«Вибір професії – важлива справа» Година спілкування для учнів 10 класу

Про матеріал
Матеріал допоможе формуванню в учнів свідомого ставлення до вибору майбутньої професії
Перегляд файлу

Година спілкування для учнів 10 класу

«Вибір професії –  важлива справа»

Мета: формувати в учнів свідоме ставлення до вибору майбутньої професії; навчати  аргументовано  відстоювати власну думку, розвивати мислення;  виховувати свідоме ставлення до навчання, розуміння його необхідності в житті, почуття обов’язку перед батьками, викладачами та державою; виховувати в учнів впевненість, культуру спілкування, повагу до думки співбесідника.                                                                                                               

«Якщо ви вдало оберете  професію і докладете до неї душу, то                    щастя саме знайде вас» .               ( Ч.Дарвін)

Хід заняття

Світ професій – складний та захоплюючий. Зорієнтуватись в ньому інколи дуже важко. Усім    людям властиво планувати своє життя, вирішувати багато питань, пов’язаних з вибором професії.                Знайти свою дорогу в житті –дуже нелегко. Одні обирають її для себе ще з дитинства, інші все життя шукають та не знаходять. Одні з юних літ вчаться переборювати труднощі, які трапляються на шляху до мети, і переборюють їх. Інші , навпаки, всіляко намагаються оминути ці труднощі. Сьогодні ми живемо в країні, яка відкриває перед молоддю необмежені можливості для набуття будь-якої професії. А людина, в свою чергу, може звеличити будь-яку професію, освітлюючи її вогнем своєї творчості, свого дерзання та майстерності.              

Чарльз Дарвін казав: «якщо ви вдало оберете труд і докладете до нього душу, то щастя саме знайде вас.» Посудіть самі, щодня людина проводить до восьми годин на день на своєму робочому місці, або ж виконує те, чого вимагає обрана нею професія, чи не так? Кілька годин ранкової зорі та кілька годин вечірньої неймовірної втоми припадають на активну фазу доби, а далі її продовжує пасивна - сон. Зробивши оцей найпростіший аналіз порівняння часових відрізків доби, маємо добре усвідомити , як важливо обрати професію до душі , щоб вона не стала тягарем, а задоволенням. Тоді й вислів: «На роботу як на свято», - набуде реального сенсу.                                                         

 Питання:  Скажіть,будь-ласка, а що вам  потрібно для того, щоб ви вважали своє життя  яскравим?

Відповіді:

Одним із найважливіших кроків у житті є вибір професії. Адже займатися тим, що тебе цікавить, приносить радість, – одна з умов відчуття життєвої повноцінності.

Прагнення «знайти себе», стати «самим собою», індивідуальністю – неодмінна ознака юності. Ще Л.Толстой зауважив: «Призначення людини – це прагнення до досконалості». Своє майбутнє ми визначаємо задовго до останнього шкільного дзвінка. Обираючи професію, стараємося зважити всі «за» і «проти» того чи іншого заняття, що приваблює, «приміряти його на себе». Вибір професії – чи не найголовніший чинник того, як складеться твоє подальше життя та як ти в ньому будеш себе почувати. Адже всім хочеться не лише заробляти гроші, але й реалізувати свій потенціал та отримувати справжнє задоволення від своєї діяльності.

Слід розрізняти близькі за значенням і вживанням слова «професія» і «спеціальність». Професія – рід занять, означена форма трудової діяльності. Спеціальність – окрема галузь науки, техніки, виробництва, в якій людина працює. Люди однієї професії можуть мати різні спеціальності. Наприклад, вона лікар за професією, хірург за спеціальністю, він за професією будівельник, а за спеціальністю може бути бетонником, арматурником, зварювальником, кранівником тощо.

    Мрія й реальність – як їх поєднати? Як не помилитись у виборі своєї дороги, щоб бути щасливим у праці? Ці проблеми ми з вами маємо розв’язувати сьогодні на класній годині. Спробуємо вирішити, що ж має обиратися: людина для професії чи професія для людини?   

Готуючись до виховної години я просила вас поміркувати над темою : «Моя майбутня професія».

Вчитель. Хочу наголосити, що всі ви,учні, у своїх роздумах звертали велику увагу на працелюбність. Із раннього дитинства, відколи ви себе пам’ятаєте, вам доводиться спостерігати, як працюють ваші батько та мати. Щоденно ходять на роботу в державне чи приватне підприємство або установу, клопочуться по господарству, забезпечують родину, усьому дають лад – і так увесь вік.                                                                                                                                             

Як бачимо праця - це основа людського життя. Людина старіє,  відходить у інший світ, а її труд залишається дітям, онукам, правнукам… Усе, що ми маємо: їжу, одяг, затишок рідного дому і криницю на обійсті, міста і села, храми і хлібні ниви, - створено працею людини. «Хто не працює – той не їсть», - каже народна мудрість, і цим самим підкреслюється,  що кожен зобов’язаний трудитися. І чим плідніше людина працює, тим досконаліші творіння її рук та розуму. Але, вміння та досконалість не приходять самі собою, їх потрібно набувати старанно навчаючись.                                                          " Реклама професії"  (10 хв.) (Інтерактив)

Вчитель. Майбутнє наше залежатиме,  в якійсь мірі, від того яку професію ми оберемо. А, головне, чи буде вона улюбленою. Ви вже зробили свій вибір і зараз ми побачимо як добре Ви знаєте свою професію. Завдання для команд  Реклама повинна містити:

  •                   символ професії;
  •                   девіз;
  •                   особливості, які відрізняють її від інших.

                

 Ваш вік – це саме час для навчання , розвитку здібностей та талантів. Великий український поет І.Франко писав:

Хто в першій чвертині життя  знання не здобув, 

А в другій чвертині життя добра не здобув,

А в третій чвертині життя  хто чесним не був,

Той скаже в четвертій : «Бодай я на світі не був».

«Навчання – світло, а невчення – пітьма», - каже народна  мудрість. Ви вже давно зрозуміли, що навчання це важка праця, вона потребує багато часу, сили волі та наполегливості. Учні, які не мають сили волі, натрапивши на труднощі, не можуть мобілізувати свої сили на їх подолання, вони втрачають віру в себе, гірше вчаться. Деякі учні працюють епізодично: вивчають один –два параграфи чи твори, навіть, отримують високі оцінки і на деякий час перестають вчитися, а в знаннях – прогалина. От наприклад, якби хлібороб працював у полі , коли йому захочеться. Скажімо, захотів – виорав землю, засіяв, а тоді не захотілося  - не висапав, не виорав бур’янів. Прийшла пора збирати врожай, з’явилося бажання, але… збирати нічого. Який висновок?                                     

 Прислів’я - учні 

 - Здобудеш освіту – побачиш більше світу.                   - Хто знання має , той і мур ламає.                                                                                                                   - Вчена людина – видюща і на все тямуща.                                                                     

- Знання в щасті прикрашає , а в нещасті утішає.     

 - Дай синові розум , а не багатство.                    

Вчитель. Навчання – це ще й ваш обов’язок перед державою.Усі ви - діти своїх батьків і діти України, її  громадяни та майбутні господарі. Вам належить забезпечувати її процвітання, її міжнародний авторитет. Щоб виконати цю роль, вам потрібна висока освіченість, уміння працювати на сучасному рівні, загальна культура. А все це можна здобути лише наполегливим, сумлінним навчанням. Отже, вчитися – це не лише особиста справа кожного, а й обов’язок перед батьками, перед усім народом, перед Україною.                                                                                                                                                           Питання:  Як ви гадаєте, якими якостями повинна володіти людина, щоб досягти успіху у роботі?

Учні:         

   - Талант

  - Цілеспрямованість         

  - Працелюбність  

 Вчитель. Що обумовлює вибір людиною тієї або іншої професії? На практиці виявляється, що нахили враховуються в останню чергу, а от думка батьків впливає в першу чергу. Чи варто слухати батьків при виборі професії?

   Обрати професію — це не стільки обрати собі роботу, скільки бути прийнятим у певну групу, прийняти її етичні норми, правила, принципи, цінності, спосіб життя. Скільки ж усього існує професій? Їх нараховується більше шести тисяч, і кожна ставить певні вимоги до людини. Одні вимагають сили і кмітливості, інші розуму і охайності або уміння спілкуватися і стриманості.

Щоб обрати свій фах, необхідно враховувати ряд факторів – власні побажання, психологічні особливості та можливості, не слід забувати й про потреби ринку праці. Існує формула вибору професії   яка в загальному вигляді показує, як прийняти оптимальне рішення.

 

Існує 8 факторів вибору професії (за Е.А. Климовим).

  • Позиція старших членів сім’ї
  • Позиція товаришів, подруг
  • Позиція вчителів, шкільних педагогів
  • Особисті професійні плани
  • Здібності
  • Рівень домагань суспільного визнання
  • Інформованість
  • Схильності

 Типи професій

1.  «Людина — жива природа» (П)

     Представники цього типу мають справу з рослинами і тваринними організмами, мікроорганізмами і умовами їх існування (агроном, зоотехнік, ветеринар, мікробіолог).

2.  «Людина — техніка і нежива природа» (Т)

Працівники мають справу з неживими технічними об’єктами праці (слюсар, інженер-механік, електрослюсар, технік-технолог закладів харчування).

3. «Людина — людина» (Л)

     Предметом зацікавленості є соціальні системи, групи населення, люди різного віку, які працюють у сфері обслуговування, освіти (продавець, лікар, учитель).

4.  «Людина — знакова система» (З)

Представники професій цієї системи займаються природними і штучними мовами, умовними знаками, символами, цифрами, формулами (програміст, математик, кресляр-картограф, редактор видавництва, мовознавець).

5.  «Людина — художній образ» (X)

Основними об’єктами діяльності є факти художнього вираження дійсності (художник-декоратор, налагоджувач музичних інструментів, концертний виконавець, артист балету, актор театру).

Потрібно пам’ятати, що професія може охарактеризовуватися одночасно ознаками різних типів. Наприклад, диригент хору — це і музикант, і організатор групи людей.

 

 Крилаті вислови про професії - учні

Кожна людина народжується для якогось діла.

     Е. Гемінґвей

     Лиш праця світ таким, як є, створила. Лиш в праці варто і для праці жить.

     І. Франко

 Уранці, коли пробуджуєшся, спитай себе: «Що я маю зробити?» Увечері, перше ніж заснути: «Що я зробив?»

     Піфагор

 Освіта — скарб; праця — ключ до нього.

П. Буаст

 Професія лікаря — це подвиг, вона вимагає самовідданості, чистоти душі і чистоти помислів.

     А. Чехов

Якщо вчитель поєднує в собі любов до справи і до учня, він — досконалий учитель.

Л. Толстой

 Підсумки. Побажання вчителя.    

doc
Додано
27 квітня 2020
Переглядів
2967
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку