Конспект уроку містить матеріал,що сприятиме поглибленню знаннь учнів про жанр байки та її традиції; допоможе зацікавити учнів творчістю російського байкаря І.Крилова.
Тема уроку. Авторська самобутність російського байкаря Івана Андрійовича Крилова.
І.А.Крилов – відомий російський байкар. Засудження людських вад у байці "Вовк і Ягня"
Мета уроку: поглибити знання учнів про жанр байки та її традиції; зацікавити учнів творчістю російського байкаря І.Крилова, поглибити знання про творчість Езопа, Л.Глібова, здійснити аналіз байки "Вовк та Ягня"; заохочувати учнів до творчого пошуку.
Розвивати навички виразного читання, критичного мислення, культуру мовлення.
Виховувати позитивні риси характеру, моральні якості, етичні норми поведінки.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: портрет І.Крилова, ілюстрації до творів байкаря, збірки байок І.Крилова та Л.Глібова.
Хід уроку
І. Організаційно-психологічний момент.
Діти, привітно погляньте на свого сусіда по парті. Заплющіть очі й подумки перенесіться в те місце, де б ви хотіли бути. Повторюйте мовчки:
« Я говорю спокійно, не хвилююся» ;
«Я володію своєю мовою і собою»;
« Справлятиму враження впевненої, доброї людини».
Розплющіть очі, сядьте так, як повинна сидіти упевнена, розумна людина.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Поетична хвилинка.
"Розкажи власну байку друзям"
(Домашнє завдання попереднього уроку)
2.Експрес-опитування.
- Коли виникла літературна байка?
- Назвіть найголовнішу особливість байки.
- Як ви розумієте вислів «езопова мова» ?
- Назвіть відомих поетів байкарів.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель. Петербург. Ми з вами в Літньому саду біля пам’ятника. Дідусь у глибокій задумі сидить у кріслі, а біля його ніг зібралися бронзові звірі – леви, лисиці, вовки, ведмеді та інші. Цей дідусь – відомий російський байкар…., а звірі - ….
(Діти називають – І.Крилов; герої його байок)
3. "Мозкова атака"
4. Інтерактивна вправа "Гронування"
5. Гра "Хто? З якого твору?"
Презентація ілюстрацій художника Є.Рачева до байок І.Крилова.
Епізоди з яких байок
відтворено на малюнках?
ІV.Оголошення теми уроку.
- Визначимо, яких результатів очікує кожен із вас від уроку.
Інтерактивна вправа "Мікрофон"
Починати свою відповідь, як завжди, можете словами:
В кінці уроку перевіримо: чи досягли мети, чи справдилися очікувані результати.
VІ. Вивчення нового матеріалу.
(В зошиті поділити сторінку навпіл, ліворуч записати ту інформацію, яка вас вразила. Праворуч – питання, думки, що виникли. Особлива вимога – записувати відомості, поняття треба своїми словами, не цитуючи текст, з яким працювали).
Робота в групах.
(Учні отримують роздатковий матеріал із статтями про І.А.Крилова)
Іван Крилов (1769-1844) - російський письменник, байкар, журналіст. У 1782 р. переїхав до Петербурга. В 1798-1800 p. жив у с.Козацькому на Черкащині. Перший твір - комічна опера «Кофейниця» (1782). У 1786-1788 p. написав трагедії «Клеопатра» — «Філомела», комедії «Письменник у передпокої», «Пустуни» та ін., в яких критикував звичаї провінційних поміщиків, столичного дворянства. Байки почав друкувати 1788 p., перша збірка вийшла у 1809 р.
Іван Крилов (1769-1844)
Іван Андрійович Крилов — видатний російський байкар, драматург, журналіст. Вважають, що народився майбутній байкар у Москві. Його батько був відставним військовим, а мати — неписьменною, але надзвичайно доброю жінкою, яка вболівала за освіту сина. Після смерті батька родина в 1782 р. переїхала до Петербургу, де І. Крилов розпочинає літературну діяльність.
Літературну славу І. Крилову принесли байки, в яких він звертається не лише до проблем загальнолюдського значення, а й до конкретних історичних подій тогочасної Росії (наприклад, Вітчизняна війна 1812р.), критикує правління державою (політика царя Олександра І), натякає на реальні відносини між різними суспільними прошарками (поміщики та кріпаки-селяни), на важке життя народу. Тому образи його байок стали символізувати не лише якісь негативні якості людського характеру, а й певні історичні події та суспільні явища в тогочасній кріпосницькій Росії.
(Учитель читає байку мовою оригіналу)
(Обмін враженнями, щодо прочитаного)
5. Виразне читання байки "Вовк і Ягня"
(Переклад М.Терещенка)
У сильного всегда бессильный виноват
VІІ. Закріплення вивченого матеріалу.
1.Бесіда з метою усвідомлення прочитаного і почутого
до байки "Вовк і Ягня".
(Рольове розігрування байки: прочитати байку, відповідними інтонаціями передати характерні репліки кожного із персонажів)
ВОВК – ЯГНЯ.
(Особливу увагу звертаємо на мову героїв)
Коментар учителя.
Саме в цих рядках криються секрети поведінки героїв байки: всемогутність Вовка та беззахисність Ягняти. Автор байки, звичайно, на боці Ягняти, засуджує вчинки Вовка.
Учитель.
Оспівую в байках героїв я буденних,
Яких не знав Езоп в своїх краях священних
Дають уроки нам правдиві ці пісні.
Тут розмовляють всі, і риби мовчазні, -
Стосується й людей повчальні їх поради, -
У образах тварин людські видніші вади.
11. "Запитання → відповідь"
(Робота із словниками літературознавчих термінів)
Повторення літературного поняття "уособлення", з’ясувати, що таке сатира.
Сатира – художній прийом у творах літератури або мистецтва, заснований на різкому висміюванні пороків, хиб, негативних явищ дійсності.
(Порівняти байки "Вовк та Ягня" Езопа, І.Крилова, Л.Глібова)
Якими перед нами постають у байках Вовк і Ягня?
("Дослідження-моделювання". Скласти опорну схему)
Простежити за мовою Вовка і Ягняти.
("Дослідження-моделювання". Скласти опорну схему)
З’ясувати, які риси засуджуються в образі Вовка?
("Дослідження-моделювання". Заповнити таблицю)
Учитель.
ІV. Рефлексія
Повернемося до поставленої мети.
Експрес-інтерв’ю "Закінчить речення".
(Доповни речення, що відображають враження від цього уроку)
V. Домашнє завдання
(Виписати із байки "Вовк і Ягня" рядки, які стали крилатими висловами)
1