Презентація до уроку "Словотвір іменників на позначення назв жителівпевного населеного пункту. Катойконіми."

Про матеріал
Презентація до уроку на тему "Словотвір іменників на позначення назв жителів певного населеного пункту. Катойконіми" складається із 12 слайдів. Учні ознайомляться із поняттям " катойконім" та дізнаються, за допомогою яких суфіксів можна утворити іменники- назви жителів певного населеного пункту. Робота може бути використана на уроках української мови в 10 класі.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

СЛОВОТВІР ІМЕННИКІВ НА ПОЗНАЧЕННЯ НАЗВ ЖИТЕЛІВ ПЕВНОГО НАСЕЛЕНОГО ПУНКТУ.

Номер слайду 2

Назви мешканців населених пунктів і назви народів містять у собі важливу історико-етнографічну інформацію, тому їх будова потребує чіткої вмотивованності через визначальні мовні засоби. Дізнаймося, за допомогою яких суфіксів можна утворити іменники- назви жителів певного населеного пункту.

Номер слайду 3

Катойконім (від грецької katajkos — житель і nim — назва, від латинської patria — батьківщина) — це назва мешканців певної місцевості. Наприклад: Київ — киянин, Одеса — одесит.

Номер слайду 4

Назви осіб за національною і територіальною ознаками утворюються від іменникових основ назви місцевості. Найбільш уживані суфікси в цих словотвірних типах для назв чоловічого роду:-ець: житомирець; полтавець, тбілісець, новгородець;-анин, -чанин, -ин: молдаванин, пражанин, росіянин, харків'янин, фінікіянин, полтавчанин, донеччанин, грузин, осетин, болгарин;-ич: костромич, русич;-ак (-як): словак, туляк, подоляк, сибіряк;-ит: одесит.

Номер слайду 5

Назви осіб жіночої статі утворюються за допомогою суфікса -к(а), який приєднується до повної чи усіченої основи або разом із вставним звуком (інтерфіксом), наприклад: білорус — білоруска, поляк — полька, костромич — костромичка, грузин — грузинка, парижанин — парижанка.

Номер слайду 6

Найвищим рівнем активності у творенні похідних іменників із значенням назви особи за територіальною ознакою характеризується словотвірний тип із суфіксом -ець. Цей формант поєднується з основами іменників, що є насамперед назвами населених пунктів, а також держав та континентів, напр.: симферополець, ялтинець, херсонець, кіровоградець, дніпропетровець, миргородець, обухівець, баранівець, канадець, американець.Іменники із суфіксом -чанин вживаються іноді паралельно до іменників на -ець, пор.: полтавець — полтавчанин, черкасець — черкащанин, луганець — луганчанин, деканець — диканчанин, обуховець — обухівчанин, дніпропетровець — дніпропетровчанин.

Номер слайду 7

Суфікс –ець приєднується до компонентів -город/-град, -піль/-поль напр.: Миргород — миргородець, Севастополь — севастополець, Симферополь — симферополець, Красноград — красноградець, Бориспіль — борисполець, Ямпіль — ямполець, Тернопіль — тернополець, Каргополь — каргополець, Крижополь — крижополець, Катеринопіль — катеринополець.

Номер слайду 8

Якщо назва міста закінчується суфіксами -иц, -ець, -ськ-/-цьк-, то назва жителя утворюється за допомогою суфікса -анин, напр.: Вінниця — вінничанин, Хомутець — хомутчанин, Свердловськ — свердловчанин, Мінськ — мінчанин, Луцьк — лучанин.

Номер слайду 9

Кінцевий суфікс -івк- іменнника передбачає вживання в назвах жителів чоловічого роду суфікса -ець, жіночого роду- анк, напр.: Ковалівка — ковалівець, ковалівчанка, Степанівка — степанівець, Іванівка — іванівець, Романівка — романівець, Баранівка — баранівець, Павлівка — павлівець, Калинівка — калинівець.

Номер слайду 10

Знайдіть суфікси у кожній групі іменників.1. Бібліотекар, писар, аптекар. 2. Викладач, перекладач, сіяч. 3. Сміттяр, скляр, каменяр. 4. Швець, продавець, купець. 5. Машиніст, журналіст, танкіст.

Номер слайду 11

Поясніть зміст прислів'їв та приказок. Знайдіть слова на позначення професії, з'ясуйте, яким чином вони утворені.1. В орача руки чорні, а хліб білий. 2. І швець, і жнець, і на дуду грець. 3. Голод — найкращий кухар. 4. Без сокири не тесляр, без голки не кравець. 5. Купець — що стрілець: необачного жде. 6. Тоді коваль кує, коли гаряче. 7. Кому що, а мельнику вітер. 8. З ткача не буде багача, а з швачки — багачки. 9. Кожний кравець на свою моду крає.

Номер слайду 12

Домашнє завдання Поміркуйте, що послужило причиною помилок. Відредагуйте речення, запишіть правильно.1. Швейцарію населяють швейцари, а Індію — індійці (З під­ручника). 2. Романтик — це той, що пише романи (3 підручника). 3. Вікторія має цікаву спеціальність — художниця-конструкторка (З посібника). 4. У дитинстві я мріяла стати білетеркою в кіно­театрі (3 посібника). 5. У відповідності наказу від 14.10.1980 р. № 101 закріплені вулиці за підмітайлами (3 доповідної записки). 6. Райфінвідділу терміново потрібна секретар-машиністка, яка вміє працювати російським і українським язиком (3 оголошення).

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
4.5
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Бурамбаєва Оксана Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Устенко Наталія Володимирівна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
pptx
Додано
18 серпня 2022
Переглядів
13404
Оцінка розробки
4.7 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку