ВИСТУП НА БАТЬКІВСЬКИХ ЗБОРАХ
Сім’я – це суспільство в мініатюрі ,
від цілосності якого залежить безпека
всього великого людського суспільства.
Ф. Адлер
Виховання дитини в школі і сім’ї – це єдиний нерозривний процес . Тому надзвичайно важливо , щоб ми з вами об’єднали свої можливості і перейшли до тісної співпраці в організації спільної діяльності з виховання підростаючого покоління , формуванні національного свідомого громадянина України .
Батьки . Якими вони повинні бути ? Загальних рецептів немає . І все ж … Ніжна , весела мати , що вміє бути ледь-ледь холоднуватою . Стримано - суворий батько , що часом усміхнеться і зрідка попустує . Можливо , на таких невеликих «вкрапленнях» мають триматися і авторитет , любов до дітей .
Сім’я виконує роль не тільки продовження роду, а й збереження та продовження соціальних , культурних , духовних традицій .
У наш час , такий тривожний і бентежний , економічно і соціально не стабільний , вибухово небезпечний неперед -бачуваними подіями і полярно змінюваними цінностями , сім’я, хоч і зазнає значного впливу , але продовжує лишатися тим єдиним острівцем у бурхливому морі , де людина може знайти прихисток .
Сім’я має великий вплив на особистість дитини , але для кожної характерна специфічна , особлива свідомість – певні критерії в оцінці життєвих явищ , поставлені мета , досягнення .
Звичайно , сім’я – колектив чутливий . На неї впливає склад сім’ї . Жити у великій сім’ї , де зібрані представники трьох поколінь , зовсім не те , що в сім’ї без дідуся і бабусі ; там , де одна дитина , живеться по – іншому , ніж у сім’ ї , де дітей кілька . У кожній з них по - різному розподілені ролі, різні клопоти і обов’язки . І тому сім’я є найважливішою умовою виховання дітей . Та для цього належить подолати багато шляхів . А вони , як відомо , не завжди вистелені трояндами , бувають на них і глибокі рівчаки , й колючі терни .
Процес виховання дітей потребує від вас грунтовних і різноманітних знань , урахування вікових особливостей синів і доньок . Досить часто ви , батьки , не розумієте потреб і запитів дітей , що викликає в них тривогу і протест . Проблема « батьків і дітей » завжди була актуальною . То в чому справа ? Невже батьки такі черстві й нечутливі до своїх чад , байдужі до їх інтересів , неспроможні зрозуміти найближчих їм людей , а діти жорстокі й невдячні , грубі й егоїстичні настільки , що на всі спроби батьків щиро порозумітися , відповідають бездушністю й емоційною глухотою? Часто не цікавитеся життям своєї дитини , її захопленнями, прагненнями , мріями . Але давайте згадаємо себе у їхньому віці… Розмова , суперечка , докір , недбало сказане слово , на яке ми , дорослі , не звернемо навіть уваги – для дитини є проблемою , яку вона не може вирішити . І ось в такі хвилини наші діти повинні завжди відчувати підтримку , отримати пораду . Чи завжди ми допомагаємо їм ?
ПАМ’ЯТКА ДЛЯ БАТЬКІВ
Які все ж вікові особливості підлітків ? Підлітковий вік – період у розвитку дитини від 10 до 15 років . Він характеризується бурхливим і нерівномірним ростом і розвитком організму , що супроводжується подекуди тимчасовими розладами у діяльності серцево – судинної і нервової системи ( підвищення кров’яного тиску , серцебиття, запаморочення , загальна неврівноваженість , дратливість , періодична млявість , апатія тощо ). Головне у фізичному розвитку підлітка - статеве дозрівання , яке істотно впливає на роботу внутрішніх органів , а також є причиною появи статевого потягу ( часто неусвідомленого ) і пов’язаних з цим нових переживань , думок , почуттів . У зв’язку з особливостями фізичного розвитку велике значення у підлітковому віці має правильний режим праці , відпочинку , сну , харчування , фізичне виховання , спорт .
Основна діяльність у підлітковому віці – суспільно корисна . У ході її розвиваються розумові здібності підлітка , його пам’ять , увага , емоційно – вольова сфера . Швидко формуються моральні поняття , переконання , принципи , які визначають поведінку учня . Важливим моментом у формуванні особистості підлітка є розвиток самосвідомості , на основі якої часто виникає прагнення до самовиховання , формування почуття дорослості виявляється у прагненні до самостійності , бажання добитися у дорослих визнання своєї гідності , звільнитися від дріб’язкової опіки .
Ігнорування дорослими цього аспекту в розвитку особистості підлітка – одна з частих причин конфліктів з людьми , що його оточують .
Батьки повинні допомагати у навчанні , щоб розвинути творчу ініціативу дитини , стимулювати самостійний пошук раціонального виконання домашніх завдань .
Головна суть допомоги в навчанні полягає в тому , щоб розвинути власну творчу ініціативу , стимулювати самостійний пошук раціонального виконання домашніх завдань . Допомога дітям ділиться на три види :
Допомога дітям у навчанні |
||
Матеріально - побутова |
Духовно - моральна |
Навчально - пошукова |
Матеріально – побутова допомога передбачає , по-перше , наявність у дитини нормальних матеріально – побутових умов життя , праці та розумного відпочинку – відповідного житла , одягу , взуття , харчування , всіх інших предметів першої потреби та культурного дозвілля ; по – друге , забезпечення її всім необхідним письмово – навчальним приладдям , зошитами , підручниками , книгами , щоденником , персональним комп’ютером тощо.
Добрим помічником у навчанні виступає чіткий режим дня . Батькам варто мати на увазі , що не слід засаджувати дитину за виконання домашнього завдання відразу після повернення її зі школи : вона втомлена , її працездатність знижена . Домашнє завдання , згідно з вимогами режиму , виконується після їжі і активного відпочинку на свіжому повітрі . Якщо дитина вчиться у першу зміну , варто починати роботу вдома з 15-16-ї години . Тим хто вчиться у другу зміну , слід приступати до виконання домашнього завдання з 9-ї години ранку . Кімната , в якій займається дитина , має бути добре освітлена та провітрена . Під час виконання домашнього завдання вдома має бути тихо і спокійно .
Орієнтовна тривалість виконання домашнього завдання: 1- ий клас - до 1 год. ; 2-й клас - до 1,5 год. ; 3-4-й класи – до 2 год. ; 5-6 класи –до 2,5 год. ; в 7-му класі – до 3 год ; 8-9 до 4 годин .
Через кожні 40-50 хвилин праці слід робити перерву на 10 хв. , з яких 3-5 хв. відводити на фізкультурні вправи . Спочатку найкраще виконувати завдання з української мови , потім – з математики , фізики , хімії , біології , інформатики , а потім – всі інші , легші предмети .
Позитивний вплив на залучення учня до навчання справляє наявність у нього вдома добре обладнаного кутка школяра – частини кімнати , відведеної для ігор і занять , зберігання іграшок , книг і особистих речей . Розташовується біля джерела світла та свіжого повітря . Тут ставимо столик , влаштовуємо полицю для книг і ігор . Висота робочого стола для молодшого школяра не повинна перевищувати 60-62 см , а крісла 38 см. Дитина на власний смак може прикрасити свій куточок кольоровими репродукціями ( ілюстрації на тематику казок або життя дітей , пейзажі , зображення тварин , образи улюблених персонажів з мультфільмів , кінофільмів , прочитаних книг ).
В куточку школяра на стіні , перед очима , для зручності користування розміщуємо розклад уроків і розпорядок дня учня .
На закінчення , шановні батьки , хотілося б сказати слова великого педагога Василя Олександровича Сухомлинського . Він говорив : « У дитині ми повинні бачити завтрашню дорослу людину – ось в цьому , мені здається , і полягає життєва мудрість батька , матері , педагога . Іншими словами – потрібно вміти любити дітей ». Адже ми , дорослі , чомусь забуваємо , що в дитячій душі , як на благодатному ґрунті , - все , що потрапляє , проростає . Посієш добре , розумне , вічне , і збереш багатий урожай доброти , милосердя , людяності , щирості .