Єланецька ЗОШ І-ІІІ ступенів
Вчитель початкових класі Расторгуєва Т.М.
Критичне мислення, можливо, – одна з найважливіших навичок, яких сьогоднішні діти потребуватимуть у майбутньому. Фахівці включають критичне мислення у список семи найважливіших життєвих навичок, необхідних кожній дитині.
Педагог разом з батьками має розвинути уміння критично мислити кожну дитину, починаючи ще з малечку.
Бути «незнайкою» – людина привчається із самого дитинства. Це батьківська заборона на власний погляд, яка часто може супроводжуватися такими словами: «Не роздумуй!.. Не варто тобі думати! Тобі це не корисно!». Батьки з дитинства привчають дитину не думати, не мати власної думки, нічого не бажати. Звичайно, спочатку дитина має власні думки та бажання. Проте, оскільки батьки до них не прислухається, дуже скоро ці думки зникають з її голови.
Батьки вважають свою дитину не надто розумною, вони часто осміюють думки власної дитини. У результаті, діти з такими заборонами починають думати, як усі. Вони панічно бояться ситуацій, де потрібно думати. Вони замикаються. На питання «Що ти думаєш?», вони відповідають: «Не знаю…». Здатність до міркувань у такої дитини зведена до мінімуму.
Засвоївши в сім’ї основи того, що добре, а що погано, дитина виходить у ворожий світ. Цей світ повсякчас намагається їй довести правильність своїх істин і розбіжність їх з тим, чого дитину вчили вдома. Щоб вберегти ще не зміцнілу особистість від спотворених понять, необхідно виробити в дитини уміння критично мислити.
Навчивши дитину критично мислити, батьки зможуть захистити її від поганих компаній, від неправильного вибору друзів, від самообману та іншого. Можна ще довго перераховувати переваги критичного мислення, але як його все таки досягти?
Що ж можуть зробити батьки для розвитку критичного мислення?
З чого ж розпочати? Звичайно ж зі спілкування!
Поради батькам щодо спілкування:
Для розвитку критичності мислення батькам необхідно:
Відправляючи дитину до школи, кожен батько бажає, щоб його дитина була успішною у шкільному навчанні. І дуже невелика кількість усвідомлює, що без їхньої допомоги дитині важко буде виправдати надії батьків. Тому з першого класу потрібно залучати батьків до навчально-виховного процесу. На батьківських зборах вчителі початкових класів НВК №9 м.Хмельницького проводить лекції, на яких розповідають, як правильно допомагати дитині в навчанні, як реагувати на ту чи іншу поведінку дитини, чому потрібно відповідати на кожне поставлене дитиною питання, для чого вимагати від дитини обґрунтування якогось рішення, бажання чи вчинку.
Таким чином педагоги спонукають батьків до співпраці. Діти повинні сприймати їх не як контролерів, а як помічників і порадників.
Окрім лекцій вчителі мають змогу ознайомити батьків з оновними стратегіями методики розвитку критичного мислення. Оскільки основною формою роботи для розвитку критичного мислення є групова форма роботи, педагог, об’єднавши батьків у групи може запропонувати їм стратегії «Джигсоу»- згідно з якою, батьки працюють в групах, причому кожна вивчає окреме питання. Після вивчення інформації кожна група складає свій малюнок, схему і представляє її всьому класу, навчаючи при цьому інших.
Ефективним є проведення з батьками інтерактивної гри «Шапка запитань» – батьки складають запитання один одному, кладуть їх у шапку, потім витягують, кому яке дістанеться. Як відповідати – радяться двійками (трійками).
Під час проведення батьківських зборів доцільно провести вправу, спрямовану на розвиток образного мислення «Що я бачу на картині?» з метою показати, що кожна людина має своє світобачення.
У роботі з батьками варто впроваджувати вправу «Сенкан» – батьки складають вірш у п’ять рядків, який синтезує інформацію і факти у стисле висловлювання, що описує задану тему.
Під час проведення індивідуальних консультацій практикується вправа «Кубування».
Досить актуальним на сьогодні методом формування критичного мислення є різні види дискусій, дебатів. Дискусії і дебати дозволяють ефективно розв’язувати проблеми через самовираження, вчитися аналізувати ситуацію, добирати аргументи для розв’язання проблеми, розвивати комунікативні навички.
Під час проведення батьківських всеобучів доречним буде залучення батьків до вправ «Асоціативний кущ» та «Мозкова атака».
Для підвищення рівня навченості учнів батьки не залишаються осторонь. Для тіснішого зв’язку з батьками вчителі створювать групи y Viber, де інформуються батьки про класні події. Для зручності такі ж групи є в соціальній мережі ВКонтакті та на Фейсбуці
Батьки отримують від вчителя інформацію про основні навчальні моменти. У групі розміщуються алгоритми роботи чи то над задачею, чи то розбір слова як частини мови, чи тренувальні вправи для підготовки до контрольної роботи. Таким чином батьки мають змогу не тільки контролювати, а й впливати на рівень навченості.
Доцільно залучати батьків до навчальних проектів.
Вчителі початкових класів готують батьків через переживання ними самими цих методів – вони мають зрозуміти, як почуває себе учень, коли його ось так навчають.
Таким чином, саме методика розвитку критичного мислення дозволяє максимально підвищити ефективність навчально – виховного процесу, дає можливість створити умови, коли всі учні залучаються до активної, творчої навчальної діяльності процесу самонавчання, самореалізації, вчитися спілкуватись, критично мислити, відстоювати свою позицію.