Стаття "Технології змін і трансформацій у сучасному закладі освіти: змішане та дистанційне навчання на заняттях гуртка “Паперопластика”

Про матеріал
В статті описано досвід роботи керівника гуртка декоративно-прикладного мистецтва в умовах карантину і дистанційного навчання.
Перегляд файлу

Походенко. Л.О., керівник гуртка “Паперопластика”, Люботинський міський Будинок дитячої та юнацької творчості Люботинської міської ради Харківської області

Мірошниченко О.В., методист, Люботинський міський Будинок дитячої та юнацької творчості Люботинської міської ради Харківської області

Технології змін і трансформацій у сучасному закладі освіти: змішане та дистанційне навчання на заняттях гуртка “Паперопластика”

2020 рік став переломним для всього світу і для всіх сфер людського життя – пандемія внесла зміни та змусила людство переходити на нові форми роботи, надання послуг обслуговування, і, звичайно, навчання. Освітні заклади в усьому світі зіштовхнулися з таким поняттям, як дистанційне навчання, і всі учасники освітнього процесу, учні, студенти, вихованці, а також вчителі та викладачі, почали освоювати нові технології та інструменти.

Дистанційне навчання виявилось непростим як для вчителів, багатьом з яких довелось вперше реєструватись на сайтах, опановувати Zoom, Classroom, відеоредактори тощо, так і для дітей, які по-новому вчилися сприймати інформацію, мотивувати себе до навчання та зосереджуватись на досягненні результату. Діти звикли, що школа -– це соціум, де за сусідньою партою сидить однокласник, а на перерві можна зустрітися з сусідкою; це місце, де вчителька пояснить, підкаже, підбадьорить, і все відразу стає зрозуміло. А після школи можна піти до гуртка і займатись улюбленою справою. Дистанційне навчання, хоча і має безліч плюсів, все ж забирає у дітей можливість комунікації, живого контакту, їм психологічно важко отримувати тільки теоретичні знання і виконувати завдання, втрачається мотивація та зацікавленість в навчанні.   В такий час особливо актуальною є потреба розвивати творчі здібності та практичні навички учнів. Тим паче при отриманні інформації через комп’ютер, як правило, залучені тільки аудіальний та візуальний канал сприйняття. Тоді як дуже необхідною складовою навчального процесу є розвиток кінестетичних здібностей дитини, а саме моторики рук.

Саме це і є метою гуртка «Паперопластика», адже конструювання різноманітних фігур з паперу сприяє формуванню скоординованих і точних рухів пальців і рук. Воно є прекрасним фундаментом для тренування уяви, спостережливості та координації. Це творчий процес, при якому створюються нові художні образи, виникають асоціативні зв'язки, а також активізуються ділянки мозку, що відповідають за розвиток в дитині інтелектуальної й творчої активності.

 Однією з ключових компетентностей сучасної школи є екологічна грамотність, а проблема сміття одна з найактуальніших в сучасному світі. Тому, коли виникла необхідність перевести заняття гуртка в онлайн-режим, нами  був запропонований проєкт “Друге життя непотрібних речей.” Для заохочення вихованців до створення даного проєкту, їм було запропоновано зібрати інформацію щодо різних арт-об’єктів виготовлених з бросового матеріалу,  користуючись пошуковими сервісами, а також мережею Pinterest, яка є безмежним фотохостингом. Діти зацікавились ідеєю та знайшли багато цікавих прикладів, які б ми могли втілити у життя. З метою розвитку ініціативності, вони також отримали завдання знайти вдома речі, які використовуються найчастіше і викидаються без потреби. Адже дуже важливим при дистанційному навчанні є доступність матеріалів. Такими речами виявилися втулки від паперових рушників, сірникові коробки, картонні пакування від харчових продуктів, коробки від взуття та старі газети, журнали та рекламні листівки.

Для зручності доступу до знайдених матеріалів та відстеження процесу ми використовували онлайн-сервіс Trello. Це програма для керування проєктами невеликих груп, яка допомагає відстежити, на якому етапі знаходиться процес виконання певного завдання. Створюючи дошки, тобто описи окремих проєктів, виникає можливість контролювати стан процесу в цілому та окремих поставлених завдань. Кожна дошка складається зі списків та карток, що дає змогу візуалізувати всі задачі. Дана програма має багато переваг: за допомогою карток можна розділити велике завдання на окремі елементи; є можливість відстежувати стан виконання дітьми кожного завдання; для мотивації або створення позитивного настрою можна зробити фоном дошки спільне фото або картинку, що відповідає тематиці проєкту; наявна легка комунікація з усіма вихованцями; програма доступна також із мобільного телефона; дозволяє забути про нотатки на папірцях, які завжди губляться.

 Ми створили команду, до якої було запрошено всіх учасників проєкту, вихованців гуртка, таким чином вони отримали доступ до спільної сторінки, де розташовувались дошки за темами. Кожен учасник мав можливість переглядати матеріал, доданий іншими учасниками, а також додавати свої матеріали.

Таким чином проєкт «Друге життя непотрібних речей» проходив у декілька етапів:

  1. Теоретичне ознайомлення з проблемою сміття у сучасному світі (перегляд відеоматеріалів за посиланнями)
  2. Збір та пошук інформації щодо виробів створених з бросового матеріалу (самостійна робота з пошуковими сервісами та соціальною мережею Pinterest)
  3. Реєстрація у сервісі Trello.
  4. Брейнстормінг ідей на створеній дошці у Trello. (Із всіх запропонованих ідей були обрані найлегші у виконанні і доступності матеріалів)
  5. Відео майстер-клас виготовлення виробів з втулок від паперових рушників.
  6. Завантаження фото свої виробів на дошку у Trello.
  7. Відео майстер-клас виготовлення виробів з сірникових коробок.
  8. Завантаження фото свої виробів на дошку у Trello.
  9. Відео майстер-клас виготовлення виробів зі старих газет та журналів.
  10.  Підсумок роботи у вигляді презентації, що була розміщена на сайті закладу.

 

 Як показав досвід, дана форма роботи зацікавила вихованців гуртка, вони із задоволенням шукали й ділилися інформацією, обмінювались ідеями у створеному чаті у Viber, підтримували один одного, і, навіть, створили голосування за найкращий виріб. Їм було зручно працювати в такому режимі, адже на виконання завдання у них було декілька днів, і кожен міг працювати у своєму темпі. Звичайно виникали певні труднощі при виготовленні того чи іншого виробу, адже одним із недоліків дистанційного навчання є неможливість для керівника допомогти чи виправити помилку фізично. Але і з цієї проблеми ми отримали позитивний досвід - діти навчились самостійно  аналізувати помилки та досягати кращих результатів без сторонньої допомоги. Вони дуже пишалися цим проєктом і своєю участю в ній, що дало поштовх до генерування нових ідей і нових проєктів.

 

Отже, можна зробити висновок, що технології дистанційного навчання дають можливість не тільки розвивати інформаційно-цифрову компетентність дітей, а й комбінувати неймовірну кількість цікавих завдань, залучаючи все більшу й більшу кількість вихованців. Основними пріоритетами нашої роботи є особистісно-орієнтований підхід. Кожен вихованець самостійно добуває інформацію, аналізує отримані знання, розвиває і удосконалює здібності, вміє відстоювати свою думку. На своїх заняття намагаємось створити доброзичливу атмосферу, дати дітям можливість відчути себе партнерами, а не просто виконавцями, що сприяє їх подальшій ініціативності, інтелектуальній розкутості та вільному обміну думками.

 

 

docx
Додано
2 червня 2021
Переглядів
247
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку