Тема. «Від дошкільника до школяра»
Мета: познайомитися із батьками майбутніх першокласників; сприяти залученню батьків до співпраці; навчити їх допомагати малюкам; підготовка батьків до майбутнього навчання дітей у школі.
Завдання:
Обладнання:
Хід зборів
І. Організаційна хвилина.
ІІ. Виступне слово вчителя.
Добрий день. Мені дуже приємно познайомитися з батьками моїх нових учнів, проте момент нашої зустрічі характерний ще й тим, що хвилюєтеся не тільки ви, але, чесно зізнаюся, і я. Чи зможете ви почути, зрозуміти і прийняти мої вимоги і допомагати нашим маленьким першокласникам? Саме від цього залежить успіх нашої з вами спільної роботи. З одними батьками ми зустрічаємося вперше, з іншими вже знайомі. Я рада всіх вас бачити.
Шановні батьки моїх майбутніх учнів!
Вітаю Вас із початком нового життя. Сьогодні ми оголошуємо вас і себе членами однієї великої команди корабля під назвою «Нова українська школа». Наше плавання починається сьогодні , а завершиться через 12 років. На наступні 4 роки ми станемо однією шкільною сім’єю, де інколи Ваша дитина буде проводити більше (активного) часу, ніж вдома. Поки наш корабель пливтиме океанами Знань, ми разом переживатимемо шторми і бурі, а ваші діти відкриватимуть для себе бухту Радощів і мис Надії. Яким стане навчання у школі: радісним чи сумним, повним перемог і досягнень чи поразок? Буде Ваша дитина оточена гарними друзями чи залишиться сама у великому колективі…Чи буде кожний день маленьких учнів осяяний Великими сподіваннями і очікуванням ЧУДА? Все це залежить від нас з ВАМИ!
Хочеться, щоб це плавання було цікавим, щасливим і значущим у житті кожної дитини та кожної сім’ї.
Що для цього потрібно? Жити одним життям з дитиною, кожний день розпитувати, що нового і цікавого дізналася вона у школі, допомагати їй розібратися в тому, чого вона не може зрозуміти, контролювати виконання завдань. Все це робити з терпінням і любов’ю.
Наша зустріч буде незвичайною а з елементами ділової гри - кожен з Вас стане не тільки слухачем, а ще й активним учасником зібрання. Тому зараз ми з вами познайомимося. Адже вам як і вашим дітям потрібно знати один одного, щоб комфортно себе почувати в колективі. А щоб ви могли познайомитися і налаштуватися на цікаву діяльність, пропоную розпочати з етапу, яким рекомендовано відкривати кожен навчальний день з дітьми – з ранкової зустрічі.
Кожна дитина потребує батьківської любові. І батьки повинні навчитися виявляти свою любов до неї тому що вони є першими її вихователями. Сьогодні ми зібралися для того, щоб знайти ключик до ніжних і трепетних дитячих сердець. Сьогодні ми поговоримо про те, як виховати свою дитину справжньою і хорошою людиною.
Вправа «Очікування» Для початку ми з вами познайомимося. Кожен з вас отримав стікер у вигляді хлопчика чи дівчинки. Ваше завдання написати на зворотній стороні: ваше ім’я, сімейна роль – мати чи батько хлопчика або дівчинки та очікування від сьогоднішнього тренінгу.
Вступ до школи — це переломний момент у житті кожного малюка. Початок шкільного навчання докорінно змінює весь його спосіб життя. Властиві дошкільникам безпечність, безтурботність, зміниться життям, сповненим безліччю вимог, обов’язків та обмежень. Тепер дитина має щодня ходити в школу, систематично й напружено працювати, дотримуватися режиму дня, підкорятися правилам шкільного життя, виконувати вимоги вчителя, працювати на уроках.
Основне завдання початкової школи – забезпечити компетентнісний підхід. Тобто зробити так, аби діти змогли використовувати набуті в школі знання, вміння та навички у практичному житті.
Тепер діти менше сидять за партами - вони мають змогу виконувати завдання на килимку, рухатися, грати, працювати в колі, групах, парах.
Предметних уроків стало менше. Залишилися як окремі дисципліни українська мова, іноземна мова, математика, фізична культура та мистецтво. Знання з решти освітніх галузей діти отримуватимуть на уроках курсу «я досліджую світ». Навчання поділено на тематичні тижні.
Першокласникам не задають домашніх завдань. (Думки батьків)
Навчання у початковій школі поділяють на два періоди. Перший адаптаційно-ігровий (1-2 й клас), не оцінюється. Другий цикл (3-4), мають сформуватися почуття відповідальності й самостійність.
На цьому шляху ми, маємо тісно співпрацювати. Лише за злагоджених, партнерських дій усіх нас можна досягти високих результатів.
Попробуйте аплодувати однією рукою. (Батьки аплодують.) Виявляється, що робити це не дуже зручно. Я готова вам дати свою долоню. Давайте попробуємо разом. Давайте завжди посміхатися, коли ми щось будемо робити разом. Пам’ятайте, яким би професіоналом не був вчитель, він не зможе нічого зробити сам. Тільки разом ми зможемо добитися успіхів. Запам’ятайте головне, що ваші діти тепер і мої діти.
2.Вправа «Рука допомоги».
Нова українська школа передбачає тісну співпрацю з батьками. Я пропоную вам зробити таку вправу.
У кожного з вас н парті лежить «долонька допомоги». Напишіть будь ласка, посередині прізвище та ім`я дитини, дату народження. На кожному пальчику напишіть особливості вашої дитини (проблеми зі здоров`ям, особливі риси характеру, як ви звертаєтеся до дитини вдома). А на зворотній стороні долоньки напишіть, яку допомогу ви можете надати вчителеві, щоб дітям було затишно і цікаво в школі.
Зараз поговоримо про готовність дитини до шкільного навчання.
Пропоную вашій увазі невеликий тест.
Відзначте кожну позитивну відповідь одним балом.
1. Як ви вважаєте, чи хоче ваша дитина йти до першого класу?
2. Чи вважає він, що в школі дізнається багато нового і цікавого?
3. Чи може ваш малюк протягом деякого часу (15-20 хвилин) самостійно займатися будь-яким копіткою справою (малювати, ліпити, збирати мозаїку)?
4. Чи можете ви сказати, що ваша дитина не соромиться в присутності інших.
5. Чи вміє ваш малюк зв'язно описати картинку і скласти по ній розповідь як мінімум з п'яти пропозицій?
6. Чи знає ваша дитина вірші напам'ять?
9. Чи вважає малюк до десяти в прямому і зворотному порядку?
10. Чи вміє він додавати і віднімати хоча б одну одиницю від чисел першого десятка?
11. Чи може ваша дитина писати найпростіші елементи в зошиті в клітинку, акуратно перемальовувати невеликі візерунки?
12. Чи любить ваша дитина малювати, розфарбовувати картинки?
13. Чи вміє ваш малюк управлятися з ножицями і клеєм (наприклад, робити аплікації з паперу)?
14. Чи може він з п'яти елементів розрізаної на частини картинки за хвилину зібрати цілий малюнок?
15. Чи знає ваш малюк назви диких і домашніх тварин?
16. Чи є у вашої дитини навички узагальнення, наприклад, чи може він назвати одним словом "фрукти" яблука і груші?
17. Чи любить ваша дитина самостійно проводити час за якимось заняттям, наприклад, малювати, збирати конструктор і т. д.
Якщо ви відповіли ствердно на 15 і більше питань. Значить, ваша дитина цілком готовий до шкільного навчання. Ви займалися з ним не даремно, і в подальшому, якщо у нього і виникнуть труднощі при навчанні, він з вашою допомогою зможе з ними впоратися.
У тому випадку, якщо кількість позитивних відповідей 9 і менш. Вам слід більше приділяти часу та уваги занять з дитиною. Він ще не зовсім готовий піти в школу. Тому ваша задача - систематично займатися з малюком, тренуватися у виконанні різних вправ.
Анкета для батьків першокласників
Прошу Вас заповнити анкету, що дозволить більше дізнатися про Вашу дитину і знайти до неї індивідуальний підхід.
1.ПІБ дитини __________
2.Дата народження______
3.Домашня адреса, дом.телефон_________
4.Дані про батьків (ПІБ, телефон) (За бажанням: вік, освіта, місце роботи, посада):
МАТИ ________БАТЬКО ____________
5.Обведіть кружечком:
Сім,я неповна
Багатодітна сім'я(вказати ПІБ та місце навчання братів та сестер )______
Сім'я повна(вказати ПІБ та місце навчання братів та сестер)_____________
Дитина напівсирота
Батьки розлучені
Дитина має статус інваліда
Дитина перебуває під опікою
Дитина виховується одинокою матір,ю(обов'язково з довідкою або посвідченням)
Малозабезпечина сім'я(обов'язково довідка)
Дистанційна сім'я(батьки за кордоном.)
Інша категорія,вказати (сім'я учасники АТО, переселенці...)_____________________
6.Чи були труднощі в дошкільному періоді розвитку дитини? Підкресліть: ні/ часті захворювання/ відставання у фізичному розвитку/ затримка мовного розвитку/ інший варіант: ______________
7.Чи відвідувала дитина дитячий садок? Так/Ні . З якого віку? ______ Номер ДНЗ ________ Чи охоче туди ходила? Так/Ні/Частково.
8.Хронічні захворювання, відхилення в органах зору, слуху, дефекти мовлення, інші особливості( травми, операції) ___________________
9.Які форми заохочення застосовуються вдома? ____
10.Які покарання застосовують вдома? __________
11.Чи є у дитини вдома обов’язки? Які? ___________
12.Як спілкується з ровесниками? (обведіть)
а) ініціативний; б) очікує, коли з ним (нею)заговорять; в) уникає спілкування.
13. Як реагує на зауваження дорослих?
а) перемовляється; б)плаче; в)погоджується, виправляється.
14. Яким іграм віддає перевагу?
а) рухливим; б)колективним; в)індивідуальним,настільним.
15. Чи вважаєте Ви, що Ваша дитина добре підготовлена до школи?
а) так; б) ні; в) скоріше так, ніж ні; г) скоріше ні, ніж так.
16. Чи знає дитина (обведіть, допишіть):
а) букви; б) вміє читати ( по складах, словами); в) вміє лічити ( в межах ____); г) вміє додавати ( в межах _____); вміє віднімати ( в межах _____)
17. На Вашу думку (потрібне обведіть):
а) дитина відповідає віковим особливостям; б)випереджає ровесників;
в)має проблеми розвитку.
18.ЩО ви очікуєте від Нової Української Школи? _________________________________________________________________
19. Що вплинуло на вибір нашої школи (позначте знаком +)
близьке місце розташування викладацький склад
система викладання авторитет школи в окрузі
профіль школи інше (указати, що)
20.Хто із членів родини приділяє дитині більше часу (у підготовці до школи):
Мати
батько
дідусь
бабуся
інші члени родини_______________________________
Дякую Вам за відверті відповіді, які Ви дали на питання анкети. Отримана інформація конфіденційна і потрібна для більш глибокого вивчення особливостей Вашої дитини.
Поради батькам:
• Дбати про здоров’я дитини.
• Допомагати у пiдготовцi до школи.
• Органiзувати робоче мiсце дитини.
• Привчати до охайностi й порядку.
• Привчати до самостiйностi.
•Заохочувати найменшi успiхи дитини у навчаннi й поведiнцi, використовуючи для цього слова-схвалення.
• Радiйте вашiй дитинi!
• Розмовляйте з дитиною спокiйним голосом.
• Будьте терплячими.
• Щодня читайте дитинi.
• Заохочуйте зацiкавленiсть та уяву дитини.
ДЕСЯТЬ ЗАПОВІДЕЙ ДЛЯ БАТЬКІВ МАЙБУТНЬОГО ПЕРШОКЛАСНИКА
1.Починайте "забувати" про те, що ваша дитина маленька. Давайте їй посильну роботу вдома, визначте коло її обов'язків. Зробіть це м'яко: "який ти в нас уже великий, ми навіть можемо довірити тобі помити посуд".
2. Визначте загальні інтереси. Це можуть бути як пізнавальні інтереси (улюблені мультфільми, казки, ігри), так і життєві (обговорення сімейних проблем).
3. Залучайте дитину до економічних проблем родини. Поступово привчайте порівнювати ціни, орієнтуватися в сімейному бюджеті (наприклад, дайте гроші на хліб і на морозиво, коментуючи суму на той і на інший продукт).
4. Не лайте, а тим більше - не ображайте дитину в присутності сторонніх. Поважайте почуття й думки дитини. На скарги з боку навколишніх, навіть учителя або вихователя, відповідайте: "Спасибі, ми обов'язково поговоримо на цю тему".
5. Навчіть дитину ділитися своїми проблемами. Обговорюйте з нею конфліктні ситуації, що виникли з однолітками і дорослими. Щиро цікавтеся її думкою, тільки так ви зможете сформувати в неї правильну життєву позицію
6. Постійно говоріть з дитиною. Розвиток мовлення - запорука гарного навчання. Були в театрі (цирку, кіно) - нехай розповість, що більше всього подобалося.
Слухайте уважно, ставте запитання, щоб дитина почувала, що це вам цікаво.
7. Відповідайте на кожне запитання дитини. Тільки в цьому випадку її пізнавальний інтерес ніколи не вгасне.
8. Постарайтеся хоч іноді дивитися на світ очима вашої дитини. Бачити світ очима іншого - основа для взаєморозуміння.
9. Не будуйте ваші взаємини з дитиною на заборонах. Погодьтеся, що вони не завжди розумні. Завжди пояснюйте причини ваших вимог, якщо можливо, запропонуйте альтернативу.
10. Повага до дитини зараз - фундамент шанобливого ставлення до вас тепер і в майбутньому.
Висновок:
Психологічна підтримка дитини батьками – одна з основних і важливих умов позитивного адаптаційного періоду.
Речі, які необхідно мати для навчання. Пенал, 2 кулькові сині ручки, 2 простих олівці, гумка, лінійка (дерев’яна або прозора пластикова на 10-15 см), 6 кольорових олівців, точилка, зошити в клітинку і косу лінію по 5 штук, папка для зошитів, фарби, пензлики різної товщини, стаканчик для води, набір кольорового паперу (звичайний та двобічний), набір кольорового та білого картону , пластилін з дощечкою і стеками, клей-олівець, клей ПВА , ножиці, вологі та сухі серветки, природний матеріал (засушені листочки, квіти, жолуді, шишки і т.п.), клейонка на парту, велика папка. Потрібно все це підписати!!! Обов’язково!
6. Шість порад батькам майбутніх першокласників
Звичайно, кожна мама чи тато хвилюються за свою дитину, особливо в такий відповідальний момент – перший раз в перший клас. Але пам’ятайте, що саме своїм настроєм і своїми думками, ми формуємо у дитини установку на майбутнє навчання в школі. Тому намагайтесь продемонструвати дитині свою впевненість в тому, що все буде добре, свій спокій і віру в сина/дочку. Ні в якому разі не лякайте дитину школою, стримуйте свої побоювання і острахи. Просто вірте в свою дитину і сприймайте її такою, як вона є.
Слід говорити правду про можливі труднощі, про необхідність слухати вчителя, виконувати інструкції, які інколи не подобаються. Але обов’язково переконуйте дитину в тому, що все буде добре, що вона справиться, зможе знайти те, що їй до душі, знайде друзів і отримає радість від пізнання нового.
Діти в такому віці все ще дуже залежні від батьківської думки. Вони складають свою думку, своє враження про щось нове (в даному випадку про школу) на основі висловлювань і ставлень батьків. Тому, якщо ви хочете, щоб вчитель став авторитетом для вашого першокласника, ніколи не говоріть поганого про нього при дитині. Це сприятиме гарній поведінці дитини в школі і додасть мотивації до навчання.
Ніколи не відправляйте дитину одночасно в перший клас і якусь секцію або гурток. Початок навчання у школі і так є серйозним стресом для 6-7-річних дітей. Тому, якщо заняття спортом і музикою здаються вам необхідною частиною виховання вашої дитини, почніть водити її туди за рік до початку навчання або після того, як диина адаптується. Повноцінний відпочинок на цьому етапі дуже важливий. Тому нехай дитина проводить більше вільного часу на свіжому повітрі, граючись з друзями.
Розпорядок дня, який не змінюється, допоможе дитині швидше адаптуватися до нових умов. Якщо ваш першокласник – шестирічка, то бажаний і денний сон хоча б на одну годину. Особливо зверніть увагу на харчування дитини. У її раціоні повинні бути присутніми білки (м’ясо, риба, сир, яйця), молочні продукти, вершкове і рослинне масло, свіжі овочі і фрукти, соки. Організм зараз як ніколи потребує додаткової енергії, адже справитися і пристосуватися до нових умов – досить серйозне завдання.
Не пропускайте труднощі, які можливо, виникнуть у дитини. Слухайте сина/дочку, говоріть про школу, про події, про почуття. Намагайтеся разом знаходити шляхи, розповідайте про себе в шкільні роки. Будьте з дитиною більш терплячими і чуйними, щоб вона відчувала спокій і підтримку вдома.
Успіхів вам!
Підбиття підсумків.
Виховання дітей - складний процес. Проявіть винахідливість у виборі засобів виховання, а головне не забувайте, що одне з найбільш надійних - добрий приклад, вас, батьків.
Дозвольте вам дати одну пораду. Так як батькам найчастіше ніколи займатися своїми дітьми, АЛЕ візьміть за правило, перед сном посидьте біля ліжечка 15 хвилин і попліткуйте з дитиною. Як пройшов день, хто його образив, що було доброго в цей день. І потім обійміть дитини і скажіть, що ви його дуже любите і ніколи його в образу не дасте. Повірте - це важливо.
Сподіваюсь, що школа стане Вашим добрим порадником і помічником у такій нелегкій справі, як виховання та навчання вашої дитини.
Дякую усім батькам за співпрацю. До нових зустрічей!
Організаційні питання:
- вибори батьківського комітету;