Урок "Есхіл як видатний давньогрецький драматург. «Прометей закутий»"

Про матеріал

Конспект уроку із зарубіжної літератури для 8 класу на тему "Есхіл як видатний давньогрецький драматург. «Прометей закутий». Значення творчості Есхіла для розвитку європейської драми і театру. Утілення міфу про Прометея у трагедії «Прометей закутий»".

Перегляд файлу

ТЕМА: Есхіл як видатний давньогрецький драматург.  «Прометей закутий». Значення творчості Есхіла для розвитку європейської драми і театру. Утілення міфу про Прометея у трагедії «Прометей закутий».

МЕТА: ознайомити з життєвим і творчим шляхом видатного давньогрецького трагіка Есхіла; охарактеризувати творчість Есхіла як частину «золотої доби» давньогрецької літератури; опрацювати уривки з трагедії «Прометей закутий»; розвивати уважність, допитливість, навички виразного читання, логічного

мислення, аналізу драматичного тексту, переказ; сприяти вихованню поваги до театрального мистецтва та античної культури, високих моральних рис: гуманізму, благородства у стосунках, уміння допомагати іншим, бути вірним своїм принципам.

Обладнання: текст трагедії Есхіла «Прометей закутий», підручник, портрет Есхіла, репродукції картин Г. Моро, Тиціана, Рубенса, Г. Фюгера,

Методи, форми і прийоми: вікторина, словникова робота, бліц-опитування, бесіда, прийом «Продовж фразу…».

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Свого нещастя на негідне рабство я не проміняю.

Есхіл

У тому твій небесний гріх,

Що людям зменшив ти страждання, Що світлом розуму й пізнання На боротьбу озброїв їх.

Дж. Г. Байрон

ХІД УРОКУ

І. Організація навчальної діяльності.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Вікторина

1. Приміщення для показу драматичних творів (Театр).

2. Покровитель лікування, віщування, музики, головний бог на Парнасі. (Аполлон).

3. Музичний інструмент, під акомпанемент якого виконувалися вірші (Ліра).

4. Найвідоміша поема Гомера, за якою створено фільм «Троя» («Ілліада»).

5.       Один із жанрів лірики, жартівливо-веселі, часом дошкульні пісні (Ямби).

6. Назвіть відомі драматичні жанри (драма, комедія, трагедія).

7. А хто пам’ятає, скільки було муз у давньогрецькій міфології (9).

8. Як назвав Платон поетесу Сапфо? (десятою музою).

9. Як називали муз комедії та трагедії (Талія та Мельпомена).

10. Драматичний жанр, що висміює негативні суспільні явища та людські вади. (Комедія)

11. Драматичний жанр, в основу якого покладений гострий та непримиренний конфлікт, який часто завершується смертю героя або героїв. (Трагедія)

12. Один із видів драматичних жанрів, що зображує складний, серйозний конфлікт,     напружену     боротьбу     між     дійовими     особами.      (Драма)

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя.

Ми вже знайомі з найкращими зразками давногрецького епосу та лірики.

Драма й театральне мистецтво також зародилися в античні часи. Так, театр в Елладі був надзвичайно важливим засобом виховання, тому ним опікувалися правителі Греції, а драматурги надзвичайно шанувалися. «Батьком»

давньогрецької трагедії вважається Есхіл, з творчістю якого ми познайомимось на сьогоднішньому уроці.

 

ІV. Повідомлення теми та мети уроку

V. Вивчення нового матеріалу

1. Слово вчителя.

Якщо уявити літературну мапу Греції і позначити видатних особистостей на ній гірськими вершинами, то постать Есхіла буде вирізнятися на ній як одна із найвищих. Чим же завдячує людство Есхілу? Чому не згасає інтерес до його творчості? Мабуть тому, що проблеми, порушені драматургом понад 2000 років тому, актуальні і зараз.

2. Розповідь заздалегіть підготовленого учня про Есхіла.

3. Словникова робота

- Слово «драма» для вас нове чи старе?

- Згадайте, які ви ще жанри знаєте.

- Давайте уважно розглянемо визначення літературних понять та занотуємо їх до зошиту.

 Драма ( від гр..drama – дія) – один із трьох літературних родів (поряд з епосом і лірикою), що зображує складний і серйозний конфлікт, напружену боротьбу між дійовими особами

Трагедія ( від гр.. tragoedia, букв. – козлина пісня) – драматичний жанр, в основу якого покладений дуже гострий та непримиренний суспільний конфлікт, який часто завершується смертю героя або героїв.

Комедія – драматичний жанр, що висміює негативні суспільні явища, людські вади

Отже, у Давній Греції зародилися й отримали повний розвиток комедія і трагедія. Драма сатирів не відігравала значної ролі у розвитку давньогрецького театру.

4. Слово учителя.

Найбільш відомою з усіх творів Есхіла стала його трагедія «Прометей закутий», яка й сьогодні користується великою популярністю. На думку вчених, цей твір є частиною трилогії про Прометея ( «Прометей-вогненосець»,

«Прометей закутий», «Звільнений Прометей»). В основі твору лежить давньогрецький міф про Прометея.

5. Бліц-опитування

- Що вам відомо про Прометея? (Прометей («передбачливий») (за грецькою міфологією) — син титана Іапета. Він встав на сторону свого двоюрідного брата Зевса,допоміг перемогти Зевсу під час боротьби за владу з Кроносом.)

- На чиєму боці були батько та брати Прометея? (Проти Зевса, за що й були покарані: Зевс скинув навіки у Тартар Іапета, його сина, Менетія, Зевс теж покарав за сміливу спробу змагатися з ним: він поцілив у Менетія вогненною блискавкою, і той упав просто в Тартар, а величезному Атлантові надумав іншу кару - тримати на собі все небесне склепіння. )

-Що вплинуло на вибір Прометея? (Він, як ніхто, розумів, що дикі, свавільні титани не можуть справедливо правити світом, - для цього, крім сили, потрібний ще світлий розум).

 -Здавалося, все йшло до того, що Прометей буде найближчим Зевсовим другом. Що стало на заваді? ( Ставлення до людей)

6. Виразне читання уривків з трагедії Есхіла (читає              вчитель              або підготовлений учень)

7. Бесіда за прочитаним

  • Хто є учасниками розмови, що подається в уривкові? (Прометей розмовляє з хором)
  • Як називаються ці види розмови? (Монолог і діалог)
  • Яка їхня роль у трагедії? (Діалог є головним засобом зображення дій та характерів персонажів. У монолозі виражаються роздуми, переживання, вагання героя.)
  • Яка роль хору у творі? (Роль оповідача, тобто пояснює , що відбувається на сцені)
  • На основі прочитаного подумайте, чи можна з’ясувати ставлення хору до головного героя. ( Хор симпатизує титанові, співчуває йому, але й застерігає: Про смертних не турбуйся понад міру ти. І не занедбуй у нещасті сам себе)
  • Якими Прометей сприймає людей? (Пасивними, безсилими. Він розумів, що вони потребують дороги)
  • Яке ставлення титана до людей? (Співчуває людям. Адже вони лише смертні.)
  • Яким автор зображує Прометея? (Він мужньо зносить своє нещастя, глибоко страждає у душі : «Мовчу я, - в грудях серце розривається, Коли погляну на ганьбу свою». У героя ще є сили співчувати недолі людей.)

8. Продовження бесіди за твором

- Чому Зевс тяжко карає Прометея? («Ніхто, крім мене, опір не чинив йому, А я - наваживсь. Людям я рятунок дав» )

-Яка вада є у всіх тиранів?

-Яку долю приготував Зевс для людей? (Тільки для людей знедолених Не залишив нічого, весь-бо смертний рід Хотів він винищити і насадить новий.)

- Чому Зевсу має бути соромно за муки Прометея? («Немилосердний був до мене Зевс,Але й його неславить це стидовище»)

-Хто прикував Прометея до скелі? (Друг-Гефест)

- Гермес, посланець Зевса, приходить до Прометея із пропозицією компромісу: Прометей розкаже про небезпеку для Зевса, а Зевс за це зменшить страждання Прометея, які тривають вже тисячоліття. Що відповів Прометей?

- Муки Прометея можна зменшити або й зовсім їх уникнути, якщо скоритися Зевсу, саме це пропонує Прометею Гермес. Що відповідає на це Прометей? ( «Свого нещастя на негідне рабство я не проміняю»)

- Яка риса вдачі героя підкреслюється в цьому епізоді? (Титан зображений людиною честі, що не бажає ціною послуги Зевсові врятувати власне життя )

6. Робота в зошитах.

Пропоную вам заповнити схему «Чого Прометей навчив людей?».

VІ. Узагальнення вивченого матеріалу.

1. Проблемне запитання.

- Греки добре знали зміст міфу про Прометея, але уважно слухали кожне слово трагедії Есхіла. Що для себе повчального побачили еллінці в цій виставі?

(Жителі Аттики, до яких належав Есхіл, дуже цінували свої демократичні порядки і сприймали конфлікт Зевса і Прометея як символічне засудження єдиновладдя. Зевс "нікому не підзвітний, суворий цар". Тому самодурство його не знає кордонів. На прикладі героя трагедії виховується мужність і стійкість особистості, непохитність і гордість, що не дозволяє йти на підлі вчинки і плазувати перед сильними світу цього).

2. Слово вчителя.

Трагедія Есхіла «Прометей закутий» свідчить про те, що її автор  не просто відтворює древній міф про відомого титана, а й по своєму продовжує його. Прометей постає не тільки богоборцем і тираноборцем, а й творцем , майстром, філософом, який зробив дуже багато для розвитку людства. За свідченнями істориків, у Давній Греції на честь Прометея влаштовували свята священного вогню. Найбільш спритні воїни й сильні елліни запалювали смолоскипи в Академії (так називали гай, розташований поблизу Афін, в якому любили розмірковувати філософи) і бігли з ним до Афін, а в місті від того вогню засвічували нові. Можливо, з цим святом і пов’язане виникнення крилатого вислову «Прометеїв вогонь» та терміну «прометеїзм», які є символ невгасимого прагнення до свободи, героїчних діянь на благо людства, до всього нового й нерозгаданого. Образ Прометея надихав поетів, художників, композиторів, скульпторів.

-         А як ви розумієте вислів «людина з прометеївським духом»?

- Яким би був світ, якщо серед людей не було б здатних на «прометеїзм»?

- Чи зустрічали ви людей з «прометеївським духом» у сучасному житті, або при вивченні біографії письменників?

До образу Прометея постійно звертається людство. Широкою популярністю користувався уривок, незавершеної драми Гете «Прометей». За добу романтизму образ Прометея. стає символом непокори, тираноборства і людинолюбства. Яскравим свідченням цього є спадщина видатних англійських романтиків – Дж. Байрона і П.Б. Шеллі. Недарма Байрона називали «Прометеєм ХІХ ст.», а Мері Шеллі, дружина поета, зазначала, що «Прометей – душа поезії Шеллі». Вірш Байрона «Прометей» тематично пов'язаний з   трагедією Есхіла «Прометей  закутий». У творі              містяться  роздуми  поета,  про  долю ліричного героя, автор висловлює співчуття героєві, готового пожертвувати собою заради інших.

До образу Прометея зверталися й українські митці. Образ Прометея надзвичайно популярний і в українській літературі. Прометея уславив Т.Г.Шевченко не тільки в поемі «Кавказ». Прометеївські мотиви лунають в усіх його творах «Караюсь , мучусь але не каюсь», - скаже про себе на засланні українській Прометей . Він переконаний, що справжній поет – також носій прометеїзму, його зброя – «Вогонь в одежі слова», «правдива іскра Прометея».

Прометеєвою дочкою називають Лесю Українку. У численних віршах і драматичних поемах вона згадує Прометея. Минає час і в мистецтві з’явиться образ звільненого Прометея, як символу перемоги над силами зла. До образу титана зверталися П.Г.Тичина, Л.С. Первомайський, М.Т.Рильський та А.С. Малишко. Братом Прометея назве Павло Тичина татарського поета Мусу Джаліля – героя Другої Світової війни, який загинув у фашистській катівні.

Образ Прометея зустрічаємо і в живописі (демонстрація картин).

 

VІІ. Підсумок уроку

Прийом «Продовж фразу…»

 На уроці ми сьогодні вивчали тему …

  • Я сьогодні на уроці дізнався…  
  • Мене сьогодні здивувало…
  • Я був вражений..

 

VІІІ. Домашнє завдання

Греки говорили: «Життя – це великий театр, і ми всі без виключення, граючи свої ролі, повинні взяти позитивний урок». Вдома дайте письмову відповідь на запитання, який урок для себе ви взяли, ознайомившись з трагедією Есхіла «Прометей закутий».

docx
До підручника
Зарубіжна література 8 клас (Паращич В.В., Фефілова Г.Є.)
Додано
9 січня 2019
Переглядів
10743
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку