Конспект уроку "Авторська самобутність російського байкаря Івана Андрійовича Крилова. І.А.Крилов – відомий російський байкар. Засудження людських вад у байці "Вовк і Ягня""

Про матеріал

Конспект уроку містить матеріал,що сприятиме поглибленню знаннь учнів про жанр байки та її традиції; допоможе зацікавити учнів творчістю російського байкаря І.Крилова.

Перегляд файлу

Тема уроку.  Авторська самобутність російського байкаря Івана      Андрійовича Крилова.

І.А.Крилов – відомий російський байкар. Засудження людських вад у байці "Вовк і Ягня"

Мета уроку:  поглибити знання учнів про жанр байки та її традиції; зацікавити учнів творчістю російського байкаря  І.Крилова, поглибити знання про творчість Езопа, Л.Глібова, здійснити аналіз байки "Вовк та Ягня"; заохочувати учнів до творчого пошуку.

Розвивати навички виразного читання, критичного мислення, культуру мовлення.

Виховувати позитивні риси характеру, моральні якості, етичні норми поведінки.

 

Тип уроку: комбінований.

Обладнання:  портрет І.Крилова, ілюстрації до творів байкаря, збірки байок  І.Крилова  та Л.Глібова.

 

Хід уроку

І. Організаційно-психологічний момент.

 

Діти, привітно погляньте на свого сусіда по парті. Заплющіть очі й подумки перенесіться в те місце, де б ви хотіли бути. Повторюйте мовчки:

« Я говорю спокійно, не хвилююся» ;

«Я володію своєю мовою і собою»;

« Справлятиму враження впевненої, доброї людини».

Розплющіть очі, сядьте так, як повинна сидіти упевнена, розумна людина.

 

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Поетична хвилинка.

"Розкажи власну байку друзям"

(Домашнє завдання попереднього уроку)

2.Експрес-опитування.

- Коли виникла літературна байка?

- Назвіть найголовнішу особливість байки.

- Як ви розумієте вислів «езопова мова» ?

- Назвіть відомих поетів байкарів.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

 

 

  1. Заочна подорож. ( Демонстрація пам'ятника І. Крилову )

Учитель. Петербург. Ми з вами в Літньому саду біля пам’ятника. Дідусь у глибокій задумі сидить у кріслі, а біля його ніг зібралися бронзові звірі – леви, лисиці, вовки, ведмеді та інші. Цей дідусь – відомий російський байкар…., а звірі - ….

(Діти називають – І.Крилов; герої його байок)

 

 

 

 

3. "Мозкова атака"

  • Що вам відомо про життя і творчість І.Крилова?

4. Інтерактивна вправа "Гронування"

  • Що б ви хотіли дізнатися про І.Крилова?

 

5. Гра "Хто? З якого твору?"

Презентація ілюстрацій художника Є.Рачева до байок І.Крилова.

 

 

 

 

 

 

 

 

Епізоди з яких байок

 

 

відтворено на малюнках?

  • Подумайте, носіями яких людських рис є персонажі байки?

ІV.Оголошення теми уроку.

- Визначимо, яких результатів очікує кожен із вас від уроку.

Інтерактивна вправа "Мікрофон"

Починати свою відповідь, як завжди, можете словами:

  • Цей урок навчить мене…
  • Я очікую від цього уроку…
  • Цей урок познайомить мене…
  • На цьому уроці я хочу дізнатися…
  • (Відповіді учнів)

 

В кінці уроку перевіримо: чи досягли мети, чи справдилися очікувані результати.

VІ. Вивчення нового матеріалу.

  1.              Презентація портрета І.А.Крилова
  2.              Метод "Подвійні щоденники"

(В зошиті поділити сторінку навпіл, ліворуч записати ту інформацію, яка вас вразила. Праворуч – питання, думки, що виникли. Особлива вимога – записувати відомості, поняття треба своїми словами, не цитуючи текст, з яким працювали).

Робота в групах.

(Учні отримують роздатковий матеріал із статтями про І.А.Крилова)

Іван Крилов (1769-1844) - російський письменник, байкар, журналіст. У 1782 р. переїхав до Петербурга. В 1798-1800 p. жив у с.Козацькому на Черкащині. Перший твір - комічна опера «Кофейниця» (1782). У 1786-1788 p. написав трагедії «Клеопатра»   «Філомела», комедії «Письменник у передпокої», «Пустуни» та ін., в яких критикував звичаї провінційних помі­щиків, столичного дворянства. Байки почав друкувати 1788 p., перша збірка вийшла у 1809 р.

Іван Крилов (1769-1844)

Іван Андрійович Крилов — видатний російський байкар, драматург, журналіст. Вважають, що народився майбутній байкар у Москві. Його бать­ко був відставним військовим, а мати — неписьменною, але надзвичайно доброю жінкою, яка вболівала за освіту сина. Після смерті батька родина в 1782 р. переїхала до Петербургу, де І. Крилов роз­починає літературну діяльність.

Літературну славу І. Крилову принесли байки, в яких він звертається не лише до проблем загальнолюдського значення, а й до конкретних історичних подій тогочасної Росії (наприклад, Вітчизняна війна 1812р.), критикує правління державою (політика царя Олександра І), натякає на реальні відносини між різними суспільними прошарками (поміщики та кріпаки-селяни), на важке життя народу. Тому образи його байок стали символізувати не лише якісь негативні якості людського характеру, а й певні історичні події та суспільні явища в тогочасній кріпосницькій Росії.

  1. Виразне читання напам’ять байки "Вовк і Ягня".

(Учитель читає байку мовою оригіналу)

  1. Інтерактивна вправа "Коло вільних думок"

(Обмін враженнями, щодо прочитаного)

5. Виразне читання байки "Вовк і Ягня"

(Переклад М.Терещенка)

  1. Порівнюємо оригінал і переклад.
    • Чи вдалося перекладачеві Миколі Терещенку передати зміст оригіналу?
    • Прочитай початок байки І.Крилова в оригіналі.

У сильного всегда бессильный виноват

  • Прочитай початок байки у перекладі М.Терещенка.
  • Яке незвичне слово використав перекладач у першому рядку?
  • Чи належить воно до широковживаних?
  • Як ти гадаєш, чому перекладач з усіх можливих віддав перевагу саме йому?

VІІ. Закріплення вивченого матеріалу.

 

1.Бесіда з метою усвідомлення прочитаного і почутого

  • Які герої діють у байці?
  • Що можна сказати про цих героїв?
  • Визначте складові частини байки.
  • Знайдіть в тексті і зачитайте слова,  що є мораллю байки.
  • При яких обставинах зустрілися Вовк і Ягня? Якою була ця зустріч?
  • Зверніть увагу, як поводять себе герої під час суперечки?
  • Чим закінчилася зустріч Вовка і Ягняти?
  1. Робота з ілюстраціми художників М.Шагала, Є.Рачева

 до байки "Вовк і Ягня".

 

 

 

  1. Діалог Вовка і Ягняти.

(Рольове розігрування байки: прочитати байку, відповідними інтонаціями передати характерні репліки кожного із персонажів)

  1. Бінарна опозиція. (Протиставлення).

 ВОВК – ЯГНЯ.

 (Особливу увагу звертаємо на мову героїв)

  • Чому І.Крилов називає зустріч Ягняти з Вовком "бідою"?
  • У чому полягає вина Ягняти з погляду Вовка?
  • Чи вдається Вовкові звинуватити Ягня, чи знайшов він слушний привід для цього?
  • Які слова вживає Ягня, звертаючись до Вовка?
  • Чи змінюється мова Ягняти в суперечці?
  • В яких рядках висловлюється "вовча правда"?
  • Зачитайте рядки у тексті, які є свідченням нерівності сил персонажів.

 

 

Коментар учителя.

Саме в цих рядках криються секрети поведінки героїв байки: всемогутність Вовка та беззахисність Ягняти. Автор байки, звичайно, на боці Ягняти, засуджує вчинки Вовка.

Учитель.

  • А ось як на це питання відповів Жан де Лафонтен у передмові до збірки своїх байок:

  Оспівую в байках героїв я буденних,

  Яких не знав Езоп в своїх краях священних

  Дають уроки нам правдиві ці пісні.

  Тут розмовляють всі, і риби мовчазні, -

  Стосується й людей повчальні їх поради, -

  У образах тварин людські видніші вади.

11. "Запитання → відповідь"

  • З’ясуйте, носіями яких людських вад є Вовк і Ягня?
  • Визначте ідею байки.
  • Який прийом використовує автор для розкриття ідеї твору?
  • Для чого байкарі застосовують алегорію?
  1.        "Теоретична скринька"

(Робота із словниками літературознавчих термінів)

Повторення літературного поняття "уособлення", з’ясувати, що таке сатира.

Сатира – художній прийом у творах літератури або мистецтва, заснований на різкому висміюванні пороків, хиб, негативних явищ дійсності.

  1.        Пошуково-дослідницька робота в групах.

(Порівняти байки "Вовк та Ягня" Езопа, І.Крилова, Л.Глібова)

  • Група "Літературознавці"

Якими перед нами постають у байках Вовк і Ягня?

("Дослідження-моделювання". Скласти опорну схему)

  • Група "Мовознавці"

Простежити за мовою Вовка і Ягняти.

 ("Дослідження-моделювання". Скласти опорну схему)

  • Група "Читачі".

З’ясувати, які риси засуджуються в образі Вовка?

 ("Дослідження-моделювання". Заповнити таблицю)

 

  1.        Презентація робіт
  • Критично оцініть свою роботу в групах.

 

  1.        Ситуативне завдання "Прийми рішення".

Учитель.

  • Уявіть, що з вас посміялися однокласники:
  • коли ви декламували напам’ять вірш і забули слова;
  • стосовно вашого одягу;
  • коли ви випадково спіткнулись і впали.
  • Як ви вчините у кожному з таких випадків, щоб не втрачати своєї гідності і дати відсіч насмішкам.

 

ІV. Рефлексія

Повернемося до поставленої мети.

  • Чи досягли ви очікуваних результатів?

 

Експрес-інтерв’ю "Закінчить речення".

(Доповни речення, що відображають враження від цього уроку)

 

 

V. Домашнє завдання

  • "Вузлик на згадку"

(Виписати із байки "Вовк і Ягня" рядки, які стали крилатими висловами)

  • Вивчити байку "Вовк і Ягня" напам’ять.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
3 квітня 2018
Переглядів
1993
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку