Бесіда-розповідь: «З’ясовуємо наші потреби»
Мета:формувати у дітейелементарніекономічніуявлення; узагальнюватизнанняпро потребилюдини; продовжитизнайомитидітей з поняттями: «потреби», «товари», «послуги», навчативизначати, відчого вони залежать. Розвиватиінтерес до економічноїсферижиттєдіяльності, формувати у дітейуміннязіставлятисвоїбажаннязісвоїмиможливостями. Виховуватиощадливість, бажаннябрати участь в економії бюджету, виховувати культуру поведінки на занятті, вмінняпрацювати в парах і групах.
Матеріал: іграшкаАфлатунчик, «чарівнаскринька», предметні картинки, дидактичніігри «Визнач номер», «З’єднайлюдину та її потребу», «Докажи ввічливеслівце», «Що є важливішим?»,«Щоможнапридбати за гроші, а щоні?», ІКТ, прислів’я.
Хідзаняття
Привітання:
Доброго ранку, сонечкорідне,
Доброго ранку, чиста вода,
Доброго ранку, небо блакитне,
Ранок добрим буде нехай завжди!
Учитель: Нехай наша добра посмішказігрієвсіхсвоїм теплом, нагадає нам, як важливо в життіділитисящастям і добром! Я бажаю вам, щоб ваш добрий і сонячнийнастрійсупроводжував вас упродовжвсьогозаняття.
Сьогодні до нас угостіприйшовАфлатунчик, вінпринісчарівнускриньку.
Д/гра «Чарівнаскринька»
Афлатунчик: Я принісвамчарівнускриньку. Знеїкожен з вас зможедістати те, щопідніме вам настрій. Тількиречі в скриньціневидимі, тому виповиннірозповісти нам, щовидістали.
(Виховательдемонструє роботу сриньки: Я дістаюхорошумузику, вона піднімаєменінастрій).
Бесіда.
- Щоозначаєце слово «потреби»? (Потреби - це те, без чоголюдина не можежити і все те, щовінхочемати)
- Про цепідемова на занятті, видізнаєтеся, на якігрупиділяться потреби, відчого вони залежать.
- Діти, подумайте і назвітьсвої потреби, те без чогови не зможетежити?
Висновок:їжа, вода, сон, сонце, повітря, тепло, будинок, одяг(картка з картинками на дошку) - цефізіологічні потреби, без якихлюдинаобійтися не може.
Учитель: Щостанеться, якщолюдина не буде задовольнятиякісь з цих потреб?
Учитель: Отже, якіще потреби людиниможемоназвати? (Збереженняздоров'я, безпекужиття)
(Люди вживаютьякісну, різноманітнуїжу, п’ютьочищену воду тощо. Медичніпрацівникистежать за здоров'ям, проводятьогляд людей; лікують. Потрібнодотримуватися правил гігієни, правил безпечноїповедінки в школі, на вулиці, в природі, дома).
Учитель:Дійсно, кожналюдинапотребуєбезпеки і збереженняздоров'я. Тому існуютьтакіслужби, якідопомагають людям в складнихситуаціях. Цепожежнадопомога, поліція та швидкадопомога.
Д/ гра «Визнач номер»
Учитель: Давайте пригадаємономери, за якимипотрібнодзвонити у разінебезпеки.
- 101 - пожежнадопомога, служба порятунку, 102 - поліція, 103 - швидкадопомога).
Робота з картками в парах. Дидактична гра «З’єднай людину та її потребу»
Учитель: Дітки, вампотрібно з'єднати попарно потребу людини з предметом, що допоможе задовольнити їй ці потреби.
Після виконання завдання діти пояснюють, наскільки важливо задоволення цих потреб для збереження здоров'я.
Афлатунчик просить васдовести, щозадоволенняцих потреб важливо для збереженняздоров'я і життя. (Відповідідітей)
Висновок:Збереженняздоров'я, безпекажиття (виховательпоказує слайд на комп’ютері) - цепершочергова потреба людини.
- Діти, давайте з вами проведемоексперимент «Мовчанка».
Висновок: Яку потребу вивідчували? (Потреба в спілкуванні)
Людина не можедовгий час перебувати без спілкування. Ми всіхочемоматидрузів. А якіякості і вмінняпотрібні, щоббулобагатодрузів?
Д/ гра «Докажи ввічливеслівце»:
Висновок: Потреба в спілкуванні, дружбі, любові необхіднакожнійлюдині.
Учитель:У школіспілкуєтеся, вчитесядружити, дізнаєтесябагато нового, цікавого.
Д/гра «Що є важливішим?»
Мета: закріпитивмінняорієнтуватися в поняттях «предметирозкоші» та «життєвонеобхідніпредмети»; вчитидиференціюватипредмети за ступенемїхньоїзначущості, роблячилогічнівисновки.
(Гра проводиться підгрупамидітей. КожнійпідгрупіАфлатунчикдаєкарткиіззображеннямпредметів, яківикористовуються людьми у різнихжиттєвихситуаціях).
Завдання 1.
Закритифішкамипредмети, які не є життєвонеобхідними для людини та якіможнаназвати предметами розкоші.
Завдання 2.
Пояснитипризначенняпредметів, зображених на малюнках, щозалишилися. Обґрунтуватиїхнеобхідність для людини.
Завдання 3.
Закритифішкамизображення речей, найбільшважливих для життєдіяльностілюдини, предметів, без якихважкообійтися. Запропонуватиобґрунтуватисвоєставлення до предметіврозкоші, зображенняякихзалишилисязакритими).
Підгрупова робота з картками.
Учитель: Подумайте і розділітьпредмети на 2 групи, якісьпредметибудуть на перетині.
(Брязкальце, соска, повзунки, плаття, лялька, кубики, робот, ліжечко; капелюх, чобітки на підборах, праска, пральна машина, мило, зубна паста, гребінець, окуляри)
(Босоніжки, спідниця, сарафан, плаття, бігуді, ножівка, кувалда, молоток, кашкет, штани)
(Лижі, санки, ковзани, шуба, рукавиці, шарф, кепка, сандалі, купальник, надувний круг, сонячніокуляри, парасольку, кофта, джинси)
Висновок:Відчогозалежать потреби?
Учитель:Діти, для того, щобзадовольнитивашітасвої потреби, батьки купуютьрізніречі в магазиніабо на ринку.
Д/гра «Що можна придбати за гроші, а що ні?»
Учитель. Учні, а визнаєте, щотакепослуги?
Послуги - це робота, яку виконують люди, щоб нам з вами булокращежити. Існуютьрізні установи. Вонивиконуютьпослуги, якими ми користуємося. Наведітьприклади.
Наприклад, в перукарнінічого не продають, там нас стрижуть, миють голову, фарбуютьволосся - цепослуги, якими ми з вами користуємося.
Ремонт вквартирі, ремонт апаратури, телефоннірозмови, смс повідомлення, послугидовідковоїслужби, оголошення в газету, на радіо, на телебачення. Послугиможуть бути платними і безкоштовними.
Щобзадовольнитисвої і ваші потреби, батьки платятьгроші.
Робота в парах.
Учитель: Помістіть на верхнюсходинку те, на щопотрібновитратитигроші в першу чергу, на нижню - те, щоможепочекати.
(Оплата за квартиру, за д/садок, солодощі, продукти, атракціони, одяг, іграшки, ліки)
Висновок:буває так, щобажаньбагато, а грошовіможливостібатьків не дозволяютьвиконатицібажання, тому виповинніпам'ятати про це, коли звертаєтеся до батьків з проханнямщоськупити. Спочаткукупують те, щонеобхідно, а вжепотім те, щохочеться.
Щобузагальнити і закріпитиотриманізнання, пропоную вам переглянути мультик, який нам пропонуєАфлатунчик про поведінкудеякихдітей у крамниці.
Учитель: Як вигадаєте, хто з малятповодився у крамницічемно, з розумінням до можливостейбатьків. А хтоні?
(Економити воду, світло, зробитищосьпотрібне для дому своїми руками).
Прислів'я:
- Бережливість — кращеприбутку.
- Копійка гривну береже.
- Хлібу - міра, слову - віра, грошам - рахунок.
Підсумок.
Учитель: Діти, сьогодні ми дізналися з вами, що у кожного з нас є свої потреби в їжі, воді, теплі, потреби в спілкуванні. Але щекожнійлюдинінеобхіднаувагадрузів. Давайте подаруємоусмішку один одному, щоб у вас протягомвсього дня бувгарнийнастрій.
Підсумок: Що таке потреба? (необхідність у чому-небудь, бажання мати що-небудь).