«Багатоликий папір» Експериментально-дослідницьке заняття у рамках навчального проєкту «ПАПІР у нашому житті»

Про матеріал
Сьогодні, коли книги не читають, а більше слухають, коли спілкуються один з одним через інтернет або через мобільний телефон, не варто забувати про папір. Уявіть, що перед вами чистий аркуш патеру. Що ми про нього знаємо? Якого він формату? Хто знає з вас чому саме він такого формату? Яке співвідношення сторін у цього листа паперу? А звідки воно береться? Скільки важить лист паперу формату А4? Якій розмір має базовий формат аркуш паперу А? На всі ці запитання методом спроб та помилок давали відповіді ліцеїсти під час здійснення різних експериментів.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

БАГАТОЛИКИЙ ПАПІРУ РАМКАХ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЕКТУ «ПАПІР У НАШОМУ ЖИТТІ»

Номер слайду 2

ІСТОРІЯ ВИНИКНЕННЯ ПАПЕРУ

Номер слайду 3

Номер слайду 4

Номер слайду 5

ПЕРШИЙ ЕКСПЕРИМЕНТ

Номер слайду 6

Номер слайду 7

Номер слайду 8

ДРУГИЙ ЕКСПЕРИМЕНТ

Номер слайду 9

Номер слайду 10

Номер слайду 11

ТРЕТІЙ ЕКСПЕРИМЕНТ

Номер слайду 12

Номер слайду 13

Номер слайду 14

БАГАТОЛИКИЙ ПАПІРУ РАМКАХ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЕКТУ «ПАПІР У НАШОМУ ЖИТТІ»

Перегляд файлу

Навчально-дослідницький проєкт: ПАПІР у нашому житті

Актуальність проблеми: провівши досліди з папером, вивчаючи її особливості та властивості можна дізнатися багато нового і цікавого.

Мета дослідження: дізнатися різні властивості паперу.

Завдання дослідження: з'ясувати, як виготовляють папір. Познайомитися з різними властивостями паперу.

Гіпотеза дослідження: знаючи особливості паперу і його властивості, можна дізнатися, чому він є цікавим.

Характеристика проєкту:

  • дослідницько-інформаційний;
  • міжпредметний (математика, мистецтво, технології, інформатика);
  • груповий;
  • короткостроковий;

Мета та завдання:

  • формувати вміння застосовувати свої знання на практиці;
  • проводити досліди, спостереження та обробляти одержані результати;
  • тренувати навички роботи в групі;
  • набувати навички пошуку відповідей на цікаві запитання;
  • формувати пізнавальний інтерес до повсякденних речей.

 

Формування та розвиток ключових компетентностей:

Ініціативність і підприємливість

Уміння: генерувати нові ідеї, оцінювати переваги і ризики ; готовність використовувати досвід історії різних країн для самопізнання й досягнення добробуту.

Уміння вчитися впродовж життя

Уміння: визначати власні навчальні цілі в соціальній сфері й галузі знань про минуле; знаходити й опрацьовувати джерела соціальної та історичної інформації; критично аналізувати й узагальнювати здобуті відомості й досвід.

Інформаційно-цифрова компетентність

Уміння: використовувати цифрові технології для пошуку потрібної історичної та соціальної інформації,

Ресурси: комп’ютер, проєктор, інтернет-ресурси, сканер, принтер, друкарська машинка, папір, фотоапарат, кольоровий папір, картон, ножиці, пензлик, вода.

Джерела: https://navro.org/papir-vazhlyvyj-element-nashoho-zhyttya/,

https://zpf.company/paper-museum/istoriya-stvorennya-paperu/,

https://jak.koshachek.com/articles/rol-paperu-v-zhitti-ljudstva.html,

https://moyaosvita.com.ua/istoriya/yak-caj-lun-vinajshov-papir/

 

«Багатоликий папір»

Експериментально-дослідницьке заняття

у рамках навчального проєкту «ПАПІР у нашому житті»

 

Ведуча 1. Всім доброго дня. Сьогодні мі відкриваємо першу експериментально-дослідницьку сторінку навчального проєкту «ПАПІР у нашому житті…»

(…діти виходять в шапках зроблених з газети)

 

Ведуча 2. … проєкту, який нам допоможе зазирнути в глиб століть і задуматися про сьогодення.

 

Ведуча 1. Сьогодні, коли книги не читають, а більше слухають, коли спілкуються один з одним через інтернет або через мобільний телефон, не варто забувати про папір.

 

Ведуча 2. Бо пожовклі від часу стародавні книги, пропахлі порохом піратські карти, подряпані звичайні учнівські зошити - все це папір.

 

Ведуча 1. Як і коли він з'явився і які «інформаційні носії» існували до нього? Це одне із завдань проєкту, яке ми почнемо розглядати вже сьогодні.

 

Ведуча 2. Історія паперу почалася майже 2000 років тому коли винахідники в Китаї створили першу тканину, щоб записати свої твори. Потреба обмінюватися інформацією і залишати письмові свідчення про своє життя існувала у людини завжди. Стародавні люди малювали на скелях биків і оленів, на яких вони полювали. Але малюнки, зроблені вугіллям або глиною, змивало дощем.

 

Ведуча 2. Тоді стародавні художники стали вибивати силуети тварин на скелях гострим каменем. Пройшло тисячі років, а скелі як і раніше зберігають картини життя давно зниклих племен.

 

Ведуча 1. Зараз, в століття цифрових технологій, можна набрати текст на комп'ютері, записати на лазерний диск, ввести в пам'ять мобільного телефону ...

 

Ведуча 2.  Цінність паперу незаперечна. Якщо поглянути на сто років назад, то навіть тоді було зрозуміло, що папір  вплинув на освіту, живопис і літературу. Що правда, папір коштував дорого, тому високо цінувався, і використовувалась лише за призначенням. Але навіть і зараз, як і багато років тому, папір залишається найбільш надійним сховищем пам'ятних записів і людської думки.

 

Ведуча 1. Багатотомні бібліотеки, картинні галереї, паспорти, дипломи, вітальні листівки, листи, записники ... Найважливіші ділові документи обов'язково складаються на папері.

Ведуча 2. А крім того, папір знайшов широке застосування в побуті - рушники та серветки, посуд і упаковка, будівельні матеріали та святковий серпантин ...

 

Ведуча 1. Виробляється папір з шовку і деревини, з водоростей і бамбуку, з бавовни та конопель, з очерету та тканини. Де хто з тварин здатний самостійно робити папір, а хто із задоволенням вживає його в їжу ... Літописи та гроші, житло та посуд, прикраси та навіть їжа - ось тільки початок списку мінливих ликів паперу. Папір незамінний.

 

Ведуча 2.  Але заради його виробництва вирубуються ліси. Спиляти дерево - п'ять хвилин, а зростає воно шістдесят років! Адже ліси - це легені нашої планети. Про те, як врятувати зелену ковдру Землі, про економію і вторинне використання ресурсів ми також будемо обговорювати під час проєктної діяльності.

 

Вчитель. Ну що ж почнемо!

ПЕРШИЙ ЕКСПЕРИМЕНТ. «Аркуш, папір або…» Перед вами чистий аркуш паперу. Якого він формату. Хто знає з вас, чому саме він такого формату? Яке співвідношення сторін у цього аркуша паперу? А звідки воно береться? Складаємо аркуш паперу навпіл. І у нього береться абсолютно таке ж співвідношення сторін, яке і було у початковому варіанті.  Дізнаємося експериментальним шляхом про можливу кількість складання будь-якого аркуша паперу навпіл.

 

Це потрібно знати для масштабування, щоб не змінювати макет. З А4 можемо легко отримати А3 або А5. Тобто кожного разу ми будемо отримувати подібні за розміром аркуш паперу, тобто в основі лежить подібність, що вивчається в курсі математики. Якщо ідея зрозуміла, то можна скласти рівняння і порахувати співвідношення сторін. Воно дорівнює кореню з 2.

 

Існує три формати аркушів паперу А, В, С, що залежать від вибору базового аркуша.

Площа аркуша А0 формату дорівнює 1 квадратному метру, його виміри 1189*841 мм.

А4 - це 1/16 площі А0 і его сторони наближено менше у 4 рази.

При стандартній щільності паперу: 80 г на квадратний м., лист паперу важить 5 грамів. Пачка паперу важить 2,5 кг.

 

Формат В0 вибраний так, що довжина його меншої сторони = 1 м. не зустрічається у нашому житті, але є у кожного. Багато плакатів друкують на папері формату B. В7 за міжнародним стандартом - це паспорт громадянина 125*88 мм. Формат С - це конверт.

 

Якщо потрібно відксерить А4 в А3, якщо знати математику, то можна одразу набрати 141%; А4 в А5  - 70%. Можна порахувати знаменник геометричної прогресії =1/2.

 

Ведуча 1. Фанати електронних гаджетів стверджують, що паперові книги відходять у минуле, так само як канули в лету такі носії інформації, як глиняні таблички, пергамент, берестяні грамоти та вузликові письмена. Але не поспішайте відмовлятися від паперових книг. Цілий ряд вчених прийшли до парадоксального висновку: гаджети програють паперу за найважливішим параметром.

 

Ведуча 2. Фахівці дослідницької компанії Nielsen Norman Group провели простий експеримент. Добровольцям запропонували прочитати одне з коротких оповідань Ернеста Хемінгуея на різних носіях. Швидше за все здолали твір класика ті, кому дісталася паперова книга, їх показник у середньому склав 17 хвилин 20 секунд. Користувачі iPad витратили на 6,2% часу більше, а на читання того ж уривку в електронній книзі пішло ще на 10,7% часу більше.

 

Ведуча 1. Але головне не це. Виявилося, що матеріал, прочитаний в папері, запам'ятовується і засвоюється краще, ніж історія, що розповідається кілобайтами та пікселями.

 

Т. В. ДРУГИЙ ЕКСПЕРИМЕНТ. «Друкований етюд»

Спробуємо зробити набір тексту та порівняти швидкість та якість виконання на таких пристроях: друкувальна машина, ноутбук, телефон.

Текст диктує вчитель, учні виконують друк на різних носіях та по завершенню діляться враженнями від виконання.

 

Життя людини схоже на лабіринт…

Бог і створив світ контрастним, швидкоплинним, мінливим, багатогранним і не пізнаваним до кінця. Наше життя прекрасне, тому що ми живемо й можемо творити його самі…

Я вважаю, що людина, яка вигадала інтернет, зробила таке ж важливе відкриття, як і, наприклад, відкриття пеніциліну. Для мене і для багатьох моїх друзів і знайомих соціальні мережі – це і вікно у світ, і спосіб спілкування, і можливість почерпнути «нові теми для розмов»

Зупинімось… Поміркуймо… Зазирнемо у власний внутрішній світ… Знайдемо джерела Доброти, Гармонії, Краси, Любові, і хай розіллються вони навколо ріками Радості і безмежного Щастя. Ми того варті!

Ведуча 1. Продовжуємо. Папір як предмет творчості. Виявляється, з цього надзвичайно виразного і податливого матеріалу можна створити масу цікавих речей.

 

Ведуча 2.  Давнє японське мистецтво оригамі особливо представляти не треба. Його основний принцип - правильно зрозуміти схему збирання і скласти виріб. Існує ще кірігамі, коли вироби вирізають зі складеного в кілька разів аркуша паперу.

 

Ведуча 1. Паперокручення, або квілінг, дозволяє створювати ажурні, немов мереживні, композиції з тонких, скручених особливим чином смужок паперу.

 

Ведуча 2. Декупаж - декорування вирізками з паперу різних предметів: коробок, рамок, ваз, ламп, меблів шляхом накладення однакових картинок один на одного за допомогою скотчу та клею.

 

Ведуча 1. Ці речі, ми сподіваємося, всім вам вже знайомі.

 

Ведуча 2. Згадалась східна мудрість: якщо не можна нічого змінити, потрібно дивитись на воду, час усе виліковує… Тазик с водою, там маленький кораблик…

 

Ведуча 2. Увагу привернув паперовий кораблик. Звідки він? Як з’явився ось тут? На паруснику видніються слова:
 

Ведуча 1. Пам’ятаю штахети сусідки
Й твоє трепетне перше “люблю”.
Звідкіля ж було знати, звідки,
Що тебе на життєвім шляху я згублю?

 

Ведуча 2. Так він ще й не один, із цікавістю вдивляюсь у наступні рядки, які не розмила вода:     Не можна з пісні викинути слова,

              А із життя — прожитого тобою дня.

 

Вчитель. ТРЕТІЙ ЕКСПЕРИМЕНТ. «Чи завжди з меншого буде менше

Надаємо дітям по два папірці. Необхідно скласти кораблики з улюбленими рядками. Розмістити рядки так, щоб вони були на борту. З маленького аркуша отримаємо маленький корабель, з великого - великий. Як ви вважаєте: Чи завжди це можна спостерігати? Скласти криву спостереження. Виконуємо завдання!

Показує експеримент з кулькою з полотенця.

 

Ведуча 1. Наш захід підходить до завершення, своїми враженнями та думками  ми будемо ділитися під час чаювання. Про що дізналися?  Чого навчилися? Чи корисні для вас будуть отримані знання, вміння, навички?

 

Ведуча 2. А що стосовно ПАПЕРУ?! Пишіть і малюйте на ньому, читайте те, що на ньому написано, творите з нього!

 

Ведуча 1. І ще: розмова (і комп'ютерне листування, до речі!) проходить, як вітер, а то, що написано або намальовано на папері, залишається майбутнім поколінням.

 

 

 

zip
Додано
14 липня 2023
Переглядів
276
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку