Тема:Безпека школяра. Правила поведінки під час масових шкільних заходів
Мета: проаналізувати з учнями небезпеку перебування дитини у місцях значного скупчення людей; розповісти про ознаки паніки, про правила поведінки учня під час масових заходів; продовжити формувати уявлення про вплив поведінки на власне здоров’я та здоров’я оточуючих людей; спонукати школярів до виконання правил безпечної поведінки.
Обладнання: підручник «Основи здоров’я. 4 клас», гра «Незакінчене речення», ребуси, пам’ятка «Правила поведінки у натовпі», малюнки багатолюдних місць, відео « Магія натовпу», предмети для гри, словничок слів.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І.Організаційна частина
.1.Привітання
Ось і дзвоник пролунав,
До уроку всіх позвав.
Всі ви сіли рівно, вправно,
І розмова піде славно.
1.2.Перевірка готовності учнів до уроку
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Гра «Світлофор».
Читаю твердження, якщо учні з ним згодні - піднімають зелений кружечок, якщо ні - червоний.
1) У випадку пожежі телефонуйте 102.
2) При пожежі телефонуйте 101.
3) У разі пожежі в під’їзді не можна користуватися ліфтом.
4) Щоб захистити органи дихання від диму, потрібно дихати через мокру ганчірку.
5) При пожежі в квартирі треба відчиняти вікна і двері.
6) Якщо на людині зайнявся одяг, їй слід бігти якнайшвидше.
7) Щоб захистити квартиру від диму, потрібно мокрими ганчірками закрити щілини навколо дверей.
8) Після прибуття пожежників потрібно виконувати їхні команди.
9) Щоб не сталося пожежі, необхідно дотримуватися правил протипожежної безпеки.
10) Не можна бавитися з вогнем.
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку
1. Розгадування ребусів
НЕБЕЗПЕКА НАТОВП
- Сьогодні ми на уроці ви дізнаєтеся про правила поведінки у місцях значного скупчення людей.
IV. Вивчення нового матеріалу.
1. Робота з підручником. Читання тексту на с. 98.
а) Бесіда за змістом тексту.
- Чи бували ви в людних місцях? Назвіть на яких масових заходах побував наш клас? ( В драматичному театрі, в ляльковому театрі, в краєзнавчому музеї, їхали в транспорті) - А чому ці заходи ми називаємо масовими? (Тому, що під час їх проведення збирається в одному місці чи на одній території багато людей)
- Чим можуть бути такі місця небезпечними?
- Назвіть такі місця у школі. (Шкільна їдальня, бібліотека, класні кімнати, шкільні коридори, подвір я, ігрові майданчики, стадіон, музей). Їх можна назвати небезпечними в тому разі, якщо не дотримуватися певних правил поведінки.
А ще ми разом відвідуємо вистави в театрі ,ходимо в кіно, їздимо на екскурсії.
І завжди повинні пам’ятати про свою безпеку. Головними ворогами можуть стати паніка і велике скупчення людей.
- Що може виникнути в середовищі скупчення великої маси людей?
Небезпечна подія, що загрожує здоров’ю і життю людей, називається екстримальною ситуацією. Під час таких ситуацій виникає масова паніка. Люди не контролюють свою поведінку, дбають тільки про свій порятунок.
- Що таке паніка?
б) Робота з тематичним словником (під час опрацювання вивішую ці слова до словничка слів)
Натовп - велике скупчення неорганізованих людей.
Паніка - страх, розгубленість, втрата контролю за своєю поведінкою через небезпеку, нездатність правильно оцінити ситуацію.
в) Ознайомлення з правилами поведінки у натовпі.
Перегляд відео « Магія натовпу»
Г) Вправа «Крісло автора» Торбинка - цікавинкаІсторія знає чимало прикладів, коли масове скупчення людей призводило до численних жертв. Так, наприклад, у 2006 році в Індії більш ніж 300 осіб загинули і понад 400 осіб отримали поранення в тисняві під час релігійного свята в індуїстському храмі Мандар Деві. У цьому ж році в Багдаді під час ходи паломників мостом сталася тиснява, у якій загинуло понад 1000 осіб.
Хвилинка відпочинку.
( Якщо дія безпечна- крокуєте, якщо небезпечна- присідаєте)
*на вулиці взимку гратись…..
*на санчатах покататись…
*в постелі лежачи читати…
*з м’ячем біля дороги грати…
*овочі немиті їсти….
олівці і ручки гризти…
*у футбол грати на роздоллі
* в зливу йти без парасолі…
2 Опрацювання статті « Як одягнутись в багатолюдне місце»
а) робота з малюнками. С. 100, мал.. 28.( хто з дітей добре підготувався до походу на стадіон. Поясніть свою думку)
б) Гра «Обери предмет».
На столі розкладено предмети( гаманець, квитки на концерт, окуляри від сонця, парасолька, капелюх, рюкзак, велика сумка, м’яч, тенісні ракетки, скляна пляшка з водою, пластмасова пляшка з водою 0,5 л, носовичок, ланцюжок,
сережки (довгі), книжка, склянка, сірники, запальничка, фотоапарат, ручка, зошит , парасоля з довгою ручкою)
бираю двох учнів, які мають вибрати предмети. Один учень обирає предмети, що можна брати із собою на масові заходи, інший - предмети, які не варто брати із собою.
4.Робота з ілюстраціями у підручнику (с.100-101)
- Що таке тероризм?
- Розкажіть за мал.29, що слід робити, помітивши у багатолюдному місці підозрілий предмет?
- Що робити, якщо ти став свідком операції зі знешкодження вибухівки або злочинців? Що робити в разі вибуху чи стрілянини?
V.Закріплення вивченого матеріалу
5.1.Гра «Незакінчене речення»
5.2. Розв’язування проблемних ситуацій.
а) Випадок із життя.
На пероні зібралася чимала кількість пасажирів. До приходу поїзда залишалися лічені хвилини. І ось уже з’явилася «голова» поїзда. Пасажири почали скупчуватись, бігти за своїм вагоном. Раптом почувся крик. На пероні утворилась купа людей, котрі падали один на одного.( Для дівчаток)
— Поміркуйте, що могло статися.
— Чому трапилась така ситуація?
— До чого вона могла призвести?
— Як треба було діяти пасажирам?
— Яких помилок припустилися пасажири?
б) Як ти вчиниш?( для хлопчиків)
Ваш клас зібрався в поїздку. Всі учні стоять в колоні, чекаючи на автобус.
Ваше місце в автобусі — останнє. Коли підійде автобус, ви:
а) побіжите наперед, щоб зайти першими;
б) чекатимете своєї черги.
(Діти обґрунтовують правильність вибраного рішення.)
5.3Гра «П’ять речень»
Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.
VІ. Підсумок уроку