Авторська розробка на тему ««Фрагменти уроків читання (художнього твору, наукового, науково-популярного) з використанням стратегії «Ромашка Блума»

Про матеріал
Одним із завдань учителя на уроках читання – вчити дітей формулювати свої думки, оціночні судження, переконання, світобачення, незалежно від інших, тобто мислити індивідуально. Розвинути такі уміння в учнів може допомогти вчителю використання на уроках читання стратегії «Ромашка Блума».
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Виконала: Левченко Ганна Володимирівнавчитель початкових класів. Дейманівської зш І-ІІ ступенів. Пирятинського району Полтавської областіАвторська розробкана тему ««Фрагменти уроків читання(художнього твору, наукового, науково-популярного) з використанням стратегії «Ромашка Блума»

Номер слайду 2

Вступ Учителі початкових класів добре знають, що учні є надзвичайно допитливі. Від їхніх запитань нікуди подітись. Школярів цікавить все, що відбувається не тільки в їхньому найближчому оточенні, але і там, де вони не були. Як зробити так, щоб на уроках учні могли шукати відповіді на власні запитання? Як правильно ставити запитання? Чи може учень скеровувати власну пізнавальну діяльність самостійно? Одним із завдань учителя на уроках читання – вчити дітей формулювати свої думки, оціночні судження, переконання, світобачення, незалежно від інших, тобто мислити індивідуально. Розвинути такі уміння в учнів може допомогти вчителю використання на уроках читання стратегії «Ромашка Блума».

Номер слайду 3

Мета: показати, як за допомогою стратегії «Ромашка Блума» на уроках читання можна розвивати критичне мислення у здобувачів освіти.

Номер слайду 4

Організація роботи зі стратегією «Ромашка Блума» передбачає наступне: КРОК 1. Вчитель готує «ромашку» з шести пелюсток. КРОК 2. Учитель складає список запитань, на які учні мають знайти відповіді, працюючи в групах на уроці. Шість пелюсток – шість завдань: прості – «запам’ятовує»; уточнюючі( на перетворення) – «розуміє»; пояснюючі ( на застосування існуючих знань) – «застосовує»; творчі ( на витлумачення) – «аналізує»; оцінюючі (на оцінку) – «оцінює»; практичні (на зв'язок з життям) – «створює». КРОК 3. Діти обєднуються в групи. КРОК 4. Повторюються правила роботи дітей в групах та інструктаж роботи за стратегією «Ромашка Блума». КРОК 5. Учням пропонується обрати одну з пелюсток і виконати завдання до тексту, з яким працюють на уроці. КРОК 6. Потім учні в групах обмінюються «ромашками» і відповідають на запитання, які ними перед цим були поставлені. Таким чином, учні набувають вміння формулювати правильно запитання відносно тексту і давати відповіді на поставлені запитання іншою групою дітей.

Номер слайду 5

Використання стратегії «Ромашки Блума» під час вивчення художнього твору Вадима Скомаровського « Після грози»

Номер слайду 6

«Після грози» От уже вщухли далекі розкати грому, припинилася злива. Вітер гонить хмари, і вони повільно пливуть геть. Шматочок за шматочком відкривається блакитне полотнище ясного неба. Після грози повітря свіже та вологе. Рослини стоять омиті дощовою водою. Знов виринає сонечко та починає висушувати все навкруги. Світ навколо поступово оживає – знов чути голоси птахів, люди виходять на вулицю та поспішають по своїх справах. Прості запитання - В яку пору року відбувалися події? - Яке природнє явище описано у творі? - Хто гонив хмари?Уточнюючі запитання - Що ви уявляли собі , коли читали перший абзац? - Які почуття виникли у вас під час читання твору?

Номер слайду 7

Пояснюючі запитання. Чи потрапляли ви (ваші рідні) коли -небудь у такі природні умови?Як ви діяли?Чи потрапляли ви (ваші рідні) в тяжкі ситуації, коли вам потрібна була допомога?Творчі завдання. Дослідіть, чи достатньо логічною є кінцівка твору? Чи закінчується твір так, як ви очікували?Чому , на вашу думку, після грози чисте повітря?Оцінюючі запитання. А це добре чи погано, що стихла гроза?Користь чи шкоду нам приносить гроза?Що було б із рослинами, якби не було б природніх явищ?Практичні запитання. А чому це добре, що стихла гроза. Назвіть плюси. В які пори року ми можемо найчастіше спостерігати це природнє явище?

Номер слайду 8

Використання стратегії «Ромашки Блума» під час вивчення наукового тексту «Орел». ( З журналу)

Номер слайду 9

Орел На земній кулі налічується дванадцять видів орлів. Живуть вони у степах, в лісах, пустелях, горах. В Україні маємо шість видів. Усі вони вважаються рідкісними, отже, потребують ретельної охорони. Найпопулярнішим поміж орлів є беркут. Оперення дорослого птаха — темно-буре. На оброслих пір’ям лапах — великі гострі кігті. Розмах крил — майже 2 метри, тож маневрувати в повітрі йому складно. Через це хижак ніколи не переслідує птахів у повітрі, а нападає на тих, що сидять на відкритому місці. В Україні беркути гніздяться в Карпатах, але взимку залітають і на інші території. Свої гнізда влаштовують у малодоступних місцях, переважно на величезних деревах чи скелях. Яйця беркути висиджують протягом 1,5 місяця. З них вилуплюється, як правило, двоє пташенят. Прості запитання. Яке оперення в орла?Як літає орел?Який розмах крил?Де беркути гніздяться в Україні?

Номер слайду 10

Уточнюючі запитання. Перекажіть текст своїми словами. Яким ви уявляєте орла?Що ви зрозуміли прочитавши текст? Пояснюючі запитання. Чи доводилося вам бачити орла в житті? Де саме?Чи розповідав вам хтось із дорослих про беркутів? Що саме?Чи дивилися ви передачі про цих птахів? Що саме дізналися? Творчі запитання. Чи достатньою є ця інформація в тексті?Що було б якби не було цього птаха на землі?Чи можна назвати орла сильним птахом? Чому ви так вважаєте? Оцінюючі запитання. У чому значимість цього птаха в природі?Яку шкоду може принести цей птах іншим? Практичні запитання. Як і де можна застосувати знання про беркута з тексту в житті?Що б ви порадили вашим одноліткам дізнатися більше про цю тварину?

Номер слайду 11

Використання стратегії «Ромашки Блума» під час вивчення наукового-популярного тексту «Птахи англійської королеви».

Номер слайду 12

Лебеді — величні й граціозні птахи. Зграя лебедів у повітрі — рідкісне за красою видовище. Люди здавна шанували цих птахів як символ чистоти й шляхетності. В Англії ще понад шістсот років тому лебедя-шипуна оголосили королівським птахом. Нині англійській королеві належить близько 20 тисяч лебедів. Лебеді дуже агресивні й забіякуваті птахи. Вони не терплять на своїй території нікого, крім шлюбного партнера й пташенят. Саме тому на одному ставу завжди лише одне подружжя. Так вони живуть до 30–40 років, якщо їх ніхто не потривожить. У давнину лебедям приписували незвичайної краси голос. Згідно з повір’ям, перед смертю вони співають прекрасну пісню, сповнену туги й відчаю. Та, на жаль, лебеді не співають. Вони шиплять, трублять, а доглядаючи пташенят, гарчать, мов собаки. Крім білих, існують ще й чорні лебеді в Австралії та чорношиї в Південній Америці. Проте краса лебедів аж ніяк не заважала людям їх винищувати. Тільки завдяки впровадженню нових законів птахів вдалося зберегти.                    (За С. Образцовим)

Номер слайду 13

Прості запитання. Символом чого вважають лебедя?Якого лебедя в Англії оголошено королівським птахом?Чи співаютьть лебеді? Який звук вони видають? Уточнюючі запитання. Яку картину ви уявили, коли читали другий абзац?Перекажіть третій абзац. Пояснюючі запитання. Чи доводилося вам бачити цих птахів? Де саме? Як вони себе поводили? Творчі запитання. Що було б , якби на світі не було таких птахів?Що люди можуть навчитися у лебедів? Оцінюючі запитання. Доведіть, чому лебідь – королівський птах? Чи згодні ви з цією думкою? Практичні запитання. Створіть своє повідомлення про лебедя. Де ви використаєте інформацію, що отримали з тексту?

Номер слайду 14

Навчити учнів розуміти, аналізувати, інтерпретувати текст, відповідати на запитання різного рівня, висловлювати власне ставлення до прочитаного, встановлювати зв'язок між подіями в тексті та в житті, давати оцінку позитивних і негативних рис отриманої інформації – один із механізмів формування критичного мислення через використання стратегії « Ромашка Блума» на уроках читання.  

Номер слайду 15

Висновок Одним із основних напрямків розвитку сучасної освіти є використання інноваційних технологій навчального процесу. Технологія, що допомагає учню не тільки засвоїти певний обсяг знань, а й сприяє його розвитку особистісних якостей, є технологія формування та розвитку критичного мислення. Я вважаю, всі види запитань ( від простих до практичних) є важливими та корисними, бо ведуть до мислення різними шляхами крізь широченний простір мисленнєвих процесів, навчального досвіду. Кожний вид запитань розрахований на певний тип мислення й веде до формування певних уявлень, які , у свою чергу, сприяють більш тонкому й водночас більш глибокому розумінню прочитаного тексту.

Номер слайду 16

Список використаних джерел. Корінько Л. М. Роль критичного мислення у формуванні учнівських компетенцій. – Харків: Основа, 2010. – 96 с. Сухомлинський В. О. Бути людиною. – Веселка, 2014. – 64 с. Типові освітні програми для закладів загальної середньої освіти 1 – 2 класи. – Київ: ТД» Освіта» - Центр плюс, 2018.Інтенет ресурси https //www.youtube.com v=JRXCCu_LJn. A

pptx
Додав(-ла)
Левченко Анна
Додано
21 березня 2023
Переглядів
331
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку