Урок "Усна народна творчість"

Про матеріал
Розробка уроку позакласного читання у 3 класі "Усна народна творчість" . Конспект містить цікаві завдання для роботи в групах, для розвитку навички читання.
Перегляд файлу

Позакласне читання. 3 клас.

Тема. Усна народна творчість.

Мета. Формувати читацьку компетентність учнів, поглибити їх знання про усну народну творчість та її жанри. Розвивати вміння самостійно працювати з книгою,  пам’ять, мовлення і творчі здібності школярів. Виховувати любов до культури рідного народу.

Матеріал до уроку: Тематична виставка книг; картки, що містять завдання для групової роботи; пам’ятки; українська народна казка «Козак Мамарига»; каталожні картки; саморобні книжечки «Прислів’я, приказки. Скоромовки».

До уроку готується рекомендаційний лист.

1. Читаємо українські народні казки.

2. Пригадайте, що називається прислів’ям, приказкою, скоромовкою, лічилкою, загадкою. Доповніть свою книжечку новими висловами з книги «Слово батьків – з усіх віків» – К., Богдана, 1998.

3. Знайдіть у тлумачному або тематичному словничку синонім до слова фольклор.

Додатки: картки із завданнями для груп, каталожні картки, пам’ятки.

Хід уроку.

І. Організаційний момент.

Урок я хочу розпочати.

І від душі вам побажати:

Дванадцять балів заробляти,

Гарно навчатися і багато знати.

ІІ. Оголошення теми уроку.

- Прочитайте прислів’я, що є темою нашого уроку: «Білка стрибає з дерева на дерево, слово передається з уст в уста»

Розглянемо виставку книг, яка присвячена цій темі.

ІІІ. Відпрацювання умінь орієнтуватися в дитячих книгах.

- Назвіть книги, представлені на виставці. Які книги містять твори одного жанру? Які книги-збірки творів різних жанрів представлені на виставці?

- Чи є серед книг довідкова література?

- Виконайте завдання (за бажанням): «Відшукайте книги, дані яких записані на каталожних картках».

Картка № 1

Міщенко Н., Міщенко М.

Слово батьків з усіх віків.- К.: Богдана, 1998.-1136 с.

 

Картка 2

Прищепа К.С., Лук’яненко В.Г.

Тематичний словник школяра. - К.: Форум, 2001.-336 с.

Картка 3

Дивовижний світ казок: Збірка.- Харків: Промінь, 2005.- 64 с.

ІV. Бесіда-судження за самостійно прочитаними книжками.

  1. - Щоб перевірити ваші знання з даної теми і поглибити їх попрацюємо в групах.

Нагадую правила роботи в групі.

Пам’ятка № 1

1. Уважно слухайте та читайте завдання.

2. Не перебивайте один одного, будьте ввічливими.

3. Допомагайте один одному.

4. Користуйтеся додатковою літературою.

5. Слухайте координатора.

6. Працюйте так, щоб не заважати іншим.

- Група працює за наступним планом:

Пам’ятка № 2

1. Ознайомлення із завданням.

2. Обговорення проблеми.

3. Висновки, презентація.

4. Самооцінювання.

 

2.  - Виконуючи завдання, користуйтеся своїми саморобними книжечками «Прислів’я, приказки. Скоромовки».

3. - Не забувайте, відповіді будь-якої групи може доповнювати будь –хто з учнів.

4.- Тема нашого уроку «Усна народна творчість»

- Пригадайте, які жанри належать до усної народної творчості.

(Складання гірлянди асоціацій)

5.Завдання для роботи в групах

І група

1. Як називається короткий, влучний народний вислів повчального змісту, часто римований?

2. З’єднайте прислів’я з його значенням.

 

Дружній череді вовк не страшний.   Смілива людина має більше шансів на перемогу.

Чия відвага – того й перемога.  Про силу дружби та взаємодопомоги.

Що посієш, те й пожнеш.   Про наслідки вчинків треба дума-ти перед тим, як щось зробити.

 

3. Запишіть декілька прислів’їв про дружбу. 

4. Хочете перевірити свою кмітливість? Відгадайте загадки про явища природи.

Без рук, без ніг, а ворота відчиняє.

Через воду стежечка пролягла, а води не перейдеш.

Ввечері вмирає, а зранку оживає. 

ІІ група

1. З’єднайте прислів’я з його значенням.

 

Знає кішка чиє м’ясо з’їла.   Означає, що робота погана, нікудишня.

Така робота – ні в тин, ні в ворота.  Про жадібну людину, якій шкода всього, що вона віддає.

Дає і з рук не випускає.   Про людину, яка знає свою провину.

 

2. Запишіть декілька прислів’їв про працю.

3. Як називається жартівливий вислів, спеціально укладений із важких для швидкої вимови слів і звуків, призначений для тренування правильної вимови?.

4. Хочете перевірити свою кмітливість? Відгадайте загадки про рослини.

Золоте решето, а в ньому чорних хатинок повно.

Що то за голова, що лиш зуби й борода?

Білі зуби має, та всі ховає,

Довгі коси має, та не заплітає.

ІІІ група

1. З’єднайте прислів’я з його значенням.

 

Задер носа, що кочергою не дістанеш.    Щоб досягти багатства, успіху, треба багато працювати. 

Знання людині, що крила пташині.   Про гордовиту людину, яка не помічає нікого навколо себе. 

Хто хоче багато мати, тому треба мало спати.    Людина, яка отримала знання і користується ними, досягає успіху. 

 

2. Запишіть декілька прислів’їв про знання.

3. Як називається короткий твір, в основі якого лежить цікаве, дотепне запитання, часто у віршованій формі, що потребує відповіді?

4. Хочете перевірити свою кмітливість? Відгадайте загадки про тварин.

У нашої бабусі сидить дід у кожусі,

Проти печі гріється, без води миється.

Всіх я вчасно буджу, хоч годинник не заводжу.

Влітку наїдається, взимку висипляється. 

ІV група

1. З’єднайте прислів’я з його значенням.

 

Він боїться й на гуску цитьнути.   Добром і ласкою людина швидше досягне мети, ніж жорстокістю і грубістю.

Моя хата скраю, я нічого не знаю.   Про боягузливу, несміливу  людину.

Не гони коня кнутом, а гони вівсом.   Про байдужу людину, яка не хоче нікуди втручатися.

 

2. Запишіть декілька прислів’їв про мову, слово.

3. Хочете перевірити свою кмітливість? Відгадайте загадки про знаряддя праці.

Усіх обшиваю, сама одягу не маю.

Їла-їла дуб-дуб,

Та зламала зуб-зуб.

Гуля щука в жнива

В полі на широкому роздолі,

А де вона повернеться,

Усе пада, усе гнеться.

4. Як називається невеликий віршований твір, яким визначаються роль і місце у грі кожного з її учасників?

6. Аналіз групової роботи

Оцінювання групової роботи:

 З – завжди              І – іноді               Н – ніколи

1. Ми завжди переконуємося, що всі розуміють завдання.

2. Ми вислуховуємо всі ідеї і думки.

3. Ми працювали дружно й організовано.

4. Ми ділимося всіма матеріалами з іншими членами групи.

Наш найбільший успіх ______________________________________________

Наступного разу ми ________________________________________________

 

V. Доповнення, розширення й уточнення читацького досвіду учнів.

- Щойно ми закінчили завдання, в якому працювали з малими фольклорними жанрами. Наступний етап нашої роботи – це зустріч з казкою.

- Пригадайте все, що ви знаєте про казку.

Вчитель уточнює і розширює знання учнів про казку.

- Казка – народний або літературний твір, у якому розповідається про щось неймовірне, фантастичне. Казка має повчальний характер. Є казки про тварин, соціально-побутові, фантастичні.

Персонажі казок про тварин уособлюють певні людські риси характеру (хитра лисиця, голодний вовк, боязкий заєць).

Особливостями фантастичних казок є сюжети про боротьбу зі змієм, добування предметів з чарівними властивостями (золота торбинка, кінь-віщун). Героям цих казок притаманна незвичайна сила, винахідливість, наполегливість у досягненні мети.

У центрі соціально-побутових казок – стосунки між людьми, багатство і бідність, чесність і непорядність, щедрість і скупість. Героями їх виступають бідний селянин, кмітливий наймит, мудра дівчина, простий козак.

- З яких частин складається казка?

(Зачин, основна частина, кінцівка).

Дуже часто казки мають схожий зачин: «Жив собі», «Був собі», «Жили-були», «Це було за царя Панька, як була земля тонка» та ін. і кінцівки: «Живуть-поживають, добра наживають», «Вам казка, а мені бубликів в’язка» тощо.

- Сьогодні на уроці ми познайомимося з українською народною казкою «Козак Мамарига».

1. Виразне читання казки (вчителем, учнями).

2. Бесіда за змістом.

- Хто головний герой казки?

- Виберіть якості, притаманні козаку Мамаризі.

(на дошці запис)

Жадібний, добрий, розумний, хвастливий, справедливий, брехливий, щедрий, сміливий, кмітливий, благородний, чесний, ледачий, злий, веселий.

- Якими дивовижними речами та істотами наповнена ця казка?

- Знайдіть і зачитайте зачин і кінцівку казки.

- Закінчить речення: казка «Козак Мамарига» - це … казка.

- Чому вона навчає?

- Молодці, ви чудово працювали і прекрасно виконали всі завдання.

VІ. Завдання додому.

- Прочитайте інші чарівні казки українського народу, намалюйте ілюстрацію до казки, що найбільше сподобалась. Відкрийте літературні секрети розділу «Усна народна творчість» своїм батькам.

 

 

docx
Додано
5 липня 2019
Переглядів
4905
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку