Авторська розробка з методичними рекомендаціями до інтегрованого курсу "Я досліджую світ" на тему «Створення тематичного лепбука до тижня «Дикі та свійські тварини».
Авторська розробка
на тему «Створення тематичного лепбука до тижня
«Дикі та свійські тварини»
Початкова освіта має на меті всебічний розвиток дитини, її талантів, здібностей, компетентностей та наскрізних умінь відповідно до вікових та індивідуальних психологічних особливостей і потреб, формування цінностей, розвиток самостійності, творчості та допитливості. Створення лепбука – один з інструментів, що дозволяє реалізувати вимогу нового Державного стандарту - розвиток наскрізних умінь.
Метою роботи є розкриття сутності поняття «лепбук», практичної спрямованості вказаної технології, опис процесу створення тематичного лепбука до тижня «Тварини – частина живої природи».
Завдання:
У сучасному освітньому просторі, в тому числі інтернет-просторі ми часто зустрічаємо такі слова як «лепбук», «лепбукінг». Сьогодні ці терміни ввійшли до широкого спектру технологій, які пропонуються до використання в Новій українській школі, а саме - інтегрованого навчання, в основі якого лежить тематичний підхід.
Слово «лепбук» утворене із двох англійських слів: «леп» – коліно, «бук» – книга», тобто, книга на колінах. Лепбук – порівняно новий засіб навчання, що прийшов до нас з Америки. Часто можемо зустріти інші назви: тематична папка, інтерактивна папка, папка проектів. Найбільш точно розкриває сутність лепбука назва «тематична папка», тому що присвячена одній темі і має вигляд теки (папки). Інформація в ній представлена у вигляді інтерактивних віконечок, конвертів, міні-книжечок, кишеньок, що відкриваються, геометричних фігур,
стрілочок і т.д., за допомогою яких організовано і записано досліджуваний матеріал. Точніше можна визначити лепбук не як засіб навчання, а як нову особливу форму організації навчального матеріалу для розвитку пізнавальної активності та самостійності учнів, вагомий довідковий інструмент, основа партнерської проектної діяльності дорослих з дітьми (вчителя, батьків та учнів, батьків та дітей).
Впровадження технології «Лепбук» в освітній процес допомагає вчителеві та учням за їх власним бажанням організувати інформацію з теми, що вивчається, краще зрозуміти та запам’ятати матеріал. Це чудовий спосіб для повторення вивченого. В будь-який зручний час за необхідності учні відкривають лепбук і з радістю повторюють матеріал, переглядаючи зроблену своїми руками книгу. Вона допомагає закріпити та систематизувати вивчений матеріал. Діти навчаються самостійно збирати, компактно та креативно організовувати інформацію. Насамкінець, це просто цікава захоплююча інтерактивна гра!
Під час виготовлення лепбука потрібно враховувати такі вимоги:
Процес виготовлення лепбука містить певні етапи: визначення теми; складання плану; створення ескізу (яку форму матиме, скільки розворотів міститиме, які змістові розділи ввійдуть до нього); визначення форми, місця,
призначення всіх вкладених кишеньок, міні-книжечок, віконечок і т.д.; виготовлення картонної основи формату А-3, А-4 або інші; підготовка всіх вставних матеріалів, прикріплення та наповнення їх інформацією.
Технологія виготовлення лепбука нагадує технологію виготовлення піци: основа-корж та все смачненьке, що є у холодильнику, кулінарні вміння, фантазія. Для лепбука потрібні звичайні канцелярські речі, які є у класі чи вдома у кожної дитини. Отже, основа – цупкий картон чи папка, кольоровий папір, різноманітні стікери, папірці для заміток різної форми, клей, кольорові олівці, фарби, маркери, фломастери, кольорові ручки, різні види скотчу, ножиці звичайні або фігурні, степлер, паєтки, скріпки, ґудзики, наклейки і т. д. Насамкінець, саме головне – ваша креативність та дитяча фантазія.
Пропоную вашій увазі створення тематичного лепбука «Дикі і свійські тварини». Типові освітні програми, розроблені під керівництвом Р.Б. Шияна та О.Я. Савченко до інтегрованого курсу «Я досліджую світ», включають такі очікувані результати з теми: розрізняє живі і неживі природні об’єкти, має уявлення про різноманітність живих організмів, встановлює найпростіші взаємозв’язки в природі, розпізнає за деякими ознаками види тварин, порівнює диких і свійських тварин, описує поведінку тварин у різні пори року, доглядає за домашніми тваринами, розповідає про правила безпечної поведінки з тваринами, виконує найпростіші правила поведінки у природі. Згідно цього плануємо діяльність.
План роботи
На даному етапі потрібно врахувати ступінь занурення в тему, рівень знань учнів, продумати прийоми, які підвищать їхню зацікавленість темою.
Наприклад, можна провести з учнями вправу «Крісло автора», під час якої вони розповідають про своїх домашніх улюбленців. Після цього ставимо проблемне запитання: чи завжди кіт і собака, папуга були домашніми тваринами? Пропоную учням створити лепбук «Дикі та свійські тварини».
На звичайному аркуші паперу записуємо план лепбука. Він має бути добре продуманий, щоб максимально чітко структурувати інформацію: з чого почати, які питання з теми хочемо висвітлити, як зробити це просто і цікаво. Складання плану - спільна праця вчителя та дітей. Спираючись на питання, які найбільше цікавлять дітей, плануємо разом з ними, вчимо дотримуватись теми, викладати інформацію у системі. Подаю орієнтовний зразок планування:
Етап складається з двох частин. По-перше, потрібно чітко уявити, яку інформацію потрібно обрати, щоб розкрити тему, як можна її оформити, де будемо розташовувати малюнки, кишеньки, вкладки, книжечки та інші деталі. Для цього малюємо усе від руки на звичайному аркуші паперу. Активно залучаємо учнів. Беремо до уваги їхнє бачення майбутнього проекту, допомагаємо. По-друге, готуємо картонну основу для лепбука. Спочатку раджу обирати простіші форми у вигляді книги або папки, згодом можна ускладнювати залежно від можливостей теми, створювати об’ємні (3-D) папки.
Етапи планування та створення макету є тривалими у часі (декілька уроків або тематичних днів), так як дітям складно одразу врахувати та систематизувати
зібрану інформацію. Цей процес потребує значної допомоги дорослих, особливо на початкових етапах впровадження технології.
Приклад макету лепбука «Дикі та свійські тварини»
Важливою передумовою цього етапу є формування у першокласників навичок роботи з інформацією, вміння виготовляти різні форми міні-книжечок, розгорток, вкладок, кишеньок. Протягом уроків тематичного тижня учні разом з учителем збирають інформацію по темі, виготовляють форми та розміщують на них потрібну інформацію, готують міні-проекти вдома разом з батьками.
Спочатку учні виготовляють лепбук за інструкціями вчителя. Вони навчаються розміщувати назву теми, підтеми, малюнки до них. Приклеюють підготовлені форми з інформацією на площину основи, створюючи інформаційні блоки, доповнюють різними цікавими деталями свою роботу. Як тільки в учнів
сформуються потрібні уміння та навички, можна пропонувати дітям працювати над створенням лепбука індивідуально, в парі чи у групах.
Описаний вид діяльності часто зацікавлює батьків. Не бійтеся залучати бажаючих до своїх проектів. Використання технології «Лепбук» в освітньому процесі навчає учнів працювати в команді, чітко висловлювати власну думку, розвиває критичне мислення, креативність, вміння керувати емоціями, приймати рішення, а головне – сприймати світ цілісно.
Список використаних джерел
https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/derzhavni-standarti