1
Комунальний заклад «Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти» Запорізької обласної ради
Кафедра початкової освіти
Авторська розробка
на тему “Розробити фрагменти уроків (не менше 3) у 1-2 класах з використанням стратегії «Фішбоун”.
Виконала:
вчитель початкових класів
Лопушнян Лариса Вікторівна
ЕНВК №5
м. Енергодар
група № 2
Запоріжжя
2021
ВСТУП
Критичне мислення — мислення самостійне. Учні повинні мати достатньо свободи, щоб мислити і самостійно вирішувати найскладніші питання. Мислити критично можна в будь-якому віці. Навіть у першокласників накопичено для цього достатньо життєвого досвіду та знань. Навіть малюки здатні думати критично і самостійно. Саме завдяки критичному мисленню традиційний процес пізнання знаходить індивідуальність і стає свідомим, безперервним та продуктивним.
Для розвитку критичного мислення рекомендовано використання сучасних педагогічних технологій, які б широко забезпечували активні форми діяльності учнів, залучали їх до творчого процесу пізнання, дослідження проблем, формування власної думки та самореалізації.
Однією з таких технологій є стратегія «Фішбоун»
Фішбоун (діаграма «риб’ячої кістки» (англ. Fishbone Diagram) – один з найбільш ефективних прийомів, який можна використовувати в тоді, коли необхідно встановити причинно-наслідкові зв’язки, здійснити обгрунтований вибір, розвинути навички роботи з інформацією, навчити вирішувати проблеми тощо.
Мета роботи: Вивчити теоретичні засади стратегії «Фішбоун». Розробити фрагменти уроків з її використанням. Зробити висновки щодо ефективності застосування даної технологій в початковій школі.
Фрагмент уроку з використанням стратегії «Фішбоун»
Предмет: Я досліджую світ, 1 клас, за підручником Н.М. Бібік, Г.П. Бондарчук «Я досліджую світ» (с. 24-25) до Типової освітньої програми О.Я.Савченко.
Мета. Формувати навички свідомого виразного читання; удосконалювати вміння учнів правильно інтонувати мову дійових осіб; розвивати зв’язне мовлення, уяву, образне мислення; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов до читання, почуття дружби, товариськості.
Хід уроку
I. Актуалізація
II. Усвідомлення змісту
1. Клас ділиться на групи по 4-5 чоловік.
2. Кожна група отримує графічне зображення риби із надписами:
· на голові (проблема) - Які турботи у людей восени?;
· на верхніх кістках (причини) –Треба встигнути до зими;
· на нижніх кістках (факти) – Перелік робіт восени;
· на хвості (висновок) - Відповідь
1. Кожна група отримує картки із причинами виникнення турбот у людей саме восени.
Завдання:
1) розкласти їх на верхні кістки схеми-риби.
2. Кожна група отримує картки із назвами робіт восени та взимку. Завдання:
1) дати відповідь на питання: -Які осінні турботи ти знаєш?
2) вибрати і залишити лише осінні назви робіт;
3) розкласти їх на нижні кістки схеми-риби;
3. Зробити висновок, записати відповідь. (Діти самостійно роблять висновок).
4. Кожна група презентує результати своєї роботи.
Предмет Літературне читання (Савченко) 2 клас (с. 62-64) підручник “Українська мова. Читання” автор В.Чипурко до Типової освітньої програми О.Я.Савченко.
Тема:В.Сухомлинський “Пихата Жаба”
Мета: підтримувати інтерес дитини до казки; закріплювати вміння розрізняти народну й авторську казки; удосконалювати навички читання; розвивати зв'язне мовлення; збагачувати словниковий запас; коригувати пам'ять, увагу; спостережливість; викликати бажання творити добро, пробуджувати бажання читати казки самостійно.
Обладнання: таблиці для розчитування.
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
IІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
ІV. ОПРАЦЮВАННЯ КАЗКИ «ПИХАТА ЖАБА »
1. Клас ділиться на 2 групи.
2. Кожна група отримує графічне зображення риби із надписами:
· на голові (проблема) - Чому не слід цуратися рідної мови?;
· на верхніх кістках (Гарні риси жаби) –Бажання вчитися, наполегливість, працелюбність;
· на нижніх кістках (Погані риси) – Пиха, небажання розмовляти рідною мовою, зарозумілість;
· на хвості (висновок) - Відповідь
2. Перша група отримує картки з поганими рисами, друга група з гарними, прикріплюють їх до скелету риби.
3. Зробити висновок, записати відповідь. (Діти самостійно роблять висновок).
4. Кожна група презентує результати своєї роботи.
5. Рефлексія
Предмет Українська мова для 2 класу (за підручником М. Вашуленка, С. Дубовик та О.Вашуленко.(с 78-79)
Тема: "Слова-назви дій предметів."
Мета . Систематизувати та узагальнити знання учнів про дієслово як частину мови , вправляти в доцільному та правильному вживанні дієслів у мовленні; розвивати мовлення , логічне мислення , кмітливість ; виховувати пізнавальний інтерес, любов до рідного слова, почуття радості в спільній роботі.
Обладнання . Картки з зображенням Фішбоун , намальований Сніговичок, конверти із завданнями та кратками на кожного учня.
Тип уроку. Повторення та узагальнення знань
1. Клас ділиться на 2 групи.
2. Кожна група отримує графічне зображення риби із надписами:
· на голові (проблема) - Дія предметів?;
· на верхніх кістках (факти) –На які питання відповідають, синоніми, антоніми , з якими словами зв'язані ;
· на нижніх кістках (факти) – Що підтверджує або не підтверджує наявність даних понять;
· на хвості (висновок) - Відповідь
2. Перша група отримує картки з пняттями друга група з фактами, прикріплюють їх до скелету риби.
3. Зробити висновок, записати відповідь. (Діти самостійно роблять висновок).
4. Кожна група презентує результати своєї роботи.
5. Рефлексія
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ТА ЛІТЕРАТУРИ
1. Інтернет-джерела:
· З досвіду роботи Прийом фішбоун (Fishbone)на уроці української мови у 2 класі http://sokyryany.osv.org.ua/z-dosvidu-roboti-13-23-23-01-02-2019/
· http://pedsovet.su/metodika/priemy/5714
· Нова українська школа: як розвивати критичне мислення.
· http://nus.org.ua/articles/krytychne-myslennya-2/
· Верниш О.О. Успіх. Фактори успіху у навчальній діяльності.
· http://library.zu.edu.ua/doc/uspih.pdf
· Поняття про фішбоун.
· http://klasnaocinka.com.ua/ru/article/klaster--fishboun--keis-tekhnologiya.html
2. Большакова І. Інтегровані уроки в початковій школі / І. Большакова; упорядн. О.Семібаламут. – Київ: «Видавничий дім «Перше вересня», 2016. – 176 с. - ( Бібліотека «Шкільного світу»).
3. Нова українська школа: порадник для вчителя / Під заг. ред. Бібік Н. М. — К.: ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2017. — 206 с.
4. Макаренко В.М., Туманцова О.О. Як опанувати технологію формування критичного мислення. -Х.: Основа: «Тріада +», 2008.