Байка як жанр літератури та її особливості. Езоп – легендарний поет, засновник жанру байки. «Вовк і Ягня».

Про матеріал

Байка як жанр літератури та її особливості. Езоп – легендарний поет, засновник жанру байки. «Вовк і Ягня».

Мета: ознайомити учнів з історією виникнення жанру байки у світовій літературі; розкрити особливості побудови і поетики байок; допомогти засвоїти значення нових

термінів; ознайомити з творчістю давньогрецького байкаря Езопа

Перегляд файлу

 

 

Тема:

Байка як жанр літератури та її особливості. Езоп – легендарний поет, засновник жанру байки. «Вовк і Ягня».

 

Мета: ознайомити учнів з історією виникнення жанру      байки у     світовій літературі; розкрити особливості побудови  і

поетики байок; допомогти засвоїти значення нових

термінів; ознайомити з творчістю давньогрецького

байкаря Езопа; розвивати мовлення, мислення,

збагачувати словниковий запас учнів; виховувати в

учнів високі моральні якості.

 

Обладнання: виставка книг відомих байкарів, схеми,    портрет «Езоп» Д.Веласкеса, репродукції до його байок.

 

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

 

Теорія літератури: байка, алегорія, персоніфікація, будова байки, мораль

 

 

 

                                                                                     Здається , байка просто бреше .

                                                                                    А справді – мудру правду чеше .

                                                                                                                       Л. Глібов

 

 

 

 

 

 

Хід уроку

 

І Організаційний момент

 

    1. Релаксаційна вправа „Доторкнися до зірок” .

       Вправа проводиться з метою формування в учнів оптимістичного ставлення   до уроку й очікування позитивних результатів .

     Звучить повільна музика .Учитель звертається до дітей . „Станьте зручніше і заплющіть очі . Уявіть собі , що перед вами нічне зоряне небо , на якому багато зірок .Кожен виберіть собі найяскравішу зірку . Уявіть , що ця зірка – гарна оцінка , яку б ви хотіли отримати , вдала відповідь на уроці , це ваша найзаповітніша мрія . Тепер простягніть руки до неба , щоб доторкнутися до своєї зірки . Намагайтеся з усіх сил ! Ви обов’язково зможете дістати свою зірку . Зніміть її з неба , покладіть її перед собою , а тепер розплющіть очі . Подивіться на свою диво – зірочку . Нехай вона подарує вам натхнення , наснагу і зігріє своїм теплом .

 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів .

  1.  Технологія „Пароль” ( Ця інтерактивна технологія передбачає , що , привітавшись , учитель не пропонує всім учням сісти , а просить кожного назвати , не повторюючись ( ланцюжком ) , суттєве для матеріалу попереднього уроку слово ( словосполучення ) , ключове слово – своєрідний пароль ).

Паролем цього уроку можуть бути слова : міф , міфологія , цикли міфів,

Прометей , Геракл і так далі .

 

     2. Вікторина «Чи знаєте ви героїв міфів?»

 - Бог, який прикував Прометея. (Гефест)

 - Кого перехитрив Прометей, щоб вкрасти вогонь у Зевса?              (Афіну Паладу)

  • Сини Урана та Геї (титани)
  • Найстарший син Урана та Геї. (Океан)
  • Дочки Океану. (океаніди)
  • Мати Прометея. (Феміда)
  • Хто Звільнив Прометея? (Геракл)
  • Місце, де знаходиться Зевс? (Олімп)
  • Бог підземного царства. (Аїд)
  • Кого Зевс скинув у Тартар? (Свого батька Кроноса)
  • Богиня, яка виліпила людей з гліни. (Нюйва)
  • Скільки років ріс Паньгу? (18000)
  • Друг Прометея. (Гефест)
  • Переміг Лернейську гідру, Немейського лева. (Геракл)

3) Перевірка домашнього завдання

 Розповідь про улюбленого міфологічного героя. (2 – 3 учні)

 

ІІІ .Оголошення теми та мети уроку

  1. Робота з епіграфом  (Робота в групах 1 хв.)

                                                       Здається байка просто бреше,

                                                     а справді мудру правду чеше.

                                                                                                  Л.Глібов

(Діти дають відповідь, як вони розуміють вислів українського байкаря)

  1. Вступне слово вчителя .

На  крилах часу ми переносимося у чудовий край , який називають колискою світової культури . Це , звичайно , Давня Греція .Зовсім недавно ми захоплювалися давньогрецькими міфами – дивовижними перлинами , що не втратили своєї краси та самобутності й до цього часу . Сьогодні на уроці ми поговоримо про байку , яка виникла теж у далекі часи . Пояснивши світ за допомогою міфів , людина намагалася знайти своє місце у ньому , виробити певні норми поведінки , пізнати стосунки між людьми , свій характер . Так виникають невеликі твори , написані прозою чи віршами . Назвали їх байками.

3.Компютерна презентація теми ,мети уроку .( Слайди № 1,2)

   4.»Мікрофон» Слайд №3

Визначимо, яких результатів від уроку очікує кожен з вас.

  • “Цей урок навчить мене…”;
  • “Я очікую від цього уроку…”;
  • “Цей урок допоможе мені…”;
  • “Цей урок ознайомить мене…”.

 

Цілі уроку

  • дізнатися біографічні про відомості Езопа;
  • ознайомитися з новими літературними термінами;
  • поповнювати словниковий запас;
  • виразно читати та аналізувати байки.
  1. Робота в групах (2 хв.)

     Робота з новою технікою «Що знаємо – Хочемо дізнатися – Дізналися.»   Третю колонку діти заповнюють в кінці уроку.(Фаза актуалізації)

 

(Діти під керівництвом вчителя складають таблицю)

Що знаємо?

Хочемо дізнатися

Дізналися

Байки писали І.Крилов та Л.Глібов

 

Байка – це невеликий віршований твір

Хто був першим байкарем.

 

 

Правило «байка»

 

Езоп – основоположник байки.

 

Байка – це невеликий віршований, рідше алегоричний твір з повчальним змістом.

 

Байка будується з моралі та оповіді.

 

Алегорія – відображення одного предмета через інше. (У байках рослини, тварини, предмети)

 

Мораль – повчальна частина твору.

 

Персоніфікація – перенесення властивостей людини на тварин, рослин, предмети.

 

 

ІV Робота над вивченням нового матеріалу

1 Слово учителя

Короткі біографічні відомості

(Вчитель розповідає про життєвий шлях давньогрецького байкаря, попереджає учнів, що після прослуховування вони будуть працювати в групах, відтворюючи прослухане)

             Короткі відомості про Езопа ( Слайд №4, 5 )

- І знову ми потрапляємо до Давньої Греції, де жив перший із авторів, що залишив світові багату скарбницю байок. Про Езопа немає достовірних відомостей, однак з його особистістю пов’язано чимало переказів. Один із них розповідає, що Езоп був рабом у недолугого і хвалькуватого Ксанфа, який сам себе вважав мудрецем. Якось господар вирішив похизуватись власним розумом і заявив друзям, що знає спосіб випити море. Ті ж вражені таким зухвальством, поставили йому умову: якщо Ксанф не доведе правдивість своїх слів, вони відберуть у нього маєток. Переляканий «мудрець» звернувся за допомогою до Езопа, пообіцявши йому виконати будь – яке бажання. Раб запевнив господаря в можливості знайти вихід зі скрутного становища і попросив послугу те, що було мрією його життя. Наступного дня Ксанф продемонстрував «свою» мудрість натовпу, який зібрався на березі моря. Гордо оглянувши його, він сказав: «Я вип’ю море, але для цього потрібна чаша. Зробіть її, перелийте воду з моря в чашу, і я доведу, що я не базіка!»

Свої мудрі думки Езоп відображав у байках, які складав у прозовій формі та переказував. Вважають, що він – автор 4000 байок, а за іншими відомостями  - 650. Ці твори твори настільки вражали своєю дотепністю, що їх почали записувати, а згодом і перекладати.

Існує версія, що Езоп помер у Дельфах, точніше його скинули зі скелі. Це було покарання за те, що Езоп вкрав золотий келих. Критики і досі не згодні з обвинуваченням. «Навіщо Езопові золото, якщо безцінним золотом є його твори?» ( Слайд № 7 )

  1. Робота в групах (2 хв.) Скласти невеликий конспект    

біографії.

      3)  Прослуховування біографії Езопа

 

 

4)Рольова гра « Дослідник " ( учні, які отримали  випереджальне завдання—дослідити історичний шлях байки, презентують класу матеріали своєї дослідницької роботи ).

 

 Розповідь про Жана де Лафонтена.

 

      Слайд №7, 8

         Розповідь про Леоніда Глібова

Слайд №9

 

Розповідь про рос. байкаря І. Крилова. Син бідного армійського      офіцера і простої неписьменної жінки, Крилов навчався різних наук разом із дітьми губернатора Твері, який пускав його в дім із жалю. З 9-ти років працював переписувачем паперів у канцелярії, після смерті батька допомагав матері утримувати сім’ю. Від природи був обдарованим: чудово грав на скрипці, малював, видавав гумористичні журнали, писав комедії, комічні опери. Але справжню славу йому принесли байки.

Слайд №10

 Слово вчителя .

А що ж уявляє собою байка як жанр , що лежить в основі її оповіді , хто є дійовими особами ,  з яких частин складається ?

 Слайд № 11

„Особливості побудови і поетики байок”.

  1. Робота з літературознавчими словниками.

Учні зясовують визначення термінів  „байка” , „мораль” , „алегорія”, „персоніфікація”.

        Слайд № 13

V . Робота з байками. «Вовк і Ягня»

1) Словникова робота (Запис з дошки у зошити. Діти називають значення тих слів, значення яких вони знають)

Слушний привід – доречний привид

Заповзявся – узявся

Чинити – робити

Кривда – неправда, брехня

2)Читання байки учнем.

3) Аналіз байки

 Відповіді на питання

  • Де відбувалася дія?
  • Хто персонажі твору?
  • Які якості людини втілено у Вовка? Ягня?
  • Кого мав на увазі автор?
  • Де повчальна частина твору?

4) Робота з теорією літератури.

(Діти за допомогою вчителя роблять висновок що таке «байка»  та «мораль» (запис у зошити)

  Байка – це невеликий віршований, рідше прозовий, алегоричний твір з повчальним змістом.

  Мораль – це повчальна частина твору.

  • Яке незнайоме слово ви почули у правилі?(Алегоричний)

-  Алегорія – відображення одного предмета через інше.      

      (У байках рослини, тварини, предмети)

- Через кого зображує автор людей? (Через тварин)

Коментар вчителя.

- Езоп, як і інші раби, щоб говорити правду про навколишню дійсність «замасковували свої думки. Від його імені походить вислів езопова мова. (Запис у зошити)

- Персоніфікація – перенесення властивостей людини на тварин, рослин, предмети.

5) Дослідницька робота.

-  Простежте за мовою персонажів.

- Які слова вживає автор для характеристики мови персонажів? (Вовк – став звинувачувати, зауважив, сказав. Ягня – відповіло.)

- Як репліки героїв допомагають розкрити характер їхніх вчинків? (Вовк  сильний, він прискіпливо дошкуляє бідному ягняті, шукає привід, аби звинуватити його, Ягня ж боязливе)

- Проаналізуйте структуру речень у репліках Вовка та Ягняти. (У двох репліках слова Вовка на першому місці «Вовк зауважив», «Вовк сказав».) Він сильніший, тому й говорив більше. Ягня відповіло лише один раз і в його словах відчувається страх та беззахисність. Воно не сміє говорити.)

- Як ви гадаєте, чи був привід для суперечки? (Ні. Ягня не могло чинити погано, бо взагалі стояло внизу. Вовкові хотілося їсти. І суперечка створено штучно.)

- Який фінал твору? (Трагічний.)

- Чим зумовлений трагізм? (Вчинком Вовка, який не був справедливим.)

- Виділіть складові частини байки.

- У яких словах криється мораль? (Так. Навіть справедливий захист не має сили для тих, хто заповзявся чинити кривду.)

- У чому полягає алегорія твору? З якою метою автор використовує цей прийом?  (В образі Вовка автор зображує категорію жорстоких, брехливих, підлих людей, які думають тільки про власні потреби. А в образі Ягняти – чесних, слабких, простих. Прийом алегорії надає можливість розповісти людям гірку правду про них же самих. )

- У чому викривальна суть байки? (Езоп викриває кривдників, які прагнуть прикрити свої ганебні вчинки різними прискіпуваннями до беззахисних людей.)

  6) Коментар учителя

     Сюжет байки «Вовк і Ягня» став традиційним. Він зустрічається у римського байкаря Федра, француза Ж.Лафонтена, поляка І.Красицького, росіянина І.Крилова, українця Л.Глібова.

7) Проблемна ситуація. (Фаза консолідації.)

- Через те, що раніше були раби, тому вони замасковували свої думки при спілкуванні, та езопова мова була дуже поширена. Зараз відсутні люди такого соціального стану, тому ніхто вже не використовує інакомовлення.  (Діти доводять , що алегоричність актуальна і зараз.)

8) Робота з епіграфом.

 - Тепер, вже опрацювавши новий жанр художньої літератури, як ви розумієте вислів Л.Глібова, який є епіграфом уроку? ( У байках висувається багато проблем, важливих для людського буття. Показуючи різні недоречності у житті, розкриваючи особливості людської поведінки, байка вчить, як потрібно чинити правильно.)

V І. Підсумок уроку

          1) Робота в групах . Заповнити третю колонку таблиці. (1хв.)

2) Запитання для контролю

- Дайте визначення байки.

- Назвіть її складові частини.

- Який літературний прийом називається алегорією?

- Яка мова називається езоповою?

- Що ви дізналися про життя Езопа?

- Які риси байкаря відобразилися у творах?

3) «Мікрофон». Слайд №16

  • Чи здійснилися ваші очікування?
  • Чи сподобався вам урок?
  • Чи добре попрацювали?
  • Чи змогли себе повністю реалізувати?
  • Чи б ви змінили,щоб б своє додали до уроку?
  • З яким настроєм ідете ви з уроку?

 

VІІ . Домашнє завдання.

 Вивчити правила. Прочитати байки Езопа «Крук і Лисиця», «Мурашка і Цикада», «Два товариша», «Батько і сини». Намалювати ілюстрації до прочитаних байок.

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Осипець Валерія Анатоліївна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
3 квітня 2018
Переглядів
7384
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку