Урок узагальнення "Становлення козацтва ( ХVІ –перша половина ХVІІ століття"

Про матеріал
перевірити рівень засвоєння знань учнів з теми, розвивати навички застосування знань
Перегляд файлу

 

                                                                        Розробка уроку

                                                                        Федорової Любов Олександрівни

                                                                        учителя історії та правознавства

                                                                         Печенюгівського НВК

                                                                         Новгород –Сіверського району

                                                                         Чернігівської області

                                               Урок узагальнення

за розділом « Становлення козацтва ( ХVІ –перша половина ХVІІ століття»)  8 клас.  Історія України

 

Мета уроку: перевірити рівень  засвоєння знань учнів з теми,

           розвивати навички застосування знань

 

Тип уроку: перевірки та контролю знань

 

Обладнання: карта, картки, таблиця, тестові завдання

 

                                                 Хід  уроку

І. Організаційний момент

ІІ .Основна частина уроку

 

І- завдання «Причини зародження українського козацтва »

                            

                              

 

№п\п

Види  причин появи козацтва

Які причини зародження українського козацтва

1.

Економічні

 

2.

Соціальні

 

3.

Політичні

 

4.

Національні

 

5.

Релігійні

 

6.

Військові

 

                                          

1.Захоплення польськими, литовськими та українськими феодалами земель;

2.Посилення феодального гніту українських селян та міщан з боку польських, литовських, українських феодалів;

3.Прагнення польської адміністрації перетворити козацтво на стражів південних рубежів  Речі Посполитої від турецько –татарських нападів;

4.Нестача у селян власної орної землі;

5.Ополячення українського населення;

6.Встановлення контролю над втікачами за дніпровські пороги;

7.Переселення та освоєння  земель Подніпров'я та степів  за дніпровськими порогами (« Дикого поля»);

8.Оформлення кріпосної залежності селян;

9.Зростання небезпеки з боку Кримського ханства;

10.Наступ католицької церкви на права православного населення;

11.Гоніння на українську культуру та мову;

12.Акатоличення українського населення;

13.Казаки прагнули захистити рідну землю від спустошливих набігів  татарських орд;

 

ІІ- завдання «Установіть  відповідність між датою та подією»

 

1.1489 рік                  а) « Доба героїчних походів»

2.1556 рік                 б)Козацьке повстання  на чолі з Криштофом Косинським

3.1591 -1593 роки    в) Зведення Хортицького замку Дмитром Вишневецьким

4.1594 -1596 роки    г)Козацьке повстання на чолі Северина Наливайка

5.Перша чверть ХVІІ ст. д) Перші писемні згадки про козаків

6.1618 рік                  ж)Козацьке повстання під проводом Павла Бута

7.1621 рік                  з) Зруйнування фортеці Кодак

8.1625 рік                  к) Похід козаків на Москву

9.1635 рік                  л) Хотинська битва

10.1637 -1638 роки   м)Куруківська угода

                                    н) Козацьке повстання під проводом Тараса Федоровича

                                                                                                                 (Трясила)

 

1 – д; 2 –в ; 3 – б; 4 –г; 5 – а; 6 –к; 7 – л; 8 – м; 9 –з; 10 –ж;

 

ІІІ – завдання « Поле чудес»

 

  1. « Вільна людина»

 

 

 

 

 

 

     

    2.Як називали людей, які об'єднувалися у ватаги й займалися промислами в Дикому полі?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   3.Запорозький хутір

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  4.Козацький уряд

 

 

 

 

 

  5.Символи влади козацької старшини

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6.Великі мідні барабани

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7.Символ влади військового писаря

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8.Символ влади гетьмана

 

 

 

 

 

 

 

 

9.Козацький прапор

 

 

 

 

 

 

 

 

 10.Козаки, які були внесені до спеціального списку

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. козак ; 2 – уходниками; 3- зимівник; 4 – кіш; 5 – клейноди;  6- литаври; 7- каламар; 8 –булава; 9 –корогва; 10 –реєстровці;

 

ІV- завдання « Що зайве»

 

А)   1489 рік , козак, Люблінська унія, промисли;

Б)    1556рік, 14 жовтня, 1618 рік, 1596рік;

В)    Корогва, литаври, «оселедець», булава;

Г)     Стефан Баторій, Дмитро Вишневецький, Петро Канашевич-Сагайдачний, Тарас Федорович ( Трясило);

Д)    Військовий суддя, кошовий отаман, коронний гетьман, військовий осавул;

Ж).1577 рік, Молдова, « доба героїчних походів», Іван Підкова;

 

V- завдання « Встанови послідовність подій»

 

1.Постанова « Ординація  реєстрового Війська Запорозького»

2.Здобуття козаками Кафи

3.Перший реєстр козаків

4.Іван Підкова проголошений молдовським правителем

5.Встановлення пам'ятника Івану Підкові у Львові

 

VІ – завдання « Тести»

 

1.Яка церква вважалася заступницею козацтва?

А).Миколаївська

Б).Покровська

В).Успенська

Г).П'ятницька

2.Хто заснував першу Запорозьку Січ?

А). Іван Підкова

Б). Петро Канашевич –Сагайдачний

В.) Дмитро Вишневецький

Г). Северин Наливайко

3.Тетеря – це каша  з

А).Гречки

Б).Рису

В).Пшона

Г). Гороху

 

4.Кому належала повнота влади на Січі?

А).Військовій раді

Б).Гетьману

В).Осавул

Г). Писарю

 

5.Як називали досвідчених козаків?

А).Гетьман

Б). Отаман

В). «Радці», « Сивовусі діди», «Батьки»

Г). « Хоробрий козак»

 

6.Яка народна пісня розповідає про Дмитра Вишневецького?

А). « Зажурилась Україна»

Б).  « За річкою вогні горять»

В). « Пісня про Байду»

Г). « Пісня про взяття Азова»

 

VІІ – завдання « Склади прислів'я про козаків»

 

1.Коли стелиться доріжка, козакові  …

2.То не козак, що не думає  …..

3.Козацькому роду ……

4.Терпи, козаче, ……

5.То не козак, що ……

6.Де козак, ……

7.Береженого Бог береже, а ……

8.Без коня немає ……

9.Козак без люльки, як ……

10.Добрий козак баче, як …

11.Звання козацьке, а ……

12.Кінь та ніч козакові …

13.Козак з бідою, як……

14.Козак не боїться  ні …

15.Козак хороший, та …

16.Козак дружбу знає: ….

17.Козак, як птах, ….

18.Легше вовком орати, …

19.Нежурися козаче …

20.Хліб та вода -

 

1).Боїться собак; 2).Отаманом будеш; 3).Нема переводу; 4). Отаманом бути; 5).Знявся та й полетів; 6).НІж козаком з козаком воювати; 7).Нехай ворог плаче; 8).То козацька їда; 9).В біді коня не покидає;10).Та нема грошей;11).Як риба з водою; 12).Ні тучи, ні грому; 13). Товариші; 14).Там і слава; 15).Козакові не до ліжка;16).А життя собацьке; 17).А козака шабля; 18).Немає козака;

19).Як без жінки; 20).Де отаман скаче;

 

VІІІ – завдання « Бліцтурнір»

  1.   рік

2.Козак

3.Клейноди

4.Реєстрові козаки

5.Куліш

6.Булава

7.Козацький човен

8.Козацькому роду ....

9.14 жовтня

10. «Оселедець»

 

ІХ – завдання « У якому твердженні йдеться про Дмитра Вишневецького?

 

А.« Він був достатньо розумним, щоб зрозуміти, яким чином можна отримати владу, і достатньо позбавлений моральних норм, щоб легко змінити роль представника  та захисника інтересів своєї Батьківщини, народу на роль зрадника» ( О.Єфименко).

Б. « Він був талановитим  стратегом, полководцем, але як дипломат завдав багато шкоди справі визволення України і в критичні моменти нищив її успіхи» (Н. Полонська- Василенко);

В. « …. Справді був видатною людиною, хоч з великим авантюристичним нахилом. Він появляється в 1550- х роках як організатор і ватажок козацького відділу, з яким він воював татар…» ( Д. Дорошенко);

Г. « Переконаний в тому, що козаки все ще поступаються силою Речі Посполитої, він зробив примирення з поляками наріжним каменем своєї політики» ( О. Субтельний).

 

Х – завдання « Портрет козака»

Складіть портрет козака на основі інформації, здобутої під час вивчення теми « Становлення козацтва ( ХVІ – перша половина ХVІІ століття)» за критеріями: одяг, зовнішність, риси характеру, озброєння, моральні цінності.

Підсумок уроку

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
15 грудня 2021
Переглядів
4655
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку