Урок-проєкт "Природа - наш дім. Хай чисто буде в нім!"

Про матеріал

Метою даного проєкту є створення умов,за яких учні самостійно й охоче отримують знання з різних джерел, вчаться користуватися ними для розв'язування нових пізнавальних і практичних завдань; працювати в різних групах, розвивають дослідницькі вміння та аналітичне мислення. Виконання проєкту передбачає зв'язок з реальним життям, незвичайність форми і самостійність виготовлення, створення матеріалів, що по суті є різними формами документування. Зважаючи на складну екологічну ситуацію на планеті, постійне втручання людини в природне довкілля, вкрай необхідно формувати в учнів екологічну свідомість, сприяти розвитку творчих здібностей здобувачів освіти, яким притаманні почуття любові, милосердя, дбайливого ставлення до природи рідного краю та до природи взагалі.

Перегляд файлу

НАВЧАЛЬНИЙ ПРОЄКТ

В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ З ПРЕДМЕТУ «Я ДОСЛІДЖУЮ СВІТ»

 У 3 КЛАСІ ЗА ТЕМОЮ

«ПРИРОДА – НАШ ДІМ. ХАЙ ЧИСТО БУДЕ В НІМ»

 

Характеристика проєкту:

за діяльністю: дослідницько-інформаційний, творчий;

за кількістю навчальних предметів: міжпредметний;

за кількістю учасників проєкту: груповий;

за характером контактів: внутрішній;

за тривалістю виконання: короткостроковий

за характером партнерських взаємодій: кооперативний

 

Мета та завдання:

  • формувати навички роботи з енциклопедичною та довідковою літературою;
  • учити учнів знаходити необхідну інформацію в різноманітних джерелах знань;
  • формувати уявлення про природоохоронну діяльність людей;
  • з’ясувати значення природи у житті людини;
  • учити здійснювати проєктну діяльність на основі дослідження;
  • розвивати здібності розв’язувати проблеми пошукового характеру;
  • тренувати навички роботи в групі;учити шукати відповіді на цікаві запитання; розвивати вміння обмінюватися думками;
  • формувати мотивації успіху та досягнень, творчої самореалізації;
  • виховувати відповідальність за поведінку та дії в природі, любов до природи, бережливе ставленнядо неї;
  • прищеплювати розуміння необхідності вивчення теми для загального рівня розвитку;
  • виховувати товариськість, організованість, доброзичливе ставлення до оточення.

 

ХІД ПРЕЗЕНТАЦІЇ ПРОЄКТУ

І. Організаційний момент

 Доброго ранку, ліси і поля!

 Доброго ранку, планета Земля!

 Щастя й здоров’я всім людям бажаємо!

 З радістю в школу до знань поспішаємо.

  • Усміхніться, діти, одне одному, подумки побажайте добра, успіхів.

 

Девіз уроку:

Не ламай, не вбивай,

Не рубай, не губи,

Пожалій, захисти,

Всьому живому допоможи!

-Хто звертається до нас з таким питанням?

ІІ. Спрямування мети

Слово вчителя. Природа і людина! Які близькі слова! Адже життя людини цілком залежить від природи. Природа не тільки годує нас, одягає, дає змогу працювати, вона збагачує нас, приносить радість, задоволення, на природі ми любимо відпочивати.

Людино! Розумна істото!

До тебе звертаємось ми,

Бо гинемо, гинемо, гинем!

Будь ласка, ти нас захисти!

Хай будуть в нас цілі дерева,

Рослини, тварини пташки!

Будь ласка, ти нас захисти!

-Природа тішить тільки того, хто вміє, не просто дивитися і слухати, а вміє бачити й чути. Природа радує допитливих і кмітливих, нагороджує їх своїми дарами, умінням торкнутися прекрасного серцем.

  1. Очікування передбачення

Чого навчить мене цей урок?

Дізнаюсь щось нове

Збагачу свої знання

Працюватимемо в групах

Навчуся охороняти природу

 

 

 

 

  1. Гра «Розсипанка»

Склади і поясни прислів’я

А) природу, дверима, Заступи, тобі, то, вікном, ввійде, вона (Заступи природу дверима, то вона тобі вікном ввійде);

Б) мати, одному, Природа, мачуха, другому( Природа одному мати, другому – мачуха)

3. Вправа «Капелюшок бажань»

Я бажаю квітам…

Я бажаю друзям…

Я бажаю собі…

Я бажаю всім…

ІІІ. Визначення проблематики проекту

-Чому життя людини цілком залежить від природи?

  •    Так. Від природи людина бере все, що їй потрібно для життя. Ось чому до неї треба ставитися дбайливо, піклуватися про її відтворення, щоб кількість природних багатств не зменшувалася, а навпаки, збільшувалася.

Про це говорять і пишуть учені, екологи, журналісти, вчителі, політики. Ми звикли до цього заклику і навіть, не замислюємося над його значенням.

 Чи буде збережена природа, залежить не тільки від учених і любителів природи, а й від нас усіх.

Сьогодні на уроці ми спробуємо дати відповідь на всі ці запитання.

ІV. Визначення шляхів розв’язання проблеми.

  1. Вправляння у доведенні необхідності збереження природи
  2. Створення фотовиставок «Чиста душа природи», «Річка просить допомоги»
  3. Проведення бесіди «Природа чарує»
  4. Читання віршів про природу
  5. Робота  з художнім словом (усна народна творчість)
  6. Випереджальне завдання по вивченню стану водоймищ своєї місцевості
  7. Написання листа-скарги від імені річки
  8.  Створення емблем,знаків щодо охорони природного довкілля
  9. Виставка поробок SOS-вернісаж
  10. Проведення інформаційної акції «Натисни на сміття»
  11. Створення «павутинки» ідей «Чому потрібно охороняти природу ?»

V. Формування груп для проведення досліджень.

Учні класу об’єднуються в групи:

І група – «Історики»

ІІ група – «Актори»

ІІІ група – «Журналісти»

ІV група – «Фотографи»

V група – «Перлинки»

VІ – «Дослідники»

VІІ – «Екологи»

VІ. Обговорення та презентація проєкту групами

- Більшість людей люблять природу. Але, не жаль, деякі з них, спілкуючись з навколишнім середовищем, завдають йому значної шкоди. Тому від нашої поведінки у природі залежить, чи побачить ще хтось красу квітів, голубінь ріки, перші проліски і квітучі сади.

І група «Історики».

Колись дуже давно, ще до того, як людина винайшла лампочку і автомобіль, Земля була чистою і квітучою.              У річках та озерах, морях і океанах жило багато різної риби, у небо підіймались не літаки, а великі і малі птахи. Ліси, поля та луки населяли різні звірі й комахи. Та от біда, з кожним великим винаходом Людина все більше забирала у Землі: їй потрібен був і ліс, і вода,         а згодом і повітря.

  •       Як ви гадаєте, діти, чи потребує наша природа захисту внаслідок людської діяльності?

 

 

Метод «Асоціативний кущ»

 

 

 

      

 

ПРИРОДА

 

 

 

  

 

ІІ група  «Актори» (інсценування вірша Марії Пелих «Папірець»)

Зї’в Іванко льодянець –

В траву кинув папірець.

Сам побіг мерщій на став

футбол весь день ганяв.

Папірець лежав в траві,

В мурашиному гнізді.

Наробив він там біди –

Вхід закрив всім до їди.

Потім з вітром полетів,

впав на квітку біля бджіл

і не взяли бджоли мед –

Полетіли всі вперед.

Раптом дощик з неба – крап,

Папірець із квітки – хляп.

І поплив до черв’яків,

що повзли до себе в рів.

І їм шкоду він вчинив,

Бо додому не впустив.

Працювали червяки, –

прокопали два рови!

Папірець все ж там лежав,

Дуже тяжко сумував.

І не знав, чому це Він

Робить тільки шкоду всім?

Чому чути , « ай ! » та « ах ! » –

Навкруги зітхають так.

Та бабуся якось йшла,

Папірець з землі взяла,

У торбину його поклала

та й додому принесла.

Поставила на столі –

Враз засяяв сонцем він,

Грав веселки кольорами,

став для квітки пелюстками!

Бо бабуся все уміла,

І ніколи не смітила.

Заблищав букет в вікні –

стали квіти, мов живі.

Дивувались перехожі :

«Які, гарні, дивні рожі »

А Івпсь біг на футбол,

Щоб забити знову гол.

Раптом бачить: що за диво

Так виблискує грайливо?

Став він ближче до вікна:

«Ой, яка ж то дивина!

Сяють квіти , мов живі,

Які ж гарні папірці! »

Тут бабуся підійшла

звази квіточку взяла,

Руку на плече поклала

І такі слова сказала:

«Бери, синку, не сміти,

І красивий світ твори,

Бо земля – це наша мати,

її треба шанувати!»

 

  • Які правила поводження в природі порушив хлопчик?
  • На допомогу прийдуть наші «Журналісти».

ІІІ група «Журналісти»

  • Якої шкоди наробив папірець?
  • Хто постраждав внаслідок цього?
  • Чи звернув хлопчик на це увагу?
  • Хто подбав про те, щоб прибрати папірець і навіть продовжити його життя?

-Чи може, на вашу думку, сміття стати корисним? (У класі заздалегідь оформлена виставка поробок SOS-вернісаж)

Гра «Так чи ні?»

  • Вирубувати ліс…
  • Саджати квіти…
  • Руйнувати джерела…
  • Обдирати кору дерев…
  • Знищувати первоцвіти…
  • Ловити метеликів…
  • Берегти молоді рослини…
  • Прибирати місця відпочинку…

ІV група  «Фотографи»

-Природа завжди хвилювала, чарувала людину своїми фантастичними пейзажами, шепотом голубої води, співом дзвінкоголосих пташок, запахом і розмаїттям квітів – все це радує людський погляд, приносить купу позитивних емоцій. Краса природи унікальна в будь-яку пору року.

Вірш «Учись любити»

(учні читають вірш)

Учись любити все навколо себе:
Траву і квіти, кущик, деревце.
Жучка і пташку, і блакитне небо,
І синьооке чисте джерельце.

Усе прийшло на білий світ, щоб жити,
Щоб дарувати радість і красу.
Учися дивуватись і любити
Чистеньку, мов перлиночка, росу.

  Поглянь на світ — це дивовижна казка!
А квіти — це, мабуть, душа землі.
У кожній з них струмить любов і ласка,
Вони неначе діточки малі.

Яка земля! Чарівна, пречудова!
Вона нам мати. Ми — її дитя!
Летить на землю весняна обнова,
Бурлить, вирує на землі життя!

-Подивіться як у селі Колочава на Закарпатті цвітуть крокуси

https://www.youtube.com/watch?v=oq4qKIHGA7s

  • Що вас найбільше вразило?
  •    А чи знали ви, що крокуси знаходяться під загрозою зникнення і занесені до Червоної книги України.
  •    Зупинися, Людино, на мить…І відчуй, як планеті болить, як із серця крик вирина «ЗУПИНИСЯ, ЗЕМЛЯ В НАС ОДНА!»

Земля дарує людям величезні багатства. Вона обов’язково віддячить своїми природними багатствами. Добре було б зберегти дари Землі надовго, щоб вистачило їх і нашим майбутнім поколінням.

V група  «Перлинки»

  • Про які природні багатства йдеться у загадках
  • Я і хмарка і туман,

І струмок і океан,

і біжу я і літаю

і скляною я буваю (ВОДА)

  • Мене ріжуть, мене б’ють,

я не ображаюся

а ще кращим стаю (ГРУНТ)

  • Куди ступиш – всюди маєш,

  Хоч не бачиш,

 а вживаєш (ПОВІТРЯ)

  • Ні вогню, ні світла,

А вогнем блищить (ЗОЛОТО)

  • Кришталиночки тверді,

Світлі – аж іскряться.

Народились у воді,

А води бояться (СІЛЬ)

  • Що росте на камені ? (ПІСОК)
  • Не горить, а гасити доводиться(ВАПНО)
  • Під землею вогонь горить, а на плиті обід кипить

(ПРИРОДНИЙ ГАЗ)

Слово вчителя. Людина на те і є найвищою істотою на землі, щоб бути захисником усього живого і не завдати шкоди навколишньому середовищу. Що порівняно з мурашкою, проліском, метеликом, синицею,вона просто велетень, а сильний не повинен знущатися над безпомічним.

  Ми з вами повинні бути не тільки допитливими, але й спостережливими, бо маємо свої природні багатства поряд і часто не помічаємо їх.

VІ група  «Дослідники»

Ми проживаємо з вами на території Лозівського району і найбільшим водним багатством нашого краю є Орільське водосховище. Створено воно в 1961 році для безперервної подачі води на Орільський цукровий завод.Пізніше водосховище стало частиною водоканалу «Дніпро-Донбас», який служив для подачі питної води населенню Донбасу.

  Саме в нашій місцевості знаходиться Дніпровсько-Орільський заповідник. Тут водиться багато тварин: зайці, дикі кабани, лисиці, вовки; багато птахів: дикі качки, лиски, баклани. Деякі птахи занесені до Червоної книги, зокрема, сірий журавель, ходулунчик, лелека чорний, лебеді. Отже, територія нашого водосховища є заповідною зоною. Це наша прекрасна природа, наше чудове довкілля.

 Пропонуємо до вашої уваги фільм «Річечка мого дитинства», щоб пересвідчитись якою повноводною, живою і багатою була наша річка в 2010 році (відео додається)

Учень читає уривок вірша Наталі Забіли «На річці»

…Тече річка крізь лісок,
Блискотить сріблисто.
А на березі пісок,
Золотий та чистий.
І на цьому бережку
За одну хвилинку
Можна з вогкого піску
Збудувать будинки.
Насадить круг них сади,
Викопать озерце,
З річки в озеро води
Наносить відерцем.
Сонце весело блищить,
Дужче припікає.
Річка хвильками плющить,
Діток закликає…
 

  •    Чи любите ви відпочивати на природі, біля нашої річки?

       Слово вчителя. Іноді, люди можуть втручатися в природу і це негативно впливає на рослинний і тваринний світ. На підтвердження цього наші «Фотографи» надали світлини, на яких добре видно наслідки втручання людини в природу, вони не завжди ставляться дбайливо до того, що мають. Наші «Екологи» доводять, що неодноразово наша річка страждала від людського недбальства та жорстокості. Вашій увазі пропонуємо фотовиставку «Річка просить допомоги»,щоб ви пересвідчилися якою річка стала в останні роки. (ДОДАТОК. Виставка фотоматеріалів)

  • Подивіться як на місці колись бурхливої, живої річки утворилася мертва пустеля.

Робота в групах.

І група. Доберіть гасла до  ілюстрацій (зображення мурашника багаття в лісі, парку і т.п.)

ІІ група. Напишіть лист-скаргу від імені річки

              ІІІ група. Створіть емблеми, знаки, які будуть застерігати від порушення правил поводження в природі

 (Із дібраних гасел до ілюстрацій, створених емблем та знаків, побажань можна виготовити плакати та розвісити їх біля річки у парку).

Слово вчителя. Звичайно, ми не можемо у всьому впливати на дорослих, щодо вирішення екологічних питань, але, на мій погляд, ми можемо допомогти нашим містам та селам у розв’язанні проблеми утилізації побутових відходів та сміття, бо це наша загальна проблема.

 VІІ група «Екологи» 

(Проводять інформаційну акцію «Натисни на сміття») 

Виходять учні з пакетами для сміття. Вони демонструють, як стискати порожню пляшку, як зменшити об’єм упаковок з-під соків, напоїв. Деякі упаковки з-під прального порошку потрібно замочити, а потім легко скрутити в рулон. Коробки від цукерок, тортів, ліків пропонують просто розвернути і скласти до плоского стану. Алюмінієві банки з-під соків та напоїв легко зменшуються в об’ємі простим стискуванням руки.

Як ми бачимо, об’єм сміття значно зменшився і в такий спосіб ми заповнили пакети для сміття на 20-30% більше і щільніше, що дасть велику економію під час його вивезення

Слово вчителя. Про Землю треба піклуватися щодня. Наша маленька планета – це Україна. І хочеться вірити, що, дякуючи таким громадянам, як ви наша країна завжди буде чистою

Учитель читає уривок вірша Ната Гончаренко «Яка чудова в на планета».

Яка чудова в нас планета,

Як радісно вирує тут життя,

Яке чудове чисте синє небо,

Я новий крок на ній роблю у майбуття.

Багатство фарб, що ніжністю своєю

Дивує погляд вірний кожен раз,

Коли приходить диво із зорею

І надихає знову в щасті жити нас.

VІІ. Підбиття підсумків

Технологія «Складання павутинки ідей»

1.Чому потрібно охороняти природу ?

2. Робота з таблицею

                                                                   Я дізнався…

                                                                  Я навчився…

 Я          Я зможу…

                     Я дякую… 

 

ДОДАТОК

 

 

 

 

                                              

ДОДАТОК 1

 

 

 

doc
Додано
25 січня 2022
Переглядів
1205
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку