8 клас
Розгорнутий конспект уроку
Тема: «Батьківщина у житті людини. Любов до Батьківщини як виконання заповіді «Шануй батька і матір...»
Мета навчальна: повторити зміст ІV Божої Заповіді; розглянути форми виявлення любові до Батьківщини;
розвиваюча: розвивати комунікативні здібності; удосконалювати навички самостійної пошукової роботи; вміння інтегрувати знання різних галузей науки та культури для вироблення власної позиції; стимулювати пізнавальну активність здобувачів освіти;
виховна: виховувати почуття любові до Батьківщини через збереження історичної пам’яті, звичаїв українського народу, бережливого ставлення до природи, мудрого використання дару мови; плекати почуття національної гордості.
Тип уроку: віртуальний урок -подорож
Методи і прийоми навчальної діяльності: презентація, ІКТ, читання Святого Письма, розповідь, слухання музики, ситуативні ситуації
Ключові поняття: Батьківщина, патріотизм, історична пам'ять.
Хід уроку
1.Організаційний момент. Молитва за Україну
Боже великий, єдиний!
2.Актуалізація опорних знань
Буває, часом сліпну від краси.
Спинюсь, не тямлю, що воно за диво,–
оці степи, це небо, ці ліси,
усе так гарно, чисто, незрадливо,
усе як є – дорога, явори,
усе моє, все зветься – Україна.
Така краса, висока і нетлінна,
що хоч спинись і з Богом говори (Ліна Костенко)
- Що зі своєї безмежної любові Господь подарував людині?
( Рідну землю, Батьківщину)
- Як ми любимо своїх батьків, так і любімо свою землю. Пригадаймо, котра заповідь нам наказує шанувати батьків?
- Чому Божа Заповідь шанувати батьків стоїть першою у другій скрижалі?
- Як Святе Письмо навчає любити і шанувати батьків?
- Як ти розумієш Шевченкові слова:
Бо хто матір забуває,
Того Бог карає,
Того діти цураються,
В хату не пускають.
Ця заповідь стосується не тільки наших батьків по крові, а також нашої спільної матері – рідної землі. Сам Господь вложив у серце кожної людини любов до рідної землі.
«...не тямлю, що воно за диво» почуття захоплення, гордості, ніжності, любові, турботи, відваги, вдячності заповнюють наше серце, коли говоримо про нашу матір –Батьківщину.
Показую здобувачам освіти синьо-жовту стрічку браслет.
- Що нагадує вам ця стрічка? ( Державний прапор, герб, гімн)
- Так, наші державні символи, які поєднують почуття любові і патріотизму. У більшості, я бачу, навіть ця стрічка є на руці, прикріплена до рюкзака, пеналу. Це одна із ознак вашої громадянської позиції, відданості своєму народові.
- Що, крім браслетика, виявляє нашу любов до Батьківщини.
Відповіді учнів:
- Любов до рідної мови;
- До природи рідного краю;
- Збереження наших традицій, звичаїв та обрядів;
- Любов до своєї віри, Церкви і обряду;
- Готовність до самопожертви (захищати свою землю).
- Пам’ятаймо, що патріотизм – одне з найголовніших почуттів закріплених віками і тисячоліттями і тисячоліттями.
Патріотизм – це любов до своєї Батьківщини, відданість своєму народові, готовність заради них на жертву й подвиги ( Запис у зошитах).
Розуміємо, що саме мова визначає приналежність людини до певного народу, і недарма мову називають генетичним кодом нації. Через мову передаються духовні цінності від покоління до покоління.
Розпочинаємо нашу мандрівку. Повертаємося у часи до народження Христа.
Перша команда за допомогою покликань (глав та віршів) шукає та вголос читає розповіді
Читання Святого Письма
- Євр. 11:24-25 Мойсей, «коли виріс, відрікся зватися сином дочки фараонової. Він хотів краще страждати з народом Божим, аніж мати дочасну гріховну потіху»
- Неемії 1:2-7 «Прийшов Ханані, один із братів моїх, він та люди з Юдеї. І запитався я їх про юдеїв, що врятувалися, що позостали від полону, та про Єрусалим. (Неемія не тільки любив брата та думав про нього, він думав і переживав про свій народ! – авт.) А вони сказали мені: Позосталі, що лишилися з полону, там в окрузі, живуть у великій біді та в ганьбі, а мур Єрусалиму поруйнований, а брами його попалені огнем… І сталося, як почув я ці слова, сів я та й плакав, і був у жалобі кілька днів, і постив, і молився перед лицем Небесного Бога»
- 1 Цар. 16–31 Давид перемагає філістимлянського богатиря Голіафа
Мойсей так любив свій народ, що готовий був зректися вічного життя заради Ізраїлю! Така велика жертва та любов – це істинний патріотизм.
А який прекрасний приклад патріотизму бачимо з життя великого пророка Неемії, який відбудував столицю Юдеї, Ізраїлю. І в цьому ракурсі дуже цінним є його внутрішнє відношення до свого народу.
Яка любов за весь народ, що заставляє плакати і ридати з-за нього та ревно молити Бога за свій край – найвище почуття патріотизму! Чи ставимося ми так до того краю, в якому живемо? (Роздуми здобувачів освіти).
2 команда розповідає історію про Петра Могилу та Галшки Гулевичівни ( за допомогою SMART дошки здобувачі освіти переносяться у віртуальний музей Києво-Могилянської Академії).
Слово вчителя. Любов до Батьківщини разом з бажанням допомагати іншим – це ключ до процвітання країни.
3 команда розповідає про українських спортсменів – героїв сучасності (діти переглядають світлини у презентації: Олег Верняєв (спортивна гімнастика); Ольга Харлан (фехтування на шаблях); Жан Беленюк (борець греко-римського стилю) та ін..
А також про кіборгів, захисників Донецького аеропорту( два здобувачі освіти демонструють розповідь на основі прочитаної книги Ірини Вовк «Донецький аеропорт»)
Слово учителя. Історією доведено, що саме високий рівень патріотизму українців зберіг їх і продовжує зберігати від забуття та знищення ось уже дві тисячі років!
Саме Бог через ці приклади показує нам як потрібно любити свій народ, як необхідно шанувати свою мову, традиції, культуру! Через приклади найпатріотичнішого народу на всій землі!!! Запис у зошит.
Музична хвилина. Пісня «Боже, Україну збережи, Господи помилуй грішних !» Група Маханаім. Слова пісні можна знайти за посиланням: https://www.pisni.org.ua/songs/236907...
4.Моделювання ситуацій
Кожна команда продумує ситуацію, а інші – вихід із неї ( вміння обирати цінності)
1.У поїзді юнак вголос слухає російську пісню ..
2.На площі Небесної Сотні компанія молодих людей гучно сміється, лихословить…
3. Учні розвісили листівки з пропозицією поприбирати сміття у парку, але Дмитро запевняв усіх, що це не їхня робота
4.У класі ніхто не хотів товаришувати з дівчинкою Катею, яка приїхала з окупованої території
5. Матвій стверджував, що любить своє місто, але ніколи не брав участь у громадському житті
Обговорення у форматі дискусії
І як підсумок 4 команда читає прислів’я і приказки про любов до Батьківщини.
-Якою чеснотою мають керуватися люди, які бажають миру? (Відповіді) МИРОЛЮБНІСТЬ
Коли любимо маємо бажати миру? Хто є символом миру? (Відповіді) ГОЛУБ
Пригадайте місця з Біблії, де читаємо про голуба (голуб, випущений Ноєм, Хрещення Ісуса)
Всесвітньо відомий малюнок Пабло Пікассо увічнив образ голуба як символ миру. Від 20 по 25 квітня 1949 року проходив І-й Всесвітній конгрес прихильників світу в Парижі та Празі. Емблему конгресу намалював іспанський художник із французьким громадянством Пабло Пікассо. У 1950 році Пікассо був обраний до Всесвітньої ради миру і нагороджений Міжнародною премією миру. Це був білий голуб, який ніс у дзьобі оливкову гілочку.
Голуб — прагнення до польоту, свободи, миру. Білий колір — символ чистоти, чесноти, радості. Оливкова гілка — символ перемоги, миру та примирення.
5.Закріплення знань
- Що нового зрозуміли на уроці?
- В чому проявляється любов до Батьківщини?
- Котра заповідь наказує шанувати рідний край?
- Виступ якої команди запам’ятався найбільше, чому?
- Що таке історична пам'ять?
Пісня «Тому, хто біля тебе, дай любов». Діти стають в коло, беруться за руки і співають.
6.Самооцінювання і взаємооцінювання.
7. Домашнє завдання: намалювати голуба Миру або зробити браслетики з синьо-жовтих стрічок.