Бароко як доба і художній напрям у європейській літературі й мистецтві.
Видатні представники європейського бароко та їхні здобутки (огляд)
Тема. 8 клас.
Бароко як доба і художній напрям у європейській літературі й мистецтві. Видатні представники європейського бароко та їхні здобутки (огляд).
Мета уроку: розкрити особливості бароко як літературного напряму, показати багатство художніх надбань бароко; формувати цілісний світогляд восьмикласників; розвивати навички характеристики художнього напряму; пробуджувати інтерес до мистецтва бароко; виховувати шанобливе ставлення до творів мистецтва.
Ключові компетентності:
висловлює критичне судження щодо різних моделей поведінки людини
Предметні компетентності
розкриває специфіку барокового світосприйняття у прочитаних творах;
Форма проведення: урок
Педагогічна технологія: технологія розвитку критичного мислення учнів.
Методи і прийоми: дослідницький, бесіда, робота з ілюстрованим матеріалом.
Обладання: підручник «Зарубіжна література 8 кл.», авт. Є. Волощук, інтерактивний плакат https://padlet.com/uliana2004and_2019/jdeufuoooqfc
Хід уроку
Привітання. Перевірка готовності класу до уроку.
Гра «Звичайне диво»
Слово вчителя
- У мене в руках звичайний камінь: сірий, важкий, холодний, у нього гострі краї. І зараз тримати його в долоні не надто приємно. Але спробуємо зігріти цей камінь теплом наших рук, енергією слів, живим поглядом. Будемо передавати камінь з рук в руки від одного учня до другого і називати добрі теплі слова.
(Нарешті камінь знов повертається до вчителя.)
???Як ви гадаєте, яке «звичайне диво « тільки що відбулося?
Саме сьогодні й ми будемо із вами архітекторами чи будівниками зведемо храм «Бароко»
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Бесіда.
- Як називається поступальний розвиток світової літератури від найдавніших часів до сьогодення?
- Які етапи всесвітнього літературного процесу ми вже розглянули у 8 класі?
- Чи можна стверджувати, що мистецтво античності, Відродження було загальноєвропейським?
2.Робота в групах.
1 група. Скласти пазл за покликанням: https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=354d2a7b2b5d .
Ознайомитися зі схемою «Порівняльно- узагальнююча таблиця»( авт. І.Ціко). На зміну якому стилю приходить бароко? Якими ознаками Бароко відрізняється від Середньовіччя та Відродження ?
2 група. Ознайомитися з інфографікою та розгадати ребус. Про який стиль йде мова та що ви можете сказати про нього.
3 група . Перейти за посиланням або використати Q- код, ознайомитися із картиною польського сучасного художника сюрреалиста Я.Йерки «Бароко»
або http://yerka.org.ru/pages/barocco.html.
Що вражає вас у цій картині та як вона перегукується із віршем ?
Бароко
Димів бароко і готичність труб –
Краса у стилі «техносамогубства».
«Залізо куй у поті своїх рук»,
«У грошах щастя,» - гаслиться безумство.
І вже тернами – стежка до душі,
Дірявиться прогалинами кладка…
Іудами – природу за грошІ!..
Сміється штучно знахабнілий пластик…
Трава прокисла, спалена дощем,
Ростуть безбарвні й безнектарні квіти…
І неба кулька, здувшись, на плече
Ось-ось впаде… А де птахам летіти?
Бароко степу треба дати шанс,
Вітрилами хмарини просушити
І проростити пагінцями в нас
Любові до природи дивоцвіти…( Із Інтернету)
Запитання до всього класу:
- Що вам уже відомо про бароко із уроків мистецтва?
ПІ. Основний зміст уроку.
Вступне слово вчителя
Усі, хто побував на морі, звичайно, пам’ятають мушлі, що лежать просто на березі. Вони, як правило, дуже красиві, різноманітні за забарвленням і кольором. Деякі з них можуть зберігати в собі дорогоцінну перлину. У Євангелії від Матфія перли названі символом Царства Небесного: один купець, зачарований красою перлини, продав усе, що мав, і придбав безцінний самоцвіт. З давніх часів перли високо цінують за ніжні переливи кольору і загадковість. Вони бувають незвичайної, неправильної форми. Ці дивні, часом асиметричні форми перлин називають бароковими - від назви однієї з найбільш цікавих епох в історії світової культури - бароко.
Перегляд відео «Бароко», презентація доби
або https://youtu.be/XnBIUnGpsL8
Перегляд відео «Українське бароко»
або https://www.youtube.com/watch?v=l73PxJp-1J0&feature=emb_logo
Під час перегляду учні заповнюють таблицю
Візитка доби Бароко
Хронологічні рамки |
|
Мета виникнення |
|
Наукові відкриття |
|
Людина у добу бароко |
|
Світ в епоху бароко |
|
Основні ознаки |
|
Герої |
|
Тематика творів |
|
Провідні мотиви |
|
Художні засоби |
|
Різновиди літератури |
|
Жанри літератури |
|
Представники |
|
Цікаві факти |
|
Види мистецтва бароко |
|
Українське бароко |
|
Слово вчителя.
З огляду на спробу поєднання у творах романтичного й реалістичного, на пошук золотої середини між крайнощами роздвоєної людської натури доба бароко, з одного боку, була добою буйного розвитку природознавства і математики, а з іншого — добою розквіту багатослів’я, великої («тридцятилітньої») релігійної війни, добою великих містиків та філософів-ідеалістів (Сведенборг, Кант, Сковорода). Людина доби бароко або усамітнюється з Богом, або, навпаки, поринає у вир політичної боротьби, перепливає океани в пошуках нових колоній, втілює плани поліпшення стану всього людства за допомогою політичної (проекти штучних мов) або іншої реформи.
-Перевірка матеріалу за допомогою інтерактивної вправи
Підсумок уроку
«Асоціативне гроно»
Б- ….барвистий
А-…..алегоричний
Р- релігійний
О-…ошуканий
К-…контрастний
О-…образний
Домашнє завдання
Виконати тест, за покликанням . Відповіді записати в зошит https://docs.google.com/document/d/1BGG71Kc9jLFmNgOnC_QAeT0byqpPmDDgv5ijidtbhFk/edit?usp=sharing
1