Тема: Берестейська церковна унія 1596 р.
Освітньо-виховна мета уроку: розвивати вміння оцінювати й інтерпретувати події, систематизувати інформацію, висувати гіпотези та оцінювати альтернативи; навчити аналізувати відеоджерела; розвивати вміння працювати в групах; виховувати толерантність, повагу до переконань та віросповідань інших людей.
Обладнання: технологічна карта уроку, мультимедійна презентація, аркуші паперу, маркери.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Виклик
А) Мотивація навчальної діяльності
Вчитель:
Церква святого Миколая у Бересті – місце проголошення Берестейської унії в 1596 році. Грамота про укладення церковної унії написана на пергаменті українською мовою. Вона розміром 33 на 58 сантиметрів.
Що це за подія?
Чому угода про унію написана українською?
Які ваші припущення?
Які питання викликає подана вище інформація?
(виходячи з відповідей учнів, вчитель узагальнює і пропонує разом переконатися, чи правильні були припущення та очікування)
Б) Актуалізація (технологія «асоціації»):
Схизма;
Реформація;
Контрреформація;
Протестантизм;
Орден єзуїтів.
Як Люблінська унія змінила становище українських земель, як у нових умовах змінилося становище Українська православної церкви?
ІІ. Сприйнят Вчитель повідомляю тему, завдання уроку та критерії
оцінювання
Робота зі схемою. Коментар учителя.
Отже, розкол у християнстві, що відбувся в середині ХІ століття, не вдалося подолати, попри спроби на кшталт Флорентійської унії. І ось у Речі Посполитій, де поряд з католиками з’явилися православні українці та білоруси, виникла ідея реалізувати те, що здавалося неможливим – об’єднати дві гілки християнства в одну церкву.
Проблемне питання:
Як ви вважаєте, укладення церковної унії - це була гарна, прогресивна ідея?
Давайте проаналізуємо подію, усі процеси, що відбувалися до неї та те, що отримали в результаті.
Робота в групах:
(метод «плакат думок»)
І – Необхідність Берестейської унії: причини та передумови Берестейської унії;
ІІ – проєкти об’єднання та перешкоди на шляху укладення унії;
ІІІ - умови унії;
IV – наслідки унії для новоствореної ГКЦ та для Православної церкви.
Презентація «плакатів думок».
Віддповідь на проблемне питання.
Перегляд відеоресурсів.
1. Берестейська церковна унія 1596 р. [Відео] [Електронний ресурс] //History — 16.07.2020. — Режим доступу до
ресурсу: https://history.vn.ua/video/ukraine100x3/73.html
2. День в історії: Берестейська унія. [Відео] [Електронний ресурс] // Ютуб-канал 24 канал. — 08.10.2014. — Режим
доступу до ресурсу: https://youtu.be/7eXHqt9qcKg
Питання для обговорення:
1. Як пояснюються причини виникнення Греко-католицької церкви в обох медіатекстах? На що робиться наголос у першому та другому медіа?
2. На що сподівалися ініціатори унії Православної церкви з Римом? Чи справдилися їхні сподівання?
3. Чи можна за тональністю двох медіатекстів визначити, який із них відображає точку зору православних, а який — греко-католиків?
4. Що є фактом у цих медіатекстах, а що є думками, судженнями?
Приклади відповідей учнів. Спільним є те, що в обох медіатекстах є визнання занепаду православної церкви у XVI столітті. Проте в першому фільмі наголошується на політичних інтересах Польщі (бажання міцніше прив’язати Україну та Білорусь до себе), соціально-економічних (прагнення певних прошарків українського населення отримати такі ж права і привілеї, що й польська шляхта).
На противагу цьому телепередача 24-го каналу більше акцентує увагу на занепаді православної церкви та розквіті західної культури і католицької та протестантської церков. Основним наслідком унії стало виникнення національної церкви — греко-католицької, що стала на чолі національного відродження західноукраїнських земель в ХІХ столітті та є серйозним моральним авторитетом сучасного українського суспільства.
ІІІ. Рефлексія
Чим же відрізнялася новостворена ГКЦ від православної?
Створення групами діаграми Венна. Узагальнення.
Чому попри спроби об’єднання ще у ХVII ст. православна та греко-католицька церкви в Україні існують паралельно і чи можна вважати це проблемою нашого суспільства, чи навпаки, його сильною стороною?
Домашнє завдання – опрацювати відповідний матеріал підручника, написати есе «Українське суспільство після Берестейської унії».
Оцінювання.