Тема:Автоматизація звука [р] в складах, словах і реченнях .
Мета:
Освітня:
- Закріпити правильну вимову звуку [р] в складах, словах і реченнях ;
- Закріпити навички утворення іменників зі зменшувально – пестливими суфіксами ;
- Продовжувати вчити утворювати іменники, що позначають назву професій ;
- Закріпити вміння визначати наявність і місце звука [ р ] у словах ;
- Формувати навик самоконтролю за власною мовою .
Корекційно - розвиваюча :
- Розвивати мовне дихання , фонематичний слух , загальну , дрібну і артикуляцiйну моторику , цілісне сприйняття .
Виховна:
- Виховувати вміння уважно слухати логопеда , посидючість і інтерес до заняття , комунікативні навички.
Обладнання:
Повітряні кулі ; «Лист» від артистів цирку ; картинки для артикуляційної гімнастики; звукова доріжка ; розрізна картинка «Автобус » з 6 - 7 частин ; картки з цифрами 2 і 3 ; « Сухий басейн» ( миска з горохом , іграшки зі звуком [р] ) ; іграшка слон , три « тумби» ( різнокольорові кубики) ; картинки зі звуком [р] на початку , в середині , в кінці слова ; комп'ютер; мультимедійна презентація « Цирк» ; дзеркало ; м'яч , рахункові палички.
Словникова робота :
дресирувальник , барабанщик , трубач , гармоніст .
Методи і прийоми:
словесний , наочний , практичний ; Сюрпризний момент - лист від артистів цирку , створення проблемно - ігрової ситуації , художнє слово , показ практичної дії з використанням iнформацiйнно - комп'ютерних технологій , дидактичні ігри та вправи: «Склади малюнок» , «Звукова доріжка» , « Сухий басейн », «Великий - маленький » , « Буває - не буває » , « Визнач місце звука в слові ».
Хід заняття:
I. Вступна частина(слайд 1)
Емоційний настрій(слайд 2)
-Доброго ранку, сонце привітне!
Доброго ранку, небо блакитне!
Доброго ранку , у небі пташки!
Доброго ранку, маленькі дубки!
Я вас вітаю, люблю, пізнаю,
Бо ми живемо в одному краю!
1.Сюрпризний момент:
Логопед : Доброго гості! Ми раді вас бачити .(слайд 3)
Логопед : Таня, зверни увагу , як багато тут повітряних кульок. Вони яскраві , красиві. Подивися , одна кулька злетіла вгору , а кулька не проста - чарівна .На ниточці лист. Цікаво від кого?Немає тут адреси на ньому?Давай подивимося , що ж у ньому ?
Логопед відкриває лист :
В цирк мерщій, там чудеса,
лине сміх під небеса.
Клоун публіку вітає
та малечу розважає.
Він потішний відчайдуха,
рот — від вуха і до вуха,
розсмішити всіх мастак.
Ну й кумедний! Чи не так?
II.Основная частина
1 . Артикуляційна гімнастика:
Розвиток артикуляційної моторики.
Логопед : Таня , які тварини виступають в цирку ?(слайд 4)
Таня : У цирку виступають коні , носороги , корови , тигри , кенгуру.
Давай , разом з ними виконаємо гімнастику для язичка.
Дитина дивиться на картинку і виконує вправи.
Вправа « Бегемотик »
Всім відомо: бегемот превеликий має рот.
Ми з тобою,я і ти, теж відкриємо роти,
Порахуєм до п'яти і закриємо роти.
Вправа « Жабка »
Живуть в болоті жабки,зелені скрекотушки,
А посмішка у жабок-від вушка і до вушка.
Вправа « Хоботок»
Подивися ти на нас, слоненятко любе,
Ми навчились хоботком утримувати губи.
Вправа « Жаба » - « Хоботок »
Тягнем губи аж до вушок, як веселі скрекотушки.
Можемо, як слоненята, губи хоботком тримати.
Вправа «Смачне варення»
Смачне варення, солодкий медок.
На верхнiй губi лишилась краплина.
Злиже її наш язичок, а потiм перепочине.
Вправа « Конячка»
Скаче коник по стежині, б'ють копита об каміння:
-Цок-цок-цок, цок-цок-цок.
Ми на коників сідаєм, вирушаємо у путь,
Їдем полем, їдем гаєм.
-Цок-цок-цок,-копита б'ють.
Логопед : Молодець, Таня , ти правильно виконувала всі вправи.
2.Дидактична вправа «Склади малюнок» .
Розвиток цілісного сприйняття, мотивація.
Логопед : Таня ми з тобою вирушимо в цирк. Нас чекає цікава вистава . Ми пригадаємо назви диких тварин, музичних інструментів. Будемо виконувати вправи , щоб навчитися правильно вимовляти звук [р] в словах, складах, реченнях.
Логопед : Як ти думаєш , на чому можна поїхати в цирк ? Збери картинку , і ти дізнаєшся , на чому ми поїдемо в цирк. ( Дитина збирає з частин картинки - автобус. )
- Так на чому ми поїдемо?(слайд 5)
Дитина : На автобусі.
3 . Ізольована вимова звуку . Розвиток мовного дихання.
Логопед : Завели мотор! Поїхали! Спочатку доїхали до першої квіточки , потім до другогої і до цирку. А тепер тобі треба на одному диханні вимовити звук «Мотор гарчить Р -Р -Р ...» ( Дитина голосно вимовляє звук [р] . Використання « звукової доріжки ».
4 . Характеристика звука [ р ] за акустичними ознаками .
Логопед : Який звук ти вимовила ? (р). Дай характеристику звуку , який він?
Дитина : приголосний , твердий , дзвінкий , буквою « Р».
5 . Автоматизація звуку.
1 ) в складах
Логопед : Таня ми з тобою в цирку (слайд 6 ) . Як ти думаєш, які артисти працюють в цирку ? Вистава починається . Виступають дресировані собачки. ( Слайд 7 )
- Вони знають цифри: назвуть їм цифру , і собачки гавкають стільки ж разів.
Логопед : Я вимовлю склад, а ти його повтори , відповідно цифрі кількість разів:
пра - 2 дри - 3 бро - 2 тро - 3
пру - 3 дро - 2 бра - 3 тру - 2
- Молодець !
2 ) у словах
Вправа « Чия тінь?»
Логопед : На арені виступає дресирувальник . ( Слайд 8 ) . Але тварини від нього сховалися . Давай допоможемо знайти їх. Називаючи іграшку чітко вимовляй звук [р] .
Таня : тигр , корова , порося , жираф , носоріг , зебра.
Дидактична гра «Великий - маленький» з м'ячем.Утворення іменників з зменшувально - пестливих суфіксами .
Логопед : На арені виступає фокусник . ( Слайд 9) Він намагається показати фокус: великі предмети перетворити на маленькі. Допоможемо йому ?
- Так.
Логопед : Велике відро , а маленьке ... відерце ,
Дитина утворює іменники при цьому чітко промовляє слова виділяючи звук [р] .
помідор - помідорчик , картина - картиночка , сорочка - сорочечка , коробка - коробочка , троянда - трояндочка .
3 ) в реченнях
Логопед : На арену цирку виходить клоун. ( Слайд 10 ) . Як ти думаєш , що робить клоун в цирку ? (Відповідь дитини). Клоун смішить в цирку дітей , ось і тебе він теж хоче розсмішити .
Послухай , чи правильно він говорить і виправи , якщо потрібно помилки.(слайд 11)
Гра « Буває , не буває» :
- Дровами рубають сокиру.
- Цукор гризе Іру .
- Дорога їде по вантажівці .
- Градусник несе лікаря .
- Кришка накрита відром.
- Паркан фарбує Рому .
Дитина виправляє деформовані речення , виділяючи в словах звук [р] .
Логопед : Як ти думаєш , вийшло виправити помилки.
Таня : так , вийшло.
6 . Розвиток фонематичного слуху .Утворення іменників, що позначають назви професій.
Логопед :
- Під час вистави голосно грає цирковий оркестр. ( Слайд 12)
Давай подивимося , які інструменти в ньому є. ( Слайд 13 )
Дидактична вправа «Назви слова зі звуком [р] ».
- Назви інструменти , в назвах яких є звук [р].
Таня : Барабан , труба , гітара , гармошка .
- Молодець ! Правильно назвала інструменти ! Як назвемо людину, яка грає на трубі?(слайд 14:1,2-3) (трубач),на барабані ? (слайд 15:1,2-3)(барабанщик ) . Грає на піаніно?(слайд 16:1,2-3)(піаніст), на гітарі? (слайд 17:1,2-3)( гітарист ) . Як назвемо людину, яка грає на гармошці ?(слайд 18:1,2-3) Скажи , будь ласка , повною відповіддю. ( Гармоніст ).
7 . Динамічна пауза .
( слайд 19 ) . «Веселі хлоп’ята»
Дружно разом піднялись, (Встати з-за парт).
Вліво, вправо подивились.(Нахилити голову ліворуч, праворуч).
Потім хутко повернулись, (Руки на пояс, зробити поворот).
Всім навколо посміхнулись,
Поплескали в долоні (Поплескати в долоні).
І побігали як поні. (Біг на місці).
«Хай лунає всюди сміх, (Ці слова всі вимовляють хором).
Ми хлоп’ята кращі всіх!».
8 . Розвиток звукового аналізу .
Д / і «Визнач місце звука в слові »
Логопед : Наша вистава в цей час триває. На арену виходить дресирований слон. ( СЛАЙД 20 )
- Йому по команді потрібно посісти одну з трьох тумб . Командою для нього служить картинка. Якщо звук [р] на початку слова , слон встане на першу тумбу , якщо в середині - на другу , а якщо наприкінці слова - на третю тумбу .
Логопед показує картинку , дитина її називає , визначає місце звуку в слові і поміщає слона на потрібну тумбу . (картинки : ромашка , комар , риба , баран , сокира , корова )
Таня : У слові риба звук [р] на початку слова .
9 . Вправа в правильному проголошенні звуку [р] .
Логопед :
- Вистава закінчується. Артисти прощаються з глядачами. ( Слайд 21 )
Ра - ра - ра - радіє дітвора.
Ри - ри - ри - кулі в руках у дітвори.
Ру - ру - ру - в цирку тигри , кенгуру.
Ра - ра - ра - до побачення , дітвора.
Ра - ра - ра - артистам відпочивати пора.
Дитина промовляє чистомовки за логопедом.
10 . Розвиток дрібної моторики
Вправа « Виклади букву Р »
Логопед :
- Прощаючись , артисти подарували нам кульки «марблс» , давай з тобою викладемо букву Р.
Дитина викладає з кульок «марблс»букву Р.
III.Заключна частина
Підсумок заняття :
Логопед : Пора повертатися до школи . Автобус нас чекає(слайд 22) , заводь мотор , ми вирушаємо в дорогу (звукова доріжка ) . Ізольоване вимова звука [ р ] .
Ось ми і на місці.
- Таня , скажи , виступ яких артистів тобі сподобався? Відповідай , будь ласка , повною відповіддю.
Таня : Мені сподобався виступ слона , клоуна.
- А який звук ми брали з собою в цирк ?
Таня : Брали з собою звук [р] .
Логопед : Правильно звук [р] . Артисти цирку на пам'ять подарували тобі книжку - розмальовку .