Тема: Твої права та обов'язки.
Мета: дати учням поняття право, обов'язок, моральні норми поведінки; ознайомити з правами та обов'язками людини, що гарантуються законом; показати цінність прав людини та необхідність їх дотримуватись; учити поважати права особистості; розвивати логічне мислення , зв’язне мовлення, пам'ять, мілку моторику; виховувати громадянську свідомість та повагу до законів.
Хід заходу:
Організація дітей
Таємничо-чарівна хвилинка
Під запис щебетання птахів демонструємо чарівну скриньку.
- У мене в руках чарівна скринька, у ній – найцінніший скарб планети Земля. Хто з вас хоче його побачити, може зазирнути, але не розповідайте іншим, що ви там побачили до того часу, поки всі допитливі та найсміливіші не зазирнуть до скриньки.
Діти по черзі заглядають у скриньку і посміхаються.
- То кого ви побачили в скриньці? (Діти називають своє ім'я, бо на дні скриньки – дзеркало.)
Мотивація навчальної діяльності учнів.
- У чарівному дзеркалі ви побачили кожен себе. Людина – найцінніший скарб. Кожен із вас особистість, і саме такої людини, як ви, більше на цій землі немає і не буде. Кожна людина неповторна і найбільше багатство – це діти, Всі діти полюбляють казки.
А чи завжди казкові герої поводяться справедливо? Давайте зараз разом і розберемося та спробуємо створити квітку «Права дитини»
Ситуація 1
відео Червона Шапочка
Ідучи дорогою через ліс до хворої бабусі, Червона Шапочка зустріла Вовка, який сказав, що він чуйний, добрий, що також хоче провідати хвору бабусю. Вона повірила. Вони вирішили позмагатися: пішли різними дорогами, хто швидше дістанеться місця. Але Вовк випередив її, обманом забрався до хати, з'їв бабусю, а потім і Червону Шапочку. Чи потрібно спілкуватися з незнайомими людьми? Добре вчинив вовк?
Які права дитини порушив Вовк?
(Вовк порушив головне право дитини — право на життя, також незаконно ввірвався до чужої оселі.)
Ось перша пелюстка квіточки.
Ситуація 2
Відео Попелюшка
Мачуха з ранку до вечора примушує Попелюшку працювати. Бідній дівчинці заборонено брати участь в іграх та забавках сестер. Чи можна так поводитися з дітьми?
Яке право порушено стосовно Попелюшки?
(Право дитини на відпочинок і розваги, право брати участь у розважальних заходах, що відповідають їхньому віку).
Ще одна пелюстка з'являється.
Ситуація 3
відео Гуси - Лебеді
Налетіли гуси - лебеді підхопили Іванка та й понесли його за тридев'ять земель. Які права дитини порушені?
(Згідно з Конвенцією дитина має право не розлучатися з батьками всупереч її бажанням (окрім випадків, визначених законодавством), крім того, Конвенцією забороняється незаконне переміщення дітей і неповернення їх з-за кордону.)
Пазли.
А ось вам ще одне цікаве завдання. Малята вам потрібно скласти пазли , відгадати назву казку, та сказати, які права дитини порушено?
«Снігова королева»
Чиї та які права були порушені? (Право на вільне пересування.)
«Маша і ведмідь»
«…Увійшла Машенька до хатинки та й сіла на ослінчик. А в тій хатинці жив здоровенний ведмідь. Повернувся ввечері ведмідь, побачив Машеньку, зрадів.
- Ага, - каже,- тепер не випущу тебе! Будеш у мене жити. Будеш піч топити, будеш кашу варити, мене кашею годувати,»
(Ведмідь порушив право Машеньки на свободу. Ст. 37 Конвенції ООН про права дитини)
Загадки. Розмальовки.
Відгадайте та розфарбуйте героя цієї казки.
До школи прямує хлопчак дерев'яний,
Чомусь потрапляє у цирк полотняний.
Відома ця казка, тобі чи не так?
В пригодах яких побував цей хлопчак? ( Пригоди Буратіно)
Які права дитини порушено в казці? ( Право на захист від жорстокого ставлення, експлуатації)
«У бочку з сином посадили,
Засмолили, покотили.
І пустили в Океан –
Так звелів їм цар Салтан».
- Що це за казка? ( Про царя Салтана)
Чи мали право ці люди так чинити з царицею і дитиною? Які права вони порушили?
(Головне право людини – право на життя». Дитина могла загинути в хвилях океану.)
Права людини – це ті основні стандарти, без яких люди не можуть жити з відчуттям своєї людської гідності. Права людини є підвалинами свободи, справедливості та миру.
Права людини не можна купити, заробити чи успадкувати. Людина має їх від народження – це «природні права» кожної людини.
Права людини є однаковими для всіх людей, незалежно від раси, статі, віровизнання, політичних чи інших переконань, національного чи соціального походження.
Всі права дитини закріплені Конвенцією ООН .
Конвенція – це угода, міжнародний договір з певних питань . У даному випадку з питань прав дитини.
Конвеція була прийнята 26 січня 1990 року, в день відкриття її для підписання, її підписали 61 країна.
Норми цієї конвенції діють як складова національного законодавства України з 27 вересня 1991 року, тобто з часу її ратифікації Україною.
Коли ми говоримо, що права людини притаманні кожному, ми розуміємо під цим також, що кожен із нас має обов'язок поважати права іншої людини.
Обов'язок – громадянська необхідність відповідати за свої вчинки, дії.
Кожна дитина має права та поряд з цим вона має і обов’язки.
Вправа «Виконуємо свої обов’язки»
(зачитуються уривки з казок, у яких герої не виконують своїх обов’язків. Потрібно назвати які)
1. О. Толстой «Золотий ключик, або пригоди Буратіно»
«Рано – вранці Буратіно поклав абетку в торбинку і підстрибом побіг до школи… До школи треба було повертати праворуч, музика лунала ліворуч. Буратіно почав спотикатися. Ноги самі повертали до моря, де грала музика.
- Школа ж нікуди ж не втече ж, - сам собі голосно промовив Буратіно, - я тільки погляну, послухаю – і бігцем до школи!
Що є духу він кинувся бігти до моря.»
(Перший обов’язок усіх дітей це учитися, систематично та глибоко оволодівати знаннями та навиками. Буратіно цього обов’язку не виконував)
2. О. Толстой «Золотий ключик, або пригоди Буратіно»
« Буратіно сів до столу, підгорнувши під себе ногу. Мигдалеві тістечка він запихав до рота цілком і ковтав, не розжовуючи.
У вазу з варенням він заліз просто пальцями і з насолодою їх обсмоктував.
Коли дівчинка відвернулася він схопив кофейника і випив усе какао з носика. Захлинувся й пролив какао на скатертину.»
(Обов’язок усіх дітей – поводитися чемно за столом та в громадських місцях. Дотримуватися моральних та етичних норм. Буратіно не виконував і цього обов’язку)
3. M. Носов «Пригоди Незнайка та його друзів»
«Незнайко з цікавістю дивився на все. Найбільше його вразила надзвичайна чистота. По всіх дворах працювали малюки. Одні підстригали ножицями траву, щоб вона була рівненька, інші, озброївшись мітлами, підмітали доріжки, треті вибивали пилюку з довгих підстилок. Цими підстилками в Зеленому місті застеляли не тільки підлоги, а навіть тротуари на вулицях.»
(Тут малюки виконують обов’язок , який говорить про те, щоб берегти природу, шанувати своє місто і опікуватися ним).
Тож які основні обов’язки дитини?
1. Поважати і любити своє оточення. Ставитися до них так, як би ми хотіли, щоб ставились до нас.
2. Поважати близьких і друзів. Не принижувати гідності кожної людини. Поводитись так, щоб своєю поведінкою не порушувати прав іншої людини.
3. Бути толерантним до людей.
4. Дотримуватись правил моральної поведінки прийнятих у суспільстві.
5. Сумлінно навчатись.
6. Поважати своє оточення. Давати нагоду кожному висловлювати свою думку. Поважати співрозмовників. Дотримуватись мовного етикету.
7. Цінувати і дбати про своє здоров`я.
8. З повагою ставитись до людей.
Закріплення вивченого матеріалу.
Я пропоную вам пограти в гру "Права та обов'язки", та створити квітку .
( пропонуються пелюстки з написами).
О Берегти шкільне майно.
О Брати участь у конкурсах, змаганнях.
О Дотримуватись правил дорожнього руху.
О Дотримуватись правил особистої гігієни.
О Старанно бешкетувати.
О Дотримуватись мовного етикету.
О Веселитися з друзями.
О Нечемно поводитися.
О Старанно вчитися.
О Користуватися бібліотеками, спортзалами, обладнанням школи.
О Охороняти природу, пам'ятки культури.
О Піклуватися про життя та охорону здоров'я.
О Дотримуватись норм поведінки.
О Ігри, розваги, відпочинок.
О Навчатися.
Підсумок заходу.
Вправа „Уявна країна”
Уявіть собі, що ви відкрили нову країну, де ще ніхто не жив і в якій немає ні прав ні законів. Запропонуйте три права людини, які на вашу думку, повинні бути гарантовані кожному мешканцю нової країни.
Вірш Ірини Жиленко
Дитя моє, права дитини ти мусиш вивчити сумлінно.
Це так потрібно, так важливо напевно знати в наші дні:
Коли з тобою справедливо вчиняють, а коли і ні.
Тож прочитай, завчи напам'ять, порадь і друзям прочитать.
Хай прочитають тато й мама, закони всім потрібно знать!
«ТВОЇ ПРАВА ТА ОБОВ'ЯЗКИ»
(Бесда з елементами гри)