…Вони крикливо одягаються, слухають жахливу музику, вимагають грошей на дискотеки, ігнорують почуття близьких, у них проблеми з навчанням, вживанням алкогольних напоїв, палінням, вони можуть довести батька до сказу, маму – до сліз, а бабусю – до інфаркту. Вони не збираються прислухатися до вашої думки, і що найголовніше – вони не збираються розкаюватися.
Це – важкі підлітки
ВАЖКІ ПІДЛІТКИ
« ДІТИ –ДЗЕРКАЛО НАШИХ ПОМИЛОК»
…Вони крикливо одягаються, слухають жахливу музику, вимагають грошей на дискотеки, ігнорують почуття близьких, у них проблеми з навчанням, вживанням алкогольних напоїв, палінням, вони можуть довести батька до сказу, маму – до сліз, а бабусю – до інфаркту. Вони не збираються прислухатися до вашої думки, і що найголовніше – вони не збираються розкаюватися.
Це – важкі підлітки
БАГАТО СІМЕЙ ЗНАЮТЬ, ЩО ЦЕ ТАКЕ. Газети вміщують безліч статей на тему підліткових течій, батьки наговорюють сотні годин повчальних розмов, спортклуби даремно намагаються залучити їх до культури і здоров’я. Важкі підлітки не збираються прислухатися до вас, скільки б у вас не було грошей, як би ви не вміли плавати чи тягати штангу, яких би висот у політиці чи спорті ви не досягли. У них на все є своя точка зору, і для них абсолютно неважливо, що на підтвердження своєї точки зору в них немає жодного аргументу. Вони визнають тільки свої бажання, і якщо вони йдуть вам на зустріч, то щоб щось від вас отримати, а потім знову обманути ваші сподівання.. Іноді можна задуматися: хто ким керує: батьки ними чи вони батьками? І в результаті останнє виявляється лякливу правильним.
Чому стають важкими? Як вчорашні такі милі, кумедні діти перетворюються на жахливих важких підлітків?
Ми спробуємо пояснити вам це, як і спробуємо пролити світло на те, що ж робити, щоб уникнути такої неприємності.
Важкий підліток – це в недалекому минулому мила дитина, батьки якої припустилися багатьох стратегічних і тактичних помилок в її вихованні.
Підлітки стають « важкими», коли
1. Вимоги батьків не відповідають їх віку
А) Батьки забагато дозволяють і замало вимагають
Батьки замало дозволяють і замало вимагають
2. Ставлення батьків до дітей неадекватні їх віку
Батьки сприймають дитину, як маленьку і так спілкуються з нею
Батьки з дитинства сприймають малюка як дорослу людину і ставляться до нього як до дорослого, який має свій досвід.
3. Батьки часто заявляють дитині, що все, що вона має, вміє, - належить їм, тим самим позбавляючи дитину права на особисту свободу, досягнення, почуття.
4. Батьки займаються задоволення матеріальних потреб дитини, забуваючи про душевний контакт, теплі, дружні стосунки
5. Батьки намагаються виростити з дитини « ідеального себе», того, ким не стали вони самі, чого не досягли, не зуміли, не встигли. Немає нічого гіршого такої підміни
6. Батьки у вихованні не мають логіки
У родині немає чітких правил: за що дитину покарають, за що похваллять. Або в родині існують два протирічливих набори правил виховання – один мамин, інший – батьків, які не узгоджуються один з одним.
Або правила в родині є, та батьки непослідовні у дотриманні цих правил: то покарають, то ні. То покарають, а потім пожаліють і подарують подарунок.
Підлітки стають» важкими», щоб
Отримати увагу, неважливо: позитивну чи негативну.
Якщо в дитинстві діти отримували велику кількість уваги, то в них може розвиватися надмірна потреба в любові.
Щоб відстояти своє право бути самостійним, особистістю, окремою від батьків.
Підлітки стають « важкими» в результаті того, що
Батьки весь свій вільний час віддають дитині, вона стає сенсом існування.
Батьки не приділяють достатньої уваги спілкуванню з дитиною, емоції не проявляються відверто.
В родині панують відкриті або приховані непорозуміння, конфлікти, взаємне невдоволення.
Підлітки стають» важкими» тому що
У родині кілька дітей і батьки використовують різні принципи у вихованні
Батьки лише утримують і годують дитину, наївно вважаючи, що виховує школа, телевізор, держава, вулиця, життя.
Підлітки стають» важкими» після того, як
Батьки розлучаються і зберігають погані стосунки, налаштовуючи дитину один проти одного. Дитина зростає в самотній родині( мама, бабуся, і не бачить повноцінної взаємодії статей.
Існують чіткі закони біології. Наприклад, якщо ходити взимку без одягу – змерзнеш, якщо пити воду з болота, є ризик отримати дизентерію. Є такі ж чіткі закони психології і виховання. Якщо батьки їх порушують, то виникають проблеми. Можна ці закони не сприймати, можна скільки завгодно доводити, що й на осичині ростуть апельсини, проте факт залишається фактом: НАШІ ДІТИ – ДЗЕРКАЛО НАШИХ ПОМИЛОК.
Варто зазначити, що без зміни відношення батьків, не допоможе жоден психолог чи гіпноз. Ігнорування причин не вирішує проблеми. Поки існує причина – існують наслідки. Батьки являються причиною того, що відбувається з важкими підлітками у 99,9 %, як не боляче це визнавати.
Не існує проблем дитини окремо від проблем родини. І батьки, які хочуть, щоб дитина змінилася сама, самому не докладаючи ніяких зусиль, не виправляючи помилок, дещо наївні та егоїстичні.
І навпаки, якщо батьки активно включаються в роботу з подолання проблем, вони приречені на успіх.
Ось декілька порад, які допоможуть вам уникнути появи у вашій родині « важких підлітків»
*, не зловживайте покараннями та заборонами. Знайдіть причину і мотивацію. Пам’ятайте: кожній дитині потрібний індивідуальний підхід.
* посильте пізнавальний інтерес, Залучайте дитину до різних видів діяльності
* Розмовляйте, пояснюйте, але не висувайте вимог і не вимагайте відразу ідеальної поведінки, поступово введіть зміни в режим дня, звички дитини
* Помічайте навіть незначні зміни поведінки, оскільки асоціальна поведінка спочатку проявляється епізодично та ситуативно
* Треба знайти сильні сторони і правильно їх використовувати, розвивати.
В дитину необхідно вірити - це головне! Велике значення має значення для важкої дитини відчуття успіху, радість. Це стимул до самовдосконалення. Розмовляйте з дитиною тактовно і уникайте різких виразів.
ВИСЛОВИ, ЯКИХ НІКОЛИ НЕ ПОВИННА ЧУТИ ВАША ДИТИНА:
«Підеш до школи, – ще довідаєшся...»,
«Може там з тебе людину зроблять!...»
«Мені такий хлопчик (таке ледащо...) не треба...!»
«Вчитель не такий»,
«Група не підходяща, – не така, як сусідня»,
«Школа взагалі гірша, ніж … (!)»
«Перестань! Сядь і посидь! Набрид, мотаєшся отут перед очима!»
«Дай здачі, чого сидиш?», «Вдома ти он яка швидка, а як без мене, то нічого
не варта...»
«А чого від нього чекати гарного? Він же...»
«То й що, що вчителька казала писати ось
тут, а я тобі кажу...»,
«Хай собі каже вчителька, а в нас немає часу
ходити на вулицю, дивитись на ту берізку...
Ще чого!..»
«І що ти за дитина така! Он у інших діти як
діти...»
«Поклади на місце! Пам’ятаєш, як минулого разу... Втомилася я вже прибирати після тебе...»
«І коли ти вже... До тебе треба п’ять няньок, щоб витримати...», «Скільки це може продовжуватися...»
«Ти в мене найкраща, найгарніша, не те що та Тетянка... Ніколи нічого в неї нема: ні фарб, ні клею.. Не дружи з нею...».
ВИСЛОВИ, ЯКІ ХОТІЛА Б ПОЧУТИ ВАША ДИТИНА:
«Ти мені дуже допоміг!» «Ти нас так порадувала! Ми знаємо, що ти нас не підведеш!»
«Я подумала, а що, як нам зробити отак... Знаєш, а в бабусі виходить саме так, як ми хочемо, але вона робить трохи інакше...»
«Я тебе так люблю... Ти нам дуже потрібна...»
«Ми з татом хочемо, щоб..., тому, що....»
«Я в тебе вірю...», «Подумай ще раз,... я теж колись зробила таку саму помилку...»
«Якщо вчителька саме так просила написати, то, звичайно, звісно ж...»
«А ти подякувала Сергійку за фарби?... А чому ти не запропонував Толі свою допомогу.... Я зробила б так...»
«Колись давно я теж була у схожій ситуації... Знаєш, я подумала, може й тобі так зробити...»
«Давай з татом порадимося... Разом ми вигадаємо найкращий вихід...»
«Мені було б приємно, якби ти... А бабуся мені вже давно казала, що дуже зраділа б, якби..»
«У тебе сьогодні такий войовничий настрій... То може оголосимо війну бруду й пилу... Допоможеш мені...»
«В тебе таке непросте домашнє завдання. Ти розумний хлопчик, впорався. Але додавши ще й охайності, вийде ідеально... Що, як