Конспект уроку української літератури в 5 класі
(реалізація наскрізної змістової лінії
“Екологічна безпека і сталий розвиток”)
Тема: Євген ГУЦАЛО. «Лось». Вічне протистояння добра і зла
Мета :
навчати учнів спостерігати за розвитком подій у творі, виокремлювати проблеми екологічного характеру, показати вічну боротьбу добра і зла в мистецтві та в житті;
розвивати вміння за допомогою художнього слова розкривати красу та багатство довколишнього середовища; вміння висловлюватися, критично мислити;
виховувати гуманні почуття в ставленні до навколишнього середовища, відразу до бездушного споживацького ставлення до природи.
Тип уроку: урок засвоєння навичок і вмінь.
Методи роботи: «Незакінчене речення», «Стрічка часу», «Хмаринка слів»,
Обладнання: портрет письменника, індивідуальні картки, ілюстративний матеріал, роздатковий матеріал, кубики Блума
Проблемне запитання: Людина є господарем, паном чи захисником природи?
СЛАЙД 1
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Добрий день, мої любі п’ятикласники. Сідаємо зручніше. Налаштовуємось на працю.
СЛАЙД 2
ІІ. ФОРМУВАННЯ ЕМПАТІЙНОЇ ЗДАТНОСТІ
Я дуже рада вас всіх бачити. Усміхніться самі до себе, до мене. Подаруйте свою усмішку.
СЛАЙД 3
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Прочитаймо тему і подумайте – «Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?»
А допоможе вам метод «Незакінчене речення…»
На дошці : Я хочу дізнатися…
зрозуміти…
відчути…
СЛАЙД 4. Сьогоднішню нашу зустріч я хочу розпочати такими словами:
ЕПІГРАФ
Все на Землі, все треба берегти –
І птаха, й звіра, і оту рослину,
Не чванься тим, що цар природи ти –
Бо, врешті, ти його частина.
Богдан Лепкий
А як ви гадаєте, чи дійсно людина – цар природи? ( це не дає їй права знищувати тварин для своєї розваги; люди мають усвідомлювати, що їх завдання – оберігати та захищати природу, турбуватись про неї, бути милосердним.)
Так, дійсно, є люди, які розуміють, що вони є частиною природи, і їхня справа не нищити, а оберігати її. Отже, поет закликає нас не тільки берегти природу, а й бережно ставитися до неї. Адже природа – беззахисна перед жорстокістю людини.
СЛАЙД 5
ІV. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
Тема нашого уроку: «Протистояння добра і зла в оповіданні Є.Гуцала «Лось».
Метою уроку є показати вічну боротьбу добра і зла в мистецтві і в житті.
СЛАЙД 6. Майже вся творчість (а це більше 100 творів) митця присвячена природі і бережливому ставленні до неї. Ще з дитинства майбутній письменник звертав увагу на природу. Друзі згадують, що коли Євген Пилипович прогулювався у парку, то пташки завмирали, переставали співати, а потім сідали йому на плече. Ось як природа тонко відчувала його прекрасну душу. Душу справжнього майстра.
Розкажіть мені, що ви пам’ятаєте з минулого уроку про дитинство автора?
/відповіді учнів/
А тепер, діти, давайте пригадаємо відомості про Євгена Гуцала. Євген Пилипович Гуцало був надзвичайно цікавим творцем. Він був і журналістом, і поетом, і письменником, і кіносценаристом.
Згадайте, будь ласка, з якими творами цього талановитого автора ви ознайомилися на минулому уроці.
/відповіді дітей : «Зірка», «Чарівники» - вірші Є. Гуцала/
СЛАЙД 7
«Стрічка часу»
Завдання: на картках написати твори Гуцала з датами написання. Розставити в уявну стрічку часу всі твори Є.Гуцала (математична компетентність)
СЛАЙД 8. Перевіримо чи правильно ви побудували стрічку часу творчості Є.Гуцала?
V. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
СЛАЙД 9. Сьогодні ми вивчим ще його один твір. Це оповідання «Лось». Як випереджувальне завдання ви повинні були ознайомитися із змістом цього твору. Всі прочитали?
СЛАЙД 10. У своєму житті ми зустрічаємо різних людей: добрих і злих. Нам потрібно навчитися розпізнавати добро і зло.
СЛАЙД 11. Частково нам допоможуть в цьому оповідання «Лось» Є.Гуцала, у якому порушено тему протистояння добра і зла. Це оповідання вчить співпереживати, бути чутливим до чужої біди. Спонукає боротися зі злом. Це не простий твір.
СЛАЙД 12 . Завершується не так, якби нам хотілося. Але ми повинні пам’ятати, що природа беззахисна перед жорстокістю людини.
СЛАЙД 13.
Спробуйте розшифрувати прислів’я
тре |
му |
жи |
ни
|
Так |
ко |
зла |
щоб
|
ти,
|
чи |
ба |
ти.
|
не |
ні |
|
|
Спробуйте розшифрувати прислів’я. Розташуйте цифри в порядку зростання й утворіть висловлювання. Запишіть його у зошит
Відповідь: Так треба жити, щоб нікому зла не чинити! (Слайд )
VІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
СЛАЙД 14. А що ж це за тварина така ЛОСЬ ( про лося)
Довжина тіла самця до 3 м, висота в загривку до 2,3 м, довжина хвоста 12—13 см; маса 360—600 кг. За зовнішнім виглядом лось помітно відрізняється від інших оленів. Тулуб і шия у нього короткі, загривок високий, у вигляді горба. Ноги сильно витягнуті, тому, щоб напитися, лось вимушений заходити глибоко у воду або ставати на коліна передніх ніг. Голова велика, горбоноса, з нависаючою м'ясистою верхньою губою. Під горлом м'який шкірястий виріст (т. зв. «сережка»), що досягає 25—40 см. Шерсть груба, буро-чорна; ноги світло-сірі, майже білі.
У самців є величезні (найбільші у сучасних ссавців) роги, нерідко лопатоподібні за формою (особливо виразна лопатоподібна форма у якутських і американських лосів); їхній розмах досягає 180 см, маса — 20—30 кг. Роги лось скидає щорічно в листопаді — грудні і ходить без них до квітня — травня. Самки безрогі. Роги лося є відомим мисливським трофеєм, який є об'єктом мисливського колекціонування і які виставляють на конкурси мисливських трофеїв.
Скажіть, будь ласка, де жив наш лось? (спочатку у тайзі, а потім у заповіднику)
Словникова робота
СЛАЙД 15.
Заповíдник — це конкретна ділянка землі або води, що знаходиться під охороною країни. Заповідники – це унікальні пам’ятки історії й культури, живої й неживої природи. Найвідоміші з них: АсканіяНова, Канівський, Карпатський, Луганський, Поліський, Чорноморський, Український степовий, Ялтинський гірсько-лісовий… На території Луганської області указом президента України Володимира Зеленського у 2019 році був створений національний природний парк «Кремінські ліси».Його створено з метою збереження, відтворення і ефективного використання цінних природних комплексів та об’єктів, зокрема унікального лісового масиву, в басейні річки Сіверський Донець, що мають важливе природоохоронне, наукове, естетичне, рекреаційне та оздоровче значення. «Кремінські ліси» є найбільшим природним масивом лісів на Сході України. Ця територія визнана цінним осередком збереження північних лісових видів рослин і тварин та входить до складу об’єктів Смарагдової мережі. Фауна лісу представлена такими великими тваринами як лось, олені шляхетні і плямисті, кози, дикі кабани, лисиці, вовки, зайці, білки, бобри. Лось занесений до Червоної книги України.
СЛАЙД 16. Тайга -(російське слово монгольського походження) — біом хвойних лісів помірного та частково субарктичного поясу Північної півкулі. Тайга займає більшу частину Канади, Швеції, Фінляндії, Норвегії та Росії (особливо Сибіру), частину Аляски, північно-східного Китаю, крайній північний схід Естонії, а також деяких районів на крайній півночі Монголії та основну територію штатів Орегон та Вашингтон (США) і Шотландії, і є найбільшим суходільним біомом.
СЛАЙД 17. Ви запам’ятали, з якої мови походить слово «тайга»? Отже, це слово іншомовного походження. А яку іноземну мову ви вивчаєте? Давайте пригадаємо які назви лісових звірів ви знаєте англійською мовою?
/ВОВК – WOLF, ЛИС – FOX, ОЛЕНЬ – DEER, КІНЬ – HORSE, ВЕДМІДЬ – BEAR/
СЛАЙД 18.
Хмаринка слів «ЛОСЬ»
Бліц-опитування: СЛАЙД 19.
Теорія літератури оповідання
СЛАЙД 20. То що таке оповідання? (оповідання – це невеликий прозовий твір, у якому розповідається про одну або кілька подій з життя одного героя чи кількох головних персонажів протягом обмеженого проміжку часу).
Я впевнена, що ми вже можемо визначити тему та ідею твору.
СЛАЙД 21.
Тема оповідання . Зображення боротьби добра і зла в протистоянні світу людей та світу тварин.
Ідея : уславлення мужності, хоробрості, співчуття, бажання допомагати іншим та охороняти дику природу; обурення жорстокістю та користолюбством.
Проблематика : взаємозв'язок людини і природи;
боротьба добра і зла;
життєвий вибір людини;
моральна відповідальність перед собою та іншими.
Давайте з вами повторимо всіх героїя оповідання, розгадавши ребуси.
СЛАЙД 22. Ребуси Є. Гуцало. Оповідання «Лось»
Відповіді: 1. Брати – підберезники. 2. Заповідник. 3. Лось. 4. Шпичак. 5. Оповідання
СЛАЙД 25. Робота з текстом
Заплющуймо очі й уявляємо себе світанковим ранком і лісі… (мелодія релаксу)
1). Візьміть текст оповідання й знайдіть опис лося.
2). Що відчув лось вранці?
3). Яка пригода трапилась з ним на річці?
4). Які риси людської поведінки уособлює лось? (Безпорадність, незахищеність)
5). Чи подумали хлопці про небезпеку?
6). А ви завжди думаєте перед тим, як щось зробити?
7). Що обірвало життя красеня? (постріл)
8). Хто це зробив?
9). Чому д.Шпичак вчинив саме так?
10). Як ви думаєте, що відчував лось?
СЛАЙД 26. Кардіограма
Дядько Шпичак є яскравим прикладом цього, а ось хлопчики своїми діями довели, що, ризикуючи життям, можна врятувати й інше життя…
Розкажіть, будь ласка, як почуває себе людина, (в нашій ситуації тварина), в екстремальних умовах? Чи може це загрожувати життю?
Давайте попробуємо зобразити (відтворити) кардіограму серцебиття лося від знайомства читача до рокового пострілу.
Нащулив вуха Тривога в крові Шкура на грудях здригнулася
Тріщання пробудило в ньому неясний страх Лось завмер
В його очах з’явився ніжно-золотавий полиск
Знову захвилювався, знову насторожився, очі набрякали,
а в ногах прокинулося бажання бігти й тікати кров’янистим смутком
горіли червоним розпачем його очі засвітилися тямою він зітхнув на повні груди
СЛАЙД 27.РЕЛАКС
ВПРАВИ ДЛЯ ДИХАННЯ
Що потрібно для того, щоб серцебиття було в спокійному стані?
Слово вчителя
Постріл Шпичака зруйнував віру, спокій, гармонію.
А зараз пропоную спробувати визначити, хто з героїв є уособленням добра, а хто – зла?
СЛАЙД 28.
ДОБРО ЗЛО
Лось Дядько Шпичак
Два хлопчики-підберезники Вовки
Гніда конячка
Отже, добра у світі значно більше (тому й хлопчиків два, а Шпичак - один), але зло виникає раптово (вистрілю) і дуже глибоко ранить, навіть убиває. Дядька Шпичак вносить зло у взаємини з людьми, зі світом і з самим собою.
А давайте-но спробуємо самостійно скласти сенкан до слова
СЛАЙД 29.ДОБРО
Добро – щире, безкорисливе - допомагає, окрилює, ощасливлює. Добро роби, добро буде. Доброта, людяність, милосердя.
СЛАЙД 30. Асоціативний кущ
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
СЛАЙД 31.
А тепер розв’яжіть задачу.
Задача 1. Середня швидкість лося 56 км/год. Яку відстань він може пройти за 5 годин ?
Задача 2. За добу дорослий лось з”їдає близько 35 кг корму, а ск. корму він з’їсть за тиждень?
СЛАЙД 32.
Завдання :
На карті України вибрати і позначити місце, де, на вашу думку, могла би мати місце ця історія.
СЛАЙД 33. Давайте виведемо формулу гармонії
ЛЮДИНА + ПРИРОДА = ГАРМОНІЯ
СЛАЙД 34. Перевірка засвоєння змісту оповідання. Гра «Так чи ні»
|
Так |
Ні |
Лось потрапив до заповідника із зоопарку |
|
|
Тварина звикла до людей |
|
|
Лось ішов до ополонки, щоб напитись води |
|
|
Колись восени лося переслідувала вовча зграя, але тоді його врятував дядько Шпичак |
|
|
Тепер лось провалився під лід |
|
|
Батько з дітьми в цей час прийшли до річки |
|
|
СЛАЙД 35. 36. Філворд
Знайдіть заховані слова і поясніть, яке відношення вони мають до оповідання «Лось»
СЛАЙД 37. Метод «Кольорова феєрія»
На гілки дерева треба прикріпити стіки у формі листочків (враження від проведеного уроку). Тож і оцінимо нашу роботу за допомогою «Шкали самооцінки» - прикрасимо весняне дерево
на партах лежать :
квіточки – відмінно
листочки – добре
бруньки – середньо
Отже, чи досягли ми поставленої мети?
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ
Отже, збереження природи залежить вiд людини, ïï совісті і того, наскільки вона розрізняє добрі та злі вчинки. Ставлення людини до природи - це мiрило людської моралі. Справжня любов до рiдноï землі повинна бути не лише споглядальною, а й активною, дієвою, спрямованою на захист i примноження багатства рiдного краю.
Ми не повернемо життя лося, але цим твором Є.Гуцало рятує життя іншим, виховуючи нас на ньому.
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Спрогнозувати кінцівку оповідання, уявивши, що в творі не з’явився д. Шпичак.