Тема: Безособові дієслівні форми на -но, -то
Мета: ознайомити учнів із особливостями творення та вживання безособових дієслівних форм на -но, -то; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити ці дієслівні форми в текстах, визначати їхні морфологічні ознаки; розвивати творчі вміння використання дієслівних форм на -но, -то у висловлюваннях; виховувати ціннісне ставлення до народних символів України.
Внутрішньопредметні зв'язки: орфографія, словотвір, фразеологія, лексикологія, морфологія, синтаксис, пунктуація.
Міжпредметні зв'язки: російська мова, художня література, народознавство.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Форма уроку: урок-телепередача
Обладнання: підручник, критерії оцінювання, таблиця “Безособові дієслівні форми на -но, -то”, мультимедійна презентація, роздатковий матеріал, девіз уроку.
Хід уроку
І. Організаційний момент
1. Привітання
Добрий ранок! Наш урок я хочу розпочати з девізу. (Учень читає девіз уроку).
А тепер подивіться один на одного, посміхніться і починаємо працювати.
Рада вітати вас всіх в нашій студії. Чому студії? Тому, що сьогодні у нас з вами урок-телепередача. У цій студії ви були неодноразово і працювати сьогодні будемо за такими рубриками:Урок №38
Дата: 05.02. 2018 р.
Тема: Безособові дієслівні форми на -но, -то
Мета: ознайомити учнів із особливостями творення та вживання безособових дієслівних форм на -но, -то; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити ці дієслівні форми в текстах, визначати їхні морфологічні ознаки; розвивати творчі вміння використання дієслівних форм на -но, -то у висловлюваннях; виховувати ціннісне ставлення до народних символів України.
Внутрішньопредметні зв’язки: орфографія, словотвір, фразеологія, лексикологія, морфологія, синтаксис, пунктуація.
Міжпредметні зв’язки: російська мова, художня література, народознавство.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Форма уроку: урок-телепередача
Обладнання: підручник, критерії оцінювання, таблиця “Безособові дієслівні форми на -но, -то”, мультимедійна презентація, роздатковий матеріал, девіз уроку.
Хід уроку
І. Організаційний момент
1. Привітання
Добрий ранок! Наш урок я хочу розпочати з девізу. (Учень читає девіз уроку).
А тепер подивіться один на одного, посміхніться і починаємо працювати.
Рада вітати вас всіх в нашій студії. Чому студії? Тому, що сьогодні у нас з вами урок-телепередача. У цій студії ви були неодноразово і працювати сьогодні будемо за такими рубриками:
«Сьогодні в ефірі»
«Веселі перегони»
«Майстер-шеф»
«Поле-чудес»
«Говорить Україна»
«Підсумки»
«На завтра»
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
(Стук у двері, заходить листоноша і вручає листа)
Вчитель читає зміст листа учням.
Шановні друзі!
Пише вам Незнайко. Я беру участь в інтелектуальній грі «Найрозумніший». Тому мені потрібна ваша допомога. Будь ласка, допоможіть мені відповісти на такі питання:
Питання:
ІV. Повідомлення теми, мети та завдань уроку
– Діти, а зараз підійшов час рубрики «Сьогодні в ефірі».
Тема нашого уроку «Безособові дієслівні форми на -но, -то».
В ході уроку ви навчитеся знаходити ці дієслівні форми в реченнях; утворювати дієслівні форми на -но, -то; з’ясуєте для чого вони вживаються у мовленні; підвищите свій рівень грамотності, культури мовлення.
V. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу
1. Слово вчителя
Безособові дієслівні форми на -но, -то – це незмінювані дієслівні форми, що називають дію, виконану невідомою або неназваною дійовою особою: Весь світ даровано людині (М. Рильський).
Безособові дієслівні форми на -но, -то мають тільки категорію виду. Ці форми вживаємо, щоб підкреслити результат дії: розглянуті питання – питання розглянуто.
Безособові дієслівні форми на -но, -то творяться від пасивних дієприкметників на -ний, -тий: сказаний – сказано, закритий – закрито.
Для наголошення значення минулої дії безособові дієслівні форми на -но, -то вживаються із допоміжним дієсловом було: Шаблю було вибито з рук (О. Гончар).
У кожного з вас на парті є таблиця. Давайте розглянемо її .
VІ. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної діяльності
А наступна рубрика – «Веселі перегони»
А у річці скаламучена вода. А у річці скаламучено воду.
Блискавками небо перевите. Блискавками небо перевито.
(Виступають і присуд., і означ.) (Тільки присудок)
Виконавши це завдання, ви помітили, що речення другої колонки не мають особу, яка виконує дію. Тому дієслівні форми на -но, -то виражають дію невідомої особи і вживаються у безособовому реченні у функції присудка.
Рубрика «Майстер-шеф»
Рушник вишитий розкішним рослинним орнаментом. Калинові кетяги розташовані по краях, вінки з барвінку розміщені вище, а виноградними гронами прикрашена середина білого полотнища. Мереживо на рушнику виконане вручну, його візерунок тематично пов’язаний з орнаментом вишивки. (З довідника).
Так, рушник є символом доброзичливості й гостинності. Рушник – це символ України, відбиття культурної пам’яті народу, символ єдності сім`ї, символ любові до рідної землі, до любої матусі, до коханої дівчини, символ працелюбності нашого народу. В наш тяжкий час рушник є оберегом для бійців АТО. Він нагадує їм про рідну домівку і оберігає їх під час бойових дій.
4. Пошукова робота (Робота в групах)
Зразок, записати – записаний – записано.
Вивчити, забути, спекти, вишити, прибити, обговорити, подарувати, налити, зорати, почати.
5.Вибірковий диктант
Ой у полі жито
Копитами збито,
Під білою березою
Козаченька вбито.
Козаченька вбито,
Затягнено в жито,
Червоною китайкою
Личенько накрито.
6. Реклама (Фізкультхвилинка)
Встаньте, діти, посміхніться,
Землі рідній поклоніться
За щасливий день вчорашній.
Веретеном покрутіться,
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте.
Рубрика «Поле чудес»
1. Усе на світі … мозолями. 2. За планом …, а в полі й не… . 3. … абияк, то і вийшов кривуляк. 4. За наше жито ще нас і … . 5. На роду … . 6. … темрявою. 7. Неначе медом … . 8. Он де собаку … ! 9. Усі мости …
Довідка: Бито. Створено. Орано. Зроблено. Посіяно. Написано. Повито. Помазано. Зарито. Спалено.
Рубрика «Говорить Україна»
-но, -то.
Прибор изобретен, рукопись найдена, ответ получен, враг разбит, вопрос решен, порядок установлен, расписание составлено, график изменен, кружок создан, путь открыт.
VІІ. Систематизація й узагальнення знань із теми
Завдання. Дібрати антоніми до поданих слів.
1) Освітлено (затемнено).
2) Зачинено (відкрито).
3) Збільшено (зменшено).
4) Привезено (відвезено).
5) Віднесено (принесено).
6) Нагріто (охолоджено).
|
|
|
|||||||||
1. |
|||||||||||
|
2. |
|
3. |
|
|
||||||
|
|
|
|||||||||
4. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|||||||||
5. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
6. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
VІІІ. Рубрика «Підсумки»
ІХ. Рубрика «На завтра»
Домашнє завдання