Виховна година "Основа знань – стараннiсть i труд"

Про матеріал
Розвивати iнтерес до навчання та пiзнання самого себе; - вчити дiтей керувати своїм життям; - формувати навички ефективного спiлкування, групової взаємодiї, комунiкативностi; - сприяти всебiчному розвитку особистостi; - виховувати свiдоме ставлення до навчання, розумiння його необхiдностi у життi.
Перегляд файлу

Виховна година: Основа знань – стараннiсть i труд

Мета: - розвивати iнтерес до навчання та пiзнання самого себе;

- вчити дiтей керувати своїм життям;

- формувати навички ефективного спiлкування, групової взаємодiї, комунiкативностi;

- сприяти всебiчному розвитку особистостi;

- виховувати свiдоме ставлення до навчання, розумiння його необхiдностi у життi.

 

Обладнання: плакати з висловами про знання, листки для анкетування. 

 

      Епiграф

 Знання — це скарб, йому й цiни не зложиш. 

Визбируй же його, де тiльки можеш! 

Одна душа, єдине тiло, але знанню немає дна.

                                                                                                                       Рудакi

                                   Хiд роботи

I. Органiзацiйний момент

Привiтання

Учасники стоять у колi, взявшись за руки. Промовляємо слова i виконуємо рухи.

Здраствуй, сонце,

Здраствуй, небо,

Здраствуй, школо, дорога,

I уся шкiльна сiм’я!

 

- Дорогi дiти! З того часу, вiдколи ви себе пам'ятаєте, вам доводиться спостерiгати, як працюють вашi родичi. Вони  щоденно ходять на роботу, клопочуться по господарству, забезпечують сiм’ю , пiклуються про своїх дiтей.

- А давайте спробуємо уявити, що було б, якби вашi батьки не працювали?

(Мiркування учнiв) 
Отже, праця - основа людського життя.

Людина старiє, помирає, а її труд залишається дiтям, онукам, правнукам…

Усе, що ми маємо, -  створено працею людини.

"Хто не працює, той не їсть", -  каже народне прислiв'я, i  саме цим пiдкреслюється, що кожен зобов'язаний працювати.

I чим плiднiше людина працює, тим досконалiшою стає її робота.

Але цi вмiння, досвiд не приходять самi по собi, їх потрiбно набувати, старанно навчаючись.

- Дiти, скажiть, будь ласка, а що є працею для школяра? (Навчання)

II. Оголошення теми i мети заняття.

- I на сьогоднiшньому заняттi ми з вами спробуємо з’ясувати, що таке навчання.  Будемо розвивати iнтерес до навчання та вчитися пiзнавати самого себе, вчитися  керувати своїм життям, формуватимемо навички ефективного спiлкування, групової взаємодiї, виховуватимемо  свiдоме ставлення до навчання, розумiння його необхiдностi у життi, почуття обов'язку перед батьками, вчителями, державою.

ПРАВИЛА ЗАНЯТТЯ

Вправа «Ромашка»

(На кожну пелюстку прикрiплюємо правило)

1. Приходити вчасно.

2. Поводитись тихо

3. Вмiти слухати

4. Сказати хочеш не кричи, а тiльки руку пiднiми!

5. Бути уважним i старанним.

6. Взаємоповага.

 

III. Основна частина

- Давайте спочатку з’ясуємо, що таке навчання як праця для школяра.

- Можливо, це обов’язок, який, якщо i не хочеш, а треба виконувати?

- Чи  це потреба, без якої складно буде в подальшому життi?

 А може, це просто порожня витрата часу на непотрiбнi  речi?

Учень чи учениця
Великий український поет I. Я. Франко писав: 
«Хто в першiй чвертинi життя 
Знання не здобув, 
А в другiй чвертинi життя 
Добра не здобув, 
А в третiй чвертинi життя 
Хто чесним не був, 
Той скаже в четвертiй: 
"Бодай я на свiтi й не був". 

Вихователь:

- Давайте помiркуємо над цими словами.

- Скiльки в середньому живе людина? (75 рокiв)

- Що таке «чвертина»? (Четверта частина)

- Отже, 75 рокiв подiлимо на чотири.

- Скiльки припадає на кожну чверть? (18 - 19).

- Вам зараз кому десять, а кому одинадцять рокiв. Це уже за половину першої чвертi життя. I саме пора, за словами Франка, знання набувати.

- Скажiть, будь ласка, коли ви почали їх здобувати? (Вiдповiдь учнiв) 
- Нi, не з першого класу, а  ранiше, з перших крокiв свого життя. Слухаючи мамину колискову пiсню чи бабусину казку, ви вже вчилися.

- У перший клас  прийшли, маючи великий запас слiв, умiючи складати з них речення, спiлкуватися, висловлювати думки. Це велика i непроста наука, засвоївши яку, тим самим довели свої здiбностi до навчання. Але в дитинствi ви в основному запам'ятовували, ваше навчання ще не мало усвiдомленого характеру, ще не замислювалися над тим, для чого  потрiбно щось знати чи вмiти. 

- У кожної дитини є свої iнтереси, уподобання, якi постiйно удосконалюємо, вивчаючи щось для себе в тiй чи iншiй сферi. I не треба  боятися пiзнавати щось нове, не треба боятися помилятися. Не помиляється  лише той, хто нiчого не робить. Бо на помилках ми навчаємося.  Вмiння вчитися на помилках – ключ до успiху. З помилок, зроблених на початку життя, можна  отримати велику користь.  Невдачi нам дають безцiнну iнформацiю про те, що ми можемо робити, а що - нi.

1. Iнформацiйне повiдомлення: «Здiбностi i їх роль в життi людини»

Вихователь:

- Для того, щоб вибрати професiю, яка буде вам до душi, необхiдно з’ясувати свої здiбностi.  Що це таке? (Сукупнiсть психофiзiологiчних властивостей, необхiдних для виконання того чи iншого виду дiяльностi)

- Здiбностi бувають фiзичнi i розумовi.

- Як ви вважаєте, якi здiбностi займають провiдне мiсце? (Розумовi)

- Звичайно ж, розумовi. I вiд того, як ви будете розвивати свої розумовi здiбностi в школi, залежить, чи зможете ви  втiлити свої мрiї i бажання в життя.

 

2. Анкетування

- Зараз проведемо невелике опитування, щоб краще зрозумiти уподобання та здiбностi кожної дитини. У вас на партах лежать аркушi паперу.

Треба дати стислi та правдивi вiдповiдi на поставленi запитання. Листки з вiдповiдями можна, якщо не бажаєте, не пiдписувати.
1. З яким настроєм ти починаєш навчальний рiк? 
2. Чи любиш ти вчитися? 
3. Якi навчальнi предмети ти найбiльше любиш? 
4. Чи хочеш ти якнайбiльше знати про свiй рiд, народ, країну? 
5. Чи подобається тобi твiй клас? 
6. Кого у класi найбiльше поважають? 
7. Чи хотiв би ти бути лiдером класу? Що тобi заважає ним стати? 
8. Що тобi бiльше подобається: дисциплiна в класi чи вiдсутнiсть її? 

9. На твою думку, що в тебе виходить найкраще?

(Вихователь збирає анкети дiтей, щоб проаналiзувати їх)

3. Вправа «Вчитися допомагає - …, вчитися заважає - …»

Робота в групах

Для цiєї вправи вихователь об’єднує дiтей у чотири групи за допомогою «кольорової» методики.

Учням роздаються прямокутники з картону рiзних кольорiв.

(скiльки груп – стiльки кольорiв).

А потiм дiти об’єднуються за однаковими кольорами.

- Давайте подумаємо i зобразимо на листках, що ж нам допомагає, а що заважає вчитися.

(Двi групи працюють над темою «Що допомагає вчитися», а двi iншi – «Що заважає вчитися»)

(Представники з кожної групи презентують свої доробки)

- Отже навчання – це важка, постiйна праця. Працелюбнiсть i терпiння разом йдуть по життю. Та не лише цi двi якостi потрiбнi, щоб добре навчатися. Воля – ще одна з головних умов досягнення поставленої мети.

Ваш вибiр – зробити уроки чи  виправдати свою ледачiсть.

Вибiр має бути направлений на подолання перешкод.

Це завжди перемога «я повинен» над «я хочу».

Людина може керувати своєю поведiнкою, життям.

Навчаючись, людина розвивається. I за свiй шкiльний вiк не тiльки здобуває певну кiлькiсть знань, а й досягає того рiвня розвитку, коли вона вже здатна аналiзувати, зiставляти, узагальнювати, давати оцiнку тому, що її оточує, що вона чує або читає. Ви вже давно зрозумiли, що навчання— це праця, i праця нелегка, вона потребує багато часу, наполегливостi та сили волi.

Фiзкультхвилинка

Проведемо гру «Роби все навпаки»

Завдання

 Учнi встають бiля парт. Учитель швидко вiддає команди, а учнi мають виконувати усе навпаки. Орiєнтовнi команди: руки вгору, руки вперед, нахил лiворуч, нахил праворуч, нахил назад, нахил вперед, поворот лiворуч, поворот праворуч. Учень, який припустився помилки (зробив те, що наказав учитель), сiдає за парту. Перемагають тi учнi, якi протягом гри жодного разу не помиляться.

 

4.  Народна мудрiсть про важливiсть навчання.
«Без науки - як без очей»
«Вiк живи, вiк учись» 
«Вчена людина - видюща i на все тямуща» 
«Вчитися нiколи не пiзно» 
«Де бiльше науки, там менше муки»
«Здобудеш освiту - побачиш бiльше свiту»
«Знання злодiй не вкраде, в огнi не згорить i в водi не втоне» 
«Книга вчить, як на свiтi жить» 
«Людина вчиться, коли живе» 
«Знання в щастi прикрашає, а в нещастi утiшає» 
«Наука в лiс не веде, а з лiсу виводить»
«Дай синовi розум, а не багатство»
«Хто знання має, той i мур ламає» 
«Чого Iвась не навчився, того й Iван не буде знати» 
«Великий дурень чи малий - однаково дурень»
«Високий,  як тополя, а дурний, як квасоля» 
«Вчений iде, а неук слiдом спотикається» 
«Дурень розумний, поки мовчить» 
«За дурною головою ноги бiднi»
«Дурному завжди в головi горобцi свищуть»
«Краще з мудрим загубити, нiж з дурним знайти» 
«Пiд носом косовиця, а на розум ще й не орано» 
«Осла взнаєш по вухах, а дурня  за  словами»
«Розумний хвалить iнших, дурень – себе» 
«Як нема в головi, то й на базарi не купиш»
«Як скаже , то нi пришити, нi прилатати»
"Учення - свiтло, а невчення - пiтьма"

всiм треба розвивати уважнiсть i кмiтливiсть, а для цього необхiдно багато читати, постiйно розгадувати кросворди, шаради та головоломки, складати вiршi.

Давайте  спробуємо колективно скласти вiрш. (презентацiя)


Складання колективного вірша
Треба всі науки знати.
Щоб в житті…
Бо знання – це зброя-диво.
З ними йди в життя…
Пам’ятай, ...

Бажаю вам досягти своєї мети у житті!
Добре вчитися, бути гарними людьми.
Успіхів вам!

 

Знання на собі не носити,
Вони поведуть вас в життя,
Навчать і покажуть, як жити,
Відкриється вам майбуття.
Як будеш цей с...

 

Знання - це скарб, а вміння вчитись - ключ до нього

 

 

 

 

 

         Научає

              Iдемо

           Знати

          Крила

 

 

 

 

                       Розквiтла

                       Пiтьма

                            Сiє

                       Знає

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Свiту

Ноша

Тренуйся

Намагайся

 

 

 

 

 

 

 

Перемагати

Смiливо

Сила

Майбуття

 


Те, що ви маєте можливiсть навчатися, розвиватися, удосконалюватись - велике благо. Вчитися - це не лише ваша особиста справа, а й обов'язок перед батьками, перед усiм народом, перед Україною. Цiнуйте й використовуйте його повною мiрою. Долайте в собi лiнощi, нерiшучiсть, невпевненiсть, гартуйте волю, працюйте наполегливо, - i ви досягнете результатiв, якi подарують вам радiсть. Бо нашiй Українi потрiбнi розумнi й хазяйновитi господарi, високоосвiченi й вiдданi рiднiй державi спецiалiсти. Яким буде сьогоднiшнє молоде поколiння, такою буде й майбутня доля України! I вся надiя на вас, дорогi школярi!

IV. Пiдсумок.

Вправа  «Я б хотiв побажати …»

(Учнi по колу говорять свої побажання)

 

 

1

 

docx
Додано
21 листопада 2022
Переглядів
885
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку