1
Міністерство освіти та науки України
Комунальний заклад « Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти»
Запорізької обласної ради
Кафедра початкової освіти
Авторська розробка
на тему «Фрагмент уроку за технологією «Входження в картину».»
виконала:
Пилипчук Наталія Іванівна
вчитель початкових класів
Ганно – Опанлинського НВК
І – ІІІ ст.
Приазовської районної ради
Запорізької області
Група № 19
Запоріжжя
2018
Вступ
Перед сучасним суспільством стоїть завдання підготовки інтелектуально розвиненої людини, яка спроможна вирішувати складні проблеми. Важливий засіб в формуванні творчої активності дітей –це використання творів образотворчого мистецтва в оформленні побуту, в процесі навчання та самостійної діяльності. Сучасною педагогічною технологією є евристична бесіда з її націленістю на діалог, обмін думками і відкриття нового знання; вона більше відповідає проблемному, то в бесіді можлива безкінечна кількість відповідей на запитання «Що відбувається на картині?» - з огляду на невизначеність, багатозначність художнього образу. Така особливість потребує від педагога не тільки майстерності у формулюванні запитань, але й готовності до педагогічної імпровізації і уміння у будь-який момент підхопити і розвинути ту чи іншу лінію обговорення: відштовхуючись від найбільш продуктивних відповідей, педагог вибудовує процес обговорення.
Мета техніки «входження в картину» — щоб у дітей з’явилася мотивація розмірковувати про твори мистецтва. «Входження в картину» одразу дає змогу відчути дух картини. В основі методу — американська програма «Стратегія візуального мислення», адаптована до українських реалій. Дітям пропонується розглянути картину як подію та відчути її як те, що відбувається тут і зараз. Немовби зробити крок за раму картини та одночасно — за рамки стереотипів, завчених від дорослих, — до особистого переживання. Учням не повідомляють до самого кінця уроку автора картини та її назву, щоб розбурхати уяву. Сюжет має бути близьким і зрозумілим, таким, що емоційно чіпляє. Потрібно, щоб не одразу було зрозуміло, що відбувається. Цю неоднозначність дитина сприймає як загадку. Перше запитання: що відбувається на картині? (Але не «що бачите» чи «що зображено»). У такий простий спосіб учню пропонують замість пасивного споглядання зображення на площині зануритися в подію.Одразу ж має йти запитання: чому я так думаю? Важливо, щоб дитина аргументувала свої припущення.
Основна частина
Бесіда за картиною Олега Шупляка « Окриленість»
Мета: на першому етапі ознайомлення з картиною створити інтерес до живопису, до картини художника, формувати вміння уважно її розглядати, емоційно відгукуватись на її зміст.
На другому етапі ознайомлення з картиною розвивати вміння аналізувати картину, виділяти виразні засоби, формувати вміння читати картину, мотивувати емоційно-особистісне ставлення до твору.
Спочатку треба розглянути картину: кожну деталь окремо і композицію в цілому, кольори, відтінки і тіні; перейнятися її настроєм, спробувати уявити, які звуки, запахи панують у ній, що відчуває зображений персонаж. Потім заплющити очі на кілька хвилин, уявити себе поруч із ним. А потім розплющити і охопити поглядом одразу всю картину, подивитися на неї здаля. І приховане зображення відкриється вам саме.
Вчитель: діти, перед вами картина-загадка, розгадавши яку, ви дізнаєтесь, про що мріє пташка. Подивіться на неї уважно.
Сидить, бідолашна, замкнена у клітці, крильця склала, дивиться на далекі гори, безкрає небо...
- Кого вона там бачить? (Вільно парить, в небі птах. І не треба йому ні магазинного корму, ні золотої клітки, бо має значно більше — свободу).
Заплющте очі. Уявіть, що ця пташка в клітці — біля вас.
- Чого їй хочеться зараз? ( вилетіти, потрапити на волю, бути вільною).
Художник зрозумів і відтворив у картині її мрію. Погляньте знову на картину!
- Як художник зобразив мрію пташки?
Гори перетворюються на широкі розправлені крила. Навіть видно окремі пір'їни, що чітко виділяються на тлі гір. Це пташечка у своїх мріях розпростує крила і злітає у височину. От ми й дізналися, про що вона мріє.
- Як можна здійснити мрію пташки? ( випустити її з клітки),
Цю картину написав Олег Шупляк — незвичайний художник, який створює незвичайні картини зі схованими зображеннями. Вона має назву
« Окриленість»
Висновок
Щоб ефективно ставити такі нібито прості запитання та збирати відповіді, вчителю доведеться багато чого навчитися. Адже він має виступати в незвичній ролі фасилітатора дискусії, яка відбувається в класі, а це — постійна імпровізація. Потрібно намагатися залучити до обговорення всіх дітей. Тамувати спокусу, підказати, підвести до очікуваної відповіді або ж поставити уточнювальні запитання. Найкращий спосіб навчити педагогів методики «входження в картину» — самим спробувати це зробити.
Спробувавши це зробити, я переконалася, що ця методика варта уваги. Дитяча фантазія — безмежна, дитяча думка — глибинна. Діти залюбки говорили, слухали один одного, фантазували. Варіантів було дуже багато, і діти могли пояснити, чому вони так вважають.Відбувається емоційне збагачення. А щоб людина почала любити мистецтво, воно має відобразитися в ній.
Список використаних джерел та посилань.
1. Барб-Галль Ф. Як розмовляти з дітьми про мистецтво / пер. з франц. Софії Рябчук. – Львів : Видавництво Старого Лева, 2014. – 192 с.
2. Богайчук Р.В. Талановита дитина. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2009.
4. Масол Л. М„ Бібік Н. М. та ін. Формування образного мислення. Методичні рекомендації вчителям з особистісного та естетичного розвитку молодших школярів за програмою «ФОМ»Нью-Йорк - Київ, 2002. - 46 с.