Без калини немає України

Про матеріал
Логопедичне заняття . Фомування фонетико-фонематичної і лексико- граматичної компетентності мовлення молодших школярів.
Перегляд файлу

ЛОГОПЕДИЧНЕ  ЗАНЯТТЯ

БЕЗ  КАЛИНИ  НЕМАЄ УКРАЇНИ .

ФОРМУВАННЯ  ЛЕКСИКО-ГРАМАТИЧНОЇ  І  ФОНЕТИКО-ФОЕМАТИЧНОЇ  КОМПЕТЕНТНОСТІ  МОВЛЕННЯ  МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ,ДИФЕРЕНЦІАЦІЯ  БУКВ І ЗВУКІВ (Р) –( Л)

            МЕТА   навчати порівнювати та зіставляти звуки за артикуляцією,

                           формувати  вміння узгоджувати іменники та прикметники в      

                           роді,числі та відмінку,розвивати  зорову та рухову пам’ять та

                           увагу, образне мислення, усне та письмове мовлення, творчі

                           та естетичні смаки, виховувати любов до рідного краю,

                            інтерес до вивчення традицій українського народу, рідного

                            слова, збагачувати та розширювати словниковий запас.

            ОБЛАДНАННЯ  ілюстрації із зображенням куща та ягід калини, девіз,

                            букви (Р) та (Л), таблиці із завданнями, картинки з деформо-

                             ваними реченнями, таблиці для читання, ілюстрації ягід,

                              вірші, магнітофонні записи.

  1. ОРГАНІЗАЦІЯ  НАВЧАЛЬНОЇ  ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ. ПРИВІТАННЯ.

 

Діти вітаються разом з рухами пальчиків ( Кінезіологічна вправа

 « Пальчики  вітаються»

  • Доброго ранку, доброго дня, добре хай буде усім нам щодня,-  добре тобі, добре мені, добре усій нашій землі.
  • Пролунав і стих дзвінок. Починається урок.
  • Всі за парти тихо всілись і на мене подивились.

       

      11. МОТИВАЦІЯ  НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.

           - Сьогоднішнє заняття ми присвячуємо дивовижній рослині , символу

           України. А якій саме, ви дізнаєтеся, коли відгадаєте загадку

  • У вінку зеленолистім,
  • У  червоному намисті,
  • Видивляється  у воду
  • На свою хорошу вроду. ( Калина).
  • Якій же рослині ми присвячуємо наше заняття? ( Калині ).   

Логопед  прикріплює плакат із зображенням куща калини.

Майже у всіх народів є улюблені   рослини-символи. У канадців - клен і тд. А у нас - калина.

  • Пригадайте приказку  про калину
  • Без верби та калини  нема України.

Козак  у похід рушав – калинову сопілку брав. У сопілку заграє – Україну згадає. Калинове гільце на весілля брали – ось як українці калину величали. На могилі  теж садовили калину – символ туги та печалі.

  • Девіз нашого уроку  записано на таблиці.
  • А  щоб  його прочитати треба правило згадати.
  • Як же пишуться,бува, всі у реченні слова? ( Окремо).
  • Згадаймо нашу приказку
  • Без верби та калини нема України.
  • Як позначити початок та кінець?
  • Хто нам скаже, молодець!
  • Які ще орфограми є?

Діти

  • Слово «Україна»  пишеться з великої букви.
  • У нас калина не проста, у нас калина чарівна.
  •  Зошит просить відкривати, дату гарно написати.

Діти

  • Зошит свій я відкриваю. Ручку я ось так тримаю.
  • Сяду рівно – не зігнусь.
  • Буду я писати гарно – до роботи я  берусь.             

  А тепер запишемо девіз нашого уроку.

111. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ЗАНЯТТЯ.

1У. ЗАСТОСУВАННЯ ЗНАНЬ І УМІНЬ.

  1. Актуалізація опорних знань.
  • Чарівна калина привела з собою букви. Прослухайте мовну загадку.
  • Цар звірів він, і зветься… ( лев).
  • Та перший зміни звук, почуєш ( рев)
  • Які слова ви почули ? ( Лев – рев.)
  • Які звуки змінилися? (Л) – (Р).
  • Артикуляційна гімнастика. Вправа «Конячка»
  • Ось маленький язичок, він справді чарівник,став швиденько так стрибати, щоб конячку наздогнати - цок-цок-цок.
  • Артикуляційна вправа «  Гойдалки».
  • Язичок на гойдалці гойдався,- і нічого не боявся вгору-вниз.  

Голосові вправи.

  • Вправа « Голосні звуки»
  • Зимові дерева на вітрі шумлять, зимові дерева дітям говорять.
  • Учні протяжно на видиху говорять
  • Осика – о-о-о,  акація- а-а-а, іва- і-і-і  і тд
  1. Порівняння артикуляції звуків ( Р ) і ( Л )
  • Що бере участь у творенні звуків ( Язик )
  •  Яка його частина ( Передня ).
  • Порівняємо як проходить струмінь повітря ( Л- по боках, Р- по середині язика.
  • Чи Є   ( Р) і (Л) парою?  ( Ні.) Але схожі за вимовою.
  1. Написання букви (Л ) і ( Р).
  • Звуки  Р і Л   позначають букви (Л ) і ( Р)

Інтерактивне завдання « Мікрофон». « Незакінчені речення»

  • Продовжи  речення
  •  Звуки ми чуємо і вимовляємо , а  букви….
  •  Ми бачимо та пишемо.
  • Які елементи мають букви Р, Л ? ( Логопед демонструє малюнки з буквами  Р та Л ).
  • Буква Л на гірку схожа
  • Швидко з  неї скотитись можна.
  • Буква Р неначе парус -
  • Пливе, гойдаючись,
  • Хмарин торкаючись.

Промовити-

  • Прапор вітерець тріпоче,
  • Букву Р сказати хоче.

     4.Диференціація  Л-Р під час читання.

     Гімнастика для очей « Гойдалка» - рух очей вправо-вліво.

« Ланцюжок». « Рух по колу»

- Щоб наші очі гарно працювали. Ми наші очі тренували.

- Заплющимо очі. Напишімо носиком букви   Л. Р. Ь.   

Читання складів,придумати з ними слова.

КЛ    КЛА   КЛО   КЛУ   КЛИ    КЛЕ   КЛІ   КЛЯ

ТР     ТРА   ТРО    ТРУ     ТРИ    ТРЕ    ТРІ    ТРЯ

Наприклад ; клас, клоун, клубок,  трап, трава і тд. 

4.Читання слів за ланцюжком

ЛАК - РАК       ЛОМ- РОМ       ЛОТОК- РОТИК

РЕВ  - ЛЕВ      ЛИЛА- РИЛА    КАЛИНА –КАРИНА

5.Читання чистомовок.

 Ла, ра, ла, ра - над криницею калина.

Лі, рі, лі, рі     - нахилились до землі.

Али, ари,али, ари - ми водичечки набрали.

Или,ули, али  - та калину напували.

Лока, рока, лока – хай росте висока.

Роко, локо, роко – радує нам око.

6. Словникова робота. Узгодження прикметників з іменниками в роді, числі

    та відмінку.

« Підбери слово» - підібрати іменники до прикметників та узгодити їх в роді , числі та відмінку.

Калиновий  ( міст, вінок ,сік, сопілка).

Калиновий міст, калинового моста, на калиновому мосту.

У калиновому вінку, калиновим соком, на калиновій сопілці.

Калинове (мова).

Калинова мова, калинової мови, калиновою мовою.

Калинове ( варення ).

Калинове варення, калинового варення, калиновим варенням.

Пояснення значення.

Калиновий  міст ( зв’ язаний з товстих гілок )

Калинова мова ( у переносному значенні – милозвучна )

Калинова сопілка ( з гілочки калини ).

Фізкультхвилинка

Я хлопчик (дівчинка) малий ( мала) – раз, два,

Як калинонька струнка ( стрункий) – раз,два,

Буду швидко підростати,

Щоб усім допомагати.

7. Словотворення.

Калина – улюблена рослина українського народу. Навесні вона милує око білим цвітом, а восени – червоним намистом. Здавна калину використовують в медицині. У народній медицині для лікування від застуди найкориснішими ліками вважали калиновий сік і чай.

  • А які ще існують кущі з цілющими ягодами, ми дізнаємося, коли прочитаємо « гірку».
  • Гірку будемо читати,
  • Щоб знання відмінні мати

   

Таблиця

                            КА………………ЛИНА

                      ЧОР …………………...НИКА

                   МА………………………ЛИНА

                ПОЛУ……………………….НИЦЯ

           ОЖИ……………………………….НА

          СУ………………………………….НИЦЯ

  8.Дидактична гра « Піймай і полічи»

        Опис гри

Логопед  читає вірш. Діти піднімають сигнальні букви.

- Одягла калина червоні сережки

- Та до сукні пришила

-  Сонячні мережки

-  І у воду з   бережка

-  Гілки нахилила.

-  Навіть вітер їй сказав -

- Ти є дуже мила.

9.  Вставляння пропущених букв  Р – Л

Ка..ина – це симво.. України.

Ка..ину оспівано у ві..шах,  ..егендах.

Мо..ода    дівчина  га..на, як ка..ина.

 

  10. Закріплення  нового матеріалу із застосуванням  різноманітних  ігор.

   Д/ гра   « Піймай звук ( впіймати звук у словах на слух з закритими та відкритими очима, піднімати руку, почувши його ).

   Д/гра  « Знайди спільний звук» ( визначити на слух спільний звук у словах і протяжно його вимовити;  риба,лопата, ракета, лимон і тд.

  Д/гра « В якому віконці знаходиться звук?».

  Д/ гра « Впізнай свій голос» ( на аудіо запису впізнати свій голос і голоси друзів).

У. Підсумок заняття.

- Чого ви навчились на занятті, покажіть?

- Що вам сподобалось?

                                

 

 

 

 

 

             

docx
Пов’язані теми
Логопедія, Розробки уроків
Додано
26 лютого 2023
Переглядів
373
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку