Інтелект карта – це незамінна маршрутна карта-пам'ятка, яка дозволяє від початку організовувати інформацію так, щоб мозку було легко працювати з нею. За допомогою такої карти кожен зможе швидше та легше запам'ятовувати та згадувати потрібні факти (порівняно з традиційними записами).Таким чином учень графічними способом фіксує свої думки та робить узагальнення.
1
Міністерство освіти і науки України
Комунальний заклад «Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти» Запорізької обласної ради
Кафедра початкової освіти
Авторська розробка
на тему «Інтелект карти на уроках математики та «Я досліджую світ »
Виконав:
Лук’янова Ірина Василівна
учитель початкових класів Нововасилівського НВК Павлівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області
Група 28
Запоріжжя
2018
ВСТУП.
За Концепцією Нової української школи, наскрізними вміннями й навичками, 21 століття є:читання з розумінням, уміння висловлювати власну думку усно і письмово, критичне та системне мислення, здатність логічно обґрунтовувати позицію, творчість, ініціативність, вміння конструктивно керувати емоціями, оцінювати ризики, приймати рішення, розв’язувати проблеми, здатність співпрацювати з іншими людьми.
За моїм переконанням вважаю, що умовою формування ключових компетентностей та наскрізних вмінь та навичок, окреслених у Концепції НУШ і у Державному стандарті початкової освіти є впровадження в освітній процес таких методів та прийомів навчання,які удосконалюють розвиток критичного мислення, інтелектуальних здібностей, підвищують дієвість навчання. Проблема полягає в тому, як донести навчальнийматеріал, щоб привернув увагуучнів та не викликав «відторгнення» як «щосьнабридливе».
Метою даної роботи є обґрунтувати та проаналізувати переваги використання Інтелект карти на уроках математики та Я досліджую світ.
Завдання:
1. З’ясувати вплив візуальних засобів на мислення учнів.
2.Визначити поняття та описати процес створення Інтелект карти.
3. Використання Інтелект карти на уроках математики та Я досліджую світ.
ОСНОВНА ЧАСТИНА
Відомо, інформація має великий вплив на людину, особливо коли вона сприймається різними органами чуттів і є джерелом наших уявлень про світ. Я.А.Коменський зазначав: " Якщо будь-які предмети відразу можна сприйняти кількома чуттями, нехай вони відразу сприймаються кількома чуттями. усе, що тільки можна, давати для сприймання чуттям, а саме: видиме - для сприймання зором, чутне - слухом, запахи - нюхом, доступне дотикові - через дотик."[1].
90% інформації надходить в мозок через візуальні канали. Візуалізація:виражає ідею;структурує, допомагає зрозуміти та запам’ятати;ефективно задіює тіло і мозок.
Останнім часом великої популярності набули Майд –карти або карти розуму. Карта розуму, інтелект карта, майд-карта - це графічне відображення процесів візуалізації та багатомірного мислення, як найбільш природного способу інтелектуальної діяльності людини.
Інтелект карта – це незамінна маршрутна карта-пам’ятка, яка дозволяє від початку організовувати інформацію так, щоб мозку було легко працювати з нею. За допомогою такої карти кожен зможе швидше та легше запам’ятовувати та згадувати потрібні факти (порівняно з традиційними записами).Таким чином учень графічними способом фіксує свої думки та робить узагальнення.
Створення інтелект-карт – цікавий та захопливий процес, який точно сподобається вашим учням. Але не можна не визнати, щона роботу над картою доведетьсявитратитибагатозусиль та часу[2].
Алгоритм створення Інтелект карт.
1. Учні берут аркуш паперу формата А4 (індивідуальная работа) або ватман (групова робота), кольорові олівці, фломастери.
2. В центрі аркуша розташована картинка або слово, яке є темою уроку або проблемою уроку.
3. Від основного поняття або малюнка малюють в різні сторони кольорові стрілки над якими підписують основні поняття, асоціації, зв’язані із цим словом. Малюючи Інтелект карту використовують малюнки або картинки.
Від кожної стрілки малюють декілька тонких стрілок – уточнення понять.
Природознавство 1 клас (фрагмент уроку)
Тема.Дослідження «Рукотворні тіла та їх властивості»
Перед дітьми аркуш паперу із зображенням олівця.
Питання вчителя:-Що зображено на аркуші? Опишіть що ви бачите? Виділимо властивості олівця.
Учні малюють гілки: 1.Форма. 2. Колір. 3. Типи олівців. 4.З чого виготовляють? 5.Де використовують олівці? 6. Що можна робити?
Далі підбирають асоціації:
1) форма –довгий, товстий, короткий;
2) колір – жовтий, зелений тощо;
3) типи-простий, кольоровий, механічний:
4)з чого виготовляють-дерево, пластмаса;
5)що можна робити олівцем –малювати, креслити, розфарбовувати;
6) де використовують –вдома, науроках малювання, математики, трудового навчання тощо, ізостудія.
Природознавство 1 клас (фрагмент уроку)
Тема. Дослідження властивостей тіл природи.
Учитель демонструє тіла природи і пропонує назвати їх. Чим вони схожі? Чим відрізняються? Які з тіл належать до живої природи? Які до неживої? Які рукотворні тіла ви бачите? Пропонує на Інтелект карті зобразити. Далі ускладнює завдання:
-Рослини поділяють на три групи. Яка рослина називається кущем? деревом? трав’янистою рослиною? Учні показують на карті групи рослин, домальовують свої рослини, які знають.
- Розподіли тварин на групи. Доведіть, що тварини вашої групи-звірі, птахи чи риби.
-Яка група тварин вам найбільше сподобалася?
-Чи є у вас вдома зображені тварини.
Проблемне питання:
-Ви бачите, що одна гілочка із знаком питання. Кого, на вашу думку, можна віднести до живої природи? Доведіть свою думку. Учні приходять до висновку, що людина теж жива природа і домальовують її.
У Типовій освітній програмі, розробленою під керівництвом Савченко,реалізація мети і завдань початкового курсуматематики здійснюється за такими змістовими лініями: «Числа, дії з числами. Величини», «Геометричні фігури», «Вирази, рівності, нерівності», «Робота з даними», «Математичні задачі і дослідження».
Змістова лінія «Геометричні фігури» націлена на розвиток в учнів просторових уявлень; формування здатності розрізняти геометричні фігури за їх істотними ознаками; формування практичних умінь будувати, креслити, моделювати й конструювати геометричні фігури від руки та за допомогою простих креслярських інструментів. Ця змістова лінія має пропедевтичний характер[3].
Дляреалізації змістовних ліній «Геометричні фігури» та «Робота з даними» пропоную учням практичну роботу.
На Інтелект карті зображені відповідні геометричні фігури.
Даю завдання:
- Об’єднати геометричні фігури одинакові за кольором, одинакові за кількістю сторін?
- Показати круги, трикутники, многокутники?Звернути увагу учнів на те, що ознаки — це все те, чим предмети схожі й чим відрізняються один від одного.
Далі з учнями визначаємо,яких фігур більшеабо менше, порівнюємо, рахуємо.
Математика 1 клас. Тема «Досліджуємо ознаки, пов’язані з величиною»
Учні називають зображені об’єкти на Інтелект карті.
- За якими ознаками предмети можуть відрізнятися або бути схожі один на одний?
Установлюють спільне між об’єктами. Порівнюють за довжиною, шириною та висотою.
ВИСНОВОК
Використання Інтелект карт у процесінавчаннямаютьпереваги:
Ефективність результатів даного навчання характеризуються високим рівнем мотивації та пізнавального інтересу до вивчення математики та Я досліджую світ, що в свою чергу дозволяють здобувачеві освіти проявити свої знання та навички.
Що стосується мене, прийом використання Інтелект карти має невичерпні можливості взаємодії у спільній діяльності учителя та учнів. Саме у цьому я вбачаю перспективу подальшого використання Інтелект карти у освітньому процесі.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
3. Савченко О.Я. Типоваосвітняпрограма[Електронний ресурс].–Режим доступудо ресурсу: http://nus.org.ua/news/opublikuvaly-typovi-osvitni-programy-dlya-1-2-klasiv-nush-dokumenty/, дата звертання 14.10.2018 р.