Система оцінювання здобувачів освіти Вимога 1: Наявність відкритої, прозорої і зрозумілої для здобувачів освіти системи оцінювання їх навчальних досягнень КРИТЕРІЙ 1: Здобувачі освіти отримують від педагогічних працівників інформацію про критерії, правила та процедури оцінювання навчальних досягнень КРИТЕРІЙ 2: Система оцінювання в закладі освіти сприяє реалізації компетентнісного підходу до навчання КРИТЕРІЙ 3: Здобувачі освіти вважають оцінювання навчальних досягнень справедливим і об’єктивним Індикатор 1: Частка учнів, яка отримує вичерпну інформацію щодо критеріїв оцінювання Індикатор 2: Частка вчителів, які застосовують систему оцінювання, спрямовану на реалізацію компетентнісного підходу Індикатор 3: Частка учнів, які вважають оцінювання результатів їх навчання справедливим і об’єктивним
Як оцінюють виконання критерію: Чи система оцінювання навчальних досягнень учнів містить чіткі і зрозумілі вимоги до навчальних результатів? Чи апробовуються різні моделі досягнення результату без ризику отримати за це негативну оцінку? Чи використовується самооцінювання і взаємооцінювання? КРИТЕРІЙ 1:
Як оцінюють виконання критерію: Чи оприлюднена у закладі освіти інформація про критерії оцінювання навчальних досягнень учнів? Чи систематично інформуються учні про критерії оцінювання навчальних досягнень при виконанні обов’язкових видів роботи? Чи розуміють учні пропоновані критерії оцінювання? Чи вважають учні оцінювання навчальних досягнень у закладі освіти справедливим? Чи поінформовані учні і батьки про правила і процедури оцінювання з предмету або курсу (спецкурсу, курсу за вибором)? КРИТЕРІЙ 1:
КРИТЕРІЙ 2: Система оцінювання в закладі освіти сприяє реалізації компетентнісного підходу до навчання Підходи до формування критеріїв оцінювання: оцінювати не лише результат роботи, але й процес навчання, індивідуальний поступ кожного учня; позитивно оцінювати досягнення учнів, незалежно від того, значні вони чи скромні; оцінювати рівень аргументації та уміння учнів висловлювати свою думку; уміння розв’язання проблем і прийняття рішень; розуміння, а не відтворення фрагментів інформації; оцінювання умінь, які визначають здатність працювати в команді; уміння слухати, розв’язувати конфлікти, вирішувати дискусійні питання і проблеми; уміння застосовувати знання в реальних життєвих ситуаціях.
КРИТЕРІЙ 2: Як оцінюють виконання критерію: Чи спрямована система оцінювання навчальних досягнень учнів на перевірку рівня оволодіння учнями ключовими компетентностями? Чи присутній у системі методичної роботи закладу освіти напрям, який забезпечує вивчення питань компетентнісного підходу при оцінюванні навчальних досягнень учнів? Методи збору інформації: Спостереження (за проведенням навчальних занять). Опитування (анкетування учнів). Вивчення документації (оприлюднені критерії оцінювання).
КРИТЕРІЙ 3: Здобувачі освіти вважають оцінювання результатів навчання справедливим і об’єктивним Що потрібно: Обов’язкове оприлюднення критеріїв оцінювання. Спільне з учнями розроблення критеріїв. Впровадження самооцінювання і взаємооцінювання учнів. Отримання постійного зворотного зв’язку від учнів у процесі оцінювання. Використання учнівського портфоліо як способу оцінювання навчальних досягнень. Впровадження формувального оцінювання.
Як оцінюють виконання критерію: Чи оприлюднені критерії оцінювання навчальних досягнень учнів у закладі? Чи використовується у закладі освіти формувальне оцінювання? Чи вважають учні оцінювання їх навчальних досягнень справедливим? † Методи збору інформації: Опитування (анкетування учнів і батьків). КРИТЕРІЙ 3:
Вимога 2: Наявність відкритої, прозорої і зрозумілої для здобувачів освіти системи оцінювання їх навчальних досягнень КРИТЕРІЙ 1: У закладі освіти здійснюється аналіз результатів навчання здобувачів освіти КРИТЕРІЙ 2: У закладі освіти впроваджується система формувального оцінювання Система оцінювання здобувачів освіти
У закладі освіти здійснюється аналіз результатів навчання здобувачів освіти КРИТЕРІЙ 1: Вирішення за допомогою моніторингу навчальних досягнень учнів завдань: Вивчення якості освітнього процесу. Корекція освітньої діяльності педагогів. Удосконалення оцінювання навчальних досягнень учнів з окремих предметів (курсів). Простеження компетентнісного підходу у системі оцінювання навчальних досягнень учнів. Визначення необхідності індивідуальної освітньої траєкторії для окремих учнів.
Джерела для моніторингу системи оцінювання навчальних досягнень учнів: результати моніторингів навчальних досягнень учнів (зовнішніх або внутрішніх) у вигляді стандартизованих тестів або у інших формах завдань; результати ДПА у початковій, базовій та старшій школі; підсумкове оцінювання учнів у класному журналі. КРИТЕРІЙ 1:
КРИТЕРІЙ 1: Способи отримання інформації за результатами моніторингових досліджень: порівняльний аналіз між результатами ДПА та підсумковим оцінюванням учителя з предмету (курсу) – є одним із чинників визначення надійності системи оцінювання навчальних досягнень учнів; аналіз середнього балу класів за підсумками семестрового і річного оцінювання – може дати додаткову інформацію для розроблення освітньої програми; порівняльний аналіз середнього балу навчальних досягнень учнів з окремих предметів – дає можливість коригування оцінювання навчальних досягнень учнів.
КРИТЕРІЙ 1: Як оцінюють виконання критерію: Яка освітня мета проведення моніторингових досліджень? Чи підготовленні аналітичні матеріали за результатами дослідження? Чи прийняті рішення про вдосконалення освітньої діяльності за результатами прийнятих рішень на основі проведених моніторингів? Чи внесли зміни вчителі в практику оцінювання навчальних досягнень учнів, якщо були виявлені проблеми за результатами моніторингів? Методи збору інформації: Вивчення документації (аналітичні звіти, статистичний аналіз, протоколи засідань педагогічної ради).
У закладі освіти впроваджується система формувального оцінювання КРИТЕРІЙ 2: Особливості формувального оцінювання: націлене на визначення індивідуальних досягнень кожного учня; широко використовує описове оцінювання; забезпечує зворотний зв’язок – отримання інформації про те, чого учні навчилися, а також про те, як учитель реалізував поставлені навчальні цілі; визначає вектор навчання: виконавши завдання, учні дізнаються про те, якого рівня вони наразі досягли і в якому напрямку їм потрібно рухатися далі.
Спільне з учнями вироблення критеріїв оцінювання: Оголошення учням мети і завдання навчального заняття перед початком вивчення теми, розділу. Прохання до учнів написати один-два критерії, за якими будуть оцінюватися роботи. Записування на дошці критеріїв, запропонованих учнями. Вчитель переконується, що всі учні зрозуміли запропоновані критерії. Розміщення критеріїв за ступенем важливості. У процесі обговорення обираються пріоритетні критерії. КРИТЕРІЙ 2:
Як оцінюють виконання критерію: Яка частина вчителів використовує формувальне оцінювання в своїй роботі? Які особливості використання формувального оцінювання в початковій, основній і старшій школі? Які форми роботи використовуються вчителями для впровадження формувального оцінювання в освітньому процесі? Методи збору інформації: Спостереження (за проведенням навчального заняття). КРИТЕРІЙ 2:
Система оцінювання здобувачів освіти Вимога 3: Спрямованість системи оцінювання на формування у здобувачів освіти відповідальності за результати свого навчання, здатності до самооцінювання КРИТЕРІЙ 1: Заклад освіти сприяє формуванню у здобувачів освіти відповідального ставлення до результатів навчання КРИТЕРІЙ 2: Заклад освіти забезпечує самооцінювання та взаємооцінювання здобувачів освіти
Організаційні та методичні кроки: активізація участі учнів в організації своєї навчальної діяльності; наявність чітких критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів; зосередження освітнього процесу на оволодіння учнями ключовими компетентностями, а не на відтворенні інформації; можливість вибору учнями власної освітньої траєкторії; заохочення і позитивне оцінювання роботи учня; надання конструктивного відгуку на роботу учня. КРИТЕРІЙ 1: Заклад освіти сприяє формуванню у здобувачів освіти відповідального ставлення до результатів навчання
КРИТЕРІЙ 1: Як оцінюють виконання критерію: Чи використовують вчителі компетентнісний підхід у викладацькій роботі? Чи розглядається дане питання під час проведення виховних заходів? Чи використовують вчителі у своїй роботі чіткі і зрозумілі критерії оцінювання навчальних досягнень учнів? Чи відображене дане питання в системі методичної роботи закладу освіти? Методи збору інформації: Вивчення документації (річний план роботи, документ про внутрішню систему забезпечення якості освіти). Спостереження (за навчальним заняттям). Опитування (анкетування учнів).
КРИТЕРІЙ 2: Заклад освіти забезпечує самооцінювання та взаємооцінювання здобувачів освіти Запитання, поставлені учнем у процесі самооцінювання: У чому полягає моя навчальна ціль? Що я вже вмію? Що мені потрібно робити, аби досягти навчальної цілі? Де я «перебуваю» зараз? Над чим мені слід попрацювати? Що мені слід змінити у своєму способі навчання?
Як оцінюють виконання критерію: Чи розглядалось дане питання в структурі методичної роботи, у процесі співпраці вчителів? Яка частка вчителів закладу освіти застосовує самооцінювання і взаємооцінювання учнів? Чи наявні у закладі освіти чіткі критерії навчальних досягнень? Чи надають вчителі допомогу учням у процесі самооцінювання навчальної діяльності учнів? Методи збору інформації: Спостереження (за проведенням навчального заняття). Опитування (анкетування педагогічних працівників, учнів). КРИТЕРІЙ 2: