Бесіда "Ціннісне ставлення до природи"

Про матеріал
ПЛАН-КОНСПЕКТ ЕТИЧНОЇ БЕСІДИ ТЕМУ:ЦІЛІСНЕ СТАВЛЕННЯ ДО ПРИРОДИ. Мета: Пізнавальна: стимулювати осмислення учнями поняття природа, осмислення життєвих ситуацій щодо ставлення до природи в суспільстві; Виховна: формувати ціннісне ставлення до природи; Розвиваюча: аргументовано висловлювати свої думку, міркувати, сприймати аргументи інших, всебічно аналізувати ситуації щодо ставлення суспільства до природи. Завдання: Поглибити розуміння сутності понять, а саме: «природа» «суспільство як частина природи», «повага до природи»; Розповісти учням про необхідність бережливого ставлення до навколишнього середовища; Підвести дітей до усвідомлення необхідності зберегти та примножувати природні багатства; Закріпити правила поведінки в природному середовищу Сформувати прагнення до самовиховання в себе ціннісного ставлення до самого себе та інших. Форма проведення: етична бесіда
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

ПЛАН-КОНСПЕКТ ЕТИЧНОЇ БЕСІДИ

ТЕМУ:

ЦІЛІСНЕ СТАВЛЕННЯ ДО ПРИРОДИ.


Мета:

  • Пізнавальна: стимулювати осмислення учнями поняття природа, осмислення життєвих ситуацій щодо ставлення до природи в суспільстві;
  • Виховна: формувати ціннісне ставлення до природи;
  • Розвиваюча: аргументовано висловлювати свої думку, міркувати, сприймати аргументи інших, всебічно аналізувати ситуації щодо ставлення суспільства до природи.

 

Завдання:

  • Поглибити розуміння сутності понять, а саме: «природа» «суспільство як частина природи», «повага до природи»;
  • Розповісти учням про необхідність бережливого ставлення до навколишнього середовища;
  • Підвести дітей до усвідомлення необхідності зберегти та примножувати природні багатства;
  • Закріпити правила поведінки в природному середовищу
  • Сформувати прагнення до самовиховання в себе ціннісного ставлення до самого себе та інших.

 

Форма проведення: етична бесіда

Обладнання і наочність: плакат з природою, картинки з негативними чинниками, чистий плакат, папір, кольорові олівці, мультимедіа або роздруковані схеми, кросворди та емблеми організацій.

Попередня підготовка: залучитися допомогою учнів у створенні плакату і карток, за необхідності.


Хід виховного заходу

І. Вступна частина

Щодня ми озираємось і бачимо навколо себе дерева, траву, квіти, птахів, комах, тварин. Це все природа. Людина — частина її. Але у людини є можливість змінювати природу. Кожна зміна позначається на навколишньому середовищі. Змінювати природу людина повинна обережно, бо окремі дії можуть завдавати шкоди і навіть призвести до загибелі.

Вправа. «Негативні чинники»

   На великому ватмані зображено гарний пейзаж природи. На столу поруч, розміщені картинки з зображенням чинників які негативно впливають на стан навколишнього середовища такі як: пластикові стаканчики та пакети, кришки від пляшок, батарейки, сигаретні недопалки,   вирубка лісів, хімічні речовини, що забруднюють воду, рибальські снасті, заводи що забруднюють повітря, вбивство тварин.

Дати дітям можливість по черзі прикріпити на плакат один з чинників.

Далі вчитель запитує: Чи сподобалося би вам жити в такому світі?

Як бачите . Від людини залежить, чи збереже вона природу, чи зруйнує. Нам подобається чисте повітря, прозора вода в річках, зелена трава на лугах, могутні дерева в лісах. Це життя. І наш обов'язок — зберегти його. Без природи людина загине. Збереження природи — це збереження людини.

Отож сьогодні ми з вами поговоримо про те, які існують екологічні проблеми в світі та з’ясуємо, як ми можемо вирішити ці проблеми. 


ІІ. Основна частина

Вправа. «Еко кросворд»

Дітям роздається листочки з роздрукованим кросвордом, або вчитель заздалегідь зображує дві схеми на дошці для двох команд. Далі пояснює завдання учням:  вам потрібно розділитися на дві команди та якнайшвидше дати відповіді на запитання. Та команда, яка перша відгадає слово, що зашифроване – виграє і зможе зняти всі погані чинники з нашого плакату.

                   1.  П О Л І Е Т И Л Е Н

  2.   П О В І Т Р Я

    3.   В О Г Н И Щ Е

              4. Ч Е Р В О Н А

            5.   Е К О Л О Г

             6. В О Д А

7.Р О С Л И Н А

Запитання:

1. Цей матеріал дуже поширений у виробництві пакетів.

2. Те, чим ми дихаємо.

3. Після відпочинку на природі, потрібно обов’язково погасити _______

4. Книга де записуються рідкісні види тварин.

5. Фахівець, що вивчає природу, вплив відходів на живі організми.

6. Рідина без якої неможливо жити.

7. Живий організм, що здатний до фотосинтезу.

 

Термiн “природа” в  науковій лiтературi вживається в двох значеннях – в широкому й вузькому.

(Розглянути схему на дошці або в форматі мультимедіа) У широкому розумiннi слова “природа” – це буття, Всесвiт,  об'єктивний свiт у нескiнченній  рiзноманiтностi  його форм. У цьому значенні cуспiльство є частиною природи. У бiльш вузькому розумiннi   “природа” – це частина об'єктивного свiту, з  якою взаємодiє суспiльство. У фiлософiї  її переважно називають природним (географiчним) середовищем. Поняття “природне середовище” має важливе практичне значення, оскільки акцентує увагу на тiй частинi природи, в центрi якої знаходиться людина i яка являється середовищем її життя.

 

 

http://library.nlu.edu.ua/POLN_TEXT/4%20KURS/4/1/10H3R10_1.files/image002.jpg

Об’єм природного середовища не залишається постійним. Вiн розширюється відповідно до мiри поглиблення пiзнання й розширення масштабiв перетворюючої дiяльностi людини. Сьогоднi  природне середовище включає земну кору, ґрунтовий покрив, воду, рослинний і тваринний свiти,  нижню частину атмосфери і ближнiй космос.

Геологічний вимiр бiосфери охоплює три оболонки: лiтосферу (верхня оболонка земної кулi – 3–11 км на сушi  i 0,5 – 10 км пiд дном океану);  гiдросферу (сукупнiсть вод планети – 1,6 млрд. кв. км.); атмосферу (газоподiбна оболонка Землi).  (Схема на дошці або мультимедіа)

http://library.nlu.edu.ua/POLN_TEXT/4%20KURS/4/1/10H3R10_1.files/image005.jpg

Всю  icторiю  взаємодії  суспiльства i природи подiляють на 4 перiоди:

1)                привласнення;

2)                аграрний період;

3)                iндустрiальний період;

4)                ноосферний період.

Перший перiод – привласнення – ґрунтується на способах здобування засобiв iснування. Другий i третiй вiдповiдають домiнуючому  виду виробництва – сiльськогосподарському чи  промисловому. Четвертий пов'язується  з виникненням  ноосфери.

Що ж таке  ноосфера ?

В теоретичному вимiрi  ноосфера  постає  як  поєднання  наук  про  природу  з науками  про  людину;  у практичному  вимiрi  –  це  сфера   буття природи та людини.

Найважливішими  елементами  ноосфери є ( схема 10. 3 ):

а) люди i їх дiяльнiсть, людський  розум  у  всiх  формах  його  прояву;

б) техніка,  транспортний зв'язок,  рiзнi  види  електростанцiй та ін.;

в) культурно – економiчнi   комплекси;

г) частина живої і не живої природи, яка служить об’єктом втручання людини.

http://library.nlu.edu.ua/POLN_TEXT/4%20KURS/4/1/10H3R10_1.files/image007.jpg

Як  бачимо, структура  ноосфери  складна. Але головний її елемент – людина, яка взаємодiє з рiзноманiтним природним середовищем  i  змiнює його.

 

А тепер давайте поговоримо про екологічні проблеми.

Діяльність людини призводить до потрапляння у атмосферу величезної кількості вуглекислого газу. Це веде до зростання середньої температури на планеті, танення льодовиків і підвищення рівня Світового океану, збільшення площ пустель. Проблема посилюється так званими позитивними зворотними зв’язками. Наприклад, зростання температури викликає танення льодів в Арктиці, що зменшує відбивну здатність Землі та призводить до ще більшого розігрівання планети. Таким чином, у якийсь момент навіть повна відмова від викидів вуглекислого газу в атмосферу не зупинить тривале зростання температури.

А які ще екологічні проблеми ви знаєте?

  • Виснаження озонового шару
  • Кислотні дощі
  • Скорочення біорізноманіття через вимирання видів
  • Забруднення Світового океану.
  • Озонова діра
  • Парниковий ефект
  • Проблема екологічно чистого транспорту
  • Демілітарізація (екологічні наслідки воєн)
  • Ресурсозбереження та рекультивація літосфери
  • Корозія матеріалів на відкритому повітрі

 

Як бачите, скільки проблем людство має, як наслідок свого безвідповідального використання природних ресурсів. Але ми маємо боротися за право жити у чистому і безпечному світі. Цим займається низка організацій, що виступають за збереження, охорону, та відтворення природи. Зверніть увагу на екран ( на екрані показані емблеми організацій. Або ж можна просто роздрукувати).

https://knute.edu.ua/image/MTAyNw==/e63cb69d14734b76774197ed592df1a4.jpg Global Nest

Global Nest — міжнародна асоціація вчених, технологів, інженерів та інших зацікавлених груп, що беруть участь в усіх наукових і технологічних аспектів навколишнього середовища, а також у застосуванні методів, спрямованих на сталий розвиток. Головною метою організації є підтримка та сприяння поширенню інформації про найсучасніших методів для поліпшення якості життя на основі розробки і застосування технологій і політики, дружньої до навколишнього середовища.

https://knute.edu.ua/image/MTAyNw==/afdd191e3cd3f4bb0b719346022fc00f.png Всесвітнє товариство захисту тварин

Всесвітнє товариство захисту тварин (ВОЗТ) (англ. World Society for the Protection of Animals (WSPA)) — міжнародна некомерційна зоозахисна організація, що здійснює свою діяльність у більш, ніж 150 країнах світу й об'єднує понад 900 організацій.

У ВОЗТ 13 офісів, розташованих в Австралії, Бразилії, Канаді, Колумбії, Коста-Ріці, Данії, Німеччині, Нідерландах, Новій Зеландії, Танзанії, Таїланді, США і Великобританії, головний офіс ВОЗТ — у Лондоні.

WSPA бореться як проти жорстокого поводження з тваринами в цілому, так і проводить окремі кампанії проти конкретних видів жорстокого і негуманного поводження, таких як корида, цькування ведмедя, китобійна промисловість, утримання дельфінів у неволі, інтенсивне тваринництво.

https://knute.edu.ua/image/MTAyNw==/0097c8c1e349d1842431f0707203d5d9.jpg Всесвітній фонд природи 

Всесвітній фонд дикої природи (англ. World Wide Fund for Nature), до 1986 р. — Всесвітній фонд дикої природи (англ. World Wildlife Fund, WWF) — міжнародна неурядова організація, що займається збереженням природи, дослідженнями та відновленням природного середовища. Офіційна назва організації була змінена з World Wildlife Fund на World Wide Fund for Nature, проте попередня назва залишається офіційною в багатьох країнах.

Це найбільша незалежна природоохоронна організація у світі, що має біля 5 млн працівників та добровольців по всьому світу, працюючи в понад 120 країн. Щорічно WWF здійснює понад 1200 екологічних проектів, привертаючи увагу мільйонів людей до проблем охорони довкілля і їхнього рішення. Організація існує на добровільних внесках, приблизно 9% її бюджету поступає від приватних пожертв.

Місія WWF — запобігання наростаючій деградації природного середовища планети і досягненні гармонії людини і природи. Головна мета — збереження біологічної різноманітності Землі. Символ Всесвітнього фонду дикої природи — гігантська панда.

https://knute.edu.ua/image/MTAyNw==/96f7416a75f2fa673f334d5ef68a265a.jpg Глобальна мережа екологічного маркування

Глобальна мережа екологічного маркування (англ. Global Ekolabelling Network (GEN)) — асоціація незалежних організацій із 36 країн, що впроваджують системи екологічного маркування відповідно до добровільного міжнародного стандарту ISO 14024.

GEN тісно співпрацює із Світовою організацією торгівлі, а одним з її членів є Комісія європейського Співтовариства з питань екологічної сертифікації та маркування.

https://knute.edu.ua/image/MTAyNw==/8647d91ce72ae99f34249905c365fa16.jpg Глобальний екологічній фонд

Глоба́льний екологі́чній фо́нд (ГЕФ, англ. Global Environment Facility, GEF) — незалежний міжнародний фінансовий суб'єкт, чия діяльність реалізується через Програму розвитку ООН, Програму охорони навколишнього середовища ООН, і Світовий банк. ГЕФ надає фонди для фінансування додаткових витрат для того, щоб проект став екологічно привабливим.

https://knute.edu.ua/image/MTAyNw==/b3fe46b3ac86f30ce79d938de5ef9618.jpg Громада Рибалок України 

Громада Рибалок України (ГРУ) — Всеукраїнське громадське об'єднання рибалок-любителів і спортсменів. Включає до свого складу Всеукраїнський благодійний фонд, Всеукраїнський риболовно-спортивний клуб і Всеукраїнську громадську організацію. Організація об'єднує всіх, хто захоплений риболовлею, чия трудова діяльність так чи інакше пов'язана з риболовним спортом або бізнесом, займається проблемами екології, охорони природи, стану водойм та боротьбою з браконьєрством.

 

https://knute.edu.ua/image/MTAyNw==/fa0273141040784dc789cc68c136db63.png Ґрінпіс

Ґрінпіс (англ. Greenpeace, у перекладі — «зелений мир») — міжнародна природоохоронна організація, заснована 1971 року в Канаді. Основне завдання організації — сприяти екологічному відродженню та привертати увагу людей та влади до збереження природи.

Фінансування організації — винятково із пожертв людей, небайдужих до збереження природи. Ґрінпіс не приймає фінансування бізнесу, влади та політичних партій.

Зростання популярності Ґрінпісу відбулося після багатьох акцій, спрямованих на збереження довкілля.

Основні напрямки

Станом на березень 2007 року у програмі Ґрінпісу є 6 завдань:

1, зупинити глобальне потепління;

2, зберегти природу океанів;

3, зберегти стародавні ліси та джунглі;

4, забезпечити атомне роззброєння;

5, ввести екологічне землеробство;

6, припинити виготовлення токсичних речовин.

https://knute.edu.ua/image/MTAyNw==/db0dc817a53083c2e621f0cfe1703498.jpeg Європейська агенція довкілля

Європейська агенція довкілля (ЄАД) (англ. European Environment Agency (ЕЕА) — агенція ЄС для забезпечення незалежною інформацією про стан навколишнього середовища. Також зустрічаються назви — Європейське екологічне агентство (ЄАД), Європейське агентство з охорони довкілля. Розташоване в Копенгагені (Данія).

Матеріали ЄАД — це основна інформаційна база для тих, хто залучений в розвиток, прийняття, проведення і оцінювання екологічної політики, а також для громадськості.

Основні напрями роботи ЄАД:

- запобігання зміні клімату;

- запобігання втратам біологічного різноманіття і розуміння його просторової зміни;

- захист людського здоров'я і якості життя;

- використання і управління природними ресурсами і відходами.

https://knute.edu.ua/image/MTAyNw==/98754f428c67f5b34252ff02d8eb1f86.jpg Клуб Сьєрра

Клуб "Сьєрра" (англ. Sierra Club) — американська природоохоронна організація, заснована 28 травня 1892 року в Сан-Франциско, Каліфорнія, відомим натуралістом і захісником природи Джоном М'юром (був її першим президентом).

Клуб "Сьєрра" має сотні тисяч членів у відділення по всій території США та споріднений з Канадським Клубом "Сьєрра".

https://knute.edu.ua/image/MTAyNw==/a8ad3f06caef8a10d60f960806270fa2.jpg Міжнародний Зелений Хрест

Міжнародний Зелений Хрест — міжнародна екологічна організація, заснована Михайлом Горбачовим в 1993 р. після конференції Earth Summit в Ріо-де-Жанейро, Бразилія. Штаб-квартира Міжнародного Зеленого Хреста розташована в Женеві, а філії є в 30 країнах, включаючи США, країни Латинської Америки, Західної та Східної Європи, Росію, Білорусію, Японію, Пакистан. Президент-засновник МЗК — Михайло Сергійович Горбачов, чинний президент — Олександр Олександрович Ліхоталь.

https://knute.edu.ua/image/MTAyNw==/2bd9bd133befb87276a60cb439400427.jpg Міжнародний союз охорони природи

Міжнародний союз охорони природи (МСОП; англійською — International Union for Conservation of Nature, IUCN) — міжнародна організація, метою якої є збереження природних ресурсів.

Заснована в 1948 році, головний офіс знаходиться в місті Гланд (Швейцарія). Членами організації можуть бути як юридичні, так і фізичні особи. На теперішній час членами МСОП є 78 країн, 112 урядових та 735 неурядових організацій (в тому числі й українських), а також велика кількість вчених з 181 країни.

Основним уставним видом діяльності МСОП є допомога співтовариствам будь-якого виду у справі збереження біорізноманіття і впровадження екологічно чистих та сталих методів використання природних ресурсів.

https://knute.edu.ua/image/MTAyNw==/bf1a111d5a723ab721132417eb61b4d1.jpg Національний екологічний центр України

Національний екологічний центр України (НЕЦУ) - одна з перших екологічних громадських неприбуткових організацій національного рівня, зареєстрованих у незалежній Україні.

 


Тепер в знаєте, що люди не лише гублять природу, є й ті які активно боряться на неї. Навіть ми з вами не лише можемо, а й маємо долучитися до цієї спарави. Кожен школяр може посадити дерево і нагодувати птахів. Ми повинні обережно поводити себе на лісових галявинах та берегах річок, не залишаючи після себе сміття. Якщо так робитиме хоча б кожен школяр, то й це буде вагомий внесок у дорослу справу збереження природи.

ІІІ. Заключна частина

Ми з вами провели чималу роботу та з’ясували що таке природа, яка люди впливають на стан довкілля, зв’ясували важливі глобальні екопроблеми.

На завершення я пропоную вам виконати ще одне маленьке завдання. Давайте кожен з вас поміркує та напише на листочку декілька порад, як простими вчинками допомогти нашій планеті. Ваші поради приклеїмо на великий плакат та повісимо в класі або коридорі. (Або можна запропонувати дітям написати та оформити одну(для того щоб не повторювалося) пораду або правило, гарно її розмалювати та прикріпити на плакат. Плакат потрібно повісити в класі або в коридорі школи, як пам’ятку для всіх про охорону природи.)

 

Нашу бесіду хочу закінчити такою цитатою:

... Ми всі несемося вдалину на одній і тій же планеті - ми екіпаж одного корабля.

Антуан де Сент-Екзюпері 

docx
Додано
8 травня 2021
Переглядів
2437
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку