До розіграшу
залишилось:
17 днів
Конкурс розробок «Вчительська десятка»
Розробки додавай – подарунки вигравай!

Безособові дієслівні форми на -но, -то.

Про матеріал

Тема: Безособові дієслівні форми на -но, -то

Мета: ознайомити учнів із особливостями творення та вживання безособових дієслівних форм на -но, -то; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити ці дієслівні форми в текстах, визначати їхні морфологічні ознаки; розвивати творчі вміння використання дієслівних форм на -но, -то у висловлюваннях; виховувати ціннісне ставлення до народних символів України.

Внутрішньопредметні зв'язки: орфографія, словотвір, фразеологія, лексикологія, морфологія, синтаксис, пунктуація.

Міжпредметні зв'язки: російська мова, художня література, народознавство.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Форма уроку: урок-телепередача

Обладнання: підручник, критерії оцінювання, таблиця “Безособові дієслівні форми на -но, -то”, мультимедійна презентація, роздатковий матеріал, девіз уроку.

Хід уроку

І. Організаційний момент

1. Привітання

Добрий ранок! Наш урок я хочу розпочати з девізу. (Учень читає девіз уроку).

А тепер подивіться один на одного, посміхніться і починаємо працювати.

Рада вітати вас всіх в нашій студії. Чому студії? Тому, що сьогодні у нас з вами урок-телепередача. У цій студії ви були неодноразово і працювати сьогодні будемо за такими рубриками:
Перегляд файлу

Урок №38

Дата: 05.02. 2018 р.

Тема: Безособові дієслівні форми на -но, -то

Мета: ознайомити учнів із особливостями творення та вживання безособових дієслівних форм на -но, -то; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити ці дієслівні форми в текстах, визначати їхні морфологічні ознаки; розвивати творчі вміння використання дієслівних форм на -но, -то у висловлюваннях; виховувати ціннісне ставлення до народних символів України.

 Внутрішньопредметні зв’язки: орфографія, словотвір, фразеологія, лексикологія, морфологія, синтаксис, пунктуація.

Міжпредметні зв’язки: російська мова, художня література, народознавство.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Форма уроку: урок-телепередача

Обладнання: підручник, критерії оцінювання, таблиця “Безособові дієслівні форми на -но, -то”, мультимедійна презентація, роздатковий матеріал, девіз уроку.

Хід уроку

І. Організаційний момент

1. Привітання

Добрий ранок! Наш урок я хочу розпочати з девізу. (Учень читає девіз уроку).

А тепер подивіться один на одного, посміхніться і починаємо працювати.

 Рада вітати вас всіх в нашій студії. Чому студії? Тому, що сьогодні у нас з вами урок-телепередача. У цій студії ви були неодноразово і працювати сьогодні будемо за такими рубриками:             

                                 «Сьогодні в ефірі»

                                   «Веселі перегони»

                                    «Майстер-шеф»

                                    «Поле-чудес»

                                    «Говорить Україна»

                                     «Підсумки»

                                     «На завтра»

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

 

              (Стук у двері, заходить листоноша і вручає листа)

      Вчитель читає зміст листа учням.

Шановні друзі!

Пише вам Незнайко. Я беру участь в інтелектуальній грі «Найрозумніший». Тому мені потрібна ваша допомога. Будь ласка, допоможіть мені відповісти  на такі питання:

Питання:

  • Що вивчає морфологія?
  • Що таке дієприкметник?
  • Які морфологічні ознаки має дієприкметник?
  • Які синтаксичні ознаки має дієприкметник?
  • Якого стану бувають дієприкметники?

ІV. Повідомлення теми, мети та завдань уроку 

– Діти, а зараз підійшов час рубрики «Сьогодні в ефірі».

Тема нашого уроку «Безособові дієслівні форми на -но, -то».

В ході уроку ви навчитеся знаходити ці дієслівні форми в реченнях; утворювати дієслівні форми на -но, -то; зясуєте для чого вони вживаються у мовленні; підвищите свій рівень грамотності, культури мовлення.

V. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу

1.  Слово вчителя

Безособові дієслівні форми на -но, -то – це незмінювані дієслівні форми, що називають дію, виконану невідомою або неназваною дійовою особою: Весь світ даровано людині (М. Рильський).

Безособові дієслівні форми на -но, -то мають тільки категорію виду. Ці форми вживаємо, щоб підкреслити результат дії: розглянуті питання – питання розглянуто.

Безособові дієслівні форми на -но, -то творяться від пасивних дієприкметників на -ний, -тий: сказаний – сказано, закритий – закрито.

Для наголошення значення минулої дії безособові дієслівні форми на -но, -то вживаються із допоміжним дієсловом було: Шаблю було вибито з рук (О. Гончар).

  1. Робота з таблицею “Безособові дієслівні форми на -но, -то

У кожного з вас на парті є таблиця. Давайте розглянемо її .

VІ. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної діяльності

  1. Робота з підручником

А наступна рубрика – «Веселі перегони»

  1. Лінгвістичне спостереження  ( на дошці)
  • Погляньте на речення двох колонок. Визначте, в якій із них є дієприкметник, а де безособова дієслівна форма. Якими членами речення є такі дієслівні форми?Хто перший впорається з цим завданням, отримає бали.

А у річці скаламучена вода.                         А у річці скаламучено воду.

Блискавками небо перевите.                         Блискавками небо перевито.

(Виступають і присуд., і означ.)                   (Тільки присудок)

Виконавши це завдання, ви помітили, що речення другої колонки не мають особу, яка виконує дію. Тому дієслівні форми на -но, -то виражають дію невідомої особи і вживаються у безособовому реченні у функції присудка.

Рубрика «Майстер-шеф»

  1. Вправа “Я – редактор”  (робота біля дошки)
  • Відредагуйте речення, записані на дошці. Від пасивних дієприкметників утворіть безособові дієслівні форми на -но, -то. У записаних реченнях визначте та підкресліть граматичні основи.

Рушник вишитий розкішним рослинним орнаментом. Калинові кетяги розташовані по краях, вінки з барвінку розміщені вище, а виноградними гронами прикрашена середина білого полотнища. Мереживо на рушнику виконане вручну, його візерунок  тематично повязаний з орнаментом вишивки. (З довідника).

  • Діти, якщо ви помітили, наша студія теж прикрашена рушниками.
  • А скажіть, будь ласка, символом чого є рушник? (Відповіді дітей)

Так, рушник є символом доброзичливості  й  гостинності.  Рушник це символ України, відбиття культурної пам’яті народу, символ єдності сім`ї, символ любові до рідної землі, до любої матусі, до коханої дівчини, символ працелюбності нашого народу. В наш тяжкий час рушник є оберегом для бійців АТО. Він нагадує їм про рідну домівку і оберігає їх під час бойових дій.

  • Діти, а хтось із вас знає прислів’я та приказки про рушник? («Хата без рушників – родина без дітей», «Рушник на кілочку – хата у віночку», «Не лінуйся, дівчинко, вишивати – буде чим гостей шанувати»)

4. Пошукова робота (Робота в групах)

  • Утворіть від дієслів дієприкметники, а потім дієслівні форми на -но, -то.

Зразок, записати – записаний – записано.

Вивчити, забути, спекти, вишити, прибити, обговорити, подарувати, налити, зорати, почати.

 5.Вибірковий диктант

  • Випишіть з твору безособові дієслівні форми на -но, -то.

Ой у полі жито

Копитами збито,

Під білою березою

Козаченька вбито.

Козаченька вбито,

Затягнено в жито,

Червоною китайкою

Личенько накрито.

  • А зараз підійшов час реклами

6. Реклама (Фізкультхвилинка)

Встаньте, діти, посміхніться,

Землі рідній поклоніться

За щасливий день вчорашній.

Веретеном покрутіться,

Раз присядьте, два присядьте

І за парти тихо сядьте.

Рубрика «Поле чудес»

  1. Творча майстерня
  • Погляньте на прислів’я, на місці крапок уставте дібрані з довідки безособові дієслівні форми на -но, -то.

1. Усе на світі … мозолями. 2. За планом …, а в полі й не… . 3. … абияк, то і вийшов кривуляк. 4. За наше жито ще нас і … . 5. На роду … . 6. … темрявою. 7. Неначе медом … . 8. Он де собаку … ! 9. Усі мости …

Довідка: Бито. Створено. Орано. Зроблено. Посіяно. Написано. Повито. Помазано. Зарито. Спалено.

Рубрика «Говорить Україна»

  1. Вправа “Розумне перо”
  • Перекладіть словосполучення українською мовою, утворивши безособові дієслівні форми на

 -но, -то.

Прибор изобретен, рукопись найдена, ответ получен, враг разбит, вопрос решен, порядок установлен, расписание составлено, график изменен, кружок создан, путь открыт.

VІІ. Систематизація й узагальнення знань із теми

  1. Метод «Незакінчене речення»
  • Безособові дієслівні форми на -но, -то це….
  • Безособові дієслівні форми на -но, -то творяться від…
  • Безособові дієслівні форми на -но, -то в реченні виступають….
  • Безособові дієслівні форми на -но, -то мають лише…..
  • Діти, давайте скажемо для чого нам потрібно вивчати безособові дієслівні форми на -но, -то.
  • А на закріплення давайте вирішимо кросворд.

Завдання. Дібрати антоніми до поданих слів.

1) Освітлено (затемнено).

2) Зачинено (відкрито).

3) Збільшено (зменшено).

4) Привезено (відвезено).

5) Віднесено (принесено).

6) Нагріто (охолоджено).

 

 

 

1.

 

2.

 

3.

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VІІІ. Рубрика «Підсумки»

  1. Рефлексія
  • Якщо ти вважаєш, що тему уроку зрозумів – прикріпи телевізор із зображенням.
  • Якщо зрозумів частково – телевізор з титрами.
  • Якщо нічого не зрозумів і в тебе є запитання – телевізор, який не показує.

 

  1. Оцінювання знань учнів.

 

ІХ. Рубрика «На завтра»

Домашнє завдання

  •         §        ;   вправа 
  •         Вивчити теоретичний матеріал.
  •    Записати прислів’я, пісні, в яких зустрічаються безособові дієслівні форми на -но, -то (за бажанням)

 

 

 

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
docx
Додано
15 вересня
Переглядів
101
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку