20 червня о 18:00Вебінар: Особливості організації навчальної діяльності учнів, що мають розлади аутистичного спектру

Азовське та Чорне моря .Значення моря.(Урок)

Про матеріал
Урок-подорож з природознавства в 4 класі.Матеріал ознайомить учнів з жителями моря,значенням моря для людини.Презентацію до уроку учитель може сторити на свій розсуд дібравши матеріал з Інтернету.
Перегляд файлу

1

 

Сеферівська ЗОШ-сад І-ІІ ступенів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                           Урок природознавства

                                                                                            в 4 класі

                                                                                            Вчитель : Безсмертна Л.Д.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета. Познайомити учнів з Чорним та Азовським морями та його мешканцями; вчити дітей користуватися фізичною картою  України; пояснити значення морів; сприяти формуванню екологічного мислення учнів; виховувати дбайливе ставлення до природи рідного краю.

 

Хід уроку

 

І. Організація класу 

Продзвенів уже дзвінок,

Починається урок

До нас гості завітали

Повернімось до гостей

Привітаймось: «Добрий день»!

Тож гаразд, часу не гаєм, і урок розпочинаєм !

 

  • Сьогодні у нас урок незвичайний, ми будемо подорожувати.

Виступ метеоролога

  • Яка зараз пора року?
  • Який місяць?
  •                                                                                                                                                                                     Яке число? 
  • Тепло чи холодно надворі?
  •                                                                                                                    Який стан неба? 
  • Яка температура повітря?

 

Слайд (види транспорту)

 

  • Діти, на якому виді транспорту може здійснитися подорож? (автомобіль, літак, потяг, човен, корабель). І саме сьогодні ми здійснимо подорож на кораблику.

Слайд (кораблик)

Відповідаємо та показуємо на уроці швидко, чітко, правильно.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

 (Робота з фізичною картою України)

Слайд

Гра «Мозковий штурм»

  1. Що позначено на карті жовтим зеленим кольорами? (Рівнини)
  2. Що позначено на карті коричневим кольором ? (Гори)
  3. Яким кольором на карті позначають водойми? (Голубим, синім)
  4. Не кінь, а біжить,

Не ліс, а шумить. (Річка)

  1. Стоїть корито, повне води налито. (Озеро,ставок)
  2. Навкруги  вода, а з питвом – біда. (Море)

 

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і завдань уроку.

 Нашу подорож буде супроводжувати Капітошка.

 Слайд (малюнок Капітошки)

 Як ви думаєте, а чому саме він? (Тому, що Капітошка утворений з крапельок води.). Отже, діти, у кожного з вас на парті лежать його крапельки, а в кінці уроку на цих крапельках ви відобразите свій настрій і подаруєте його Капітошці.

 

Свою подорож ми почнемо по водах рік нашого районну та області.

  • Як називається місто нашого районного центру? (Бар)
  • Яка річка протікає в  місті Бар?  (Рів) Слайд
  • Яка річка протікає в обласному центрі? (Південний Буг)    Слайд
  • Яка могутня річка протікає у Києві? (Дніпро)  Слайд
  • А може хто знає куди вони несуть свої води?(в море)

 Тому всі займаємо місця на кораблику і тримаємо курс на об’єкт, який ви відгадаєте.

Слайд

Звучить шум моря

-Що може так шуміти?(море)

 

  • Сьогодні ми поговорими про моря-Чорне та Азовське.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

 

Слайд (море)

Наша країна морська держава. Вона має вихід до Чорного й Азовського морів. На півдні Україну омиває Чорне море ,на південному сході-Азовське.Моря є найдавнішим і зручним шляхом сполучення, служать для перевезення  різних вантажів.

Слайд

Море – це частина океану, яка заходить в сушу.

Діти, чим море відрізняється від інших водойм? ( моря значно більші за розмірами, ніж річки та озера. 2. Якщо людина знаходиться на березі моря, то протилежного берега вона не бачить)

Діти, а яка вода на смак у морі? (Солоно-гірка)

 Чому морська вода така на смак? (…Тому, що там розчинені солі.)

Чорне море велике і глибоке. Воно мілке біля берегів. Береги у багатьох місцях вкриті піском. Чому Чорне море так називається? Мовами різних народів його назви звучать по-різному, але перекладається завжди як Чорне море. Річ у тому, що на глибині моря міститься згубний для життя газ із неприємним запахом — сірководень. Предмети, які довго пролежали на дні Чорного моря, під дією сірководню стають чорними. Тому і живі організми у цьому морі поселяються лише до глибини 150–200 м, хоча глибина Чорного моря — 2км 245м.

Через свою глибину Чорне море є зручним для судноплавства, перевезення вантажів і пасажирів. Через чорноморський шлях Україна має можливість сполучатися з іншими країнами.

 

 Діти, а хто із вас відпочивав на Чорному морі?

Будь ласка, а що ти можеш розповісти про це море? ( Я читала у енциклопедії, що Чорне море дуже глибоке й тепле. Його середня глибина 1256 метрів, а найбільша - 2245 метрів. Улітку температура води становить +22…+25 С, а взимку +6….+8 С.) Молодець.

 

Слайди (відпочинок на морі)

Азовське море набагато менше, ніж Чорне. Це море мілке і добре прогрівається сонячними променями.  Середня глибина його становить 8–10 м, а найбільша — 15 м.  Вітри іноді відганяють воду від берега, оголюючи дно моря.

Азовське море є унікальним .

Улітку вода біля узбережжя морів прогрівається до 22–24 °С, тому Наші моря багаті на різноманітну рибу. Тут водяться: камбала, оселедець, ставрида, скумбрія, бичок. А там, де в море впадають ріки, водяться і прісноводні риби.

 А хто відпочивав, діти, із вас на Азовському морі?

Будь ласка,…( мені розповідала мама, що Азовське море мілке, найбільша глибина 15 метрів, вода влітку нагрівається до +30 С., тому тут так багато курортів, оздоровниць та інших місць відпочинку, але взимку Азовське море замерзає. )

 

В морях України живе багато видів тварин.

Ви мали підготувати повідомлення про мешканців Чорного та Азовського морів.

Слайд

 

Повідомлення дітей про медуз

Я відпочивала на морі і натрапляла на медуз. Усім відомі неприємні  слизькі істоти, дотик яких може викликати опік у деяких людей із чутливою шкірою. Ці медузи мають середні розміри.

 

Живляться медузи дрібними організмами. Цікаво, що медуза піклується про своє потомство: вона має спеціальні кишеньки, де  розвиваються малі медузи. Тіло медузи нагадує парасольку, по краю якої розташовані щупальця й безліч малюсіньких очей.

 

Своїми щупальцями медуза болісно жалить людей. Їй доводиться це робити, тому, що таким способом вона добуває собі їжу. Добутком медузи стають самі маленькі морські створіння, яких вона жалить і паралізує. Після чого жертва за допомогою щупалець попадає в рот. Щупальця допомагають  медузі плавати.

 

Слайд (медуза)

Це – медуза корнерот,  найбільша чорноморська медуза, вона боляче пече своїми щупальцями, як кропива. Але  боятися медуз не потрібно.

 

Слайд (дельфіни)

Повідомлення дітей про дельфінів

Я відпочивала на морі влітку і бачила багато дельфінів. Вони вистрибували з води і пищали. Дельфіни живуть у воді, але дихають повітрям. Плавають дуже швидко. Довжина тіла від 1 до 10 метрів. Зуби у дельфінів невеликих розмірів. Дзьоб добре розвинутий, довгий або зовсім відсутній. Забарвлення тіла різнокольорове. Харчування різноманітне.

Вчені вияснили, що дельфіни розумніші за мавп і собак. Ці дружелюбні, потішні тварини можуть стати нашими  великими друзями.

 

         Музична фізкультхвилинка

 

 

 

Слайд (краби)

 

Повідомлення дітей про крабів

На дні моря, серед каміння та на піску живуть краби. Вони бувають різних видів. У крабів сильні клешні, якими вони утримують здобич и захищаються від ворогів. 

Якщо  ти спіймаєш краба, будь обережним. Краб може боляче ущипнути своїми клешнями. Тому його слід відпустити в море.

 

 

Слайд 25

В морі живе безліч молюсків. Подивіться, які красиві у них мушлі. З пустих мушлів виготовляють красиві буси. Можна робити різні аплікації та поробки.

 

 

Слайд

Це – молюск рапана. Вона -  хижак, полює на мідій  та  устриць. М’ясо рапана їдять. Якщо прикласти  пусту черепашку до вуха, то можна  почути, як шумить море…

 

Слайд 

На морі можна зустрітити черепах.

 

Слайд

Повідомлення дітей про чайок

На морі часто можна побачити чайку, це одна із найбільших пташок на узбережжі, і до того ж найхитріша.

 

Слайд 

Моря унікальні тим, що в них живе дуже багато риби.

  Це своєрідний рибний розплідник, природне відгодівельне господарство. Одна з найбагатших і найпродуктивніших водойм світу.

 Слайд 

Найбільше промислове значення мають риби, а саме: хамса, шпроти, кефаль, ставрида, скумбрія, тунець, камбала, оселедець, білуга, севрюга, осетер. Їх виловлюють заради смачного і поживного м‘яса, яке використовують свіжим і мороженим, а також виготовляють консерви.

Слайд 

В Чорному морі живее два види акул. Для людини, вони безпечні.

Це – катран . Ще  її називають морською  собакою.

 

Слайд

Скат -  риба, є родичкою акул. На хвості у ската є особлива голка.

Її укол для людини дуже болючий. Найкраще триматися від ската подалі!

 

Слайд 

В морі живуть особливі рослини – водорості. В них нема ні квітів, ні листя, ні коренів! Вони бувають зелені,  коричневі, червоні.

 

Слайд 

 

Коли прийде літо, ви  поїдете  до моря і побачите  всіх цих дивовижних морських жителів своїми очима.

 

 

Слайд 

 

Береги морів – чудове місце для відпочинку. Цілюще морське повітря і вода відновлюють здоров’я людей, допомагають лікувати хвороби. Тому на берегах морів є багато санаторіїв, будинків відпочинку.

 

Слайд 

Майбутнє нашої планети залежить від нас!

 

ІV. Закріплення вивченого матеріалу

слайд

Упізнати тварин, які живуть у Чорному та Азовському морях 

 

V. Рефлексія

- Ось і час повернутись  із мандрівки. Вам сподобалося?

 

VІ. Підсумок уроку

Вправа «так чи ні?»

- Вода — найбільш поширена речовина на землі. (так)

 

- Вода є усюди: в морях, океанах, у ґрунті, річках, повітрі. (так)

 

- Вода може перебувати лише в двох станах. (ні)

 

- Життя на Землі можливе без води. (ні)

 

- Вода входить до складу живих організмів. (так)

 

- Водойми бувають природними і штучними. (так)

 

- Водосховище, ставок — це природні водойми. (ні)

 

- Річка Дніпро бере свій початок в Україні. (ні) 

 

- Азовське море глибше за Чорне. (ні)

 

- Водойми не потребують охорони. (ні)

 

– Морів є в Україні два ?(так)

– Азовське море більше?(ні) (Чорне море)

Вправа «П’ять  речення»

 

VII.Д/завдання

 

 

 

 

doc
Додано
2 березня
Переглядів
242
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку