Авторська розробка
на тему «Розробка фрагментів уроків читання (художнього твору, наукового, науково-популярного) з використанням стратегії «Ромашка Блума»»
Виконала:
Мисак Світлана Володимирівна
вчитель початкової школи
Комунального закладу
«Навчально-виховний комплекс
«Єлисеївська загальноосвітня школа
І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний
заклад»
Сьогодні серед вчителів набуває поширення такий інструмент визначення й оцінювання результатів навчання як таксономія Б. Блума. Саме тому “класична” таксономія, що дозволяє навчати учнів не креативності як такій, а синтезу і оцінюванню як сукупності конкретних мисленнєвих умінь і навичок, навчання яких можливе через сукупність спеціальних методів. Серед таких методів, що засновані на таксономії Б.Блума, є «Ромашка Блума». Сьогодні ця методика досить популярна у світі сучасної освіти.
Суть методики:
I. Ставиться завдання чи пропонується тема, яку необхідно зрозуміти, вивчити.
II. Для розуміння ставило до учнів серію із шести типів питань. Найкращий варіант – намалювати ромашку і занотовувати питання на її пелюстках. Шість типів запитань – шість пелюсток.
Типи запитань:
Прості – питання, даючи відповіді на які, учень має назвати певні факти, згадати і відтворити необхідну інформацію. Це питання ЩО? ДЕ? КОЛИ? ЯК?
Уточнювальні запитання зазвичай починаються зі слів : «Якщо я правильно зрозумів, то…?», «Я можу помилятись, але, на мою думку, Ви сказали про…?», «Тобто ти вважаєш, що…?». Метою цих запитань є надання людині можливості для зворотного зв’язку щодо того, про що вона тільки-но казала. Інколи їх ставлять для одержання інформації, яка відсутня в повідомленні, але мається на увазі.
Інтерпретаційні (пояснювальні) запитання, як правило, починаються зі слова «Чому?» і спрямовані на встановлення причиново-наслідкових зв’язків. Якщо відповідь на це запитання відома, то воно з інтерпретаційного «перетворюється» на просте. Отже, цей тип запитань «спрацьовує» тоді, коли у запитанні є елемент самостійності та новизни.
Творчі запитання. Якщо у запитання є частка «б (би)», елементи умовності, припущення, прогнозу, ми називаємо його творчим
Оцінювальні запитання спрямовані на з`ясування критеріїв оцінки тих чи інших подій, явищ фактів.
Практичні запитання. Якщо запитання спрямовані на встановлення взаємозв’язку між теорією і практикою, його називають практичним
Фрагменти уроків
Тема: Українська народна казка «Їжак та заєць»
Мета:
• формування предметних компетентностей: актуалізувати знання про тварин, їхнє відображення у народних казках; вчити застосовувати набуту інформацію для розв’язання навчально-пізнавальних завдань; брати участь в обговоренні прочитаного тексту;
• формування ключових компетентностей: формувати вміння висловлювати оцінні та рефлексивні судження, вміння прогнозувати і моделювати в межах певного завдання…
Вступна частина уроку
Учитель оголошує тему уроку і пропонує учням сформулювати запитання до нової теми, а потім (протягом уроку) знайти на них відповіді, використовуючи матеріал підручника або інших джерел інформації. Учні працюють у групах:
1 група: (знаннєві або прості запитання):
2 група: (уточнюючі запитання):
3 група: (практичні запитання):
4 група: (інтерпретаційні (синтезуючі) запитання):
5 група: (оціночні запитання):
6 група: (творчі запитання):
Тема: Перші паперові книги (з енциклопедії)
Мета:
• формування предметних компетентностей: актуалізувати знання про книгу, вчити застосовувати набуту інформацію для розв’язання навчально-пізнавальних і практичних завдань; брати участь в обговоренні прочитаного тексту; прищеплювати дбайливе ставлення до книги;
• формування ключових компетентностей: формувати вміння висловлювати оцінні та рефлексивні судження, вміння прогнозувати і моделювати в межах певного завдання…
Основна частина уроку
В основній частині уроку ромашка використовується після першого знайомства з темою за підручником для осмислення нової інформації, її систематизації. Учні працюють у групах:
1 група: (знаннєві або прості запитання):
- Що таке книга?
- Як люди у давнину виготовляли книги?
- Коли з`явилися перші паперові книги?
2 група: (уточнюючі запитання):
- Тобто ти кажеш, що людина раніше виготовляла книги не з паперу?
- Якщо я правильно зрозумів, то першу друковану книгу в Україні видав Іван Федоров?
- Я можу помилятися, але ви сказали, що перша в Європі справжня книга це Біблія?
3 група: (практичні запитання):
- Як можна застосувати нові знання про книгу?
4 група: (інтерпретаційні (синтезуючі)запитання):
- Чому люди почали масово друкувати книги?
- Чому їх стали виготовляти з паперу?
5 група: (оціночні запитання):
- Чому книги важливі для людства?
- Чому паперові книги зручніші ніж ті, що виготовлені зі шкіри?
6 група: (творчі запитання):
- Що буде, якщо книг не стане?
Висновок:
Я вважаю, що всі види запитань є корисними та важливими, бо вони ведуть до різностороннього розвитку мислення і пізнавального інтересу.
Використання стратегії "Ромашка Блума", на уроках читання, дуже добре розвиває у здобувачів освіти критичне мислення. Допомагає вчителю працювати з дітьми в групах. Кожний вид запитань націлений на розвиток певного типу мислення й веде до формування уявлень, які сприяють більш широкому розумінню прочитаного тексту.
Література
1. Вукіна Н. В., Дементієвська Н. П. Критичне мислення: як цього навчати / Н. В. Вукіна, Н. П. Дементієвська. – Харків: "Основа", 2007. – 108 с.
2. А. Кроуфорд та ін.Технології розвитку критичного мислення учнів / А. Кроуфорд, В. Саул, С. Метьюз, Д. Макінстер; наук. ред., передм. О.І.Пометун. – К. : Плеяда, 2006. – 220 с.
3. Національна доктрина розвитку освіти України у ХХІ столітті // Освіта України. – 2001. – № 29. – С. 4–6.
4. Пометун О. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання / О. Пометун, Л. Пироженко. – К.: А.С.К., 2004. – 192 с.
5. Барна М. М., Волощенко О. В., Козак О. П. "Літературне читання. Українська мова". Підручник для 4 класу загальноосвітніх навчальних закладів. Видавництво "Астон", 2015 рік, стор. 316 - 317.
Додаток 1
ЇЖАК ТА ЗАЄЦЬ
(українська народна казка)
Був собі їжак. Якось вийшов він раненько зі своєї домівки подивитися на білий світ. Вийшов та й каже сам до себе:
— А піду лишень у поле — подивлюся, як там моя морква та буряки.
Іде собі та пісеньку мугикає. Коли виходить із-за куща заєць. Він саме в полі оглядав свою капусту, чи велика виросла.
— О, — каже їжак, — хто прудкий, то вже й на ниві !
— А ти, — заєць йому, — усе кривуляєш, криволапку! І батько твій криволапко, і дід криволапко був. Такий увесь твій рід, і ти такий!
Їжак здивувався, що на своє добре слово дістав таку нечемну одмову, що й батька його, й діда лихим словом пом’янули.
От він зайцеві й каже:
— Ти мене береш на сміх? А хочеш зі мною наввипередки? Побачимо, хто кого пережене!
Заєць як зарегоче:
— Ти? Наввипередки? Зі мною?!
А їжак спокійно:
— А так, із тобою.
— Ну, добре, — засміявся заєць. — Давай бігти.
— Ні, — каже їжак, — ще ні. Я піду додому, скажу жінці, нехай знає, куди я пішов.
А заєць тому радий, бо він був голодний, то подумав собі: «І це мені добре: попоїм капусти — краще бігтиму». Та й пішли кожен до своєї хати.
Приходить їжак додому та й каже до жінки:
— Знаєш, жінко, який мені клопіт?
— Який, чоловіче?
— Мушу із зайцем бігати наввипередки. — Та й розказує все, як було.
— То це ти берешся перегнати зайця?! — аж зойкнула їжачиха.
— Помовчи, жінко, — мовить їжак, — якось буде. Збирайся лиш та ходи зі мною.
Ідуть вони, а їжак і вчить свою жінку:
— Як прийдемо на ниву, то ти станеш із цього краю в борозні *2 та й стій собі. Як добіжить заєць до тебе, то ти скажеш: «Я вже тут!» А прибіжить він на той край до мене, то там я йому гукну: «А я вже тут!»
— Добре! — мовила їжачиха.
Приходить їжак до зайця на той кінець ниви та й каже до нього:
— Ну, я вже готовий!
- То біжімо!
От став заєць в одну борозну, їжак у другу:
— Раз, два, три!
Побігли. Заєць помчав на той кінець ниви, а їжак пробіг два кроки та й спинився.
Прибігає заєць у кінець ниви, а там їжачиха:
— Я вже тут!
— Ей, — каже заєць. — Ану біжімо ще раз!
Побіг заєць. Прибігає в кінець ниви, а їжак підвівся на двох лапках та й гукає:
— Ого-го! А я вже давно тут чекаю!
— Ти дивися! Ану біжімо ще раз!
Прибігає на другий край, а їжак знову вже там (а то була, ви знаєте, їжачиха!).
Побіг ще раз — а там їжак:
— А я вже тут!
Знов кинувся заєць бігти. Так бігав він дев’яносто дев’ять разів, а за сотим разом як упав посеред ниви — підвестись не може, так набігався-натомився, сердешний.
— Ніколи не треба сміятися зі слабшого, — сказав тоді їжак та й пішов із їжачихою додому.
Додаток 2
ПЕРШІ ПАПЕРОВІ КНИГИ
З енциклопедії
Перші паперові книги з'явилися в Європі у XIII столітті. Їх тривалий час писали від руки. Одну книгу виготовлялася 5 - 7 років, і коштувала вона дуже дорого.
Довіряючи всі свої знання і досвід книгам, люди навчилися зберігати їх. Скарбницями книг називають бібліотеки. У перекладі з давньогрецької мови слово «бібліотека» означає приміщення, де зберігають книги («бібліо» — книга, «тека» — сховище). Бібліотеки виникли в незапам'ятні часи. Давні єгиптяни називали їх «аптеками для душі», тому що книги робили людську душу благородною, а розум сильним. В Україні перша бібліотека з'явилася за часів Київської держави. її створив князь Ярослав Мудрий у 1037 році.
Принцип одержання відбитків письмових знаків за допомогою тиснення був відомий уже в давньому Єгипті та державах Межиріччя, де за тисячі років до Різдва Христового виробляли печатки з ієрогліфічними знаками.
У Китаї в VI — VIII столітті способом ксилографії (різьблення по дереву) виготовляли сторінки текстів. Згодом китаєць Бі Шен у 1041 - 1049 рр. використовував рухомі розбірні літери для друку з допомогою матриць і пуансонів.
А 30 вересня 1452 року в Німеччині у друкарні Йогана Ґутенберґа вийшла в світ перша в Європі справжня солідна книга — Біблія. До того майстер друкував лише пробні маленькі книжечки типу підручників, а раніше перші книжечки друкували голландець Лауренс Костер і деякі інші майстри, однак саме Ґутенберґ поставив друкарство на промислову базу. За першим разом було видрукувано 180 примірників Біблії, з яких дотепер залишилося тільки 48.
До кінця століття в Європі існувало вже близько тисячі друкарень у 250 містах. Таке масове читання книжок стимулювало розвиток філософської думки, і на початку XVI століття вже вийшли твори, якщо були визначальними для розвитку європейської культури і науки.
Тривалий час дослідники вважали першу друковану книгу в Україні видав Іван Федоров у 1574 році у Львові. Називалася вона «Апостол». Але тепер встановлено, що книгодрукування в Україні розпочалося ще раніше.