Новожеланівська спеціальна загальноосвітня школа - інтернат №39 Донецької областної ради
Виховна година
«Бережи свою планету, бо іншої у світі такої не існує»
Вихователь
Новожеланівської СЗШІ №39
Водолазький Павло Леонідович
2020р
Бережи свою планету, бо іншої у світі такої не існує.
Мета: Вчити учнів усвідомлювати себе частиною світу природи формувати інтерес до навколишнього середовища; учити аналізувати, розвивати увагу, спостережливість, бажання допомогти довкіллю, робити висновки; виховувати в школярів дбайливе і гуманне ставлення до природи, до рідного краю, бажання милуватися її красою.
Обладнання: фотоматеріали, глобус як модель Землі, червона книга України, кросворд, картки з завданнями «філворд» прислів’я
I. Організаційний момент.
Знову день почався, діти,
Всі зібрались на урок.
Тож пора нам починати
Кличе в подорож дзвінок.
II. Повідомлення теми і мети заходу.
Вихователь: - Природа одному мати, другому мачуха.
- Ця приказка нам каже про те що ми живемо на прекрасній планеті Земля та всі відповідальні за неї. Але люди забруднюють довкілля, шкодячи цим і собі. Сьогодні ми хочемо привернути загальну увагу до збереження природи. І тому я пропоную вам всім відправитися зі мною у мандрівку по планеті «Екологія»
Але для того щоб мандрувати нам потрібні квитки, які ми здобудемо виконуючі певні завдання. Тож давайте будемо активними та слухняними учасниками подорожі.
Природа нам - як рідний ідм,
Вона усім - як мати.
Щоб лад завжди був в домі тім,
Про це нам треба дбати.
Й віддячить за добро тобі
Земля теплом родинним.
Люби і бережи її,
Будь гідним її сином!
На світі цілому можливо більше не існує планети на якій є життя. На якій є океани, моря, річки, озера, ліси та гори, сади, поля, степи, міста та села. І тому обов’язком кожної людини є берегти наш спільний дім.
1 завдання
Вихователь Для того щоб отримати перший квиток нам треба вставить слова які випали з вірша на своє місце (вихованці за допомогою вихователя вставляють в правильному порядку слова).
Впаду на груди рідної … (землі)
І серцем її дихання відчую.
Відчую … , болі і жалі. (рани)
Чи є той лікар, що все це злікує?
Цей тужний стогін лине з … , (глибини)
І знову й знов мою тривожить душу.
Він … з нашої вини – (народився)
Ми до землі були такі … (байдужі)
Ми брудом запоганили річки,
Розводим … замість зелен-саду. (сміття)
І ліс стоїть, засмучений такий –
Ми більше … дерев, ніж садим. (нищимо)
І чи весна надворі, чи зима,
Чи дощ іде, чи сніг останній тане –
… висять довкіл, немов туман, (Дими)
Крізь них до неба погляд не дістане.
Впаду на груди рідної землі
І прошепочуть тихо-тихо губи:
Ми тут … , а не десь в імлі. (живемо)
Чому ж цю землю так … губим? (безжально)
Автор: Віктор Геращенко;
Діти ви молодці ви правильно виконали це завдання. А скажіть будь ласка про що саме ішла мова в цьому вірші?
(Відповіді дітей ).
Так діти про землю і як вона від нас страждає. Тож перша наша зупинка до землі а саме до її твердої складової ґрунту.
(демонстрація фотоматеріалів природничих місць нашої планети та смітєзвалишь від яких страждає ґрунт )
Стан ґрунтів впливає на їжу, яку ми їмо, воду, яку ми п’ємо, повітря, яким ми дихаємо, на наше здоров’я і на здоров’я всього живого на Землі. Без здорових ґрунтів ми не зможемо вирощувати продовольство. Адже, за оцінками, 95 відсотків того, що ми їмо, прямо або побічно отримуємо з ґрунту.
Забруднення ґрунтів впливає на все навколо. Їжа, яку ми їмо, вода, яку ми п’ємо, повітря, яким ми дихаємо, — наше здоров’я і здоров’я всього живого на планеті залежить від здоров’я ґрунтів. Вміст поживних речовин в тканинах рослин безпосередньо пов’язано з їх утриманням у ґрунті і його здатністю обмінюватися поживними речовинами і водою з корінням рослин.
Забруднення ґрунтів позначається на їх здатності до фільтрування. До забруднюючих речовин ґрунт діє як фільтр і буфер. Але можливості ґрунтів, що дозволяють їм справлятися з тиском забруднювачів, не безмежні. Якщо захисний потенціал гунтерів буде вичерпано, забруднюючі речовини почнуть проникати (і вже проникають) в навколишнє середовище, зокрема, в харчовий ланцюг.
Ми несемо відповідальність за стан ґрунтів, які дають нам їжу, воду і чисте повітря, і сьогодні ми повинні вжити заходів до того, щоб наші ґрунти були здоровими в інтересах сталого майбутнього і продовольчої безпеки. Вирішимо проблему забруднення ґрунтів!
Для того щоб відправитися до наступної зупинки нам треба розгадати філворд і знайти загублені слова.
(Діти розгадують філворд, вихователь слідкує та допомога правильно виконати завдання )
Діти ви молодці ви знайшли всі слова які треба було знайти! А які слова ви знайшли котрих не було у завдані?
(відповіді дітей вода та угроза)
Як ви гадаєте що саме хотіло це завдання нам сказати ?
(відповіді дітей, те що вода на всій планеті знаходиться під загрозою).
Так діти ви праві і тому наступна зупинка нашої мандрівки це вода.
(вішаю на дошку фото підводного миру та фото забруднення нафтою)
Існування біосфери і людини завжди було засноване на використанні води. Людство завжди прагнуло до збільшення водоспоживання, користуючись гідросферою людина має великий вплив на її життя.
Я пропоную вам переглянути відеофільм про гідросферу та наш вплив на її життя.
(Перегляд відеоматеріалів , підбиття підсумків переглянутого)
(Фзхвилинка для очей )
Кажуть очі, що втомились,
В монітор вони дивились.
Я очам допоможу, вліво, вправо поводжу,
Потім проведу по колу –
Будуть оченьки здорові!
Подивились вправо, вліво,
Вгору, вниз, собі на ніс!
Знову вправо, знову вліво
І покліпали очима!
Вихователь. Чи залежить наше з вами життя від світового океану який знаходиться за багато кілометрів від нас? Як саме?
Що е основним забрудни ком світового океану?
Як боротися з екологічною котострофою світового океану?
3 завдання.
Вихователь
Повітря і не видно, і не чути.
Але без нього нам не обійтись.
Не можна ні хвилиночки пробути.
Ось ти навколо себе подивись.
Все дихає: листочок і травичка,
Метелик, що над квіткою летить.
І дише рибка й рак, і дише річка...
Повітря треба кожному, щоб жить.
А он несуть вітри хмаринку білу,
Щоб дощик на поля й ліси пролить.
А он у небо пташка полетіла,
А без повітря як вона злетить?
Повітря — це велике диво, діти.
І все життя — це казка чарівна.
І кожній миті треба нам радіти,
Земля казкова і у нас одна.
(відповіді дітей повітря)
На всіх стадіях свого розвитку людина була тісно пов'язана з навколишнім світом. Але з тихий пір, як з'явилося високорозвинене суспільство, небезпечне втручання людини в природу різко посилилося, розширився об'єм цього втручання, воно стало великообразне і загроза загрожує стати глобальною проблемою для людства. Втрата невідновних видів сировини підвищується, все більше орних земель вибуває з економіки так на них будуються міста і затони. Людині доводитися все більше втручатися в господарство біосфери - тій частині нашій планети, в якій існує життя. Біосфера Землі в наш час піддається наростаючому антропогенному дійству. При цьому можна виділити дещо найістотніших процесів, будь-який з яких не покращує екологічну ситуацію на планеті.
(вихователь вивішує картинки з забрудненям повітря)
Наймасштабнішим і значним є хімічне забруднення середовища невластивими їй речовинами хімічної природа. Серед їх - газоподібні і аерозольні забруднювачі промислово-побутового походження. Прогресує і накопичення вуглекислого газу в атмосфері.
Подальший розвиток цього процесу усилюватиме небажану тенденцію убік підвищення середньорічної температури на планеті. Викликає тривогу у екологів і забруднення Світового океану, що продовжується нафтою і нафтопродуктами, що досягло вже 11/5 його загальною поверхності. Нафтове забруднення таких розмірів може викликати велике порушення газо- і водообміну між гідросферою і атмосферою.
Не викликає сумнівів і значення хімічного забруднення грунтів пестицидами і її підвищена кислотність, прямуюча до розпаду екосистеми. В цілому всі розглянуті чинники яким можна приписати забруднюючий ефект, надають замітний вплив на процеси, що відбуваються в біосфері.
Висновок:
- Дити ми з вами побували на всіх наших зупинках і знову вернулися до класу. Скажіть буд ласка чи на такій планеті де нема землі, води і повітря ви хотіли би жити ?
Існує чимало різноманітних міжнародних конвенцій, угод та протоколів, які прийняті з метою збереження навколишнього середовища, неможливо оцінити їх велике значення, але вони не будуть діяти, до поки кожен з нас не почне берегти природу, тільки спільними зусиллями можна врятувати планету.
Все ж стоїть питання, як донести до окремих людей, що природа не вічна: чи то кричущими прикладами забруднення вод, вирубки столітніх лісів, чи то інформацією про можливі наслідки таких дій, стихійні лиха, чи екологічним вихованням?! Але все це і так звучить майже кожен день у новинах, у доповідях екологічних організацій, у звичайних розмовах пересічних людей. Що потрібно?! Питання залишаються відкритими.
(учні розповідають вірш «Зелений світ — це просто неймовірно»)
1 учень
Зелений світ — це просто неймовірно!
Цікаво, а відтінків скільки в нім?
Десятки? Сотні? Ні, мабуть безмірно
Відтінків є у кольорі оцім!
2 учень
Є бірюзовий, є морської хвилі,
Є малахітовий, салатовий, блідий…
Та в травні всі відтінки дуже милі
Й зелений колір — людям дорогий,
Бо це життя зароджується знову.
3учень
А потім тих відтінків — не злічить…
Ми бачимо картину пречудову,
Зелений колір — означає жить.
На що не глянеш — все зелене й різне,
4учень
Таке природне, гарне й чарівне:
І світле, й темне, просто дивовижне,
Оливкове, яскраве і ясне…
Зелений різний в лісі і у полі,
5учень
У травах теж відтінок інший є.
Темно-зелене листячко тополі
На фоні неба сріблом виграє.
В нас на землі є кольорів багато
І кожен тішить та несе красу.
Тому природа наша — наче свято.
І я це свято в серденьку несу.