Програма занять «Навчаймося добра»
під час проведення ранкових зустрічей з учнями 1 класу
(відповідно до вивчення предмету «Я досліджую світ»?)
Програма занять «Навчаймося добра»
під час проведення ранкових зустрічей з учнями 1 класу
(відповідно до вивчення предмету «Я досліджую світ»?)
Авторська робота вчителя початкових класів Рокитнянської ЗОШ І-ІІІ ступенів № 2 Рокитнянської РДА Київської області Козлової Юлії Анатоліївни
Актуальність. Проблема формування свідомого або відповідального ставлення здобувача освіти до власного життя є однією з ключових, оскільки система ціннісних ставлень особистості детермінує поведінку людини протягом усього її життєвого шляху, а отже безпосередньо визначає успішне чи неуспішне майбутнє цілої країни. Саме в закладах надання освіти учням за допомогою вчителів закладається певний ціннісний орієнтир на подальшу ідентифікацію в соціальному середовищі.
На формування відповідального учня середньої школи впливає не тільки його включення в діяльність та отримання позитивних результатів (завершеність справи, добросовісне її виконання, отримання задоволення від роботи як самим виконавцем, так і оточуючими людьми), але й характер взаємин з іншими людьми.
Вчитель початкових класів несе велику відповідальність за те, щоб навчити дитину вмінь групової взаємодії: вести діалог, керувати своєю поведінкою, колективно обговорювати результати роботи, давати самооцінку своїм діям, застосовувати навички міжособистісної взаємодії – безкорисливо ділитися тим, що маєш; проявляти розуміння, настроюватися на переживання іншого, надавати йому посильну допомогу; приносити радість не тільки собі, але й людям, які поруч; брати важчу або більшу частину роботи на себе.
Застосовуючи ігри, казки, розповіді, вірші, практичні завдання для учнів ми можемо аналізувати різні життєві ситуації разом із дитиною, даючи відповіді на її запитання. У кінцевому результаті нам відкриються особливості поведінки дитини, бачення нею навколишнього світу і стратегії своєї подальшої поведінки.
Під час гри, перевтілюючись у казкового героя, учень може спокійно розповісти про свої почуття, думки. Саме під час занять діти засвоюють необхідні моделі поведінки, вчаться реагувати на життєві ситуації, підвищують рівень знань про себе й оточуючих.
Завдання сприяють пізнавальному розвитку дітей, виховують моральні почуття, впливають на уявлення особистості дитини, спрямовуючи розвиток бажань і вчинків. Кожен учень дізнається, що добро майже завжди перемагає зло, а негативні герої будуть покарані за свої вчинки.
Мета: навчити здобувачів освіти поважати людей і відповідально ставитися до власного життя; розвивати бажання робити добро, формувати в підростаючого покоління моральні чесноти, шляхетність, почуття милосердя; виховувати морально-етичні норми життя; виховувати бажання самому творити добро.
Обладнання: дошка, комп’ютер, підручник, відеоматеріали, додаткові матеріали.
Хід проведення
Ранкова зустріч - заняття 1.
Привітання. Вступне слово
Вчитель. Доброго дня! Вітаю вас на нашому занятті присвяченому навколишньому світу.
Життя…Воно дивовижне, непередбачуване, гірке і солодке, одноманітне і барвисте, часто сумне чи радісне, але водночас цікаве й чудове. А найголовніше (дуже шкода) – дається один раз. Людина повинна дорожити своїм життям навіть тоді, коли воно в неї чомусь не складається, коли в ньому більше невзгод, ніж радощів. Ми повинні творити добро.
Мета: Допомогти учням осягнути, що значить бути добрим, що лежить в основі доброти, доброго вчинку, славлячи добро в людині, її справах і ставленні до інших.
Обладнання: ноутбук, проектор, підібрані ігри, музичні записи.
Епіграф (учні проговорюють за вчителем)
Крик - народжує грубість;
Обман - народжує недовір`я;
Посмішка - розтоплює лід;
Прощення - приносить полегшення;
Турбота - наповнює життя змістом.
Посієш бажання - пожнеш вчинок;
Посієш вчинок - пожнеш звичку;
Посієш звичку - пожнеш характер;
Посієш характер - пожнеш долю.
Матір Тереза (проживши нелегке життя, Вона творила добро всім своїм серцем,своєю посмішкою, своїми руками і ми будемо щасливі якщо дотримуватимемось Заповідей, які створила і за якими жила сама Матір Тереза).
Учні.
Все - із доброго чи злого -
Починається з малого.
Хліб - з маленької зернини,
Дощ - із чистої краплини.
День турботою почнеться,
Проганяй мерщій дрімоту -
І рукам давай роботу.
І роби невтомно, вміло,
Хоч мале та добре діло.
Вчитель.
Діти,сьогодні ми з вами поговоримо про доброту. Добро, чуйність, уміння розуміти чужий біль, вчасно підтримати у важку хвилину, розрадити добрим словом та вчинками - є складовими характеру нашого народу.
Які правила доброти ви знаєте? (Допомагати слабким, старим, хворим, тим, хто потрапив у біду, пробачати помилки, не бути жадібним, не заздрити)
Якими ж рисами повинна бути наділена людина, щоб про неї говорили лише добре? Подивимось на екран:
Доброзичливість
вихОваність
доБросовісність
поРядність
тактОвність
чеснісТь
лАска
Гра «Галявина доброти»
Вчитель. Зараз ми з вами створимо квіткову галявину. На партах у вас є квіти різних кольорів, кожен колір відповідає певній рисі характеру. Оберіть найважливішу, на ваш погляд, рису характеру і прикріпіть до квіткових стебел.
(На квітках записано: червона квітка — доброта, жовта — совість, синя — сміливість, рожева — чесність. На «галявині» з’являються переважно червоні квіти ).
Вчитель. Діти, дехто з вас змінив свою думку, тому на галявині розквітли «квіти доброти», хоча інші теж мають право на існування, бо всі позитивні риси характеру надзвичайно необхідні людям.
Яку назву дамо квітучій галявині? («Галявина доброти» )
Діти, ви створили «Галявину доброти», тож нехай над нею світить «Сонце доброти».
Відеоматеріал «Яким я бачу навколишній світ?»
https://www.youtube.com/watch?v=8HCBokBu7i8
Ранкова зустріч – заняття 2.
Творче завдання «Сонце доброти»
Мета: навчити дітей розрізняти людські чесноти та обирати найголовнішу рису характеру.
(На партах кожної групи малюнок сонця без променів. Діти домальовують промені та підписують, свої добрі вчинки і створюють своє «Сонце доброти».
Діти, в яких найбільше променів, зачитують добрі вчинки.
Всі сонечка прикріпляють над «Галявиною доброти»).
Вчитель. Добра людина і сама схожа на ясне сонечко, тому що вона всіх вміє зігріти своєю любов’ю, турботою, ласкою, щирістю та щедрістю.
А чи замислювалися ви, яка із людських чеснот найважливіша? Я пропоную вам перечитати весь словничок і вибрати одну, на ваш погляд, найважливішу рису, якою обов’язково повинна бути наділена людина. Напишіть на жовтих квіточках і прикріпіть до букета, що відповідає обраній рисі характеру.
(На дошці аплікації букетів без квітів з надписами рис характеру: сміливість, чесність, доброта, совість. Діти прикріплюють свої квіти).
Вчитель. Який букет виявився найбільшим? А тепер об’єднайтеся в групи, залежно від обраної риси характеру і сядьте за столи. Оберіть головуючого групи та помічника.
(Діти об’єднуються в групи. Головуючий керує роботою групи та обирає тих, хто буде виступати).
Завдання. Обговорення в групах, наведення переконливих доказів того, що саме обрана риса є найголовнішою.
(Діти працюють у групах. Обраний учень презентує роботу ).
Вчитель. Ви обрали різні людські чесноти і це добре, що кожен із вас має свої погляди і свою думку, яка має право на життя. Але я теж довго думала і обрала, на мій погляд, найголовнішу рису характеру. Яку? Послухайте вірш і визначте, яку людську чесноту я вважаю найголовнішою.
(Вчитель читає вірш).
Врятує світ краса
— Завжди так говорили.
Тепер врятує світ лиш доброта.
Бо однієї вже краси занадто мало.
Бо стільки всюди зла — людина вже не та.
Тож, люди, на землі
Спішіть добро творити,
Щоб нам не. згинути у морі зла,
Щоб кожен міг серед краси прожити
У царстві справедливості й добра.
За легендою, коли народжується дитина, Бог запалює на небі нову зірку і посилає до дитини ангела - охоронителя. Уві сні ангел цілує дитя тричі: в чоло— аби воно зростало розумним, у личко— щоб було красивим, і у груди— аби мало здоров'я, любов та доброта вселилися в його тіло, серце і душу. Але то легенда. Нема на світі двох однакових людей. Кожна людина — індивідуальність. Навіть, близнюки, зовні подібні як дві краплини вони, різняться між собою характером, бажаннями, поглядами на життя. Люди відрізняються фізичними даними, розумовим розвитком, здібностями, характерами, смаками, уподобаннями, темпераментом. У них різне ставлення до перемог і поразок, до знайомих, рідних, друзів. У кожного з людей своя біографія, свій суттєвий досвід. Щоб людині добре жилося, працювалося, щоб вона мала гарне самопочуття, і середовище має бути сприятливим, комфортним. У державі повинні панувати мир і процвітання, у колективі — доброзичливі взаємовідносини, у сім'ї — добробут і любов. Якщо ви хочете, щоб оточуючі поважали вас, прислухалися до вашої думки, навчіться поважати їх, любити, допомагати їм. З самого малечку кожен повинен опанувати норми моралі та правила поведінки, за якими потрібно жити у людському суспільстві, щоб стати справжньою людиною. Що необхідно для того, щоб жити з усіма в мирі і злагоді, щоб не докоряло сумління, не мучила совість? Кожна людина повинна прагнути стати чесною і порядною. Але щоб вирости такою, потрібно боротися із лінощами, недбалістю, брехливістю, відкинути заздрість і багато негативного, що раптом виявляється в характері. Гарна людина, справжня людина — то сонечко, яке зігріває все довкола своїми лагідними промінцями, своїм гарячим серденьком. Ви ще зовсім малі, але сонце у вас може бути дуже велике. І сьогодні ми будемо вести розмову, спілкуватися про те, щоб ніколи не забувати, що саме потрібно для того, щоб стати справжньою людиною.
Не говори про доброту,
Коли ти нею сам не сяєш…
Коли у радощах витаєш,
Забувши про чужу біду.
Бо доброта не тільки те,
Що обіймає тепле слово.
В цім почутті така основа,
Яка з глибини душі росте.
Коли її не маєш ти,
То раниш людяне в людині.
Немає вищої святині,
Ніж чисте слово доброти!
Вправа «Пригадай казку»
Вчитель. Мабуть, немає людини, яка не любила б казки. Ті з нас, хто не зацікавлений у класичних казках, переглядають сучасні фільми, читають детективи, романи тощо. Але ж це і є сучасні казки.
Люди завжди обмінювалися історіями. Зараз я пропоную вам згадати ту казку, що вам дуже подобалася в дитинстві, і по черзі її представити. Чим вона вам подобалась, що в ній ви запам'ятали найкраще?
Гравці пригадують.
Яка в нас вийшла чудова галерея казок! Які почуття виникли у вас після цього?
Відеоматеріали «Як я пізнаю світ?»
https://www.youtube.com/watch?v=8HCBokBu7i8
Ранкова зустріч – заняття 3.
Мета: навчити учнів передавати один одному позитивні емоції та надихнути на добрі справи.
Вправа «Подорож»
Перед початком вправи вмикається спокійна музика.
Вчитель. Заплющте очі... Уявіть, що ви вирушили у подорож. Ви об'їздили багато країн, познайомились із різними людьми.
І ось одного разу ви їхали через поле. Навкруги літали метелики, співали птахи - вони раділи, що ви їдете через їхнє поле. Пахло квітами і свіжою полуницею. І ось на горі ви побачили Прекрасний Палац. Щось підказало вам, що вам дуже важливо потрапити туди. І ви вирушили до Палацу.
Коли ви увійшли в Палац, то були вражені його красою. Усе тут було зручним і красивим. Нібито хтось будував цей Палац саме для вас. І ви зрозуміли, що в ньому ви знайдете щось дуже важливе для себе.
Уявіть, що ви наближаєтеся по Палацу й знаходите для себе те, що ви хотіли…
Усе те, що ви знайшли для себе в цьому Прекрасному палаці, залишається вам, і ви візьмете це з собою, коли повертатиметеся. А зараз ви робите глибокий вдих... і видих. Візьміть із собою все те хороше, що було з вами. І повільно розплющуйте очі, повертайтеся до кімнати.
Вправа «Чарівні створіння»
Вчитель. Колись давно одну країну населяли чарівні створіння, але налетів ураган і знищив їх. Тільки в глибоких печерах залишилися яйця цих чарівних створінь. Зараз я дам вам по такому яйцю (надуті повітряні кульки), зігрійте їх своїм теплом, з них вилупляться чарівні створіння.
Гравці за допомогою фломастерів малюють різні створіння на кульках.
Ведучий ставить запитання:
Вправа «Казковий дощик»
Гравці стають одне за одним.
Ведучий. У казковій країні йде дощик, але не простий а казковий. Він стукає по шиї, по плечах, по спині тощо.
Усі гравці рухаються по колу. Кожний гравець відповідно до слів ведучого за допомогою легких постукувань пальцями робить масаж учасникові, який іде попереду. Потім усі повертаються в зворотній бік і роблять те саме.
Відеоматеріали «Що я ціную?»
https://www.youtube.com/watch?time_continue=73&v=ByBbUK4jJMg
Ранкова зустріч – заняття 4.
Вправа «Милосердя і доброта»
Мета: виховувати моральні почуття та спонукати робити добрі вчинки
Вчитель. Доброта, милосердя — багатоликі. Потреба в них повсякчасна. Навіть, тоді, коли немає біди, навіть там, де гори спокійні та твердь зелена, не хитається під ногами. Милосердя і доброта — як два крила на яких тримається людство. В Україні проживає майже 2 млн. самотніх людей. Близько 200 тис. із них цілком або частково не здатні обслуговувати себе. 15 тис. із них проживають у будинках-інтернатах, їх об’єднує немічність, самотність. У злигоднях живуть 1 млн. 150 тис. чоловік. Близько 80 тис мешкають у напіврозвалених будинках. Деякі з людей існують на межі бідності. Сумні цифри, незвичні. Та це правда життя. Важко уявити, що люди страждають не тільки від того, що не щодня мають свіжий хліб, що не чують в край необхідного «Добрий день!»
Кажімо більше добрих слів
Знайомим, друзям і кожним.
Нехай комусь тепліше стане
Від зливи наших почуттів.
Нехай тих слів солодкий мед
Чиюсь загоїть рану.
Чи можна бажати людині доброго дня зі злим виразом обличчя?
У тлумачному словнику наведені такі пояснення привітний — той, хто виявляє доброзичливість, привітність. Бути привітним — означає радіти іншому, доброзичливим — бажати добра.
Що ж таке доброта? Доброта - це уміння співчувати іншій людині, відгукуватися на її горе, яке може спідкати кожного з нас, це милосердя по відношенню до того, хто потребує допомоги, це добре ставлення до всіх людей. Все своє життя, починаючи з дитинства, людина пізнає, що таке «добре», а що таке «погано».
Вчитель. Доброта людини - у її погляді, лагідних очах, щирій посмішці. А ще в доброму привітному слові. Часом, нам так не вистачає його. Кажуть, що словом можна і ранити боляче, якщо воно зле і безсердечне, і вилікувати, оживити, якщо воно чуйне та сповнене безмежної турботи. Бути добрими та чуйними, ставитися до людей з теплом вчить нас українська мудрість-прислів’я та приказки.
У кожного з вас є аркуш на якому написане прислів’я , щоб його прочитати треба закреслити всі букви о: Озуомів сокриводитои оумоій воибаочитися
Як ви розумієте її?
- Добре слово і залізні ворота відкриває.
-Тепле слово і в мороз зігріє.
- Добре слово людині що дощ в посуху.
- Слово – ключ яким відкривають серця.
Людина не може жити одна.
Найбільше щастя і радість людини – це спілкування з іншими людьми.
До всіх сердець як до дверей
Є ключики малі.
І кожен легко підбере
Якщо йому не лінь.
Ти, друже, мусиш знати їх,
Запам´ятать неважко –
Маленькі ключики твої –
«Спасибі» і «Будь ласка».
Зеленіє навіть пень
Як почує «Добрий день».
Коли згасає сонце у росі
й зоря лягає лагідно на плечі,
серед знайомих рідних голосів
ми чуємо привітне «Добрий вечір».
Щоб знову зустрітись в годину призначену
Щиро кажу я усім: «До побачення».
Будь ласка, спасибі і Будьте здорові-
Слова необхідні й корисні у мові.
Приємно їх чути і в школі, і вдома,
Від мами, учителя й просто знайомих.
Тож радьмо частіше їх, друзі, вживайте,
Даруйте сміливіше радісний настрій.
Саме ці чарівні слова роблять людину ввічливою, привітною і доброзичливою. Сказавши їх – радієш іншому, бажаєш добра ближньому.
Тож не забувайте їх щодня промовляти.
Вправа «Пошук добрих слів»
Діалог вчителя з дітьми. А зараз спробуємо відшукати добрі слова. Щоб знайти вихід з будь-якої ситуації.
1.Оленка робила подарунок для мами. Братик побіг і частина папірців злетіла. Оленка готова була заплатити, але братик сказав чарівне слово. Яке?
Оленка посміхнулась і сказала братику…
2.Бабуся зшила для Катрусиної ляльки плаття, але воно виявилось малуватим. Катруся засмутилася. А бабуся попросила принести ляльку і зшила інше плаття. Дівчинка була рада. Вона…
3.До Тані на день народження прийшли друзі. Вони вітають її, вручають подарунки. Побачивши книгу, Таня засмучено відповідає: «У мене вже є така! Взявши коробку цукерок каже: «Я такі не люблю». (Як вона мала вчинити?)
4. Тарасові на день народження батько подарував велосипед. Хлопчик був радий. Як він міг виразити свою радість?)
- Діти, а чи чули ви про лицарів? Яку людину ми називаємо лицарем?
(Лицарем називають людину, котра здатна на подвиг заради іншої людини)
Лицар той. Хто вміє дотримуватись даного слова, хто ввічливий, правдивий, хто заступається за молодших, слабших і кидається на допомогу людині, яка потрапила в біду.
Лицар той, кого не лякає важка праця, хто уважний до своїх близьких, у кого в грудях б´ється благородне серце.
Лицарями в нашому класі є хлопчики. Це вони – захисники нашої Вітчизни. Тому батьки і вчителі плекають надію, що вони виростуть вірними, достойними синами нашої Батьківщини.
Клянемось лицарями бути,
А отже, доброті служити
За слабих заступитися
і дарма не битися.
Високу моральну цінність добра, яке ми робимо сторонній людині,розуміли люди ще у сиву давнину.
Ранкова зустріч – заняття 5.
Тема: «Казка, яка лікує душу» .
Мета: знайомити дітей з почуттям злості, з’ясувати причини виникнення злості у дітей, вчити виходити зі стану злості, формувати вміння регулювати свою поведінку, виховувати доброзичливість.
Матеріали: предметні малюнки, піктограми «злість», «радість».
Хід заняття:
I. Вступна частина.
Привітання.
ІІ. Основна частина.
1. Казка «Дякую, але мені це не потрібно» (Т.Іванова)
Як добре всім жилося у рідному лісі, доки там не з'явилася велика зелена Жаба. Вона обрала собі місце під великим листям лопуха біля стежинки. Нею щоранку звірята бігли до ставка вмиватися. І ось маєш лихо!
Вилізе з-під лопуха це зелене бородавчасте чудовисько й дивиться люто на кожного, хто скаче чи біжить стежкою. А іноді просто зиркне лихим оком або раптом щось таке образливе квакне — і гарного настрою наче й не було.
Вчора Зайчика образила:
Або до Білочки чіпляється:
Всім дісталося від нової сусідки.
—Чого ж це ти, Жабо, така зла? Ну, всі у тебе погані, одна ти свята та Божа, так? — запитала Лисичка.
—Ква, ква, ква! — озвалася Жаба, це означало: «так,так, так».
Життя у лісі стало не таке, як колись. Хоч під деревами був такий самий приємний холодок. Сонечко так само світило над лісом. Але звірята вже не так раділи своїй чудовій лісовій хаті. Став боятися Зайчик, вже не так спритно стрибала по деревах Білочка. А як же ж інакше? Всім відомо, що коли у тебе поганий настрій, то все виходить гірше, ніж завжди.
Тільки їжачок Чох-Чох ще не зустрічався з Жабою, бо бігав до ставка іншою стежкою. Мабуть, тому він і був, як завжди, у доброму гуморі.
От зібралися звірята за розлогою смерекою, щоб порадитися. Прийшов і Чох- Чох. Питання було одне: як вигнати Жабу з рідного лісу?
—Діти, як ви думаєте, що вирішили звірята зробити із Жабою? Давайте слухати казку далі.
І тут Чох-Чох питається Зайчика:
—А пам'ятаєш, що відповів Білочці, коли вона пригостила тебе горішками?
—Так, я сказав їй: «Дякую, але мені це не потрібно, я не їм горішків!».
—Тобто, ти відмовився від них, Тому в таких випадках треба казати: «Дякую, але мені це не потрібно». Правда ж, якщо Жаба хоче поділитися з вами своє» злістю, вона вам не потрібна?
—Ні, ні, — відгукнулися звірята.
—Діти, як на вашу думку, розгорталися події далі? Перевіримо чи справді все так буде, як ви говорите.
Звірята так і зробили. Відтоді Жабу наче підмінили! Спочатку вона не розуміла, що коїться: її злість нічого не змінювала в гарному настрої мешканців лісу. Мало того: при зустрічі вони були привітні, усміхалися, запитували про її здоров’я або просто казали: «Доброго ранку, Жабо, який чудовий сьогодні день!»
Тепер і Жаба навчилася усміхатися. Виявилося, що зовсім вона не страшна, а навіть симпатична: в неї гарні розумні очі і трохи кумедна широка усмішка. Тепер, дивлячись на неї, просто не можна було не всміхнутися у відповідь.
З того часу Жаба завжди приєднувалася до дружньої компанії лісових друзів, коли вони поспішали до ставка. Жаба кумедно ляпала лапками, посміхалася й першою плюхалася у воду, обдаючи своїх друзів холодними краплинками.
А й справді: краще ділитися усмішками, ніж образами!
2. Робота над казкою
3. Вправа «Я гніваюсь, коли...»
—Продовжіть речення «Я гніваюсь, коли...»
—А який вигляд має наше обличчя, коли ми гніваємось? (Злий погляд,
насуплені брови, скривлений рот.)
—А коли посміхаємося?
Діти розглядають піктограми, порівнюють їх.
4. Розгляд ілюстрації «Злість»
—Розгляньте малюнок. Хто на ньому зображений?(Злий хлопчик.)
—Що робить хлопчик? (Проганяє маленьку собачку, хоче її вдарити палицею.) —Чому він такий злий?
—Як можна зупинити хлопчика? Що б ви йому сказали?
5. Гра «Конструктор настрою»
—А тепер давайте з вами пограємо з незвичайним конструктором. Перед вами лежить малюнок хлопчика, але на його обличчі немає очей та рота. Я вам пропоную самостійно скласти цей конструктор, підібрати хлопчику очі та рот, а потім розповісти, який у нього вийшов настрій.
Діти складають спочатку злий, а потім радісний вираз обличчя.
—На який вираз обличчя злий чи радісний приємніше дивитися? Чому?
—Таким чином, ми знову можемо зробити висновок, що краще ділитися усмішками, ніж образами.
6. Вихід зі стану злості
—Давайте з вами придумаємо, що треба робити, щоб позбавитися злості?
Коли ви починаєте сердитися:
III. Заключна частина.
—Про що ми сьогодні говорили?
—Який висновок зробили?
Ранкова зустріч – заняття 6.
Вправа «Добра атмосфера в класі»
Мета: з’ясувати, що заважає творити добрі вчинки
Вчитель.
Поряд із добрими людьми живуть злі і байдужі. На вашу думку, яких дітей у класі більше? Який колір відповідає вашому стану?
(Учні повинні замалювати, заздалегідь роздані вчителем кружечки такими кольорами: зеленим - «я добрий», сірим – «я байдужий», коричневим – «я не роблю добро»)
Подивимось на екран і переконаємось, що в класі панує переважно добра атмосфера, тобто зелений колір перемагає байдужість.
(На екрані висвітлюються знімки з добрими чи поганими вчинками учнів класу. Під час перегляду лунає пісня кота Леопольда «Бути добрим»)
Людська порядність, доброта не має меж. Ми сьогодні маємо бути милосердними не тільки до людей, а й до всього, що нас оточує: тварин, рослин. Недаремно говорять, що криниця без води-просто яма, так і людина без доброти - сама тільки оболонка.
А зараз я пропоную вам гру «Рецепти доброти»
Учениця.
Лікуймо наші зболені серця.
Лікуймо наші душі зачерствілі,
Несімо правди непогасний стяг,
І кривда в нашу душу не поцілить.
Учень.
Є ще спасіння від недуг людських,
Джерела віднайдімо лиш цілющі…
Мов подорожником торкнімося до них,
Й добром розквітнуть, просвітліють душі.
(У кожній групі є добрі лікарі,які повинні придумати рецепти ліків від «людських хвороб»). Кожна група витягує картку з однією з назв «людських хворіб». Наприклад: злість, грубість, егоїзм, нахабство, невдячність. Перемогу отримує та груп а, яка придумає найцікавіший рецепт-засіб, який допоможе позбавитися людям від цієї негативної якості і зробить людей добрішими по відношенню один до одного)
На екрані уривок мультфільму «Хто такі друзі?»
https://www.youtube.com/watch?v=TAbmgJYI8pE
Учень 1.
Хіба чекати плати за добро?
Нехай в руці зламається перо,
Нехай твоя зламається рука,
Що за добро добра собі чека.
Учень 2.
Добро твориться просто-ні за так,
Так,як цвіте і опадає мак,
Як хмарка в`ється і сміється пташка,
Як трудиться мурашка-горопашка.
Вчитель.
Іноді здається, що зло перемогло. Це тому, що про нього всі говорять, пишуть,з екранів телевізорів на нас часто дивляться не люди, а звірі в людській подобі: вбивці, грабіжники. Але добрих людей дуже-дуже багато! Просто вони чинять свої благодійні справи мовчки, не афішують їх!
На екрані висвітлюються Заповіді:
Бути добрим - це забути про себе самого, щоб думати за інших.
Бути добрим-це пробачати, пам`ятаючи, що слабкість людська є сильніша від злості.
Бутим добрим - це мати милосердя для слабкості інших людей і пам`ятати, що ми не є кращими від інших, навіть в їхніх ситуаціях ми були б, може, ще гірші.
Бути добрим - це закрити очі на прояви невдячності.
Бути добрим - це давати навіть тоді,коли нічого не отримуємо,посміхаючись до тих,які нас не розуміють, навіть недооцінюючих нашої доброти.
Бути добрим-це погодитись на те,що чим більше будемо давати, тим більше від нас будуть очікувати.
Ранкова зустріч – заняття 6.
Вправа «Добрі вчинки»
Мета: навчити учнів відповідально ставитись до своїх товаришів, робити добрі справи для оточуючих
Вчитель озвучує сценку.
Сценка «Допоміг».
- Іванку, агов!
- Агов.
- Тебе я знайшов?
- Знайшов.
- Ти погріб копав?
- Копав.
- У яму упав?
- Упав.
- Давно ти упав?
- Давно.
- Куди ти упав?
- На дно.
- А що там на дні?
- Струмок.
- А що в глибині?
- Пісок.
- Каміння нема?
- Нема.
- А холод пройма?
- Пройма.
- Нагору спішиш?
- Спішу.
- Лежиш чи сидиш?
- Сиджу.
- І нудно сидіть?
- Ага.
- Що в тебе болить?
- Нога.
- Драбину чекав?
- Чекав.
- На поміч гукав?
- Гукав.
- То, кажеш, сидиш?
- Сиджу.
- Посидь…Я гулять біжу!
Вчитель. Не випадково люди провели чітку межу між людиною доброю і добренькою. Добра справа - це справа копітка. І тут гарними фразами не обійдешся. Потрібно діяти - в будь-який момент прийти на допомогу, вміти поступитися своїм заради чужого. Добро - завжди дієве, воно не буває пасивним, а пасивне добро - це вже не добро.
Найогидніші очі - порожні,
Найгрізніше мовчить гроза,
Найнікчемніші душі - бездушні,
Найпідліша-брехлива сльоза.
Найпрекрасніша мати - щаслива,
Найсолодші вуста - дорогі,
Найчистіша душа-незрадлива,
Найскладніші люди – прості.
Але правди й брехні не розмішуй,
Не ганьби все підряд без пуття,
Бо на світі лиш той наймудріший,
Хто найдужче любить людей і життя.
Перегляд мультфільму «Турбота»
https://www.youtube.com/watch?v=4UDEVftKtfY
Вчитель.
Кожен з радістю прийшов у клас
І приніс любов, щоб поділитись із вами,
Став він ясним сонечком для нас,
Зігріває нас своїми промінцями.
І чудово, що колись
Води у Дніпрі злились.
Над країною моєю пісня лине.
Ми за руку узялись,
Ніжно з другом обнялись.
Всіх плекає нас і любить Україна.
- Я хочу зібрати всі промінчики нашого сонечка і випустити їх у вікно. Летіть промінчики, поміж люди, несіть на крилах ці маленькі іскорки доброти, щоб всі, хто живе на цій прекрасній планеті Земля, жили ними кожен день із великою любов’ю в мирі й добрі.
Ранкова зустріч – заняття 7.
Мета: виховання дружніх та товариських відносин.
Гра «Збери слово».
Вчитель. Поруч із добром по життю йдуть його друзі, щоб познайомитись з ними нам потрібно виконати завдання (із букв скласти слово).
Чуйність - турботливе, уважне ставлення до людей.
Щирість - відкритість душі, чесне ставлення людей.
Доброзичливість - побажання людям добра, радості, готовність прийти на допомогу.
Гуманізм - чуйне, добре ставлення до людей.
Вчитель. Ставитися до інших відкрито, по-товариськи, дружньо, з прихильністю може лише добра людина. Давайте дізнаємось на скільки товариськими є кожен з вас. Проведемо такий тест. При відповіді «так» зараховується один бал.
Тест «Спостереження»
1. Чи звертаєш увагу, який настрій у однокласників, коли заходиш до класу?
2. Чи приємно тобі називати однокласників по імені?
3. Під час сварки ти намагаєшся образити однокласника?
4. Якщо кого-небудь із дітей звинуватив без причини вчитель, ти будеш його захищати?
5. Якщо однокласник попросив у чомусь допомогти йому, ти погодишся?
Ключ до тесту:
4-5 балів - ти хороший товариш.
3 бали - ще трішки придивись до себе, в тебе все вийде.
1-2 бали - все залежить тільки від тебе, хочеш бути краще-зміни себе сам.
Вчитель. «Тож усе чого тільки бажаєте, щоб чинили вам люди, самі чиніть їм і ви…» (Біблія)
Вчитель. Найкоротша відстань між людьми - це усмішка. Тож частіше усміхаймося. Будьте вищими від усяких пліток, образ. Умійте прощати.
Стежте за своїми думками - вони стають словами.
Стежте за своїми словами - вони стають учинками.
Стежте за своїми вчинками - вони стають звичками.
Стежте за своїми звичками - вони стають характером.
Стежте за своїм характером, бо він визначає вашу долю.
Будь людиною завжди і всюди!
Хай тепло твої повнить груди.
Ти посій та доглянь пшеницю.
Волю дай, нагодуй пташину,
Приголуб і навчи дитину.
Бо ти людина у цьому світі
Лиш добро повинна творити.
Вчитель. Переглянемо мультфільм «Просто так!».
(Перегляд мультфільму «Просто так!»)
https://www.youtube.com/watch?v=m1PH6Ki5Zdo
Ранкова зустріч – заняття 8.
ПРАВА ДІТЕЙ
МЕТА: познайомити дітей з правами дитини згідно з Конвенцією Організації Об’єднаних націй і Конституцією України. Розвивати свідоме застосування прав у вигляді гри: вміння використовувати свої знання на практиці; усвідомлювати не тільки свої права, а й обов’язки. Виховувати етичну поведінку, почуття товариських стосунків, повагу до рідних, турботу про ближнього.
ОБЛАДНАННЯ. Оформлення сцени: плакат «Кожна дитина має право на любов», картки з графічним зображенням прав дитини, стенд «Дружна родина – щаслива дитина» (фотографії і дитячі малюнки про свої сім’ї).
Вступне слово вчителя.
Сьогодні у нас не просто урок, а урок-гра. Присвячується гра вивченню прав дитини згідно з Конвенцією Організації Об’єднаних націй про права дитини у світі і Конституцією України.
Майбутнє кожної нації – це діти. Якими вони виростуть – таким і буде майбутнє. Виростити і захистити дитину, зберегти її здоров’я, виховати у злагоді і мирі – це значить для дорослих – забезпечити собі щасливу, спокійну і стабільну старість.
Ми зібралися з вами, щоб познайомитися з правами дітей у всьому світі і у нашій країні, перевірити, як ви знаєте свої права, і які у вас обов’язки. Наше заняття ми проводимо у формі гри.
Роздаються картки з різними графічними зображеннями прав дитини. Дати точну назву права і пояснити значення.
«Жодна дитина не повинна були примусово залучена до праці».
«Жодна дитина не повинна бути скривджена і зневажена».
«Жодна дитина не повинна бути жертвою насильства або війни».
«Діти мають право вільно висловлювати своє погляди».
«Діти мають право на свободу совісті, думки і релігії».
«Діти мають право на вільне спілкування».
«Всі діти є рівними у правах».
«Всі діти є рівними у правах».
«Всі діти мають право на любов і піклування».
Перегляд мультфільму «Права дитини»
https://www.youtube.com/watch?v=7NRhDJ_Tx3o
Сьогодні ми з вами говорили про права дітей. Зверніть увагу на головний плакат «Кожна дитина має право на любов». Нехай це ваше право завжди виконується. Бажаю вам бути щасливими, здоровими і радісними, жити і не тужити у щасливих сім’ях.
Список використаної літератури