Конспект батьківських зборів допоможе в незвичайній формі ознайомити батьків з особливостями НУШ, допоможе вчителеві познайомитись з батьками та більше дізнатись про майбутніх учнів. ДО ДАНОГО КОНСПЕКТУ ДОДАЮ ПРЕЗЕНТАЦІЮ.
Сценарій батьківських зборів
Привітання та вступне слово
Зупинка перша - «Інформаційна»
- З 1 вересня усі заклади загальної середньої освіти працюватимуть в умовах Нової української школи або ще одна часто використовувана назва – це абревіатура НУШ. Її головна мета – створити школу, у якій буде приємно навчатись і яка даватиме учням не тільки знання, а й вміння застосовувати їх у житті. Тут прислухаються думки школяра, вчать критично мислити, не боятись висловлювати власну думку та бути відповідальними громадянами. Водночас батькам теж сподобається відвідувати цю школу, адже тут панують співпраця та взаєморозуміння. Навчання триватиме 12 років, 4 з них дитина навчатиметься у початковій школі за двома циклами:
1-2 клас – адаптаційно-ігровий цикл, допоможе дитині звикнути до шкільного життя: навчання буде організовано через ігрову діяльність за сучасними методиками.
3-4 клас – буде основним циклом. Під час цього циклу буде формуватися почуття самостійності та відповідальності. Запроваджується предметне навчання та оцінювання. Учнів навчать самостійно робити вибір, пов’язувати вивченне із практичним життям.
- Базове навчання триватиме 5 років – це 5-9 класи та трирічна старша профільна школа. Ви готові далі дізнаватися про зміни? Тоді вперед!
Зупинка друга – «Ранкове коло»
- Одне із нововведень – організація та проведення ранкових зустрічей, яке об’єднує учнів у колі. Ранкове коло або Ранкова зустріч – це щоденна практика, під час якої вчитель із учнями об'єднуються в коло та виконують декілька пізнавальних різнопланових діяльностей. Урок за уроком ця вправа допомагатиме дітям більше дізнаватися одне про одного, а це, своєю чергою, допомагатиме їм поліпшувати стосунки, знаходити нових друзів. Пропоную вам утворити коло та перетворитися на дітей 6 років – майбутніх учня чи ученицю.
Роздаю учасникам по 1 білому аркушу А4 і фломастеру та пропоную обвести свою руку і на пальцях написати:
• на 1-му — «Мене звати...»;
• на 2-му — «Мою дитину звати...»;
• на 3-му — «Моїй дитині ... років»;
• на 4-му — «Моя дитина любить...»;
• на 5-му — «Я люблю свою дитину ... ».
Учасники по черзі представляють себе та свою дитину.
Вправа «Чудовий настрій» (батьки прикріплюють прищіпки у куточку настрою)
Зупинка третя – «Групове заняття»
- Щоб шкільне життя було цікавим і, головне, безпечним, обов'язково треба дотримуватися правил, які першокласники розробляють разом із учителем. Діти першого класу правила малюють. На початок року їх не повинно бути багато (3-5 правил). Наприклад: приходити вчасно; поважаю всіх, хто мене оточує; не боюся помилитися; допомагаю; бути активними; правило «Пас» та ін.
- Пропоную розробити правила для наших з вами зустрічей та записати їх на ось цьому ватмані.
- „Тут і тепер” – розмова про те, що відбувається в групі в кожен конкретний момент;
- відкритись новим враженням;
- приймати іншого, як себе;
- нікого не критикуємо, поважаємо думку інших;
- бути чесним із самим собою;
- підтримуємо один одного;
- не обговорюємо поза групою те, що відбувається в ній;
- На вашу думку, якщо діти самі розроблять такі правила, чи будуть вони намагатися їх дотримуватися? Це допоможе мені підтримувати на уроках демократичну дисципліну і доброзичливу психологічну атмосферу.
Вікторина “Загадки про школу” для учнів 1 класу з використанням методики “Шість цеглинок” LEGO.
- Правила гри: з шести цеглинок, які є у кожного з вас оберіть той колір, на якому, на вашу думку, розміщена правильна відповідь до загадки про школу, і піднімають цеглинку обраного кольору вгору.
Зупинка четверта «Обмін інформацією»
- Однією зі складових ранкової зустрічі є обмін інформацією. Пропоную вам відео «Нова українська школа» (1 хв 16 сек)
Запитання для обговорення:
• Який вид діяльності переважатиме на уроках за концепцією НУШ? (Ігрова діяльність, дослідження).
• Що нового ви помітили в оцінюванні навчальних досягнень учнів, в організації уроків, порівняно зі стандартними методами навчання? (Не буде щоденників, не буде домашнього завдання, будуть використовуватися планшети, мультимедійні прилади).
- Навчання в першому класі дійсно не передбачає домашніх завдань, але батькам, щоб допомогти опанувати навчальні предмети, слід створювати додаткові умови для творчого розвитку дитини: читати з ними книжки, спілкуватися, малювати, ліпити з піску та пластиліну, можливо організовувати лялькові вистави, які розвинуть увагу, пам’ять та мислення малюків, займатися спортом тощо.
- Головна ідея Нової української школи — компетентнісне навчання. Це означає, що учні не просто набуватимуть знань, а вчитимуться використовувати їх на практиці й опановуватимуть навички. Оцінювання буде спонукальне, а не каральне. Діти не боятимуться помилятися, а будуть вмотивовані самостійно виправити помилки і досягати кращих результатів. Ви можете вдома переглянути інші відеоролики в мережі Інтернет для ознайомлення із досвідом пілотних (експериментальних) шкіл, в яких учнів вже навчаються за реформами НУШ.
Фізкультхвилинка
По дорожці, по стежині
Червона Шапочка іде.
У своїй малій корзині
Бабусі їстоньки несе.
Поставим кошика на землю,
Вгору руки підіймем,
Трохо ними поплескаєм,
Трішки ними потрясем.
Пошукаєм ягідок,
Покладемо в ротик свій.
Кошик в руки ми візьмем,
Тихо крадучись, ідем,
Щоб нас вовчик не спіймав,
На обід щоб нас не мав.
Зупинка п’ята «Інтегроване навчання»
- Аби діти розуміли взаємозв’язки й мали цілісну картину світу, у початковій школі запропоновано інтегрувати (об’єднувати) предмети. Новим предметом у початковій школі буде інтегрований курс “Я досліджую світ”.
Продемонструйте учасникам наступний проморолик про Е-підручник «Я досліджую світ» 1 хв 47 сек.
- Оскільки навчання передбачає застосування мультимедійних приладів, зокрема планшетів для ідивідуального навчання, то розроблено спеціальні інтерактивні підручники, які діти можуть завантажити на планшет. Як приклад, мультимедійним видавництвом “Розумники” розроблено електронний підручник “Я досліджую світ”».
Зупинка шоста «Навчальні осередки»
- Для деяких дітей навчальний процес може стати стресовим: змінюється режим дня, змінюється оточення, вид діяльності. Тому, щоб полегшити адаптацію учнів до навчання та уникнути пов’язаних з цим ризиків, в школі створюються комфортні умови для учнів.
Бесіда «Навчальні зони» (визначити навчальні зони, які можна створити в класі)
- «За концепнією Нової української школи» класна кімната стає осередком навчально-ігрової діяльності. Для зручності та ефективного використання простору класу, у класі створено навчальні зони (у Наказі МОН рекомендовано створити наступні осередки. Назвіть батькам ті, що є у вашому класі):
1) навчально-пізнавальної діяльності (з мобільними партами/столами, які можна розставляти колом, півколом, групами тощо);
2) змінні тематичні осередки (дошки/фліп-чарти/стенди для діаграм з ключовими ідеями);
3) гри (настільні ігри, інвентар для рухливих ігор);
4) художньо-творчої діяльності (полички для зберігання приладдя та стенд для змінної виставки дитячих робіт);
5) куточок живої природи для проведення дослідів (пророщування зерна, спостереження та догляд за рослинами, акваріум);
6) відпочинку (з килимом для сидіння та гри, стільцями, кріслами-пуфами, подушками з м’яким покриттям);
7) дитяча класна бібліотечка;
8) осередок вчителя (стіл, стілець, комп’ютер, полиці/ящики, шафи для зберігання дидактичного матеріалу тощо).
- При цьому меблі у класі мають відповідати декільком важливим критеріям, серед яких: мобільність (щоб діти змогли самі переставляти їх), ергономічність (пристосованість), безпечність, міцність, естетичність. (Примітка: для проведення ранкового кола потрібно, щоб діти сиділи в колі. Якщо ваші стільці занадто важкі для дітей, запропонуйте батьками придбати пластикові стільці, які складаються один на одного для економії місця у класі.)
Гра «Сніжинка»
- З першокласниками завжди виникає чимало проблем. Чому? Відповідь на це запитання ми дізнаємося із гри "Сніжинка". Перед вами – звичайна серветка. Головна умова: не дивитися ні на кого і слухати мою інструкцію. Всі серветки однакової форми, розміру, якості, кольору. Слухайте уважно і виконуйте наступне:
1. Складіть серветку навпіл.
2. Відірвіть правий і лівий верхній куточок.
3. Знову складіть навпіл.
4. Знову відірвіть правий і лівий верхній куточок.
5. Складіть серветку навпіл.
6. Відірвіть правий і лівий верхній куточок.
Продовжіть цю процедуру, поки вона буде можлива.
- Тепер розкрийте свою красиву сніжинку. Зараз я прошу вас знайти серед інших сніжинок точно таку ж, як і у вас. Сніжинки повинні бути абсолютно однакові. Знайшли? (Учасники відповідають, що не знайшли). А чому? Як ви думаєте?
(Варіанти відповідей бувають найрізноманітніші і поступово, у міру їх надходження, аудиторія приходить до висновку): однакових людей немає, тому і сніжинки вийшли різні, хоча інструкція для всіх була абсолютно однакова. Діти всі різні, а отже різні їх здібності, можливості і особистісні якості.
Підсумкова вправа (отримати зворотний зв’язок від учасників)
Зупинка сьома – «Шкала оцінювання «Ставлення батьків до освітньої реформи»
Завдання: Батьки беруть стікер, пишуть на ньому своє ім’я та приклеюють його на шкалі від 1 до 10, визначивши цим своє ставлення до реформи.
- Шановні батьки! Дякую вам за участь в нашому заході, сподіваюсь, що ви знайшли сьогодні відповіді на ті питання, які вас хвилювали. А зараз нам необхідно вирішити організаційні питання.
Партнерство та батьківський комітет
- Ви батьки можете надавати цінну допомогу в усіх аспектах шкільного життя, як наприклад:
• Помічник учителя у роботі з дітьми – батьки або інші члени родини можуть допомагати вчителю в організації та проведенні навчальних занять, підготовці навчальних матеріалів до уроку.
• Помічник учителя у роботі з іншими батьками – допомога вчителю у контактуванні з іншими батьками для поширення важливої інформації, ознайомленні нових батьків з особливостями життя класу та ін.
- Коли у класі є додаткова доросла людина, у вчителя збільшуються можливості організації роботи в малих групах. Помічник учителя може допомогти у різних видах діяльності – читати книгу, слухати розповіді дітей, допомагати дітям виконувати мистецькі роботи. За рішенням учителя вони можуть надавати допомогу індивідуальним учням. Дітям дуже подобається бачити власних батьків у ролі вчителів, а для інших дітей – це ще один приклад моделі поведінки дорослих людей. Проханням до помічників у роботі з дітьми може бути допомога у виготовленні дидактичного матеріалу до уроку, створення стендів, оформлення чи прикрашання класної кімнати, сканування та редагування текстів і т. д. і т. п. Кількість разів залучення вас до допомоги може бути 1-2 рази на місяць в залежності від кількості бажаючих. Зважаючи на вашу зайнятість я хочу також запросити до співпраці інших членів родини – бабусь та дідусів, які часто із задоволенням візьмуть участь у цьому процесі.
Практичний досвід
Щотижня Наталія Іванівна, бабуся однієї з учениць, колишня вчителька англійської мови, приходить до класу, щоб позайматися з групою дітей. Учителька каже, що це на користь дітям, оскільки вони мають змогу почути різну вимову та отримати більше індивідуальної допомоги. Для Наталії Іванівни – це ще одна можливість провести час з внучкою та її друзями, а також відчути свою потрібність, здійснити власний внесок у життя класу.
-Хто бажає та має можливість бути моїм помічником у роботі з дітьми? Відповідати не обов’язково зараз, кого цікавить можете задати свої питання стосовно цього. Помічником роботі з іншими батьками? (передаю лист для запису бажаючих)
- А зараз потрібно обрати склад батьківського комітета: голову, замісників, казначея, секретаря.
Режим (розклад дзвінків, харчування в їдальні і т.д.) та розклад уроків
Роздаю списки «Що підготувати до школи?»
Щоденник вражень
Щоденник вражень – звичайний зошит, альбом для малювання чи блокнот, у якому учні ведуть власні записи. Учні самостійно обирають тему для письма, визначають чим писати: олівцем чи фломастером, звичайною кульковою ручкою чи кольоровою. Це можуть бути і малюнки на будь-яку тему, так як відповідно до вікових особливостей дітей першого класу це дозволяється. Дитина обирає, кому дати прочитати записи, а кому ні. Щоденники не перевіряються. Дитина має знати, що щоденник – це особистий простір і в ньому можна писати, як захоче, як уміє, як бажає. Саме під час ведення щоденника вражень дитина має зрозуміти, що письмо – це приємна і цікава діяльність та можна записувати не тільки тексти створені кимось, а те, що хвилює саме її, і робити це так, як вона бачить сама.
Знайомство з дітьми до 1 вересня
- До початку навчального року я хочу ще раз з вами зустрітись, але індивідуально та щоб ви прийшли разом зі своїми дітками, нашими майбутніми першокласниками. Мета цієї зустрічі: знайомство та встановлення відкритих та дружніх стосунків. Чому саме індивідуально, запитаєте ви? – Щоб усім діткам та батькам я мала можливість надати необхідну кількість уваги та щоб вони не соромились під час зустрічі.
- Шановні батьки! Любіть свою дитину не за те, що вона гарна, розумна, здібна, відмінник, а просто за те, що вона є та пам’ятайте, що слів «люблю» зайвих не буває. Поруч з вами існує світ дитинства, який приносить не тільки турботи і клопоти, але й велику радість. Ми часто чуємо, що в дитинстві дитина «готується» до дитячого садка, пізніше – до школи, згодом – до вузу, потім – до праці. А коли вона живе? Навчання у садку, школі, вищому навчальному закладі – це і є життя, безсумніву до нього необхідно ставитися серйозно, з врахуванням потреб, віку дитини і можливостей, але не сприймати це як «підготовку до чогось». Радійте кожному дню та прищеплюйте це своїй дитині.
Роздаю буклети привітання та анкети для батьків
- Заповніть анкети та поверніть мені. ( Під час заповнення вмикаю спокійну мелодію) Якщо ви проживаєте не за тією адресою, за якою приписані, то вкажіть будь ласка обидві. Чи всім зрозуміло, що мається на увазі хоббі, захоплення про батьків чи пояснити для чого потрібна ця інформація?
- До нових зустрічей!
1