Тема : Багатозначність, синонімія й антонімія фразеологізмів.
Мета: поглибити знання учнів з української фразеології; розкрити функціонально-стилістичні можливості лексичних та фразеологічних одиниць; формувати вміння використовувати фразеологізми в мовленні; збагатити словник новими фразеологізмами та крилатими висловами; розвивати творче мислення, комунікативну активність ліцеїстів; удосконалювати вміння працювати самостійно, в групах і колективно; виховувати пошану до скарбниці народної мудрості, інтерес до вивчення рідної мови.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Обладнання: мультимедійний проектор, картки
ХІД УРОКУ
І. Організація початку уроку.
Я – учень.
Я – особистість творча.
Я – думаю, аналізую, висловлюю свої судження.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Робота над епіграфом
- Щоб перейти до опрацювання теми сьогоднішнього уроку, ми повинні прочитати прислів’я. А для цього потрібно зібрати слова ( Відповідь: Не кажи не вмію, а кажи – навчусь.)
Це прислів’я і стане епіграфом до нашого уроку.
Не кажи не вмію, а кажи – навчусь.
2. Гра "Ланцюжок запитань"
- По черзі задавати запитання з теми "фразеологія" Перша задаю я, потім, учень який відповів задає питання іншому, і т.д.
ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
Метод незакінчених речень
- На уроці ми повинні пригадати…
- На уроці ми повинні розглянути…
- На уроці ми повинні навчитися…
ІУ. Вивчення нового матеріалу
1. Вступне слово.
”Кожен вираз рідної мови має своє обличчя. Як у квітки,у них свій неповторний аромат і відтінок барви, а цих відтінків кожна барва має тисячі,”-писав В.Сухомлинський. І життя підтверджує істинність цих слів, адже емоційне благодійництво і виразність нашої мови залежить від доречного вживання фразеологічних виразів з їх неповторністю, зашифрованістю образів, стислістю, влучністю, грою звуків, мальовничістю метафор.
2) Робота в групах
Повідомлення 1. «БАГАТОЗНАЧНІСТЬ ФРАЗЕОЛОГІЗМІВ ТА ОМОНІМІЯ»
Для фразеології так само, як і для лексики, властива полісемія.
Приклади багатозначності:
1)очі рогом лізуть (очі широко розкриваються від напруження тощо; хтось через силу робить що-небудь; хтось незручно, неприємно себе почуває);
2)розбирати по кісточках (детально обговорювати кого-небудь, що-небудь; детально, до дрібниць вивчати, аналізувати що-небудь).
З розвитком мови відбуваються також зміни в значенні окремих фразеологічних зворотів. Вони нерідко набувають додаткових відтінків у значенні. Так з’являються багатозначні фрзеологічні звороти.
Наприклад: 1) усталений зворот б р а т и ( б л и з ь к о ) д о с е р ц я означає: переживати через щось, надавати чомусь великого значення; 2) б у д у т ь л ю д и ( з к о г о с ь ) - досягне певного становища, житиме з моральними нормами, володіє професією; 3) н а м о л о т и (н а п л е с т и , н а б а л а к а т и) с і м м і ш к і в ( три мішки, сім кіп, чотири копи, три копи ) г р е ч а н о ї в о в н и (і всі не повні, та й ті не повні).
В українській мові зустрічається також фразеологічна омонімія. Прикладами омонімії можуть бути однозвучні фразеологізми:
1 )д а т и ч о с у (бити; тікати);
2) пу с к а т и п і в н я (підпалювати; зриватись на високої ноті);
3) за к р и в а т и о ч і (помирати; бути присутнім при чиїсь смерті; навмисно не помічати чогось).
Повідомлення2. «СИНОНІМІЯ»
Фразеологічні синоніми – це такі фразеологічні одиниці (ФО), які позначають той же предмет дійсності, виражають те саме поняття, але відтінюють різні його сторони.
Так про ледарювання можна сказати кількома синонімічними фразеологізмами: байдики бити, ханьки м’яти, лежня справляти, собак ганяти, ґулі правити, баглаї годувати, гандри бити, посиденьки справляти, ні за холодну воду, боки відлежувати.
Фразеологічні синоніми утворюють синонімічні ряди. Приклади синонімічних рядів: 1) Куди (і) ворон кісток не занесе; де козам роги правлять; куди Макар телят не ганяє; у чорта на рогах (в зубах); за тридев’ять земель. 2) Давати дьору (драла); брати ноги на плечі. 3) З кінця в кінець; з кута в куток. 4) Під носом; палицею кинути; під боком; під руками. 5) Догори дном; догори дригом. 6) На лоні природи; на відкритому повітрі.
Фразеологічні звороти одного синонімічного ряду характеризуються семантичною спорідненістю. Але вони можуть розрізнятися певними семантичними відтінками, емоційним забарвленням. Так, фразеологічні синоніми хоч греблю гати, по горло, як зірок у небі, тьма-тьмуща вживаються на позначення поняття «багато».
Фразеологізми синонімічних рядів різняться насамперед емоційно-оцінними характеристиками.
Слід пам’ятати, що фразеологічні одиниці належать до одного синонімічного ряду тоді, коли вони споріднені значенням і в реченні можуть виконувать однакові синтаксичні функції.
Повідомлення3. «АНТОНІМІЯ ФРАЗЕОЛОГІЗМІВ»
Фразеологічні антоніми – усталені звороти, які, характеризуючи предмети і явища дійсності з певного боку, дають їм протилежну оцінку;
– це дві фразеологічні одиниці з протилежними значеннями.
Наприклад: у рот води набрати – теревені правити; кури не клюють – як кіт наплакав; жити як кішка з собакою – жити душа в душу.
Серед фразеологічного матеріалу можна визначити абсолютні антоніми, у яких протилежність семантики (їх лексичного значення) двох фразеологічних одиниць пояснюється наявністю частки не, що входить до складу компонентів: до пуття довести – не довести до пуття; ряст топтати – не топтати ряст.
Другу групу становлять фразеологізми-антоніми з різним компонентним складом, тобто різноструктурні: рукою подати – за тридев’ять земель; теревені правити – у рот води набрати.
Частина фразеологізмів за будовою є антонімічна, вона містить у собі протиставлення: знайко біжить, а незнайко лежить; скажеш – не вернеш, напишеш – не зітреш; журись, а за діло берись; чорним по білому; праця чоловіка годує, а лінь марнує; з великої хмари – малий дощ.
4. Фізкультхвилинка
(Подивитися у вікно, щоб очі відпочили)
5. Ситуативне завдання.
- Два учні при взаємоперевірці складених речень засперечалися, обвинувачуючи один одного в неправильному розумінні введених у речення фразеологізмів. Умотивовано розв’яжіть їхню суперечку.
Речення І учня |
Речення ІІ учня |
Дівчинка принишкла і лише в кінці дороги розкрила рота. |
Побачивши комбайн у роботі, Валентина аж рота розкрила. |
6. «Знайди пару»
Наведені фразеологізми перепишіть, згрупувавши їх за значенням.
Ні риба ні м'ясо. Обдерти як липку. До гарячого ще приском сипнути. Бити в барабани. Стелитися під ноги. Ні пава ні ґава. Останню сорочку зняти. Бити на сполох. Ходити на задніх лапках. Дзвонити в усі дзвони. Оливи до вогню долити. Пустити з торбами.
Орієнтовний зразок
1. Ні риба ні м’ясо 5. Обдерти як липку
Ні пава ні ґава Останню сорочку зняти
2. До гарячого ще приском сипнути Пустити з торбами
Оливи до вогню долити
3. Бити в барабани
Дзвонити в усі дзвони
Бити на сполох
4. Стелитися під ноги
Ходити на задніх лапках
7. Установіть відповідність
- З’єднайте фразеологізми в антонімічні пари:
1.Вдарити лихом бо землю |
А. кури не клюють |
2. Пекти раків |
Б. сміятися на кутні |
3. Розбити глека |
В. Валиться з рук жити чужим розумом |
4. Сушити зуби |
Г. білий як смерть |
5.Як кіт наплакав |
Ґ. ніс повісити |
6. Намотати на вус |
Д. друзі не розлий вода |
7. Горить у руках |
Е.жити чужим розумом |
8. Хоч в ухо бгай |
Є.одне вухо впустив, а в інше випустив |
У. Узагальнення і закріплення вивченого
- Назвіть фразеологізми, вжиті у тексті.
Ми уже десятикласники. Пора, як кажуть, за розум братися. Але в багатьох із нас ще вітер у голові. Тому частенько доводиться бувати на прийомі у начальника, пекти раків і, переступаючи з ноги на ногу, вибачливо обіцяти взяти себе в руки. Але досить нам вийти з кабінету, як знову за рибу гроші.
-Чи пізнали себе в героях тексту?
- Чи використовуєте ви фразеологізми у своєму мовленні?
- Яка їх функція у мовленні?
2) Робота біля дошки
- Записати речення та зробити його синтаксичний розбір
У новій школі я почувала себе не в своїй тарілці.
VI. Підсумок уроку
- Чи можна сказати, що наявність фразеологізмів у мові свідчить про мудрість, дотепність її носіїв?
- Яка роль фразеологізмів у мовленні?
2. Тестування
1. Виберіть рядок, у якому подано синонім до фразеологізму і хочеться, і колеться.
А) І нашим і вашим.
Б) Ні холодно ні жарко.
В) Інший бік медалі.
Г) І сюди гаряче і туди боляче.
2. Який фразеологізм є антонімом до вислову стояти як пень?
А) Стояти на власних ногах.
Б) Скрутити собі м’язи.
В) Бігти стрімголов.
Г) Стояти на краю безодні.
3. У якому рядку словосполучення становлять синонімічний ряд?
А) Скреготати зубами, хапати за барки, умивати руки.
Б) Улазити в душу, перти проти рожна, не дати собі ради.
В) Ховатися в кущі, питати долі, набувати слави.
Г) Брехні справляти, замилювати очі, напускати туману.
4. У якому рядку всі фразеологізми мають однакове значення?
А) Повісити носа, стерти з лиця землі, уродитися в сорочці.
Б) Живіт присох до спини, крихти в роті не було, ріски в рот не брати.
В) Зганяти зі світу, вішати собак, з легкої руки.
Г) Ворожити на бобах, вити вовком, дати звістку про себе.
Установіть відповідність між фразеологізмом і його синонімом:
5) Кований на всі чотири копита; А) з-під стоячого підошву вирве;
Б) не зав’яже кішці хвоста;
В) був на коні й під конем;
Г) хоч до рани прикладай.
6) як корова язиком злизала; А) змести з лиця землі;
Б) наче вітром здуло;
В) як кіт наплакав;
Г) як обухом по голові.
7) як виросте трава на помості; А) за царя Гороха;
Б) як солоного зайця ганяти;
В) у свинячий голос;
Г) як рак свисне.
8) як викапаний; А) як дві краплі води;
Б) як сніг на голову;
В) кум королю;
Г) іти як із каменя.
Установіть відповідність між фразеологізмом і його антонімом:
9) Не бачити смаленого вовка; А) ставати на диби;
Б) собаку з’їсти;
В) і в хвіст, і в гриву;
Г) не в тім’я битий.
10) тримати в кулаці; А) попускати віжки;
Б) носити камінь за пазухою;
В) пускати сльози;
Г) з ока не спустити.
11) у рот води набрати; А) товкти воду в ступі;
Б) держати ніс за вітром;
В) ускочити в халепу;
Г) теревені правити.
12) під самим носом; А) не за горами;
Б) де раки зимують;
В) у чорта на болоті;
Г) під чотири вітри.
3.Оцінювання
VII. Домашнє завдання
1) Виписати з художньої літератури 8 – 10 речень із фразеологізмами.
2) Знати і вміти розповідати про багатозначність, омонімію та синонімію фразеологізмів.
3) Написати розповідь про цікавий випадок у вашому шкільному житті використовуючи фразеологізми.
1