БЕСIДА: «ДОБРО I МИЛОСЕРДЯ»
Мета: З’ясувати змiст понять «добро», «милосердя»; формувати у дiтей цiннiсну орiєнтацiю, здатнiсть формулювати моральнi судження розвивати комунiкативнi навички, мовлення; виховувати бажання творити добро.
Обладнання i наочнiсть: дошка, проектор, кулька, «Квітка Добра» (папiрові пелюстки, на яких написанi прислiв’я i приказки про добро).
Використанi джерела iнформацiї для пiдготовки заходу: https://pidruchniki.com/81032/etika_ta_estetika/dobro , https://pidruchniki.com/81048/etika_ta_estetika/miloserdya
Рекомендованi учням джерела iнформацiї: https://www.youtube.com/watch?v=yXEbKdpyaUk , https://www.youtube.com/watch?v=PvJv38LC5Ws
I. Вступна частина
Девiз
Нехай існує істина стара –
Людина починається з добра.
1. Вправа «Коло добра».
- Подаруємо посмiшку своїм товаришам i передамо тепло своїх долонь один одному.
2. Правила роботи
1. Правило пiднятої руки;
2. Слухати i чути iншого;
3. Говорити по черзi;
4. Не критикувати;
5. Радiти успiхам iнших;
6. Посмiхатися.
3. Вправа «Очiкування».
Про цiннiсть доброчинностi, милосердя в життi людини влучно говорить народна мудрiсть: ’’Будеш людинi все життя робити добро — нiчого, а зробиш один раз зло — на все життя ворогом будеш’’.
Однак в сучасному свiтi бiльшiсть людей забули цю мудрiсть i в їх життi головне корисливiсть, власна вигода, збагачення за будь-яку цiнну, байдужiсть до життя оточуючих
Чому це вiдбувається? До чого це приводить? Чи можна бути щасливим, коли поруч люди в бiдi?
Отже, спробуємо знайти вiдповiдi на цi питання.
4. Вправа ’’Асоцiативний кущ’’
Вихователь записує по серединi дошки словосполучення ‘’добро та милосердя’’.
Давайте запишемо слова та фрази, якi спадають на думку, коли ви чуєте цi слова.
Прогнозованi написи
-великодушнiсть
-допомога
-взаємодопомога
-благодiйнiсть
-Мати Тереза
-спiвчуття
-сердечнiсть
-людянiсть
-доброчиннiсть….
II. Основна частина
Демонстрацiя
Пропоную переглянути цiкаве вiдео
https://www.youtube.com/watch?v=Sh6LMQ04lJg
Хто з героїв проявив доброчиннiсть?
Якi наслiдки таких дiй?
Як вiдреагувала сiм’я на допомогу?
Щоб було б, якби цi герої були корисливими, байдужими як би вони вчинили?
Чи робили ви таку добру справу схожу на ту, що представлена у мультфiльму?
Доброчиннiсть базується на таких поняттях як добро i милосердя.
Що ж таке добро?
Гра’’ Збери приказки й прислiв’я’’
Зараз давайте зберемо прислiв’я i приказки про добро. I наклеїмо їх на нашiй квiтцi на дошцi.
-Добре дiло твори…(смiливо)
-Хто людям добра бажає той…(i собi має)
-Добре слово дiм будує, а….(зле-руйнує)
-Краще добро робити, нiж…(гарно говорити)
-За добро…..(добром i платять)
У чому ‘’вимiрюється’’ добро? Яка його цiна?
Вiдповiсти нам допоможе притча про добро: https://www.youtube.com/watch?v=SHqeG2w10mA
Яку ж велику цiну заплатила дiвчинка?
Чому нам так важко не тiльки робити добро, але й приймати його?
Але в нашому життi є такi ситуацiї коли добро є злом.
Гра ‘’Добро -Зло’’
Потрiбно визначити де є справжнє добро , а де є добро- злом. Записати в першу колонку добро в другу зло.
-один учень дає списувати iншому(зло)
-поступатися мiсцем в транспортi старшим(добро)
- ви говорите неправду ,щоб не образити(зло)
-садити дерева,кущi(добро)
-мама купляє все що забажає її дитина(зло)
Чому цi дiї ,якi ви записали в другу колонку , є злом?
Отже, доброю ми називаємо людину, котра несе людям добро, яке розумiється як любов, допомога, благоволiння(почуття найглибшої й найщирiшої пошани й любовi.) Добрий не буває агресивним i нiколи насильно не нав'язує благ, даючи iншим можливiсть вiльного рiшення. Доброта – це якiсть, котра виражає себе в практичному життi, в поведiнцi людини, вона характеризує цiлiснiсть особистостi. Тому не можна бути "добрим" в душi, але жорстоким, грубим, авторитарним у поведiнцi. Така поведiнка руйнує "доброту”. Доброта пов'язана зi здатнiстю поступитися власними iнтересами та амбiцiями заради блага iншої людини, вона принципово неегоїстична.
Чим вiдрiзняється доброчиннiсть вiд добрих людей?
Милосердя також притаманне нам . Ми досить часто забуваємо про це почуття.
Давайте пригадаємо.
Вправа ‘’Продовж речення’’.
‘’Милосердя –це…..’’
Вихователь. Дiти, як ви розумiєте слово милосердя, доброчиннiсть? (Вiдповiдi учнiв). Так, милосердя — це привiтне, добре ставлення до когось, вияв жалостi, любовi, тобто мати миле серце. Доброчиннiсть — це надання допомоги (переважно матерiальної) бiдним людям, турбота про них, тобто чинити добро. Кожна людина має рiзнi почуття, це те, що живе в її душi, в її серцi — це любов i жалiсть, доброта i ласка, радiсть i щастя — все це хорошi почуття. А ще буває, що в серцi людини поселяється зло, заздрiсть, зажерливiсть, лiнь — це негативнi i дуже поганi почуття, з якими треба боротися i викорiнювати зi своєї душi, тому що вони приносять бiду для людини, руйнують її душу. I хоч цi всi почуття добрi i поганi захованi далеко в душi , їх вiдразу i розгледiти не можна, та все ж добру людину видно вiдразу по її поведiнцi i, навiть, по її очах. А скажiть, будь ласка, як розрiзнити добру людину i злу? (Вiдповiдi учнiв). Так, дiти, у доброї людини очi випромiнюють тепло, радiсть, спiвчуття i це видно, бо очi свiтяться. Добра людина поводить себе вiдповiдно: гарно, чемно, не проявляє агресiї по вiдношенню до iнших, не б’ється, не вживає поганих слiв, не заважає, тому що розумiє людей i зважає на їх настрiй, потреби. I поганi почуття в людини проявляються в очах i поведiнцi, навiть у виразi обличчя, в її мiмiцi.
Гра «Якщо людина добра»
– Якщо людина добра, то з нею хочеться говорити, смiятись, її всi поважають i люблять.Дiти, давайте пограємо в гру. Умови гри: якщо людина повинна робити те, що я називаю, ви плескаєте в долонi, а якщо нi – нiчого не робите. Уважно слухайте:
Конкурс читцiв «Водоспад поезiї» (потрiбно виразно прочитати вiрш, у якому б розкривалася тема доброти та милосердя)
Не суди когось iз пересердя,
Бог не всiм по рiвному дає,
Хто у серцi має милосердя –
Той Закони Божi пiзнає.
Не жалiй нi кволим, нi калiкам,
Не ховай добро в гнилi мiхи
I Господь тобi добавить вiку,
I простить тобi дрiбнi грiхи.
Розведи бiду чужу руками,
Не пройди, коли комусь болить,
Ми усi щось губимо з роками
I пiд Богом ходим кожну мить.
Господь нас за руку свiтом водить,
Часто притискає до грудей,
Але милосердя нам приходить
Лиш вiд Богом п́осланих людей.
Не говори про доброту,
Коли ти нею сам не сяєш,
Коли у радощах витаєш,
Забувши про чужу бiду.
Бо доброта — не тiльки те,
Що обiймає тепле слово,
В цiм почуттi така основа,
Яка з глибин душi росте.
Коли її не маєш ти,
То раниш людяне в людинi.
Немає вищої святинi,
Нiж чисте сяйво доброти
Краса врятує свiт – завжди так говорили.
Тепер врятує свiт лиш доброта,
Бо у краси на це уже замало сили,
Бо стiльки всюди зла – людина вже не та.
Тож, люди, на землi спiшiть добро творити,
Щоб не спiткала нас лиха пора, щоб кожен мiг серед краси прожити
У царствi справедливостi й добра.
Хiба чекати плати за добро?
Нехай в руцi зламається перо,
Нехай твоя зламається рука,
Що за добро добра собi чека!
Добро твориться просто – нi за так.
Так, як цвiте i опадає мак,
Як хмарка в`ється i смiється пташка,
Як трудиться мурашка-горопашка.
Мовна гра «Дощик добрих справ»
(Дiти перераховують добрi справи, якi вони зробили або вчинки, якi варто робити)
1.Ставитися до iнших так, як ви б хотiли, щоб ставилися до вас.
2.Поважати iнших, особливо старших i слабших вiд себе.
3.Слухати маму, тата, бабусю.
4.Не смiятися над калiками.
5.Любити i берегти природу, тварин.
6.Не проходити байдуже мимо людської бiди, горя, розпачу.
7.Не залишати тварин у бiдi.
8.Любити природу i все живе. Бережливо ставитися до краси.
9.Умiти не тiльки поспiвчувати у горi, а й порадiти чужому успiху.
III. Заключна частина.
Зворотнiй зв'язок. Гра «Так. Нi».
- Дiти, сьогоднi ви дiзналися, що означає бути добрим i милосердним. Пропоную вам пограти в гру «Так. Нi». Якщо те, що я буду казати, добра людина повинна робити – ви плещете в долонi, якщо нi – топаєте нiжками:
* Захищати слабкого
*Насмiхатися з чужого горя
* Допомагати батькам
* Хвалитися, якщо зробив добру справу
* Робити добрi справи i не хизуватися
* Берегти природу
* Ображати тварин
* Допомагати друзям
- Молодцi. Ви всi сьогоднi гарно працювали i впоралися iз всiма завданнями.
Вихователь. Отже, дiти, що ви зрозумiли з сьогоднiшньої бесiди, якi висновки зробили? (Вiдповiдi учнiв). Бути добрим, людяним, сердечним, милосердним — це завжди актуально i модно. В усi часи добру людину поважали, прислухалися до її порад, до її слiв. Про це в народi так багато є прислiв’їв! А хто менi скаже прислiв’я про доброту? (Добре роби, добре буде й тобi. Хто добре серце має, той усе здолає. Доброму завжди добре. Добре слово мур пробиває, а погане нiчого не здолає. Людина красна не словами, а своїми дiлами. Усмiшка нiкому не шкодить. Те дороге, що нелегко вдається. Хто рано пiдводиться, за тим i дiло водиться. Коли щось робиш, думай про наслiдки. З самого початку думай, яким буде кiнець. Не завжди кажи те, що знаєш, але завжди знай, що кажеш. Хочеш iнших повчати, сам будь бездоганний).
Милосердний — серцю милий,
Спiвчувати вмiє.
Вiн привiтний, незлобивий,
Словом душу грiє.
Вмiє весело смiятись,
Гнiв i сум здолає.
Для людей вiн звик старатись —
Добру вдачу має.
Дiлом людям допоможе,
Скаже добре слово.
Добре все зробити може —
Вiн на це готовий.
Благородний, дивовижний,
Має добру вдачу.
Чесний, вiрний, свiтлий, нiжний —
Вас такими бачу!