«Багатство людської душі, краса і щирість людських почуттів у «Книзі пісень» Франческа Петрарки»
Мета: 1) навчальна : проаналізувати сонети з «Книги пісень», працювати над виразним читанням поезії;
2) розвиваюча : розвивати навички аналізу ліричних творів, публічного виступу, логічного мислення , виразність усного мовлення, творче уявлення учнів;
3) виховна : виховувати критичне ставлення до людських недоліків, розуміння та повагу до світлих почуттів людини.
Урок на тему:
«Багатство людської душі, краса і щирість людських почуттів у «Книзі пісень» Франческа Петрарки»
Мета: 1) навчальна : проаналізувати сонети з «Книги пісень», працювати над виразним читанням поезії;
2) розвиваюча : розвивати навички аналізу ліричних творів, публічного виступу, логічного мислення , виразність усного мовлення, творче уявлення учнів;
3) виховна : виховувати критичне ставлення до людських недоліків, розуміння та повагу до світлих почуттів людини.
Обладнання : портрет Ф.Петрарки, збірка сонетів, підручник, фонозапис музичного твору Ф.Ліста «Сонети Петрарки».
Тип уроку: сприйняття й засвоєння нового матеріалу.
Епіграф: Хай ваша щедра любов і ваше пізнання служить світу.
Ф.Ніцше.
Ключові компетентності |
Предметні компетентності |
|
|
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
ІІ.Актуалізація опорних знань.
1.Гра «Відгадай, хто це».
- Він народився і жив в Україні.
- Писав сонети.
- Уславився своєю освіченістю.
- Кохав усе життя одну жінку, яку вважав ідеалом та поклонявся їй.
2. Тестові завдання (взаємоперевірка)
1. Місто, у якому вивчав право в університеті Петрарка
А) Ареццо Б) Монтельє В) Парижі
2. Ліричний вірш, що складається з 14 рядків
А) ода Б) пісня В) сонет
3. Місце, де був увінчаний Петрарка як поет та історик
А) рада Б) сенат В) університет
4. Місто, про відродження якого мріяв поет
А) Париж Б) Лондон В) Рим
5. Жінка, на честь якої були написані вірші
А) Софія Б) Лаура В) Дульсінея
6.Яким вінком був увінчаний поет
А) березовим Б) дубовим В) лавровим
7. Місто, в якому помер поет
А) Ареццо Б) Акруа В) Мадрид
ІІІ. Оголошення теми й мети уроку.
IV. Мотивація навчальної діяльності.
Вам уже відомо, що головна тема поезій Петрарки з «Книги пісень» - це оспівування кохання до Лаури. Але, окрім цих поезій, у збірці є й інші, присвячені темі патріотизму, поета і поезії, недосконалості людської натури. Ми б збіднили власне уявлення про творчість Франческо Петрарки, якби не звернули уваги на інші його сонети. Це ми і зробимо сьогодні на уроці.
V. Сприйняття й засвоєння нового матеріалу.
1. Робота в групах. Завдання для груп:
Підготувати виразне читання сонета, пояснити його зміст, тему та ідею, визначити художні засоби, намалювати сонет (символи, образи), порівняти словесне пояснення та художнє, довести, що даний вірш – сонет.
Група №1 – сонет №7
«Другові з закликом працювати над собою»
Додаткові питання:
Група №2 – сонет №1
«До вас, слухащіх,ці мої рядки»
Додаткові питання:
Група №3 – сонет №17
«Що поета засмучує і що втішає»
Додаткові питання:
2. Словникова робота:
Сонет – це ліричний вірш, що складається з 14 рядків п’ятистопного або шестистопного ямба, власне, з двох катренів та терценів.
Катрен – чотиривірш.
Терцен – тривірш.
Ліричний герой – особа, від чийого імені ведеться лірична розповідь, з переживаннями, почуттями та думками якої ми знайомимося.
3.Прослуховування фонозапису музичного твору Ф.Ліста «Сонети Петрарка»
4. Бесіда за прослуханою музикою. Творча уява.
1. Як композитор звуками передає тонкі душевні переживання героїв?
2. Чи є, на вашу думку, який – небудь зв'язок між віршами Петрарки та музикою Ліста?
VI. Закріплення вивченого матеріалу.
А) Сонет, поема, канцона, роман
Б) «Божественна комедія», «Пісня про Роланда», «Дон Кіхот»
В) Данте, Шекспір, Марк Твен
2. Творче завдання Уявне малювання.
Якби ви малювали ілюстрацію до свого сонету, які б кольори переважали на вашому малюнку? Обгрунтуйте свої міркування.
3. Визначте провідну тему сонетів Петрарки.
4. Як у сонетах виявилося ренесансне розуміння призначення людини?
5. Заключне слово вчителя.
Отже, на уроках ми проаналізували різноманітні за тематикою сонети Петрарки. Поет утверджує право на радість життя, на кохання до реальної, земної жінки. Кохання – це свято душі, що облагороджує людину, найвище блаженство, якого прагне людська душа. В цьому виявилися передові погляди поета – гуманіста.
VII. Підсумок уроку.
VIII. Домашнє завдання.