Бережіть зимуючих птахів.

Про матеріал
Свято «Бережіть зимуючих птахів» є заходом в рамках природоохоронної акції «Наші пернаті друзі», яка триває з вересня по травень. Цілі та завдання акції: залучення учнів до природоохоронної діяльності, розширення знань про різноманіття і значення птахів рідного краю, залучення в дослідницьку діяльність. Цей захід розрахований на учнів початкових класів, метою якого є розширити знання учнів початкових класів про зимуючих птахів та викликати бажання допомогти їм узимку.
Перегляд файлу

Бережіть зимуючих птахів

(виховний захід для учнів початкових класів)

Мета: розширити знання учнів початкових класів про зимуючих птахів, формувати прагнення до активної інтелектуальної діяльності; розвивати інтерес до пернатих ,творчу уяву, культуру спілкування, артистичні  здібності, уміння фантазувати, мислити; виховувати естетичний смак, слухацьку та сценічну культуру, почуття дружби, колективізму,дбайливе ставлення до пташиного світу, бажання допомогти їм узимку.

Обладнання: малюнки птахів,  ялинка з птахами, годівнички,малюнки птахів, фотовиставка “Зимуюча пташка ”,музичний супровід.

                                                                Хід  заходу

 

Вчитель: Дорогі  діти! Ви чуєте цю чарівну музику? Вона нас закликає зупинитися

й подивитися навкруги. Нас оточує прекрасний світ, сповнений   чудес і таємниць. А ми інколи проходимо повз них і навіть не помічаємо. Інколи буває намагаємося розгадати яку-небудь із загадок природи. Надзвичайним, дивним, чудовим є світ птахів! Уявіть собі: пташки - великі і маленькі населяють усі куточки нашої планети. Вони чарують нас своїм співом. Без пташиного щебету світ був би не цікавим, нудним.Сьогодні  ми святкуємо День зимуючих птахів. Птахів ми бачимо на вулиці, коли йдемо до школи, у полі, коли буваємо на екскурсіях, на ставку, коли грамося на вулиці.Птахи, які залишаються в наших краях на зиму, часто шукають собі притулку, страждають від холоду. Важко їм живеться, коли землю вкриває сніг. А особливо важко птахам, коли після відлиг раптом затріщать сильні морози, обледеніють і стовбури дерев, вкриються шкірочкою льоду кущі. Не дістатися птахам корму. У таку пору багато гине птахів, особливо молодих. Не встигають вони за короткий зимовий день знайти достатньо корму. Тому в такий скрутний час птахи знаходять собі друзів серед дітей і дорослих.    Отож, любі друзі! Станемо птахам друзями!

2 – й ведучий. На дворі холодно. Завмерли де­рева. Застигла земля. До нас прийшла морозна пора року -  зима.

1 – й ведучий. Зима не тільки холодна, а й голодна. Особливо важко взимку нашим пернатим друзям - пташкам, які не відлетіли у вирій, а залиши­лися з нами зимувати.

2 – й ведучий. Найважливіші та найтяжчі зимові місяці для птахів — січень і лютий, саме тоді потрібна допомога, увага людини, і справа тут не тільки в морозі.

1 – й ведучий. Важко доводиться птахам узимку. Особливо важко буває синицям. Інколи з десяти перезимує лише одна.

2– й ведучий. У мороз і заметілі птахи замовкають. Вони ховаються в затишні місця й настовбурчують пір’я. Так вони зберігають тепло. Часто взимку птахи гинуть від голоду. Саме голод для пташки страшніше, ніж холод.

1 – й ведучий.  У морозну ніч голодні, ослаблені птахи легко замерзають або стають здобиччю хижаків. У цей час у дуплах або просто на снігу можна знайти замерзлих синиць, повзиків та інших птахів. Тяжко пташкам взимку. У мороз і заметіль птахи замовкають. Вони ховаються у затишні місця і настовбурчують пір’я від цього їм стає  тепліше.

 2– й ведучий Довгу зимову ніч пташки проводять по – різному.  Ворони і галки ночують невеликими зграями у парках, садах, на деревах. Дятли, повзики, синиці – гаїчки ховаються у дуплах, горобці і синиці великі – під дахами, на горищах, біля опалювальних труб. (Звучить казкова мелодія)

  Вчитель: Сьогодні ми поринемо у світ зимуючих птахів і дізнаємось все про умови їх життєдіяльності.

Ведучій 2:Мабуть не дізнаємося…

Ведучій 1: Що сталося?

Ведучій 2:Всі птахи зникли! Я шукала їх всюди, але жодної пташки не знайшла.

Вчитель: Нам потрібно знайти Лісовика. Він нам точно допоможе.

Ведучій 2:  А де його знайти??

Ведучій 1: Нам потрібна допомога! Зараз ми зателефонуємо  і  покличемо його на допомогу.

(Ведуча телефонує Лісовику  разом з дітьми кажуть: «Нам потрібна  ваша допомога»

(Звучить музика і  з’являється Лісовик.

  • Добрий день! Що сталося? Ви мене викликали?

Ведучій 2:Так! У нас біда! Зникли всі зимуючі птахи.

Лісовик: Зараз я передзвоню своєму другу Філіну. В мене все під контролем, скрізь є свої друзі.

Лісовик: Алло. Що відбувається у нашому лісі?

 Філін:  Всіх птахів зачарувала Баба Яга.

Ведучій 1: І що ж нам тепер робити.

Лісовик: Нам потрібно зв’язатись з Бабою Ягою. В мене є її номер телефону.

(телефонує )

Баба Яга: ( забігає  в зал) Так, це була я! І зачарувала я їх не просто так. Бо люди не хочуть дбати про них. Забувають їх годувати та майструвати для них годівнички. Тому я вирішила  їх зачарувати. Якщо ви справді хочете повернути х назад вам потрібно довести, що ви все про них знаєте. Виконайте мої завдання.

 

Ведучий: Добре. Давайте загадки розгадаємо.А ось і незвичайне дерево, на якому оселилася  зграйка птахів. Давайте з ними познайомимося. (Ялинка з зимуючими птахами: снігур, шишкар, синиця, дятел, ворона, горобець, сорока) .Гляньте яка жвава зграйка оселилася на дереві. Послухайте загадку і знайдіть цю пташку на нашому зимовому дереві.

 

     На землі білосніжна корона,

Біле все, лише чорна... (ворона).

плітки

Невеличка сніжно-біла

Що її в небесну шир,

Люди радісно пускають

Сповістити всім про мир.

Кожен з нас цю пташку знає

Її назву відгадає…

(голуб).

     А ось тут на малім деревці,

Ніби кульки сидять... (горобці).

    Все замерзло, немає водички.

Між гілками літають... (синички).

 

  Все поснуло: жук, муха, комар,

А в ялинах — господар... (шишкар).

 

   З шишок від добуває зернятка,

Будуть ситі його пташенятка.

Ліс шумить і хурделиця ойка,

Між гілками з'явилася... (сойка)

 

В теплий край ці пташки не літають,

Зиму тут вони всі зустрічають.

На берізці на гіллі вгорі

Кольорові сидять... (снігурі).

 

А омелюхів зграйка ось тут

Горобину червону клюють).

Десь у лісі, немов у дворі,

Ходять красеники... (глухарі).

Не лікар, а дерева лікує.

З дерева лунає звук:

Хто там стукає:стук-стук? (Дятел)

Лісом в темряві літає,

«Ху-гу, ху-гу», – промовляє.

Велетенська голова.

Здогадались? Це …(Сова)

 Ведуча: Молодці! Загадки відгадали! А тепер зверніть увагу на ялинку. Що ви ще бачите на деревці?( Годівнички)

ВЧИТЕЛЬ  Птахи охороняють наші ліси, сади, городи від шкідливих комах, мишей. Без птахів ніколи б не було доброго врожаю. Жодна пташка не повинна загинути від рук людини. Ми люди повинні допомагати пережити пташкам зиму.

 У мороз і заметілі птахи замовкають. Вони ховаються в затишні місця й настовбурчують пір’я. Так вони зберігають тепло. Часто взимку птахи гинуть від голоду. Саме голод для пташки страшніше, ніж холод.

 Особливо важко буває синицям. Інколи з десяти перезимує лише одна треба зробили для них годівнички. І тоді ніяка зима не страшна птахам.

Завітаємо до нашої «Пташиної  їдальні» та погодуємо птахів. Це наше наступне завдання. Поки снігу мало, зимуючим птахам їжі вистачає, вони збирають насіння з дерев і трав, які ще видно з-під снігу. А ось коли зима навертає величезні замети і всі рослини з насінням ховаються в снігу, птахам доводиться зовсім погано. Так, і морози до середини зими посилюються і зігріти птахів може тільки їжа
А чим  люблять поласуватися птахи взимку? Чи знаєте  ви про це? Зараз перевіримо.

Гра  «Нагодуй пташку».

У грі беруть участь 3 учня (по одній  до кожної пташки). Учні  закріплюються  за пташками(снігур,горобець,синиця). Перед пташками  ставлять по  одній  годівничці. На окремому столі у  різних мішечках знаходяться  різні корма, враховуючи і  ті, що пташки  не  їдять зовсім. Завдання  дітей:  нагодувати пташку (насипати в годівничку саме той корм, яка  дана пташка полюбляє).

 

 Ведучий: Птахи дуже вдячні за ваші годівнички із їжею. Вони сподіваються, що ви не забудете про них і зробите ще більше годівниць, насипайте туди зернят і не дайте загинути пташкам від голоду.

Пташок можна підкормлювати насінням соняшника, гарбуза, кавуна, коноплі, дині, проса. Також можна збирати насіння бур’янів: кінського щавлю, мишиного горошку, лободи, головки реп’яшків лопуха. Пташок можна також кормити крихтами білого хліба. Крихти чорного хліба для пташок шкідливі. Залюбки пташки їдять сир, вершковий маргарин. Синиці та дятли полюбляють клювати несолоне сало та м’ясо.

 Отже,коли настає зима, птахам доводиться несолодко.

Ведуча:Чи знаєте ви як співають зимові птахи? Давайте зіграємо в музичну гру. Птахи – це пісня й політ! Це голоси наших лісів, полів, гір і пустель. Їхні пісні звучать на Землі цілий рік. Їхні голоси ми чуємо вдень і вночі . Дорогі діти,  чи знаєте ви голоси пташок?             Гра « Спів пташок»

 Діти стають в коло. По колу  під музику передається мішечок, і той ,у кого залишиться він в руках, коли зупиняється музика, дістає  малюнок пташки і співає пташину пісню. Наприклад: синичка: цвінь-цвірінь, сінь-сінь. Імітувати спів ворони , журавля, шпака,  солов’я,  качки, шпанка,  журавля, сови, гуски, півня, курки, зозулі, ворони, лелеки,  сороки.

Вчитель: Цвірінькання горобців… Їхня проста пісенька для всіх стала настільки привичною, що ми часто не звертаємо уваги на цих невеличких пташок.  Але якраз горобці – це пташки, яких найчастіше можна побачити взимку біля людських осель. Ці сміливі пташки спокійно переносять гуркіт міського транспорту і велику кількість людей на тротуарах.

В Україні кажуть, що сови і  пугачі погодять від кішок, тому в них котячі  голови. І їхній крик нагадує крик кішки. Поява сови і  пугача поблизу  села  наводить нудьгу і смуток  на всіх  жителів. А їх крик  на  хаті віщує пожежу  або смерть. Пугач, сич теж є совами. Найбільший представник цієї групи птахів — це філін, товариш нашого Лісовика. Послухайте уважно голоси сови та  пугача.

Звуки птахів . (Пугач, сова)

Також є цікавий переказ про дятла. Кажуть, що якби  послухати вночі  біля гнізда дятла, то можна виразно почути, як він стогне. Це в  дятла болить голова від того, що він цілодобово, без перестанку  довбає дерево.

   

                         Г ра   «Хор пташиних голосів»

  1.  Курличуть …(журавлі)
  2. Гелгочуть … (гуси)
  3. Ухає … (сова)
  4. Угукає … (філін)
  5. Цвірінькає, чірікає  …(горобець)
  6. Кукурікає … (півень)
  7. Кує  …зозуля)
  8. Каркає  …(ворона)
  9. Крякає … (качка)
  10. Стрекоче  …(сорока)
  11. Кудахче  …(курка)
  12. Тінькає, сі – тюіть, пінк-пінк  …(синичка)
  13. Воркує, туркоче  …(голуб)

 

Ведуча:  Ми виконали багато завдань. Давайте перевіримо чи зняла чари  з птахів Баба Яга.

Баба Яга : А чи знаєте ви,дітки,які птахи є зимуючими?Давайте пограємо в гру.

       Тоді  чари зніму. Кому я вручу картку з птахом, той відразу перетворюється в цю птицю. Під музику ви літаєте все разом, коли музика зупиняється, перелітні птахи  летять до Лісовика,а  зимуючі-до мене.

                          Гра «Зимуючі і перелітні птахи».

 Вчитель: Молодці, діти, ви добре запам’ятали, як виглядають зимуючі птахи нашої місцевості. Красиві птахи на малюнках. Їм би пам’ятники ставити.

Багатьом із них уже споруджено пам’ятники у різних країнах світу. Так в США – горобцю, в Італії (Римі) – гусям, у Франції – голубам, у Канаді – казарці, у Японії лебедю. ще птахи мають свої свята. Так, 26 березня наша країна щорічно відзначає День              птахів. 22 березня в народі відзначають свято Сороки. У цей день із тіста печуть жайворонків та пригощають ними друзів і знайомих. А 12 листопада, на Зіновія – свято синичок. Багато птахів стали символами у народі. Серед них ті, що зимують у нашій місцевості. Ось, наприклад: ворон і сова – символ мудрості, голуб – миру, лебідь –символвірностіілюбові.

Стукіт у двері.  - Хто це стука в двері   наші? Невже птахи!!!!! Що за гомін у дворі?               Це до нас прийшли у гості наші юні поштарі.( Під веселу музику заходять два поштарики із коробками, на грудях — емблеми «Нова почта».)

-Добрий день вам!  (Дістає листи із сумки, рахує.)

Раз, два, три.

Є у нас для дітвори

І листівки, й телеграми,

Познайомтесь, любі, з нами.

 

  •  Ось телеграма (читає): «До­рогі школярі! Вітаємо  вас зі святом Зимуючих птахів.Бережіть птахів, підгодовуйте їх! З повагою Лелека з далекої Африки».

 

  • Ось іще одна телеграма: «Любі друзі! Холодною зимою грійте пташок теплом своїх щирих сердець. Хай вам щастить! З повагою, ластівки з Індії».

Вчитель: За поведінкою птахів здавна спостерігали .А які  ви знаєте народні спостереження?

1.Ворони купаються – на негоду, каркають – на мороз, гуртами літають – на снігопад, сідають на землю – до відлиги, а вмощуються на нижніх гілках дерев – на вітер.

2.Снігур заспівав, а сорока під діх заховалася – бути хуртовині.

3.Тетеруки зариваються в сніг – похолодає, а коли перелітають з полів у глиб лісу – на завірюху.

4.Гусак стоїть на одній лапці, та ще й ховає голову під крило – на мороз.

5.Голуби гуркочуть – тепло віщують.

6.Півні ввечері розкукурікалися – на зміну погоди.

7.Якщо граки прилетіли прямо до гнізда, буде дружна весна.

8.Гуси з вирію високо летять – води буде багато, а як низько – мало.

9.Жайворонок прилетів – настане стійке тепло.

10.Побачив шпака – знай: весна біля порогу.

11.Грак прилетів – через місяць сніг зійде, а журавель – скоро лід скресне.

Звучить казкова мелодія і спів птахів.

Діти, дякуємо Вам, що допомогли зняти чари з птахів. А де ж поділась Баба Яга?

Мабуть,їй соромно стало. І на останок ми зараз прочитаємо і запам’ятаємо таку пам’ятку (читають хором):

- Слід усім запам’ятати
Пташок треба захищати!
Їх оселі не руйнуй,
Краще взимку підгодуй!

 А зараз  виходимо на вулицю та  розмістимо  годівнички, які ви змайстрували , погодуємо пташок.

Дякуємо всім за увагу!

ВИКОРИСТАНА  ЛІТЕРАТУРА

О.Ф.Цеханська  Природа України. Світ тварин/ за ред. кан. біол. наук Г.О.Шандикова і канд. біол. наук Д.А.Шабанова. – Х.: Фактор, 2009. – 224с.:іл.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
24 січня 2022
Переглядів
743
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку