювати фронтально в 2-4 класах у кінці кожного семестру.
В 1 класі сприймається з одного-двох прослуховувань, а в 2—4 класах — з одного прослуховування. Для перевірки використовується незнайомий текст художнього стилю і запитання з варіантами відповідей.
Для поточної перевірки аудіативних умінь – слухати й розуміти усне мовлення учням пропонується прослухати незнайомий текст, орієнтовний обсяг якого у 2 класі – 140-160 слів, у 3 класі – 210-230 слів, у 4 класі – 280-300 слів.
Після прослуховування тексту учні усно або письмово виконують завдання на розуміння фактичного змісту сприйнятого на слух тексту (хто?, що?, які?, де?, коли?, як?), відтворення послідовності подій; встановлення смислових, причиново-наслідкових зв’язків, визначення теми твору. Для учнів 2 класу завдання мають стосуватись тільки фактичного змісту твору. Оцінювання аудіативних умінь в усній формі здійснюється за тими ж вимогами, що і оцінювання сформованості навички розуміння прочитаного.
Для письмової перевірки аудіативних умінь добирають 8 тестових завдань, з яких 4 завдання закритого типу з вибором однієї правильної відповіді серед трьох пропонованих варіантів по 1 балу за кожне і 4 завдання відкритого типу по 2 бали за кожне. Зміст завдань такі самі, як і для усної перевірки аудіативних умінь.
У 1 класі для перевірки якості сформованості аудіативних умінь можна використовувати уривок казки або оповідання і кілька пронумерованих малюнків-ілюстрацій, прикріплених на дошці. Учні мають знайти той малюнок, який відповідає змісту сприйнятого на слух тексту, і записати на аркуші паперу його порядковий номер.
У 2—4 класах учитель читає незнайомий учням текст, а потім пропонує тести, що складаються із запитань з варіантами відповідей.
Одиниця контролю: у 1 класі — рівень самостійності у виборі малюнка-ілюстрації до прочитаного тексту (уривка), в 2— 4 класах — правильність виконання тестових завдань.
Правильна відповідь з 1 по 4 питання – 1 бал, з 5 по 8 – 2 бали.
Контрольна робота № 1
Аудіювання
Як діти яблуньку врятували
Усім весело та радісно навесні, тільки молода яблунька, що у шкільному садку росте, сумна стоїть. Що їй, бідній, робити?
Ось що з нею трапилось.
Стояла вона торік весела, в зеленому листі, а між листям ховалися червоні яблука. Смачні були яблучка, і сама вона струнка, пишна. Діти її дуже любили.
Літав довкола неї метелик... Такий гарний, і подумати не можна було, щоби від такого гарного метелика та така велика шкода сталася.
Подобалася й метеликові красуня-яблунька і, мабуть, вирішив він, що в її густому листі затишно й спокійно буде покласти свої яєчка. Він поклав.
А з яєчок вийшла гусінь. Тут якраз настали вже морози. Наплела собі гусінь гніздечок на зиму. Багато вийшло гусениць на яблуньці, і багато наплели вони собі гнізд.
Аж ось і весна. Випустила наша яблунька бруньки, а тут повилазила погана гусінь з гнізд і почала в'їдатися в бруньки та вигризати в них ямки. Аж тут ще лазить жук-довгоносик і з'їдає молоде листячко. Сумує яблунька.
Гуляли в садку діти. Підбігли до своєї улюбленої яблуньки.
— Дивіться! А що воно там таке? — кричить Галя. — Наче гніздечка маленькі. І багато їх, багато!
Підійшла вчителька, подивилась уважно.
— Е, діти, негаразд з нашою яблунькою. То гусінь наплела собі гніздечка, а сама лазить і об'їдає бруньки. Треба швидше наш садок очистити, а то пропаде садовина.
(К. Малицька, 213 слів)
Як діти яблуньку врятували
Тестові завдання
1. Якою була яблунька торік? (1 б)
а) Стрункою, пишною, веселою;
б) зігнутою, сумною;
в) маленькою і непомітною.
2. Що зробив метелик у густому листі яблуньки? (1 б)
а) Примостився спати; б) відклав яєчка;
в) заховався від синички.
3. Скільки гнізд наплела собі гусінь? (1 б)
а) Одне; б) два: в) багато.
4. Хто ще з'їдав молоде листячко яблуньки? (1 б)
а) Сонечко; 6) джміль; в) жук-довгоносик.
5. Хто з дітей помітив, що з яблунькою щось негаразд? (2 б)
Галя помітила, що з яблунькою щось негаразд.
6. Що вирішили зробити діти і вчителька? (2 б)
Діти і вчителька вирішили очистити садок від гусені.
7. Встанови послідовність подій: ( 2 б)
3. Треба швидше наш садок очистити;
8. Уяви, що ти ця яблунька. Як би ти віддячив дітям і вчительці? (2 б)
____________________________________________
Контрольна робота № 1
Аудіювання
Як діти яблуньку врятували
Дата ___________________________________________
Прізвище _______________________________________
Тестові завдання
1. Якою була яблунька торік? (1 б)
а) Стрункою, пишною, веселою;
б) зігнутою, сумною;
в) маленькою і непомітною.
2. Що зробив метелик у густому листі яблуньки? (1 б)
а) Примостився спати; б) відклав яєчка;
в) заховався від синички.
3. Скільки гнізд наплела собі гусінь? (1 б)
а) Одне; б) два: в) багато.
4. Хто ще з'їдав молоде листячко яблуньки? (1 б)
а) Сонечко; 6) джміль; в) жук-довгоносик.
5. Хто з дітей помітив, що з яблунькою щось негаразд? (2 б)
_______________________________________
6. Що вирішили зробити діти і вчителька? (2 б)
_____________________________________________
__________________________________________________________________________________________
7. Встанови послідовність подій: ( 2 б)
⃝ Треба швидше наш садок очистити;
⃝ Торік яблунька була весела, в зеленому листі.
⃝ Наплела собі гусінь гніздечок на зиму.
8. Уяви, що ти ця яблунька. Як би ти віддячив дітям і вчительці? (2 б)
_____________________________________________
__________________________________________________________________________________________
_____________________________________________
__________________________________________________________________________________________
Оцінка ____________
Контрольна робота № 5
Аудіювання
Ліки для Буцика
Дід Василь щоранку виводить Буцика пастися на леваду. Максимко час від часу бігає до телятка, носить йому траву або скоринки хліба.
Якось прибіг Максимко до Буцика і дає морквину, а той не їсть, а лише мукає: му-у-у, му-у-у... Жалісно так.
Максимко спочатку здивувався, що бичок не хоче морквини, бо раніше хрумав залюбки, а потім занепокоївся: чи, бува, не захворів Буцик?
Хлопчик прудко помчав до дідусевої хати, відшукав коробку з таблетками та порошками, висипав ліки в кашкет і тільки-но вибіг на подвір'я, аж назустріч іде дід Василь.
- Ти куди це? — запитав онука.
- Дідуню, біда! Буцик захворів. Мукає і мукає і моркви не їсть. Я йому ліки несу. Ось, дивіться.
Дід Василь зазирнув у кашкет і всміхнувся:
- Ти, Максимку, не ті ліки приготував. Буцик, мабуть, води хоче. Я його, здається, забув уранці напоїти.
- Дідуню, а можна я принесу води?
- Якщо подужаєш, то чому ж ні?
- Подужаю!
Максимко схопив відро і подався до криниці. Набрав повнісіньке відро води, несе на леваду. Буцик побачив здалеку — й ну вибрикувати. Доки телятко пило, Максимко погладив його шию й промовляв:
- Пий, Буцику, пий. Я тобі зараз ще й бур'янцю нарву... Напилося телятко вволю, підняло мокру мордочку і знову тихенько:
Му-у-у, му-у-у...
Максимко дивиться на бичка і не може второпати— чому він знову мукає? Та саме підійшов дід Василь. У руках він тримав косу.
- Дідуню, а він знову мукає.
- То він, Максимку, дякує за воду.
(За А. Коцюбинським, 230 слів)
Тестові завдання
1. Кого виводить пастися дід Василь на леваду? (1 б)
А козу;
Б телятко;
В коня.
2. Чому занепокоївся Максимко?(1 б)
А він хвилювався, чи не захворів Буцик;
Б побачив, що наближається гроза;
В бо у нього був поганий настрій.
3. Як хлопчик хотів допомогти теляткові?(1 б)
А знайшов ліки для нього;
Б викликав лікаря;
В почав його розважати.
4. Чому усміхнувся дід Василь, коли почув, що онук хоче лікувати телятко таблетками? (1 б)
А тому, що сам забув напоїти уранці телятко;
Б тому, що хотів пожартувати з онуком;
В тому, що любив Буцика.
5. Встанови послідовність подій: ( 2 б)
3 Буцик дякує за воду;
1 Максимко занепокоївся;
2 Хлопчик біжить до криниці.
6. Як змінилася поведінка Буцика, коли він побачив відро з водою? (2 б)
Коли Буцик побачив відро з водою почав вибрикувати.
7. Чим ще хотів пригостити Буцика Максимко? (2 б)
Максимко ще хотів пригостити Буцика бур’янцем.
8. Яка мета оповідання? (2 б)
Мета оповідання розповісти про те, що треба піклуватися при братів наших менших, допомагати старшим, любити тварин.
Контрольна робота № 5
Аудіювання
Ліки для Буцика
Дата ___________________________________________________
Прізвище _______________________________________________
Тестові завдання
1. Кого виводить пастися дід Василь на леваду? (1 б)
А козу;
Б телятко;
В коня.
2. Чому занепокоївся Максимко?(1 б)
А він хвилювався, чи не захворів Буцик;
Б побачив, що наближається гроза;
В бо у нього був поганий настрій.
3. Як хлопчик хотів допомогти теляткові?(1 б)
А знайшов ліки для нього;
Б викликав лікаря;
В почав його розважати.
4. Чому усміхнувся дід Василь, коли почув, що онук хоче лікувати телятко таблетками? (1 б)
А тому, що сам забув напоїти уранці телятко;
Б тому, що хотів пожартувати з онуком;
В тому, що любив Буцика.
5. Встанови послідовність подій: ( 2 б)
⃝ Буцик дякує за воду;
⃝ Максимко занепокоївся;
⃝ Хлопчик біжить до криниці.
6. Як змінилася поведінка Буцика, коли він побачив відро з водою? (2 б)
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
7. Чим ще хотів пригостити Буцика Максимко? (2 б)
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
8. Яка мета оповідання? (2 б)
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
____________________________________________________
Оцінка __________________