Тема. Вода і здоров׳я.
Мета. Розширювати та уточнювати знання дітей про значення води в харчовому раціоні людини, ознайомити учнів із різними видами напоїв та їх цінністю для здоров’я; Формувати вміння відтворювати ланцюжок безперервності та нескінченності води в природі. Розвивати активне пізнавальне ставлення до природи; сприяти створення теоретичної бази для інтелектуального розвитку школярів; виховувати прагнення обирати корисні напої, бережливе ставлення до води.
Результати навчання. Наприкінці заняття учні: пояснюють, чому важливо пити достатню кількість води; наводять приклади корисних напоїв.
Обладнання і матеріали.
Класна дошка і кольорова крейда або фліпчарт і фломастери, стикери, глобус , енциклопедичні довідники, картки із завданнями та пізнавальними матеріалами до теми, фото Землі із космосу, комп’ютер, доступ до інтернету, мультимедійний проектор, баночки з-під напоїв, що містять цукор.
Література.
1. Лопатюк, Т. В ріднім краї най-най-най// Розкажіть онуку. - 2011. — № 23-
24. – С.89.
2. Я досліджую світ: підручник для 3 кл. закладів загальної середньої освіти.Ч1./ Т. В .Воронцова, В. С. Пономаренко, В. І. Гарбузюк, О. Л.
Хомич, Н. В. Андрук, К. С. Василенко. — Київ : Видавництво «Алатон», 2020. —144с.
План уроку І. Організація учнів до уроку.
1. Привітання.
Активним і уважним будь
І про кмітливість не забудь!
Видумуй, пробуй і твори!
Розум і фантазію прояви!
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Зворотний зв׳язок із минулим уроком.
-Вдома ви мали з допомогою батьків приготувати корисну страву. І придумати рекламу до неї. Давайте переглянемо ваші фотороботи.
|
|
|
|
|
|
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1. Вправа «Що я знаю? Що я вмію?»
- Встаньте ті, хто з вас був на березі озера.
- Махніть рукою ті, хто любить прогулянки під парасолькою у дощову погоду.
- Плесніть в долоні хто з вас любить відпочивати на березі річки.
- Тупніть ногою ті, хто пив воду з криниці.
- Встаньте ті, хто з вас любить, коли падає сніг.
Підморгніть мені ті, хто зранку п׳є воду.
-Тупніть лівою ногою, хто любить сік, чай. - Яке поняття об׳єднує всі ці питання? (Вода)
ІV. Повідомлення теми та мети уроку.
1. Розгадування загадки
-Діти, я знаю, що ви любите розгадувати цікаві завдання. А спробуйте відгадати ось цю загадку: - Що плине і ллється,
Часом на камінь дереться,
Як нема - все висихає, Звір і птах помирає. (Вода)
2. Бесіда.
- Чи знаєте ви, діти, що у світі найсильніше? Виявляється – це вода!
- Чому воду називають джерелом життя?
- Розкажіть, звідки приходить вода у ваш дім.
- На минулому уроці ми визначили важливість збалансованого харчування. Важливе значення для здоров׳я людини відіграє і вода.
- на вашу думку вся вода корисна для людини?
- Так не завжди зустрічається чиста вода. Люди забруднюють воду викидами відходів фабрик і заводів, мінеральними добривами, які з полів зливаються хімікатами.
V. Сприймання й усвідомлення учнями нового навчального матеріалу.
1. Бесіда.
- Діти, подивіться на карту світу. Який колір переважає?(Синій)
-Ось якщо швидко покрутити глобус, то він увесь здається блакитним. Нашу землю так і називають – блакитна планета.
- Подивіться на фотографії нашої Землі, зроблені з космосу.
Якщо всю Землю умовно поділити на чотири частини, то три з них – вода: океани, моря, озера і річки. Але вода на Землі є не тільки у водоймах. Усі ми бачили джерела, які б׳ють із землі. Звідки тут береться вода? Адже вода тече багато років, та джерела не висихають, не зникають? Так, води надходять з-під землі. Колодязі і криниці – це отвори для добування підземної води.
2. Способи відшукування нових джерел. Від старожилів до школяриків. Робота в групах.
- Наш клас був поділений на дві групи. Кожна група отримала завдання – дізнатись у людей старшого віку, яким способом вони визначали місця із прісною водою. Давайте послухаємо спікерів кожної групи.
1 спікер. Наші предки вміли дізнаватися про ті місця, де можна викопати нову криницю знайти прохолодне джерело. Це був дуже відомий спосіб за допомогою вербової гілочки – палочки-гадалочки. Там, де листочки ворушилися, було слабке джерело, а де листочки стрімко опускалися додолу, наче їх притягнув магніт, - тут було добре джерело, гарна криниця. 2 спікер. Ввечері, у тих місцях, де хотіли викопати криницю, розкладали курячі яйця, накривали бляшаними відрами, а поруч клали лопухові листя. Вранці, на одному з них з׳являлись краплинки, на другому – текла струмочками , а на третьому – зовсім сухо. Де великі струмочки води були, треба було і копати, там є сильне джерело.
3. Розгляд інфографіки «Рекомендований режим пиття для дітей 5-10р.» з цеглинками «Lego»
- Отож, скільки людина має випивати води за добу?(Мінімум 4 склянки) - Покажіть цеглинками, скільки води ви випиваєте.
Червона – взагалі не п׳ю. Вживаю сік, компот чи щось інше.
- Помаранчева - 1 склянка.
- Жовта – 2 склянки.
- Блакитна – 3 склянки.
- Синя – 4 і більше.
4.Руханка-криголам.«Автомийка»
Діти стають у два ряди, утворюючи коридор. Один учень стає на початку. він уявляє себе автомобілем і називає модель, колір, рік випуску, який ремонт потрібний, наскільки забруднений, в яких місцях потрібно ретельно помити. Потім автомобіль рухається по коридорі, а учні відмивають його різними масажними рухами. Потім через автомийку їде наступний автомобіль.
VІ. Осмислення і застосування нових знань у процесі практичної діяльності.
1. Перегляд відео-інтерв׳ю з «медичним» експертом. ( Один учень – лікар, а інший - журналіст)
Ж. - Доброго дня. Сьогодні у нашій студії відомий лікар Комаровський Євген Олегович. Ми раді вас бачити. Люди дізнались вже багато інформації про важливість води для організму, але все ж таки цікава ваша думка з деяких питань.
К. Звичайно. Буду радий допомогти.
Ж.- Чому без їжі людина може прожити декілька тижнів, а без води – лише кілька днів?
К. – Це тому, що тіло людини на дві третіх складається з води.
Ж.: - Які симптоми відчуває зневоднена людина?
К.: - Головний біль, утома, зниження працездатності.
Ж.: - Коли потреба води зростає у людини?
К.: - Після фізичних навантажень, спеки, вживання гострої, солоної чи копченої їжі.
Ж.: Насамкінець, яку б пораду ви дали нашим слухачам?
К.: Для того, щоб бути здоровим, потрібно вживати достатню кількість води.
2. Хвилина релаксу. ( Під музичний супровід)
- Діти, заплющте очі. Давайте послухаєм шум дощу.
Крапля раз, крапля два,
Дощик тихо накрапа,
Дощик тихо накрапа, Ось вже краплі поспішають,
Одна одну підганяютьть:
Крап, крап, крап…
3. «Мозковий штурм». Колективне складання схеми.
- Які продукти та напої складаються з води?
4. «Правило світлофора». Робота в підручнику.(с. 120)
- Так, вода міститься в багатьох продуктах та напоях, але не всюди вона чиста, без хімічних домішків.
- Що ж зашифровано під червоним кольором? Чому їх позначили саме цим кольором?
- Назвіть напої виділені жовтим світлом. Їх можна пити інколи. До них ми відносимо…
- Зелений колір означає… Отже щодня можна вживати…
- Подумайте, у якому вигляді ви найчастіше споживаєте воду і підніміть цеглинку даного кольору.
- Дотримуйтесь цього «водного світлофора» і будете завжди знати, як правильно дотримуватись режиму пиття.
5. Обговорення ілюстрації «Вміст цукру в напоях»
VІІ. Закріплення, систематизація та узагальнення.
1. Ситуація вибору
- На землі багато води. Чи треба її економити?
- Хочу, щоб ви сказали свою думку, після того, як послухаєте одну історію.
Вода лилася з крана невпинною цівкою.
- Хто це тут порядкував ? – суворо запитала Ніна.
- То я мив руки,- почервонів Микола.
- А кран чому не закрутив?
- А хіба що? Вода ж ледь-ледь цідиться.
- Ледь-ледь, а за хвилину кухлик повний. До вечора б ціле відро натекло.
Де не взявся Гаврик. Він облизнувся, бо дуже хотілося пити. Микола вилив воду з кухлика в мисочку. І Гаврик, помахуючи хвостом, заходився пити.
Тим часом кухлик наповнився знову. Микола полив на підвіконні квіти. Листочки примули розправилися і посвіжішали.
-Усім-усім потрібна вода,- сказала повчально Ніна. – І людям, і птахам, і рослинам. А візьмемо машини. Автомобіль без неї не обійдеться. Трактор також. І заводи, і фабрики без води не працюватимуть.
2. Математичне дослідження. Робота в групах.
-Отже, в нашому класі є чотири ряди – це будуть наші групи. Центр групи помічено ось цим прапорцем. Кожна група отримує свою задачу. Ви її разом обмірковуєте, а ми перевіримо, чи правильно ви розв׳язали.
Задача 1
Усі рослини споживають теж певну кількість води. Наприклад, стебло кукурудзи споживає близько 100л води протягом усього свого життя.
Скільки л води вип׳ють 10 стебел кукурудзи? (100*10= 1000л)
Задача 2
Добре наїжена собака може не їсти 100 днів, а без води – не більше 10. У скільки разів більше може обійтися собака без їжі, ніж без води?(100:10=10)
Задача 3
Людина упродовж життя випиває в середньому понад 60 тисяч л води.
Скільки води вип׳ють 4 дорослих члени сім׳ї? (60*4=240)
Задача 4
Під час купання витрачається 70 л води. Скільки води використають 4 дорослих члени сім׳ї?(70*4=280)
3. В ріднім краї най-най-най… Презентація.
- Сьогодні ми дізнались, що без води наше життя не можливе. Український народ має пишатися і піклуватися про свої водойми, які відомі на увесь світ.
- Найбільше море, що омиває Україну?(Чорне, його площа становить 420 тис км2)
- Найбільша річка?. (Дніпро, із загальної довжини2201 км на Україну припадає 981 км. Це третя за довжиною і площею басейну річка Європи) - Найбільше озеро? ( Ялпуг, розташоване в Одеській області. Довжина його – 39 км, ширина – 5 км, глибина – 2 м)
- Найглибше озеро? (Світязь. Це одне із Шацьких озер на Волині. Його довжина – 9,3 км, ширина 8 км, а максимальна глибина – 58,4 м)
- Найбільше гірське озеро? (Синевир, розташоване в Українських
Карпатах. )
4. Вправа «Фотограф».
- Я буду демонструвати вам зображення напоїв, а вам потрібно сигналізувати мені цеглинками про їх користь Згадайте «Правило світлофора», яке ми сьогодні вивчили.
( Питна вода, гарячий шоколад, енергетики, компот, солодкий чай, солодкі газовані напої, узвар, молоко, кава, солодкі молочні коктейлі, фруктові нектари, соки з цукром) VІІІ. Підсумок уроку.
1. Слово вчителя
Якщо людина добре серце має, Вона іде у світ добро творить.
В її очах любов і ласка сяє,
Така людина сонечком горить!
Будьте і ви, діти, як маленькі сонечка. Творіть добро, саджайте ліси, очищайте джерела і ріки, любіть свою Землю-матінку, і вона вам відповість любов׳ю і щедрістю, та й будуть на нашій Землі мир і злагода. Бо від діяльності людини сьогодні залежить безпечне і щасливе майбутнє всієї планети. Ось де вона повинна проявити свій розум, даний природою. Берегти, любити цю природу, живу і неживу красу Землі — для цього даний людині розум!
2. Прийом «Три, два, один»
- Назвіть три речі, які візьмете для себе з уроку.
- Назвіть дві речі, які візьмете для батьків
- Від чого одного вам буде найлегше буде відмовитися?
ІХ. Повідомлення домашнього завдання.
1. Робота з QR- кодом.
- Відскануйте код у підручнику і визначіть, яка кількість цукру міститься у вашому улюбленому напої.