Завданнями передбачено перевірити рівень засвоєння знань учнями 6 класу за розділом «Образ майбутнього в літературі»: відомості про письменників-фантастів, особливості побудови фантастичних творів, визначення літературознавчих понять, вміння будувати письмове висловлювання.
Тема уроку. Контрольна робота за розділом «Образ майбутнього в літературі».
Мета уроку. Перевірити рівень засвоєння знань учнями 6 класу за розділом «Образ майбутнього в літературі»: відомості про письменників-фантастів, особливості побудови фантастичних творів, визначення літературознавчих понять, вміння будувати письмове висловлювання.
Обладнання. Картки з текстом завдань.
Хід уроку
І. Актуалізація.
Вчитель. Ми закінчили вивчати розділ «Образ майбутнього в літературі». Познайомилися з творчістю американських письменників: Реймонда Бредбері та Роберта Шеклі. Дізналися про особливості фантастичних творів, проблеми, на яких зосереджують увагу письменники-фантасти. Прочитані нами твори допомагають набути нам життєствердної сили, розуміти проблеми сьогодення. Контрольна робота спрямована на перевірку набутих вами знань та вмінь.
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
ІІІ. Підготовка до виконання завдань.
Вчитель роздає завдання, проводить інструктаж.
ІV. Виконання учнями завдань контрольної роботи.
І варіант
І – ІІ рівні
1.В якому творі герой стає свідком знищення цивілізації?
А) Р.Бредбері «Усмішка», Б) Р.Шеклі «Запах думки».
2. Сюжети творів цього письменника побудовані за принципом розгорнутої відповіді на запитання: «Що відбулося б, якби…».
А) Р.Шеклі, Б) Р.Бредбері.
3.Про якого йдеться в цьому уривку: «Жінка усміхалася йому з картини лагідно й загадково, а він, відповідаючи на її погляд, чув калатання власного серця, немов йому у вухах звучала якась музика.»?
А) Том, Б) Кліві, В) Грігзбі.
4.Різновид художньої літератури, основною темою якої є дослідження й прогнозування наслідків досягнення науково-технічної думки – це наукова фантастика.
А) Ні, Б) Так.
5.Створені Р.Бредбері картини майбутнього зазвичай демонструють небезпечний бік науково-технічного прогресу.
А) Так, Б) Ні.
6.В якому творі зустрічаються такі слова: білка, вовк, пантера, поштмейстер?
А) Р.Бредбері «Усмішка», Б) Р.Шеклі «Запах думки».
ІІІ рівень
7.Знайдіть правильні твердження. Рей Бредбері:
А) у дитинстві уявляв себе чарівником,
Б) він автор циклу оповідань «Марсіанські хроніки»,
В) автор оповідання «Абсолютна зброя».
8.Що не є характерним для творів Р.Шеклі?
А) Його фантазії оригінальні й дотепні,
Б) Спонукають замислитись над майбутнім сучасної цивілізації,
В) Його твори наближаються до притч.
ІV рівень
9. Дайте розгорнуту відповідь на запитання. Які душевні риси допомогли Кліві в боротьбі за виживання?
ІІ варіант
І – ІІ рівні
1.В якому творі розповідається про пригоду космічного поштаря?
А) Р.Бредбері «Усмішка», Б) Р.Шеклі «Запах думки».
2.Він вважає, що найнеобхідніший винахід для людства є «людське серце». А) Р.Шеклі, Б) Р.Бредбері.
3. Про якого героя йдеться в цьому уривку: «Хитаючись, із заплющеними очима він встиг пробігти сотню метрів. Потім… вибухова хвиля кинула його обличчям донизу. Він підвівся ступив ще два кроки й остаточно втратив свідомість.»
А) Том, Б) Грігзбі, В) Кліві.
4.Конфлікт – це зіткнення, протиборство діючих сил.
А) Ні, Б) Так.
5.Творам Шеклі притаманний гумор.
А) Так, Б) Ні.
6.В якому творі зустрічаються такі слова: Грігзбі, цивілізація, клаптик полотна, Мона Ліза?
А) Р.Бредбері «Усмішка», Б) Р.Шеклі «Запах думки».
ІІІ рівень
7.Знайдіть правильні твердження, що стосуються творчості Р. Шеклі.
А)Його невтомна фантазія «створила» зореліт,
Б) Гасло його творчості: «людське серце»,
В) Він входив до лос-анджелеського об`єднання молодих поетів «Ліга наукових фантастів».
8.Що не є характерним для творів Р.Бредбері?
А) сюжети своїх творів не доводить до логічного кінця,
Б) вигадав суперзброю, виготовлену з людської агресії,
В) центральний конфлікт в його творах – це зіткнення творчої уяви людини і бездуховного суспільства.
ІV рівень
9. Дайте розгорнуту відповідь.
«Ще з`явиться … якийсь головатий і підлатає цивілізацію… Та людина матиме чутливе серце», - наполягав хтось із черги. Чи може такою людиною стати Том?
V. Підсумки уроку. Домашнє завдання.
Відповіді на тести
І варіант.
1- А), 2- Б), 3- А), 4- Б), 5- А), 6- Б).
7. - А), Б).
8.- Б).
ІІ варіант.
1- Б), 2- А), 3- В), 4- Б), 5- А), 6- А)
7. – А), Б).
8. – Б).