Тема. Стихійні лиха. Пожежа.
Мета: познайомити дітей зі стихійними лихами, повторити правила протипожежної безпеки, вчити правильно діяти під час пожежі; розвивати вміння швидко приймати рішення, діяти в екстремальних ситуаціях; виховувати дбайливе ставлення до свого життя і здоров'я.
Обладнання: зображення стихійних лих, підписи до них, ілюстрація будинку після пожежі, пазли, іграшкові пожежні автомобілі, відеоролики «Явища природи», «Правила поведінки під час пожежі», презентація, малюнки вогників зі словами «Думати – швидко, діяти – чітко!», картки для роботи в парах.
Хід уроку
І. Організаційна частина
-Добрий день! Діти, привітайтеся з нашими гостями.
Урок сьогодні в нас незвичайний,
Буде присвячений навчанню
Найголовнішому в житті –
Як здоров'я своє зберегти.
Це тому, що сьогодні в школі
День цивільної оборони.
ІІ. Актуалізація знань учнів.
1. Декламування віршів.
- Ми часто можемо почути такий вислів: «Земля – наш спільний дім». Діти вивчили вірші, і розкажуть нам, чому ж так говорять.
У Космосі Земля – маленька порошина,
А для людей – велика і єдина.
Планета, що життя усім дає,
У всьому Всесвіті хіба подібні є?
В природі ми лиш часточки малі,
Земля не нам належить – ми Землі!
Довкілля наше неповторне,
Довкілля наше чарівне.
То сонечко тебе пригорне,
То злегка вітерець дихне.
Довкілля наше – це наш дім,
І парк, і ліс, що ген синіє,
І різні звірі, що у нім,
І небо, що вгорі ясніє.
2. Перегляд відеоролику «Явища природи»
https://www.youtube.com/watch?v=mqKRP5iB5WA&ab_channel=%D0%A2%D0%B5%D1%82%D1%8F%D0%BD%D0%B0
- Дійсно, наша Земля неповторна і чарівна. Ми щодня спостерігаємо різноманітні явища природи. Подивіться відеоролик і назвіть ті явища природи, які можуть завдати людям шкоди.
3. Бесіда.
- Отже, які з явищ природи є небезпечними для людей?
- Як їх назвати по-іншому?
ІІІ. Повідомлення теми і мети.
- Сьогодні ми поговоримо про стихійні лиха. На деяких зупинимось детальніше. Також будемо вчитися, як треба діяти в надзвичайних ситуаціях.
ІV. Основна частина.
1. Ознайомлення зі стихійними лихами.
- Що ж таке стихійні лиха? (Це надзвичайні природні явища, що діють з великою руйнівною силою і завдають значної шкоди району, в якому відбуваються.)
Вчитель вивішує на дошку напис «Стихійні лиха».
-Дехто з вас отримав ілюстрації з підписами, а інші – назви стихійних лих. Здогадайтеся, де які лиха зображені.
Затоплення частини суші водою внаслідок розлиття рік, танення снігу або тривалих злив. (Повінь)
Раптові підземні поштовхи. (Землетрус)
Нестача чи відсутність опадів. (Посуха)
Велика хвиля в гавані. (Цунамі)
Атмосферний вихор. (Смерч)
Неконтрольоване горіння (Пожежа)
Учні по черзі читають означення, вивішують на дошку ілюстрації і підписи до них.
2. Повторення правил протипожежної безпеки.
- Пожежа – це лихо, яке забирає найбільше людських життів. Ось до яких наслідків вона може привести.
Вчитель вивішує плакат із зображенням будинку після пожежі.
-Давайте відновимо будиночок. У мене на столі частинки пазлів. Кожну частинку можна буде приєднати до малюнка, якщо правильно сказати, яких правил необхідно дотримуватися, щоб не сталося пожежі. Нам допоможуть малюнки на екрані.
1. Ігри з сірниками приводять до пожежі.
2.Причиною пожежі можуть стати залишені без нагляду електроприлади або несправна електропроводка.
3. Газову плиту не можна розпалювати без відома батьків.
4. Пам’ятайте : легкозаймисті речовини (бензин, мастила, ацетон) не зберігайте у будинку.
5. Паління – це часта причина пожежі.
6. На Новорічні свята пожежі виникають через користування саморобними гірляндами, бенгальськими вогниками, феєрверками.
7. Не дозволяється сушити речі над газовою плитою.
8. Балончики з лаками та фарбами нагрівати не можна.
9. Якщо у будинку є камін чи піч – треба бути обережним під час користування ними.
- От ми й відновили наш будинок. А ви дотримуйтеся цих правил, щоб не виникло пожежі.
3. Декламування віршів про пожежників.
- Але якщо сталася пожежа, то хто прийде на допомогу? (Пожежники)
- За яким номером їх необхідно викликати? (101) Про це завжди нам нагадує плакат у нашому класі. А наші хлопці підготували вірші.
Чотири хлопця беруть іграшкові пожежні машини і декламують вірші. На останніх рядках машини повертають, на них прикріплені слова «Не турбуй пожежників дарма!»
Я мрію пожежником стати,
Я буду людей рятувати,
В червоній великій машині
Я буду за викликом мчати.
Пожежник – професія дуже важлива,
Пожежник повинен бути сміливим.
Мужні і вправні ці люди.
Таким же відважним і я мрію бути.
Під час пожежі, люди знають,
Пожежних зразу викликають.
Якщо лихо – не зважай,
101 ти набирай!
Хто пожежником працює,
Той завжди людей рятує.
Та є важливі дуже слова:
Не турбуй пожежників дарма!
Фізкультхвилинка.
Щоб нам сильними зростати,
Треба м’язи тренувати,
Треба бігати, стрибати,
Нахилятись, присідати.
Треба тренуватися,
Спортом всім займатися.
4. Ознайомлення з правилами поведінки під час пожежі.
- Щоб дізнатися, як діяти під час пожежі, подивимося відеоролик.
Перегляд відеоролику.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Робота в парах (додаток 1)
- У вас на партах є картки з малюнками. Поставте + або - , в залежності від того, правильно чи ні поводяться діти під час пожежі.
2. Пояснення учнів щодо виконаного завдання.
VІ. Підсумок уроку.
Вчитель завчасно вивішує чотири вогники зі словами навколо будиночка.
Додаток 1